Joy Division - Closer (1980)

Label: Factory

1. Atrocity Exhibition (6:07)
  2. Isolation (2:53)
  3. Passover (4:47)
  4. Colony (3:56)
  5. A Means to an End (4:10)
  6. Heart and Soul (5:52)
  7. Twenty Four Hours (4:26)
  8. The Eternal (6:08)
  9. Decades (6:11)
  10. Dead Souls [Live] * (4:59)
  11. Glass [Live] * (3:42)
  12. A Means to an End [Live] * (4:01)
  13. Twenty Four Hours [Live] * (4:06)
  14. Passover [Live] * (4:54)
  15. Insight [Live] * (4:01)
  16. Colony [Live] * (4:04)
  17. These Days [Live] * (4:17)
  18. Love Will Tear Us Apart [Live] * (3:14)
  19. Isolation [Live] * (4:42)
  20. The Eternal [Live] * (6:30)
  21. Digital [Live] * (3:14)
avatar van Arrie
luigifort schreef:
Nee, maar als je ook ziet hoe de mensen van de studio en manager enzo er ook mee omgingen vooral...
Na een overdosis meteen na het ziekenhuis naar de studio brengen Nu zou je tegenwoordig "verplicht" enkele weken thuis of ergens zitten.

Uit ervaring weet ik dat iets dergelijks nog steeds niet verplicht wordt. Het enige waar op wordt toegezien is dat je ergens terecht kan en dus niet alleen thuis komt te zitten als je ontslagen wordt uit het ziekenhuis. De volgende dag kan je lekker doen waar je zelf zin in hebt. Natuurlijk zijn er allemaal adviezen en worden er mensen bij betrokken, maar als jij je eigen plan trekt kunnen ze daar weinig aan doen.

Vanuit de manager etc is het inderdaad wel belachelijk. Maar dat is showbusiness. The show must go on. De mensen die daarin werken, kunnen keihard zijn.

Arrie schreef:

Wellicht wilde Ian het zelf ook wel zo. Heb in mijn omgeving ook een beroepsmuzikant gezien die na een pittige ziekenhuisopname praktisch weer dezelfde dag het podium opstapte. Veel mensen verklaarden hem voor gek, maar hij deed niets liever.

Om nog iets over dit album te zeggen: een jaar of 20 geleden was ik bij een concert van Primal Scream in Nighttown. Na afloop klom ik -in een zeldzaam assertieve bui- het podium op om een setlist te pakken, dat vond ik toen nog wel leuk als souvenir. Blijkbaar stond er echter nog een toegift op de rol, want een van de roadies dirigeerde me vriendelijk doch gedecideerd weer van het podium. Een van mijn concertmaatjes wees me op de indrukwekkende Joy Division-tatoeage die op zijn pezige bovenarm prijkte. "Heart and soul", stond er.

Joy Division kende ik toen al wel, maar het desbetreffende nummer had me nog niet in zijn greep, ik ging nog meer voor de wat vlottere nummers van Joy Division, zoals Isolation op dit album. Maar de tekst bleef intrigeren: waarom zou iemand juist dat op zijn arm zetten? Wanneer ik nu het album luister, begrijp ik het wel. Dit is voor mij het nummer waarop Joy Division op zijn best is en het dichtst tot de rauwe essentie komt. De tekst is duidelijk, maar door de berusting die doorklinkt in Ian's zang, is het alsof hij zich al vereenzelvigd heeft met zijn reis naar het eeuwige. Het macabre ritme, dat me aan een hartslag doet denken, en de sinistere synth die voortdurend in de onderlaag sluimert, doen de rest.

Die conclusie moet de roadie van weleer al veel eerder hebben getrokken en ik ben blij dat ik daar inmiddels ook aan toe ben.
Van het concert van Primal Scream weet ik verder eigenlijk niet zoveel meer, maar ik ben ze wel dankbaar dat ze me -indirect- dichterbij Joy Division hebben gebracht.

avatar van johan de witt
Closer, letterlijk Mooie anekdote.
De laatste vier nummers, vanaf Heart and Soul, vind ik ook de mooiste.
Die moet je gewoon alle vier achter elkaar horen

blijft een dijk van een album!!

avatar van Robje1968
Mooi en indrukwekkend album.
Vanaf de eerste noot pakt dit album mij bij de strot en laat pas los op na de laatste noot.
Vooral het laatste nummer "Decades" is fantastisch.