Black Sabbath - Reunion (1998)

Rock / Metal
Label: Epic

1. War Pigs (8:29)
  2. Behind the Wall of Sleep (4:05)
  3. N.I.B. (6:45)
  4. Fairies Wear Boots (6:19)
  5. Electric Funeral (5:01)
  6. Sweet Leaf (5:07)
  7. Spiral Achitect (5:40)
  8. Into the Void (6:31)
  9. Snowblind (6:07)
  10. Sabbath Bloody Sabbath (4:37)
  11. Orchid / Lord of This World (7:05)
  12. Dirty Women (6:33)
  13. Black Sabbath (7:26)
  14. Iron Man (8:26)
  15. Children of the Grave (6:25)
  16. Paranoid (4:30)
  17. Psycho Man (5:20)
  18. Selling My Soul (3:09)
wizard schreef:
Ozzy is niet bijster goed bij stem ... en ik begin me na een tijdje te ergeren aan al zijn "I can't fucking hear you...louda"s. Verder doet het geluid van de gitaar me niet denken aan een versterkte gitaar, maar meer aan een soort van opgevoerde cirkelzaag.

Ik vind dat Ozzy toch nog best aardig bij stem is. Ik vind het wel jammer dat zijn stem net wat te hard ingemixt is. Ook ik irriteer me als hij weer door de geweldige gitaarpartijen van Tony Iommi heen aan het schreeuwen is. Shut up Ozzy!

Maar toch, het zingen kan zeker zo. En de rest is echt geweldig. Mooie diepe zware gitaarpartijen van Tony Iommi, zoals dat hoort bij Black Sabbath. Er zit toch heel wat meer melodie in, dan in een circelzaag... en wat een geweldige solo's weer! De bas sluit er heel mooi bij aan: sterk neergezet hoor. Een prima basis voor de band samen met de sterke drums. De productie is behalve het iets te harde inmixen van de zang, verder erg goed verzorgd. Goed helder geluid, veel details: een sterk live album zo.

Ja, kies maar eens favoriete tracks bij al dit geweld: alles is goed tot geweldig. Ik vind zelf N.I.B., Electric Funeral en Snowblind wel heel erg goed. Het begin van mijn favoriete Black Sabbath nummer Into The Void is helaas wat f***ed up. Dat komt ook - en dat is juist weer goed - omdat dit een 'echt' live album is. Er is niet in de studio verder aan gesleuteld. Dus je hoort ook wat missers, net als in het echt. Wel is er opgenomen bij 2 concerten achter elkaar in Birmingham, England, waar de band vandaan komt. Overigens is de slotsolo van Into the Void wel weer erg lekker.

Alles bij elkaar zeer de moeite waard dit live album, maar dan moet je 'm wel hard draaien natuurlijk. Ik zie net dat ik de 40ste stemmer ben en het gemiddelde gaat naar 4,0. Mooi.

avatar van james_cameron
Verrassend sterk live dubbelalbum, aangevuld met twee nieuwe studiotracks. Alle geijkte krakers komen natuurlijk langs, wat dat betreft is deze collectie van songs behoorlijk voorspelbaar, maar de band is prima op dreef en Ozzy Osbourne is uitstekend bij stem. Hij is zelfs grotendeels te verstaan! De songs klinken allemaal lekker vet en meeslepend en de twee studiotracks zijn ook de moeite waard.