Joe Jackson - Night and Day (1982)

3,99

Label: A&M

1. Another World (4:00)
  2. Chinatown (4:08)
  3. T.V. Age (3:45)
  4. Target (3:52)
  5. Steppin' Out (4:34)
  6. Breaking Us in Two (4:57)
  7. Cancer (6:06)
  8. Real Men (4:05)
  9. A Slow Song (7:13)
  10. Steppin' Out [Demo] * (4:14)
  11. Target [Demo] * (4:11)
  12. Cancer [Demo] * (4:23)
  13. Real Men [Demo] * (4:20)
  14. Breaking Us in Two [Demo] * (3:56)
  15. Chinatown [Demo] * (3:05)
  16. Cosmopolitan (Mike's Murder) * (4:38)
  17. 1-2-3 Go (This Town's a Fairground) (Mike's Murder) * (3:02)
  18. Laundromat Monday (Mike's Murder) * (3:33)
  19. Memphis (Mike's Murder) * (4:46)
  20. Moonlight (Mike's Murder) * (4:28)
  21. On Your Radio [Live 1980 / 86] * (5:07)
  22. Fools in Love [Live 1980 / 86] * (7:44)
  23. Cancer [Live 1980 / 86] * (8:26)
  24. Is She Really Going Out with Him [A Capella Live 1980 / 86] * (4:43)
  25. Look Sharp [Live 1980 / 86] * (4:29)
139 BERICHTEN 1 MENING
geplaatst: 1 november 2014, 09:29 uur [permalink]

Maar ik wel ........... 😄

Nou heb je het verpest 😄

avatar van adri1982
geplaatst: 26 januari 2015, 22:49 uur [permalink]
Ik kan mij nog herinneren dat ik dit album vrij vroeg in mijn verzameling had zitten. Volgens mij kocht ik dit album in 2006 ofzo. Ik draaide dit album met regelmaat en vond dit een geweldig album.
Dat is tegenwoordig na twee nieuwe luisterbeurten wat verminderd. Album is nog wel goed, maar haalt het niet meer in vergelijking met de rock, symfonische rock en synthesizerwerk, wat ik tegenwoordig erg goed vind. Mijn favoriete tracks van dit album zijn wel duidelijk 'Steppin' out' en 'Real man', en ook 'Another world' en 'Breaking us in two' vind ik wel goed. 'Cancer' en 'A Slow song' zijn voor mij wat te langdradig. 3,5*

geplaatst: 26 januari 2015, 23:08 uur [permalink]
Grappig hoe hier toch wat afgezwateld wordt over een rasechte brugplaat. Als je Joe nog kende van zijn scherpe blik, zijn ontwikkeling tot man en was blijven steken bij Beat Crazy, was dit echt different cook.

Latin ritmes, percussie, transparant geluid, New Yorkse oriëntatie zijn opeens deel uit gaan van de sound van Joe, oa Another World. Vanuit een rock- of wave-idioom hiernaar luisteren is ongeveer als opeens op knooppunt Oude Rijn gaan rijden, als je net je rijbewijs in Varsseveld hebt gehaald. In New York (oa Ze) is de fusie van wave en funk geen onbekende, net zo min als die van salsa en dance (Masters at Work - Nuyorican Soul). Dit is een smeltkroes van genres en stijlen.

Destijds Joe live gezien met fabuleuze percussioniste Sue Haja(..poulos of; het dampte, en swingde als een tierelier. Joe had zelf enorm veel fun en dat hoorde je; in zijn wavetijd was ie bozer, nu was ie gedrevener. Body & Soul (thank you Mr Rollins) was nog zo'n opus. Deze twee zijn ideaal om te laten horen hoe wondervol een lp klinkt en de grap is dat ze tot voor kort regelmatig goedkoop tegenkwam, net als dat 1,5 album van daarna, dat imo toch een fikse streep minder is.

geplaatst: 27 januari 2015, 14:57 uur [permalink]
Mjuman schreef:

Dan zwatel ik daar ook even op door 😉 : Als je goed opgelet had bij het hoofdstuk Jumpin' Jive was je al voorbereid op een andere koers en had je alvast wat getrained op wat makkelijker verkeersknooppunten ......... 😄

geplaatst: 27 januari 2015, 15:03 uur [permalink]
Droombolus schreef:
Dan zwatel ik daar ook even op door 😉 : Als je goed opgelet had bij het hoofdstuk Jumpin' Jive was je al voorbereid op een andere koers en had je alvast wat getraind op wat makkelijker verkeersknooppunten ......... 😄

Gaan we op door - jij hebt vast met rijles ook wel eens gehad dat je les-Golf niet beschikbaar was en je les kreeg in een Kadett, bijna altijd een diesel, oid (alhoewel sommigen aardig ontregeld kunnen zijn bij wisselen van auto, was het voor mij nog niet zo, dat zoiets eenmaligs mij uit mijn hum haalde).

Voor mij was die eerste gewoon, Joe doet een keer gek, zet eens een ander voertuig in om toch terug te keren naar het oude vertrouwde. Niet bleek minder waar en waar ik Jumpin' Jive (eigen schuld, dikke bult, Joe) nooit serieus heb genomen, was dat met deze heel anders.

Overigens ook rijles in Lelystad of Emmeloord lijkt mij een stuk prettiger dan in de Randstad 😎

geplaatst: 27 januari 2015, 15:55 uur [permalink]
Emmeloord.....alleen maar boerenkarren voor je snuffert schiet lekker op. Kan ook een voordeel zijn natuurlijk. 😉

Jumpin' is een geslaagd stukje nostalgie wat mij betreft.
Na een paar wilde wave platen ff uitleven in dit genre.
( is Joe niet gewoon een Jazzcat ?)

Night & Day is natuurlijk andere koek. Fraai beschouwend thema over New York. En muzikaal erg smaakvol gedaan. Geen gitaar aan te pas gekomen.
Deel II vind ik overigens ook erg geslaagd. Niet beter dan het origineel, zeker niet. Maar er gebeuren mooie dingen. Subtiele muzikale verwijzingen van het 1e album.

avatar van Cor
Cor
geplaatst: 16 september 2015, 14:59 uur [permalink]
Ik ken van Joe Jackson alleen dit album en de twee opvolgers. Die had ik op vinyl en ben ik weer aan het herbeluisteren. Dit album (scoorde hoog in de eindejaarslijstjes in 1982, ook OOR-jaarplaat, dacht ik) doet het goed in de kritieken, ook op deze site. Terecht! Een hele bijzondere sfeer en Jackson weet altijd veel urgentie in zijn songs te leggen. Mooi gemusiceerd ook. Met een aantal klassiek geworden, piano-gedreven songs.

geplaatst: 17 september 2015, 16:00 uur [permalink]
Mjuman schreef:

Ik heb afgereden in Amsterdam grappige jas ! Rijles in Lelystad bestaat niet trouwens. De studenten worden meteen richting Harderwijk ( of waar zich dan ook tegenswoordigs het dichtstbijzijnde CBR bevind ) gedirigeerd ........

geplaatst: 17 september 2015, 16:37 uur [permalink]
Droombolus schreef:

Het was een methavoor - en als zodanig sta ik r8r! FF over Joe: die Jumpin' Jive kon - met uw beleefde boletische welbevinden - nog worden opgevat als een eenmalig uitstapje - zo van Joe doet nostalgische muziek; zoals Bowie met Pin-ups.

Het afwachten was dus wat ie erna zou doen. Als afrijder in Utrecht wil ik enige achtergrondinfo geven tav afrijden in Utrecht. Het CBR is daar gelegen in Zuilen. Bij het afrijden ga je meestal eerst naar rechts, uitvalsweg naar de Zuilense ring en de A2 (stukkie snelweg zit er altijd in), Ouderijn is niet echt lastig, wel opletten, maar dan ...

In 90-95% van de gevallen zit er bij terugkeer, op ca 1 km van het CBR altijd "het plein" - zo werd het met angst en beven door kandidaten altijd uitgesproken - in: daar kwamen zes wegen (sommige vierbaans met middenberm, ook nog busbanen) op uit, het was er altijd druk en er reden veel oude Duitse en Franse auto's (als u bedoelt wat ik begrijp), een beetje vergelijkbaar met het verkeersplein bij het oude Haarlemmermeerstation in A'dam - maar daar rijden absoluut minder oude Duitse en Franse auto's. Vaak was dat voor velen de nekslag; vandaar dat ik het zo stelde.

geplaatst: 17 september 2015, 19:52 uur [permalink]
Helemaal duideluk: ........ Utreg Utreg, if you can make it there, you can make it everywhere 😄

avatar van Snakeskin
geplaatst: 26 december 2015, 10:55 uur [permalink]
Plaat van het jaar in 1982, en terecht.

geplaatst: 26 december 2015, 11:15 uur [permalink]
Snakeskin schreef:
Plaat van het jaar in 1982, en terecht.

Dat was wel typisch want Oor had deze op 1 en de andere media (NME, Rolling Stone, etc ) vermeden dit album angstvallig.
zie o.a. rocklist en muzieklijstjes met jaaroverzichten van 1982.

geplaatst: 26 december 2015, 21:38 uur [permalink]
Wel een van de betere nummers 1 van de OOR ever. Want wat zijn veel van hun nummers 1 deerlijk in de vergetelheid geraakt. Deze zeker niet, blijft een geweldig album. Joe Jackson en Elvis Costello waren wel de bazen in die jaren...

geplaatst: 26 december 2015, 21:54 uur [permalink]
Tony schreef:
Want wat zijn veel van hun nummers 1 deerlijk in de vergetelheid geraakt.

Kwam een enkele keer wel eens voor, maar meestal niet hoor.

geplaatst: 26 december 2015, 22:17 uur [permalink]
Verrekte muzieklijstjes site. 😠 Dacht dat ik de enige was die die site kende.

Luister Rudi S... Statistieken zeggen mij echt helemaal niks. Muziek is emotie, het gaat om de gut feeling. En mijn gut feeling zegt mij dat heel veel nummers 1 van OOR echt flut waren. Statistieken, net als in het voetbal zijn statistieken helemaal zinloos. Vraag maar aan Gijp en die Derksen snorremans.

geplaatst: 26 december 2015, 22:23 uur [permalink]
Tony schreef:
En mijn gut feeling zegt mij dat heel veel nummers 1 van OOR echt flut waren.

Daar zeg ik niets over, maar hierboven ging het niet over goed of slecht maar over vergetelheid van de nummers 1 over de verschillende jaren en daar reageerde ik op.

geplaatst: 26 december 2015, 22:33 uur [permalink]
Al goed Rudi S. Probeer me met een geintje een beetje uit een hachelijke situatie te redden, snap da dan... Want nee, als ik die lijst van nummers 1 zo zie, is het niet vaak fout gegaan. Sailor, Womack&Womack, die van Ry Cooder is allesbehalve zijn sterkste, Spearhead, DJ Shadow was 'n hype, Franz Ferdinand ook, maar verder niet veel op aan te merken inderdaad. So Tony is going to 🤐

avatar van Snakeskin
geplaatst: 27 december 2015, 00:03 uur [permalink]
ik vind statistieken en lijstjes wel leuk. Natuurlijk speelt mee dat de critici niet een te algemene smaak willen en om die reden is The Joshua Tree geen plaat van het jaar 1987 geworden. Dat had natuurlijk wel zo moeten zijn. Voor het overige zie ik toch veel platen die echt klassiek zijn geworden. Conscience van Womack & Womack is wel erg veer weggezakt.

avatar van Franck Maudit

geplaatst: 27 december 2015, 01:50 uur [permalink]
DJ Shadow was 'n hype

Het album heeft hoe dan de hype al lang achter zich gelaten en inmiddels bewezen dat die eerste plek zeker niet gestolen was.