UFO - Mechanix (1982)

Label: Chrysalis

1. The Writer (4:10)
  2. Somethin' Else (3:19)
  3. Back into My Life (4:56)
  4. You'll Get Love (3:07)
  5. Doing It All for You (4:59)
  6. We Belong to the Night (3:57)
  7. Let It Rain (4:00)
  8. Terri (3:51)
  9. Feel It (4:04)
  10. Dreaming (3:52)
  11. Heel of a Stranger * (4:09)
  12. We Belong to the Night [Live at Oxford Apollo, 25 March 1983] * (4:34)
  13. Let It Rain [Live at Oxford Apollo, 25 March 1983] * (3:07)
  14. Doing It All for You [Live at Birmingham Odeon, 26 March 1983] * (5:21)
avatar van Rinus
Ik snap de vrij lage score van dit album niet, want dit is toch echt wel een van de betere (en meer heavy) albums van UFO. The writer, We belong to the night en Dreaming zijn lekkere rockers.

avatar van Kef
Kef
Inderdaad prima UFO album, alleen Somethin' Else vindt ik niet zo mooi.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Meer dan twintig jaar geleden heb ik dit elfde album van U.F.O. (op vinyl) gekocht en tot mijn verrassing moet ik toegeven dat ik dit maar heel weinig heb afgespeeld, dus vandaag op de draaitafel. Voor de liefhebbers geef ik nog de line-up mee: Phill Mogg (zang), Pete Way (bass), Andy Parker (drums), Paul Chapman (gitaar) en Neil Carter (keyboards en gitaar). The Mechanix is tevens het derde studio-album na het vertrek van stergitarist Michael Schenker, die er de brui aan gaf na het live-album Strangers in the Night.
Mooie sfeervolle rocknummers maar in het openingsnummer The Writer kan ik die saxofoon maar matig waarderen. Nummer twee Somethin’ Else bevat ook weer zo’n saxofoon waar ik een gitaarsolo verwacht, vreemd, raar maar waar. Dat zal wel de invloed van multi-instrumentalist Neil Carter zijn. Nummer drie Back Into My Life bevat lekkere chorussen en zowaar enkele korte gitaarsolo’s, een eerste nummer om te onthouden op dit album. You’ll Get Love valt bij mij niet op: voorbij voor ik het besef. Nummer vijf Doing It All For Your vind ik een heel mooi nummer: een lekker up-tempo nummer met lekkere gitaar en sfeervolle chorus, de gitarist mag zowaar eens lekker tekeergaan en ik hoor een prima “Michael Schenker” solo, de meester waardig. Beste songs op kant A: Back Into My Life en vooral Doing It All For You. Over naar kant B, waar nog vijf nummers opstaan.
Kort en bondig: het zijn allemaal melodieuze rockers behalve de ballad Let It Rain. Terri en afsluiter Dreaming bevallen mij ook, dankzij het aanwezige gitaarwerk.
Voor mij een album met twee gezichten: kant A is lauw tot koud en kant B lekker warm omdat er meer gitaar opstaat.
Nog een vraag: bij het tweede nummer Something Else staan als componisten vermeld: B. Cochran en S. Sheely? Werd dit nummer dus in opdracht geschreven of is dit een cover?

avatar van Karma_To_Burn
De moeite waard door The Writer & Dreaming de rest is middelmatig.

avatar van Brutus
Ik vind dit ook een prima album.
De slechte albums komen hierna.

Making Contact 1983 en het slechtste album van UFO
Midemeaner 1985.

avatar van Rockfan
Beetje twijfelgeval dit album van UFO

Bij de eerste twee nummers krijg ik al de kriegels van de blazers. Hoewel the writer wel een goed nummer is en Something else eigenlijk niet maar beter te pruimen zou zijn zonder die blazers.
Na de ballad Back into my life blijven die blazers weg en zijn de nummers veel beter aan te horen.

Ik heb geen hekel aan blazers maar ze passen gewoon niet op hardrocknummers.

avatar van iggy
Ben mijn ufo cd's de laatste dagen eens uit de kast aan het trekken. Maar eigenlijk valt dat best wel tegen tot nu toe teminste. Heb vorige week die 2 vreselijke gedrochten proberen te draaien met die guitarist atomic tommy m. Alleen die naam al dit verzin je toch niet. Ben vervolgens willekeurig ufo gaan draaien. Die 2 platen met atomic heb ik bewust als eerste gaan draaien. En neem van mij aan dat is jezelf pijnigen wat een onzin. En daar zit ook nog eens een gedachte achter ha.Soms lijkt mijn leven zich geordend. Want alles gaat mee vallen na die atomic

avatar van qwolama63
Dit was indertijd de 2e LP die ik kocht van UFO. Aangezien Strangers in the Night de eerste was, kan je je dus inbeelden dat deze een beetje een teleurstelling was. Heeft jaren ongedraaid in de kast gelegen. Ik heb deze plaat terug ontdekt toen ik enkele jaren geleden al mijn LPs begon te digitaliseren. Sindsdien draai ik ze regelmatig.
Schitterende songs met een geweldige ritmesektie Pete Way, Andy Parker en Paul Chapman die voor een hele strakke sound zorgen.
We Belong to the Night, Dreaming, The Writer en Doing It All For You zijn stuk voor stuk schitterende songs, zonder de prachtige ballad Terri te vergeten natuurlijk

Sorry maar UFO werd, na het vertrek van Michael Schenker, pas weer wat met die Japanse gitarist

avatar van iggy
Zeker Neal, die Chapman was maar niks.

Guitars & Wings
iggy schreef:
Zeker Neal, die Chapman was maar niks.

Paul Chapman was een prima gitarist. Ik heb geen moeite met zijn spel.

avatar van jailhouserocker1
[quote]Sorry maar UFO werd, na het vertrek van Michael Schenker, pas weer wat met die Japanse on
Op zich kan ik me hier wel in vinden, alleen was het geen Japanse gitarist maar "gewoon" een Amerikaan. Atomic Tommy M heet Tommy McClendon. Zie hier YouTube - Tommy of UFO

thanks! jailhouserocker 1. Die gitarist bedoel ik!!

avatar van qwolama63
Nog eens de ganse UFO collectie erdoor gejaagd en dit blijft voor mij het beste studio-album van UFO. Ondanks de irritante orgeltjes en blazers, rockt dit album zo strak als een spannende onderbroek.

buizen
Dit album weet ik ergens te staan en het kijkt me steeds aan.
De hoes (ontwerp) is nou niet echt aantrekkelijk en ken het album helemaal niet.
7,- vraagt ie ervoor. Eerste persing, goede staat maar door de sowieso al stomme kleur van de hoes doet het wat licht 'vergeeld' aan.
En hierboven nogal wisselende meningen over het album.
Er zit niets anders op: eerst via YT of Spotify luisteren. Maar wil eigenlijk wel elk UFO-album hebben.
UFO met Schenker is da bomb maar de band heeft met andere gitaristen ook behoorlijk gerockt.
Lastig soms, fan zijn. Dan neem je ook de mindere perioden er bij.