The Smiths - Hatful of Hollow (1984)

4,27

Label: Rough Trade

1. William, It Was Really Nothing (2:09)
  2. What Difference Does It Make? (3:11)
  3. These Things Take Time (2:32)
  4. This Charming Man (2:43)
  5. How Soon Is Now? (6:44)
  6. Handsome Devil (2:45)
  7. Hand in Glove (3:15)
  8. Still Ill (3:32)
  9. Heaven Knows I'm Miserable Now (3:34)
  10. This Night Has Opened My Eyes (3:39)
  11. You've Got Everything Now (4:18)
  12. Accept Yourself (4:02)
  13. Girl Afraid (2:48)
  14. Back to the Old House (3:02)
  15. Reel Around the Fountain (5:51)
  16. Please Please Please Let Me Get What I Want (1:51)
104 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van starbright boy
lennon Toch wel. De nummers die hier dubbelen met het debuut zijn hier afwijkend en de nummers die alleen hierop staan zijn essentieel. Koop in elk geval naast wat je al hebt The Queen is Dead en Strangeways.. en ook Louder Than Bombs en hou wat je al hebt. Dan heb je het belangrijkste wel.

En vergeet Louder than Bombs niet...... toch echt wel mijn favoriet samen met Strangeways, verzamelaar of niet.

Ik ga eerst die 3 luisteren en genieten. Want ik vind t echt heerlijke muziek. Omdat ik net begin weet ik niet of ik meteen waarde hecht aan andere versies enzo. Maar een nummer als How soon is now, op welk reguliere album staat dat? Die vind ik echt geniaal namelijk.

Geen eentje, het is later wel op de cd versie van Meat is Murder toegevoegd.

aERodynamIC schreef:
Geen eentje, het is later wel op de cd versie van Meat is Murder toegevoegd.

Daar heb je dus een reden om dit album te houden . alleen single geweest dus?

Ja, klopt. In 1984 zelfs een b-kant van William It Was Really Nothing (aldus wiki), maar in 1985 a-kant. Kwam niet eens zo heel hoog in de charts terecht.

Deze Morrissey tour zingt hij het vaak maar in Utrecht helaas niet (gelukkig wel mee kunnen maken in Rotterdam 2009).
Hij treedt weer op in NL dus misschien moet je dat maar overwegen (Groningen 15 dec. en Tilburg 16 dec.).

Gezien zijn ziekte weet je maar nooit of dit de laatste mogelijkheid is.

Nooit geweten, maar de titel van Heaven Knows I'm Miserable Now is gebaseerd op een liedje van Morrissey's grote helding Sandie:

Sandie Shaw - Heaven Knows I'm Missing Him Now - YouTube

avatar van Vinck

Geen slechte verzamelaar, maar ik heb toch Louder Than Bombs staan i.p.v. deze. Voor die paar andere versies van nummers die op reguliere albums staan doe ik het niet. Wel een erg rommelige discografie, die van The Smiths. De muziek blijft heerlijk. Favorieten hier zijn Still Ill en This Charming Man, How Soon Is Now? vind ik super als ik in de juiste sfeer ben. Zal toch altijd eerder een regulier album opzetten dan deze.

avatar van Johnny Marr
Na veel twijfelen, deze dan toch maar aangeschaft. Uiteindelijk is het toch wel een essentiële verzamelaar, alleen om 'Handsome Devil' al. Ik heb de dubbele verzamelaar 'The Sound of the Smiths' en daar staat enkel een live-versie op van dat nummer.

Wel blijf ik dit hun 'minste' album vinden, vooral de John Peel-uitvoering van 'This Charming Man' vind ik niet zo geslaagd, zeker als je de 'gewone' uitvoering gewend bent.

Mooist verzamel lp ooit gemaakt van een band, beter dan welke studio lp van ze dan ook.
De "blauwe" van the Smiths zoals we m altijd noemen.
Bijzondere herinneringen aan
"all the alcoholic afternoons"

avatar van Splinter
Dit blijft voor mij het allerbeste album ooit gemaakt. Nu denk ik precies 10 jaar geleden kocht ik het als 15 jarige puber. Mijn introductie tot de Smiths en Morrissey. Soundtrack van mijn tienerjaren en in de overgang naar de volwassenheid. Morrissey leek soms de enige te zijn die mij begreep hoe ik me voelde. Nog steeds zet ik het regelmatig op, en het zal me waarschijnlijk nooit gaan vervelen.

avatar van zalwelnikszijn!
Don't forget the songs that made you smile, and the songs that made you cry

avatar van Snoeperd
Bij nader inzien mijn favoriete album van The Smiths, waar dat jarenlang The Queen Is Dead was. Hier staan gewoon 16 van de aller allerbeste nummers op en geen enkel minder nummer in tegenstelling tot hun studioalbums. Favorieten zijn erg moeilijk aan te vinken maar heb nu This Charming Man, Still Ill, Reel Around the Fountain en Please Please Let Me Get What I Want (wat een song in slechts 1 minuut en 50 seconden). Op nummer 3 in mijn top 10.

avatar van Robertus
Puike verzamelaar met ijzersterke live-opnames en inderdaad essentiële singles en B-kanten. The Smiths hebben maar kort bestaan, maar tijdens dat korte bestaan eigenlijk continu gepiekt, naar mijn bescheiden mening.

De spanning tussen de dartelende composities en gitaarlijntjes van Johnny Marr en het bijna ziekelijke, tot hoge kunst opgewaardeerde zelfmedelijden van Mozz vormde de ijzersterke formule van deze groep.

Hatful Of Hollow is essentieel, net als de reguliere albums en de verzamelaars The World Won't Listen en Louder Than Bombs. Live-album Rank is leuk, maar iets minder essentieel voor mij.

Waarom deze zo essentieel is? Ten eerste de rauwe, energieke live-uitvoeringen van met name de nummers van het debuut. Die krijgen eindelijk de behandeling en uitvoering die ze verdienen. Dan natuurlijk de ijzersterke resem non-album singles en hun even sterke B-kanten. Veel daarvan vind je ook terug op Louder Than Bombs, maar hier met een iets beter geluid, althans bij mijn versie.

Heel veel mooie herinneringen aan deze, maar ook de andere platen van The Smiths. Komt nog regelmatig mijn kast uit.