Camel - Breathless (1978)

Label: Deram

1. Breathless (4:20)
  2. Echoes (7:20)
  3. Wing and a Prayer (4:46)
  4. Down on the Farm (4:25)
  5. Starlight Ride (3:26)
  6. Summer Lightning (6:10)
  7. You Make Me Smile (4:18)
  8. Sleeper (7:08)
  9. Rainbow's End (3:01)
  10. Rainbow's End [Single Version] * (2:59)
Ozric Spacefolk
echoes schreef:
Ik krijg altijd zo'n heerlijk relaxed, gemoedelijk gevoel bij de openingstrack van dit album.

Ik dus ook. Schitterend gezongen door Sinclair, en dat saxofoontje van Collins is gewoon wonderschoon.

Het lijkt een ode aan de natuur. En het is ook mooi om te luisteren tijdens een boswandeling.

En daarna brandt het los met ECHOES...met een heerlijke keyboardsolo op z'n Camel's ( Peter Bardens)

avatar van BoyOnHeavenHill
Dat ik uiteindelijk in de het kamp der aanhangers van dit album zou belanden zou mij in het begin ook wel hebben verrast, want toen ik deze plaat voor het eerst draaide, hoorde ik enigszins belegen poppy liedjes met een incidenteel spetterend instrumentaal sausje maar vooral een voor mij veel te grote versimpeling van de composities. Na een aantal (en niet eens zo héél veel) malen draaien begon deze plaat toch te groeien; wanneer ik wil kijken wat mijn als favoriet aan te vinken tracks zijn geef ik nummers altijd een symbolische waardering (+++ = geweldig, ++ = goed, + = aardig, o = kwalitatief neutraal en – = belazerd), en bij Breathless kwam ik op het einde uit op vier maal ++ en vijf maal +, oftewel geen absolute hoogvliegers maar zeker ook geen slechte of zelfs maar onbenullige nummers. Over het algemeen zijn de songs wat minder bespiegelend en wat lichter qua toon dan eerder werk, maar dankzij de prachtige gitaar- en vooral blazerspartijen en de ruimschoots aanwezige jazzy en prog-elementen houden ze overal hun gloed en worden ze zelden oppervlakkig. Zelfs Down on the farm kan ik wel waarderen, ietwat melig maar zeer good-natured and catchy (en met een grappig op één akkoord doorzeurend gitaartje dat me steeds aan Getting better van Sgt Pepper doet denken). Een vriendelijk en aangenaam album vol warne popmuziek, met als enige dissonant die hoes met dat rare wiskunde-examen-papier, die lelijke geel-bruine kleurstelling en die daar nóg lelijker mee contrasterende vijf kleuren van de bandnaam erboven (een – als niet meetellende waardering).

avatar van John Self
Ik vind dit helemaal niet zo slecht. De poppyness is ook wel verfrissend. Bij Down on the farm krijg ik onmiddellijk een Caravangevoel. De discotrekjes in Echoes en Summer Lightning vond ik vroeger tenenkrommend goedkoop maar nu leuke stijlfiguurtjes. Wat beide nummers ver boven de middelmatig uit tilt zijn de mooie en melancholieke zangmelodieën. En de gitaarsolo's natuurlijk. Heerlijk album.

Dit is typisch een plaat om aan te sluiten bij de orde van de dag.
Camel is daar gewoon niet zo goed in.
De zang is vlak en te gewoontjes en het is wat plichtmatig en enigzins duf gebracht.
Ingeruild bij mijn platenboer.
Echoes is mooi, maar die heb ik een liveversie, en nog mooier.

WPE
Breathless is een prachtig nummer.Over het geheel is het album niet slecht, het enige echt tenenkrommende nummer is "Down on the Farm" . Ze hebben beter gedaan, zeker weten...