Joy Division - Closer (1980)

Label: Factory

1. Atrocity Exhibition (6:07)
  2. Isolation (2:53)
  3. Passover (4:47)
  4. Colony (3:56)
  5. A Means to an End (4:10)
  6. Heart and Soul (5:52)
  7. Twenty Four Hours (4:26)
  8. The Eternal (6:08)
  9. Decades (6:11)
  10. Dead Souls [Live] * (4:59)
  11. Glass [Live] * (3:42)
  12. A Means to an End [Live] * (4:01)
  13. Twenty Four Hours [Live] * (4:06)
  14. Passover [Live] * (4:54)
  15. Insight [Live] * (4:01)
  16. Colony [Live] * (4:04)
  17. These Days [Live] * (4:17)
  18. Love Will Tear Us Apart [Live] * (3:14)
  19. Isolation [Live] * (4:42)
  20. The Eternal [Live] * (6:30)
  21. Digital [Live] * (3:14)
avatar van Thekillers87327
Dat einde van a means to an end.. dat steeds slomerde wordende ritme... doet echt iets met me haha, geniaal dit.
Ik word er overigens niet depressief van, itt veel mensen.
Dit album mist net iets om een 5 te worden alleen ik weet niet wat?

avatar van Chameleon Day
Thekillers87327 schreef:
Dit album mist net iets om een 5 te worden alleen ik weet niet wat?

Nog een paar luisterbeurten...

avatar van dazzler
Thekillers87327 schreef:
Dat einde van a means to an end.. dat steeds slomerde wordende ritme...

Leg het voor de gein eens naast het einde van 586 op kant een van Power, Corruption & Lies, een enigmatisch New Order album dat boordevol schalkse verwijzen naar Joy Division zit.

avatar van Thekillers87327
dazzler schreef:

Omg, heb t net gedaan en ik dacht al dat ik iets herkenbaars hoorden, je hebt gelijk. Het is gewoon hetzelfde zowat haha cool.
Ook een van mn favo nummers op dat album☻

avatar van Yield
Smaken verschillen en over kwaliteit van popmuziek zullen we altijd blijven twisten.
Maar zijn we het wel allemaal eens dat de B-kant van dit briljante album het allerbeste is wat de popmuziek ooit heeft voortgebracht?

avatar van Mastroianni
Yep.

avatar van AbleMable
Nope

Ach, wat leuk twee oud-medewerkers van de PTT, die obv beroepsdeformatie hun commentaar geven: in telegramstijl, zonder na te denken wat dit oplevert (oud-)ambtenaar, nietwaar

MuMe is nou eenmaal een site waar superlatieven je om de oren vliegen zoals - het allerbeste is wat de popmuziek ooit heeft voortgebracht - en slechts zelden maak ik daar nog een opmerking over.

Daarom nu twee: 1. muzikale kennis van een individu is nou eenmaal beperkt; 2. is de popmuziek dan al klaar of kan er - ook al is het puur theorie - nog een meesterwerk worden gemaakt in the years to come.

Zal mijn stem wel weer terugzetten, voor alle duidelijkheid

avatar van dazzler
DE 12 ALBUMS VAN 1980 DIE MIJN LEVEN HEBBEN GERED

vervolg van: Japan - Gentlemen Take Polaroids (1980)

04. JOY DIVISION 1980 CLOSER

"This is the way, step inside...". Ian Curtis, dichter en ziener, bracht op het eerste Joy Division album Unknown Pleasures (1979) de vervreemding in kaart. Op het tweede en tevens laatste album Closer (1980) leidt hij de luisteraar als gids rond in de krochten van zijn eigen ziel. Op Atrocity Exhibition zet hij de mens, maar tussen de regels ook zichzelf, in het midden van de arena. Curtis' leven was een strijd geworden. Een dubbele zelfs. Een tegen de epilepsie die een aantal maanden eerder bij hem was gediagnosticeerd en die het leven in het middelpunt van de schijnwerpers bemoeilijkte. Liever geen felle spots tijdens optredens. Maar Ian voerde ook een strijd tegen zijn eigen innerlijke verscheurdheid. Getrouwd en vader van een dochter voor hij een rockster werd en tijdens optredens in België bevriend geraakt met een vrouw die artistiek gezien zoveel meer met hem gemeen had dan het gezin dat hij in Manchester had achtergelaten. Verslag van die relationele twijfel bracht Curtis uit in de single Love Will Tear Us Apart die enkele dagen voor zijn dood zou verschijnen, maar niet op dit album staat. Zijn worsteling met de dood zit wat mij betreft het duidelijkst vervat in de verzen van Something Must Break, een song die pas een jaar later op de verzamelaar Stll (1981) voor het eerste officieel het daglicht zou zien in een grondige herbewerking door New Order.

Two ways to choose
Which way to go
Had thoughts for one
Designs for both

Niet alle songs op Closer gaan rechtstreeks over Curtis' eigen problematiek, maar ze hangt wel als een schaduw over zijn verzen. Isolation en Twenty Four Hours zijn het meest expliciet. A Means To An End leest als een afscheidsbrief, The Eternal klinkt als gezongen vanuit het graf en Heart And Soul lijkt wel van gene zijde te komen. Die nummers zijn niet met die bedoelingen opgenomen, maar dragen wel de kracht in zich om vandaag zo te klinken. De hoesfoto werd door de band gekozen voor Curtis' dood op 18 mei 1980. Love Will Tear Us Apart steeg tot nummer 13 in de UK charts en het album Closer (1980) verscheen in juni van datzelfde jaar. Of de plaat ons ook echt dichter bij het levensverhaal van de dichter brengt, is een vraag die elke fan zelf mag beantwoorden. Het werd in ieder geval het sluitstuk van een kortstondig muzikaal avontuur van een band die met amper twee platen, een zwarte en een witte, een gigantische stempel zou zetten op het vervolg van de muziekgeschiedenis. Het doet mij denken aan die andere band uit New York die met een wit en een zwart album een vergelijkbare impact hadden: The Velvet Underground.

FILE I

07. Twenty Four Hours
08. The Eternal
09. Decades

FILE II

01. Love Will Tear Us Apart (Peel session)
02. Twenty Four Hours (Peel session)
03. Colony (Peel session)
04. Sound Of Music (Peel session)
05. Atmosphere (Licht Und Blindheit)
06. Dead Souls (Licht Und Blindheit) *
07. Ice Age (Still) *
08. Love Will Tear Us Apart (single)
09. These Days (b-side)
10. Love Will Tear Us Apart (b-side)
11. Komakino (flexi disc)
12. Incubation (flexi disc)
13. As You Said (flexi disc)
14. She's Lost Control (version)
15. The Sound Of Music (Still)
16. Something Must Break (Still)
17. Ceremony (rehearsal)
18. In A Lonely Place (rehearsal)

Over File II valt nog wel wat te zeggen. Joy Divisions tweede Peel session dateert van eind 1979. Twee van de drie songs uit een andere sessie worden aan het Franse label Sordide Sentimental uitbesteed en verschijnen onder de naam Licht Und Blindheit. Net als voor de single Transmission heeft de groep twee sessies nodig om de single Love Will Tear Us Apart op te nemen. Dit keer verschijnen beide versies van de song op vinyl. Na Ians dood worden drie leftovers van de Closer sessies door Factory gratis uitgedeeld op een flexidisc. Twee leftovers van eerdere sessies worden door New Order voor Still (1981) van overdubs voorzien. En van de laatste twee songteksten die Curtis schreef zijn opnames uit een repetitie bewaard gebleven. Nog een extra woordje uitleg bij Dead Souls en Ice Age (*). Beide songs uit de Atmosphere sessie werden per ongeluk meer versneld tijdens de weergave en zijn zo op alle latere uitgaves beland. Wie ze goed beluistert, hoort dat Ians stem een beetje meer smurferig klinkt, dan we van hem gewoon zijn. Door zo'n song een paar seconden te vertragen, hoor je hoe hij eigenlijk hoorde te klinken. Dat is wat de technicus die alle Joy Division en New Order songs remasterde en voor fans aanbod op internet heeft gedaan. Wat je in File 2 te horen krijgt zijn de [pich corrected] versies. De downloadlink is een week actief.

wordt hier vervolgd: Killing Joke - Killing Joke (1980)

avatar van linxde1
Yield schreef:

Dat zou best eens kunnen zijn.

Wrathchild1
Van 1980 vind ik het één van de beste B-kanten. Helaas maakt de A-kant de gehele plaat niet tot 5 sterren....