UFO - Strangers in the Night (1979)

Alternatieve titel: Live

Label: Chrysalis

1. Natural Thing (3:57)
  2. Out in the Street (5:07)
  3. Only You Can Rock Me (4:08)
  4. Doctor Doctor (4:42)
  5. Mother Mary (3:25)
  6. This Kid's (5:11)
  7. Love to Love (7:58)
  8. Lights Out (5:23)
  9. Rock Bottom (11:08)
  10. Too Hot to Handle (4:26)
  11. I'm a Loser (4:13)
  12. Let It Roll (4:48)
  13. Shoot Shoot (4:07)
  14. Hot 'N' Ready * (3:26)
  15. Cherry * (3:44)
totale tijdsduur: 1:08:33 (1:15:43)
avatar van Sir Spamalot
Ook maar besteld, het engeltje op mijn rechterschouder zei: "Rustig!". Het duiveltje op de andere schouder zei: "Komaan, niet plooien." Zoveel UFO liveopnames met Michael Schenker zijn er niet, in vergelijking met de voortdurende worpen aan livealbums van andere groepen, zoals... hatsjie, Iron Maiden. Een rondje van deze box op Spotify tijdens een hierdoor weinig productieve thuiswerk dag haalde me over de streep.

Natuurlijk gaat het globaal over dezelfde setlists tijdens de zes optredens, maar het geeft een indicatie hoe UFO met Michael Schenker echt klonk, zo lang geleden. Bepaalde nummers bevatten totaal geen geheimen meer natuurlijk, maar blijven zo prettig om te beluisteren. Opvallend was / is ook de drive van de optredens, mijn gevoel was: "Ze doen hier alles op hun dooie gemak zonder te forceren en het klinkt geweldig." Objectief kan ik het niet uitleggen, hoe leg je muziek objectief uit maar ik voelde die warmte...

En door die box vliegt het toevoegen van al dat mooie extra materiaal bij dit album op mijn bucketlist, ooit... wellicht tijdens mijn kerstvakantie of mocht iemand anders zich geroepen voelen!

Gommans schreef:
Zojuist de cd box gekocht, het ziet er netjes, verzorgd en stevig uit. Er is goed aandacht besteed aan artwork en de authenticiteit. Zo is de originele cd verdeeld over 2 cd's net als de dubbel lp destijds, met dezelfde artwork. Ook het boekje heeft een update gehad... mooi mooi mooi. Morgen ben ik heerlijk alleen thuis, ga dan de muziek maar eens lekker beluisteren....

Die hele verzorgde verpakking lijkt wel uitermate kenmerkend voor de Chrysalis boxen, waarvan ik er een aantal heb, zou ik een UFO én Michael Schenker fan zijn?
UFO - The Chrysalis Years (1973-1979) (2011)
UFO - The Chrysalis Years (1980-1986) (2012)
UFO - On Air (2013)
The Michael Schenker Group - The Chrysalis Years (1980-1984) (2012)

En sinds vandaag ook deze! Zopas heb ik ook het begeleidend boekje gelezen dat ook in een afzonderlijke sleeve zit, het geeft goed de achtergrond weer bij dit album, hoewel elke verhaal meerdere versies heeft en de waarheid gewillig blijft. En nu verder genieten.

avatar van Sir Spamalot
Kort en krachtdadig kan ik over de box zeggen: “Jawadde!”. Na een viertal luisterbeurten van de volledige box met een zekere angst voor overkill gezien de grotendeels gelijklopende tracklists van de verscheidene optredens evolueert de aanvankelijke vreugde naar een ronduit hartverwarmende uitbundigheid van mijn kant. Wat een box, wat een prestaties, wat een mooie aanvulling op een heerlijk en met de dag unieker wordend livealbum, met – u raadt het al – Maestro Michael Schenker.

Maar het is niet al Michael Schenker natuurlijk, er spelen nog vier heren mee, meer dan in dienst van de song. De eerste keer gaat mijn volledige aandacht natuurlijk naar het frivole en messcherpe gitaarwerk van der Michael, maar de volgende keren let ik ook meer op de andere muzikanten en het valt op... wat een goeie liveband UFO vroeger was. Niet alleen konden ze allemaal een serieus glas verzetten, live schitteren ze allemaal.

Wat is nu de meerwaarde van deze box? Natuurlijk is dit de aanvulling op dat live diamantje maar het geeft ook een inkijk op UFO anno 1978 met zes optredens op zes opeenvolgende dagen en je moet het maar doen: optreden, pintelieren en substanties consumeren, met de bus reizen, slapen indien mogelijk, pintelieren én er 's avonds staan. Natuurlijk hoor je hier de foutjes af en toe en op cd 7 (Columbus) klinkt de stem van Phil Mogg een beetje minder en vermoeid, enkel als je er echt naar zoekt en op let.

De waarheid is gewillig en hangt soms af van waar de wind komt. Er waren al eens spanningen, mede door gerstennat en andere sappen, blijkbaar was Herr Schenker bang van Phil Mogg, had hij te maken met podiumvrees alsook een taalbarrière en deed hij dan maar mee aan de dagelijkse bacchanalen. Er staat nog veel meer in dat begeleidend boekje met een aantal machtige foto's maar de muziek is primair. Samen met die andere boxen van UFO is dit er eentje om van te genieten maar deze is heel, heel speciaal. Dit is een hele mooie aankoop voor mij.

Inside joke voor dit album: "Gadverdamme, kan die gitarist vlammen!"

avatar van da dude
Eindelijk binnen (ik heb er meer dan 2 maanden op zitten wachten, tot er in de 3e week van januari opeens 2 boxjes tegelijk binnenkwamen..) en ik onderschrijf Sir Spamalot's oordeel volledig: geweldig! Om de overdaad te voorkomen beperk ik me tot 1-2 concerten per dag. Blijft er ook nog wat tijd over voor ander moois, zoals Glacier of de 2 nieuwe Transatlantics

Ja dit is echt een top box!!!!