ABBA - The Visitors (1981)

Zweden
Label: Polar

1. The Visitors (5:46)
  2. Head over Heels (3:47)
  3. When All Is Said and Done (3:17)
  4. Soldiers (4:38)
  5. I Let the Music Speak (5:20)
  6. One of Us (3:55)
  7. Two for the Price of One (3:36)
  8. Slipping Through My Fingers (3:53)
  9. Like an Angel Passing Through My Room (3:34)
  10. Should I Laugh Or Cry * (4:26)
  11. The Day Before You Came * (5:50)
  12. Cassandra * (4:51)
  13. Under Attack * (3:48)
  14. You Owe Me One * (3:30)
avatar van 93.9
Het valt mij altijd op dat ABBA nog zo veel tracks ook als volwaardige A-kant op single had kunnen uitbrengen.
Ook de titelsong is gewoon zo geniaal!

avatar van ChrisX
Dit is uberhaupt een van de wat onderschatte albums van de hand van ABBA. Men denkt al gauw dat het allemaal maar luchtig is maar dit is bij vlagen best wel een donker album.

P.S. de remaster heeft nog een zooi andere tracks inclusief misschien wel het mooiste ABBA, "The Day Before You Came".

avatar van sq
sq
Mijn favoriete ABBA. Als mooiste album van de meest toonaangevende groep uit de jaren '70 vind ik dat deze wel een soort 'classic'-status zou mogen hebben. Kwam echter uit in de tijd dat ABBA al uit elkaar aan het vallen was, en de mainstream-popmuziek werd overgenomen/geïntegreerd door/met de new wave.

avatar van monique
alles is mooi van abba

avatar van Saldek
Fenomenaal album vind ik dit, hun beste (hm....samen met 'Arrival' dan). Naast het feit dat dit een ernstiger album is van ze, is de muziek erg mooi en vrij diep. Ook staan er geen overvrolijke deuntjes meer op die ze nog wel eens produceren wilde. Nee, dit is een dijk van een plaat met nummers van kaliber. Hier en daar strak uitgedacht en uitgewerkt met ondertussen veel warmere klanken uit de volwassen en ontwikkelde vocalen van Agnetha en Frida. Prachtplaat.

avatar van FunkStar
The Visitors was het achtste en laatste studio album van de legendarische Zweedse popformatie ABBA. Het album werd in de meeste landen aan het einde van 1981 uitgebracht en werd in veel landen meteen een enorm succes, net zo als de vorige albums van ABBA. The Visitors is als laatste ABBA album een heel speciaal album.
Head Over Heels is 1 van de mindere nummers op het album. Het nummer dat vrolijk bedoeld was klinkt erg koud en clinisch. When All Is Said And Done is een pracht nummer over de scheiding van Benny en Frida en had eigenlijk op single moeten worden uitgebracht.
One Of Us laat weer even de perfecte popsong horen.
Het album bevat ook enkele bonus tracks zoals Should I Laugh Or Cry wat echt een geweldig nummer is evenals het prachtige The Day before You Came.
Under Attack sluit het album af en als laatste ABBA single is dat ook wel toepasselijk.

avatar van Rinus
De zwanezang van ABBA, maar wat voor een. Het meest volwassen album van de groep, en eentje met een donkere sfeer. Op de latere re-issues staan de singles die na de release van het album nog uitkwamen met o.a het fenomenale "The day before you came". Voor mij is dit HET ABBA album.

EVANSHEWSON
De sfeer op dit album is wat grimmiger, veel minder happy dan op vorige albums; Neemt niet weg dat het een goed album is, alhoewel niet mijn favoriet.
Soldiers vind ik ongelooflijk sterk en bij SLIPPING THROUGH MY FINGERS hou ik het niet droog als ik emotioneel ben, dàt is zo mooi en gevoelig... Agnetha kon me toch het meest beroeren...
Toch voel je dat hoe goed de songs ook nog zijn, dat het een groep is die op splitten stond, het vrolijke is er helemaal af, het klinkt wat bitter, de echtscheidingen van de vier leden zullen daar zeker voor veel tussen hebben gezeten. Zeer goed album, maar niet mijn favoriet. Dan verkies ik toch Arrival of Voulez-Vous. 4 sterren.

avatar van steven
mijn absolute favoriete abba plaat , heel erg veel beter als alles wat ze hier voor uitbrachten. het vrolijke is er inderdaad helemaal af , het is eigenlijk een vrij depressieve plaat (voor abba begrippen). Maar qua intensiteit is het allemaal prachtig, het geniale titelnummer , en ultieme tearjerker One of us zijn de hoogtepunten samen met Slipping through my Fingers.

avatar van Hans Brouwer
monique schreef:
alles is mooi van ABBA
Zo is dat !!

avatar van Tribal Gathering
Even een waarschuwing aan iedereen met een goede smaak. Two for the price of one dient ten alle tijde vermeden te worden. Programmeer die ertussen uit als je de cd draait. Dit is het meest tenenkrommende staaltje van Bjorn en Benny humor dat ze hebben opgenomen. Gelukkig beseften ze zelf ook dat dit nummer een enorme baard heeft, anders kan ik het einde van het nummer niet verklaren.

Gelukkig staan hier ook prima nummers als Like an angel passing through my room (wonderschoon), I let the music speak en het titelnummer op.

Al met al een prima album (vooral met de 4 bonustracks) dat 1 keer gigantisch uit de bocht vliegt.

Als ik 10 * had kunnen geven had ik dat gedaan. Denk dat dit het mooiste/beste album van abba is. En als The day Before you came was anything to go by was het album daarna NOG beter geweest!!

EVANSHEWSON
Tribal Gathering schreef:

Tja, Tribal, het is maar een mening, en wel die van jou; Het spijt me, maar ik vind dat je deze keer de bal een beetje misslaat. Ik vind TWO FOR THE PRICE OF ONE absoluut niet slecht, zelfs een beetje grappig, en muzikaal gaat het wat naar Musical, een genre waarvoor de 2 Abba-heren méér en méér een zwak hadden;

Sorry, maar ik vind dat absoluut geen slecht nummer.
Maar je moet voor mij je mening niet herzien hoor, haha !!!!

Mojo Pin
De hoogtijdagen van ABBA.

Het laatste album van ABBA alweer

De meeste nummers die op dit album staan vond ik vroeger vreselijk. Vooral 'Slipping Through My Fingers,' 'Like an Angel Passing Through My Room' en 'The Day Before Your Came' kon ik niet aanhoren. Veel de 'zacht,' niet vrolijk, en dat laatste nummer duurde nog erg lang ook .

Gelukkig ben ik erachter gekomen dat dat toch echt zeer goede nummers zijn. 'The Day Before You Came' is zelfs één van mijn favoriete ABBA-nummers geworden.

'Soldiers,' ' When All is Said and Done' en 'One of Us' zijn zowel tekstueel als muzikaal erg mooi. Alleen 'Head over Heals' is een vreemde eend, die is eigenlijk te matig voor dit album (en al helemaal te matig om op single uitgebracht te worden, wat ze destijds wel hebben gedaan).

Desondanks 5 sterren

FunkStar schreef:

Hoezo vind je dit toepasselijk?

avatar van Arrie
Het sluit hun album af en het sluit hun carrière ook af ofzo, denk ik

In ieder geval, hier is ABBA echt volwassen, en heeft niet echt meer een imago van songfestivalwinnaars. Nummer 7, 8 en 9 vind ik niet echt mooie nummers, maar voor de rest is het een goed album, met als hoogtepunten het titelnummer en Cassandra. Door de mindere nummer, wat er wel 3 achter elkaar zijn, krijgt het toch geen hoog cijfer, maar wel een ruime 3*.

Edit: Ik zag dat Cassandra er niet bijstond, dus ik ging even naar Wikipedia en die staat alleen als bonustrack op de heruitgave van 2001... Ik zal hem wel even toevoegen, want nu kan ik hem niet als favoriete track bestempelen. Voor mij halen de bonustracks het album trouwens wel omhoog, anders zou het cijfer lager zijn. De bonustracks bij mij zijn: Should I Laugh Or Cry, The Day Before You Came, Cassandra, en Under Attack

Simon Smith (crew)
Ja precies, de bonustracks The day before you came en Under attack zijn voor mij de beste nummers die niet op het oorspronkelijke album staan. Zowel qua tekst en muziek fenomenaal.

Spijtoptant
Geniaal tijdloos album met een heerlijke deprimerende sfeer.

Nummers als 'I let the music speak', 'Soldiers' en, vooral 'Slipping through my fingers'.

Je kunt er tranen van krijgen.

'Two for the price of one' is heerlijk ironisch, althans, zo ervaar ik de tekst.

Jammer dat het hier bijna over was, gelukkig kwam hun allerbeste song ooit, 'The day before you came' nog als afsluiter.

(Ja, dat nummer staat hierboven ook bij de tracklist, maar ik had de LP, en daar stond het niet op. Moet toch weer eens muziek van ABBA gaan aanschaffen, besef ik nu. Ze hebben parels gemaakt, en ik koop altijd weer iets anders als ik wat wil kopen)

Dit album is gewoon 5 sterren waard.

avatar van musicboy
Soms kan Agnetha me echt wel raken.
Met 'One of us' haalt ze vocaal de hoogste toppen en bezorgt ze kippevel.
Met 'The day before you came' brengt ze een nummer zoals er er niet veel zijn. De clip erbij vind ik ook al zo mooi en eigenlijk wil je wel die man in de clip zijn. De vreemde aantrekkingskracht van mistige stations en lange, eenzame treinritten. De liefde op het eerste zicht. Het ontvluchten van de dagelijkse sleur en banaliteit.
Over ABBA wordt veel te vaak minachtend gedaan. Steeds meer en meer groeit mijn bewondering voor de band en vooral voor Agnetha.

avatar van dynamo d
musicboy schreef:

Ik vind dit juist op MuMe wel meevallen. Er is best de nodige waardering onder veel MuMe-ers, vooral voor een nummer als The Day Before You Came. Dit album staat zelfs in onze top 50 van 1981.

avatar van musicboy
Het klopt dat er hier positieve waardering is, maar als je vergelijkt met het aantal berichten over Nirvana, Radiohead, Eminem ... is het toch wel triest.

Spijtoptant
Die clip, van The Day Before You Came, dat is echt één van de meest ladingvolle clips ooit.
Zo prachtig, dat eerste gedeelte met die beelden die (volgens mij) uit wensdromen bestaan (die in duigen vallen).
Let ook op hoe in het begin, voor de clip goed en wel begint, de trein al wegrijdt, en dan later, in de flashbacks, de mooie man van de andere kant aan komt rennen.
Allemaal ingebeeld, allemaal illusie. Alles is en blijft saai en zonder spanning.

Mevrouw, de Blonde van Abba, verbeeldt zich dit hele stuk, terwijl ze achter haar stuur zit, naar de studio rijdt.

En dan dat stuk in de studio, met die ongeïnteresseerde band.
Zo ongelooflijk sterk.

Dan kunnen er nog zoveel clips gemaakt zijn, maar dit blijft een unicum wat expressie betreft.

Geweldig.

Simon Smith (crew)
Ik vind het een erg mysterieuze, maar zeer boeiende clip. Met jouw commentaar ga ik m herzien, bedankt . Ja, die beelden met de overige ABBA-leden zijn ook bijzonder. Niet alleen het beste ABBA-nummer, ook nog eens hun beste clip.

avatar van LucM
Laatste album van Abba, het is een vrij somber en bitter klinkend album maar niettemin een klassieker begin jaren '80 en zeker in het oeuvre van Abba. Perfecte popsongs zoals we van Abba kunnen verwachten met prachtige en emotionele zang, Abba heeft mij nooit teleurgesteld.
Het reggaegetinte "One of Us", tevens hun laatste nr.1-hit, "Soldiers" en "Slipping Through My Fingers" vind ik de toppers hierop.

Het laatste Abba-album was tevens mijn eerste reguliere album in bezit (na de verzamelaars Abba Gold en More Abba Gold).
Hierop staat tevens mijn favoriete Abba-nummer: titelsong The Visitors.
Elders meldde ik al dat het pakweg 15 jaar terug niet in mijn hoofd zou zijn opgekomen om deze 'trutmuziek' waar mijn ouders nog een verzamel-LP van hadden staan überhaupt te voorzien van een stem, laat staan commentaar.
Ach, als kind vond ik het ook goed dus laten we het zien als een tijdelijk zwart gat waarin de muziek van dit kwartet de tijd kreeg om even te rijpen waardoor het zich opnieuw in alle glorie aan mij kon presenteren.
Gniffelen hoeven we hier al niet meer over: het is nu slechts een kwestie of het je smaak is of niet. De mijne dus wel en dit album staat dan ook met trots tussen mijn grote cd-verzameling.

avatar van Peter88
Het laatste album van Abba was ook één van hun beste. Ik ben blij dat ze er bij de remasters wat bonustracks uit diezelfde periode op hebben gezet, waaronder The Day Before You Came, dat ik het beste nummer van Abba vind.

avatar van LucM
Uiteindelijk gelukkig maar dat Abba na dit album stopte. Als wij zien wat de topbands uit de jaren '70 ervan bakten in de jaren '80 ... Daardoor heeft Abba geen teleurstellend album uitgebracht.

avatar van Ceasar
The day before you came is inderdaad één van de beste nummers van Abba. Prachtige synthesizer-partijen, mooi gezongen. Jammer alleen dat André Hazes er een afschuwelijke verkrachting van gemaakt heeft...

avatar van Hans Brouwer
Ceasar schreef:
The day before you came is inderdaad één van de beste nummers van Abba. Jammer alleen dat André Hazes er een afschuwelijke verkrachting van gemaakt heeft...
Ach die afschuwelijke verkrachting van Hazes is bijna iedereen wel zo'n beetje vergeten. "The day before you came" in de ABBA vertolking is inmiddels onsterfelijk .