The Fall - Dragnet (1979)

Punk / Rock
Label: Step Forward

1. Psykick Dancehall (3:48)
  2. A Figure Walks (6:08)
  3. Printhead (3:15)
  4. Dice Man (1:45)
  5. Before the Moon Falls (4:31)
  6. Your Heart Out (3:07)
  7. Muzorewi's Daughter (3:43)
  8. Flat of Angles (4:55)
  9. Choc-Stock (2:37)
  10. Spectre Vs Rector (7:56)
  11. Put Away (3:30)
  12. Rowche Rumble * (4:01)
  13. In My Area * (4:05)
  14. Fiery Jack * (4:43)
  15. 2nd Dark Age * (1:59)
  16. Psykick Dancehall (No. 2) * (3:39)
  17. Rowche Rumble [Take 2] * (4:05)
  18. Rowche Rumble [Take 3] * (0:33)
  19. Rowche Rumble [Take 4] * (3:53)
  20. Rowche Rumble [Take 5] * (1:35)
  21. In My Area [Take 1] * (0:48)
  22. In My Area [Take 2] * (5:06)
avatar van IMPULS
Uitstekende plaat. Rauwe produktie, idem geluid en stem van Mark E. Smith en een groot aantal interessante songs (met Smith op zijn eigen bijtende wijze) maakt het waard Dragnet vele malen te blijven draaien.

avatar van itchy
Deze vind ik toch minder dan het debuut. Er staan niet zo veel nummers op die bijblijven, en met uitzondering van Psychik Dancehall staan deze tracks allemaal op de eerste helft van de plaat wat niet echt uitnodigt tot draaien. Vooral A Figure Walks vind ik grauwe, weinig spannende postpunk. Maar de tweede helft (zo vanaf Muzorewi's Daughter; waar gáát dat nummer over?) maakt veel goed. Spectre Versus Rector is een lekker vaag doordenderende track, die alvast een brug slaat naar de volgende releases. Het beste nummer van deze plaat vind ik het kronkelende en slim in elkaar zittende Flat of Angles, één van de meer melodieuze nummers die de luisteraar een paar keer op het verkeerde been zet.

avatar van Toon1
Psykick Dancehall

zalwelnikszijn!
"Spectre Vs Rector" gaat volgens mij over de zelfmoord van een Joni Mitchell-fan (begrijpelijk); is een beetje angstaanjagend en dement - vanzelfsprekende combinatie. Eigenlijk is dit album zo'n beetje de naakte kern van wat The Fall is, m.i..

In den basis zijn er hypernormale rants, rommelige bassen, drums en gitaar. Ergens richting psychobilly maar niet helemaal. Toevalligerwijs komt dit overeen met mijn chakra's. Het klinkt rommelig en strak tegelijk. Het is simpel en nihilistisch. Het rommelt en het pruttelt en het broeit als een mesthoop in de hot, hot Sun. Er gaat dreiging van uit.

Ik luister hier erg graag naar.

Trouwens, leuke anekdote. De Ovenwanten kwamen ook uit Manchester en hadden in '79 ook een zwart-wit album. Beide albums hebben echter totaal niks met elkaar van doen.

avatar van dix
dix
zalwelnikszijn! schreef:

hmmm, nu je erover begint... dat daar rechtsonder ... dat lijkt toch ook een seismologisch grafiekje.

zalwelnikszijn!
:O Dacht dat je een punt had, maar net op mijn exemplaar gekeken en het is riet. Zo maakt men dus een complottheorie.