Nick Cave & The Bad Seeds - Nocturama (2003)

Australiƫ
Label: Mute

1. Wonderful Life (6:50)
  2. He Wants You (3:31)
  3. Right Out of Your Hand (5:15)
  4. Bring It On (5:24)
  5. Dead Man in My Bed (4:41)
  6. Still in Love (4:44)
  7. There Is a Town (4:59)
  8. Rock of Gibraltar (3:00)
  9. She Passed by My Window (3:20)
  10. Babe, I'm on Fire (14:46)
  11. I Feel So Good * (1:44)
  12. Shoot Me Down * (3:32)
  13. Swing Low * (5:40)
  14. Little Ghost Song * (3:44)
  15. Everything Must Change * (3:17)
  16. Nocturama * (4:01)
Dit album zal zeker niet de geschiedenis ingaan als een echt Cave-klassieker. Maar ik was er toch wel erg mee in mijn nopjes en vind hem beter te pruimen dan de meeste Cave-fans.

Nee, ik miste toch dat geweldige onderbuikgevoel dat in enkele van z'n vorige cd's wel aanwezig is.
Still in Love is trouwens wel echt schitterend, evenals Wonderful Life.

avatar van StuF
babe, i'm on fire kan mij 14min lang laten meezingen, deze en wonderful life trekken het album voo rmij naar een 2,5 toe

...correctie 3,5

avatar van c-moon
Wat een tegenvaller!!

Goh.. Eigenlijk de enige Nick Cave plaat die ik amper nog opzet!

Neen, dit was echt een misser.. maar ik vergeef het hem met zoveel mooie albums op zijn actief

Toegegeven de ballads klinken iets teveel routine, anders wel genoten van bring it on, right out of your hand, there is a town en she passed by my window.

avatar van pauljojo
Bring It On is zeker een goed nummer inderdaad. Ben het verder wel eens met jullie dat dit niet het beste album van Nick Cave is. 3*

voltazy
still in love is schitterend en vind de rest van het album ook niet tegenvallen, 4 sterren.

avatar van StuF
ik begin het album toch meer te waarderen inderdaad. nummers 4,5 en 6 klimmen al bijna naar een waardering van 4. toch maar wat vaker opzetten dan

Bring It On vandaag weer eens geluisterd. Van de week een album gekocht van The Saints, en Chris Bailey zingt op dit nummer mee. Zeer geslaagd duet.
Toch niet echt een slecht album, Babe, I'm on Fire vind ik ook zeker erg goed.

Kid A(cid)
Prima album, Babe I'm On Fire is geweldig, maar de rustige nummers kabbelen me soms iets teveel.

voltazy
ken je ouder werk van nick cave?

avatar van Toon1
Ik vind dit eigenlijk ook wel een erg goede plaat. Het was destijds eigenlijk mijn introductie tot Nick Cave (afgezien van 'Where the Wild Roses Grow' dan, acht jaar eerder...). Nu kan ik dit album beter plaatsen in zijn oeuvre, en ik moet wel toegeven dat hij hier een beetje op 'automatische piloot' lijkt te staan, maar wel een heel goede automatische piloot dan . Vooral nummers als 'He Wants You' en 'Rock of Gibraltar' draai ik nog regelmatig. Een mooi winteralbum. Ik blijf bij mijn 3.5* (Zo'n laag cijfer als 1.5* snap ik toch niet, c-moon ).

voltazy schreef:
ken je ouder werk van nick cave?

Nee, ze hadden geen andere platen van Nick Cave bij de bieb in Wehl.

voltazy
op de eerdere albums zijn amper rustige nummers te ontdekken, tot en met tender prey ongeveer is een aardig andere stijl nick cave en de slechte zaadjes te horen dan op nocturama.

misschien moet je eens wat downloaden of op youtube kijken..

(waar mag wehl liggen trouwens?)

Kid A(cid)
Ergens bij Doetinchem. Dat ligt in Gelderland. Maar ik zal het oude werk van Nick dan eens checken, als ik iets er van kan vinden In elk geval ga ik volgend jaar wel de nieuwe plaat kopen!

EVANSHEWSON
c-moon schreef:
Wat een tegenvaller!!

Goh.. Eigenlijk de enige Nick Cave plaat die ik amper nog opzet!

c-moon, ik vond deze ook tegenvallen, maar niet in die mate om hem zo laag te quoteren, ik vind het nog best een aardig album, alleen, na de reeks sterke platen hiervoor viel deze me ook wat tegen.
l bij al toch een middelmatige plaat. Of zelfs ietsje meer dan dat;

***1/2

EVANSHEWSON
Als er al eens een dipje valt in Cave's oeuvre, dan moet het dit hier wel zijn.

Niet in beste vorm was hij blijkbaar...

Kid A(cid)
Maar Babe I'm On Fire is geniaal!

Father McKenzie
Vergeleken met de sterke reeks hiervoor, is dit een behoorlijke tegenvaller.

Kid A(cid)
Haha, and the sweet little goth, with her eyes out of cloth! Ik las ergens een recensie dat Nick de rest weg had kunnen laten, Babe I'm On Fire in plaats van 14 minuten 40 minuten had moeten maken, dan hadden we nu een classic gehad.

avatar van thetinderstick
Ik vind Nocturama best goed eigelijk. Tuurlijk valt ie wat tegen na de twee briljante voorgangers (en de albums die direct erna zouden volgen), maar de composities zijn dik in orde. Het punt is alleen dat hij soms wat op de automatische piloot lijkt te spelen, beetje 'Nick Cave by numbers'. Maar 'Wonderful Life', 'He Wants You', 'Still In Love', en 'Bring It On' vind ik toch ontzettend mooie nummers.
Ik luister liever naar Nocturama dan naar een paar van zijn albums uit de jaren '80 in ieder geval.

En wat betreft 'Babe I'm On Fire'; best een leuk nummer maar ik zie het toch een beetje als een (10 minuten te lang durende) gimmick. Niet te vaak horen dus.

avatar van bertus99
Beter dan het bejubelde The Boatman's Call vind ik persoonlijk. Er zit wat meer pit en afwisseling in de nummers. Wonderful life, he wants you en bring it on bijvoorbeeld. Niet de hele plaat wordt in het lijzige tempo van Boatman's call volgespeeld. Af en toe even wat boosheid en erruptie, dat hoort bij Nick Cave. En je hoort ook niet alleen maar viool en piano op deze cd.
Baby I'm on fire vind ik wel een uitdaging om helemaal uit te zitten. Dat is me tot nu toe maar een keer gelukt, maar de rest van de cd is zeker geen inzinking in zijn werk, zoals hier wel wordt beweerd

kippenhok
iets klopt er niet aan deze plaat voor mij.live zijn de numers geweldig, maar op cd werkt het niet. voor mij, althans.

Kid A(cid)
Is dat Blixa die een couplet zingt op Wonderful Life ("we can build those dungeons in the air and sit there and cry the blues")? Ik heb hem wel vaker in het Engels horen zingen, maar wat heeft hij opeens hier een zwaar accent, indien het hem is.

avatar van dj maus
Iets te haastig aangeschaft, want echt heel goed vind ik deze plaat niet.

Bring It On en Wonderful Life zijn wel erg mooi, maar de rest klinkt toch wat ongeïnspireerd en/of geforceerd.

Een mooie plaat met enkele onvergetelijke ballads. Hoogtepunten zijn in mijn ogen de eerste drie nummers. Om bij weg te dromen...

avatar van Wickerman
Kid A(cid) schreef:

Nope, de grote Blixa verzorgd slechts op een nummer of twee de backingvocals. Hij is niet veel aanwezig op deze plaat, helaas.

Toch, ondanks dat dit album slecht werd ontvangen vind ik er toch enkele pareltjes op. 'Wonderful Life' en 'Rock of Gibraltar' zijn geniaal. Alleen voor deze nummers moet je de plaat al kopen. Het bizarre 'Babe, I'm On Fire' krijg je er dan gratis bij.

avatar van Bartjeking
Ik ben het niet eens met deze lage beoordelingen. Bij mij krijgt hij gewoon 4 sterren, die het in mijn ogen gewoon verdient. Het is misschien voor velen en TE rustige plaat, maar op mij heeft hij een grote indruk achter gelaten.

avatar van Wickerman
Ik vind The Boatman's Call en [i]No More Shall We Part stukken rustiger en die worden over het algemeen beter gewaardeerd. Deze plaat, Nocturama, klinkt toch wel een beetje alsof Nick op de automatische piloot zit. Alsof hij niets wilde riskeren.