Agnes Obel - Aventine (2013)

Denemarken
Pop / Folk
Label: [PIAS]

1. Chord Left (2:29)
  2. Fuel to Fire (5:29)
  3. Dorian (4:48)
  4. Aventine (4:08)
  5. Run Cried the Crawling (4:26)
  6. Tokka (1:30)
  7. The Curse (5:53)
  8. Pass Them By (3:31)
  9. Words Are Dead (3:46)
  10. Fivefold (1:59)
  11. Smoke & Mirrors (2:59)
  12. September Song * (3:24)
  13. The Curse [Instrumental] * (5:53)
  14. Aventine [Instrumental] * (4:08)
  15. Fuel to Fire [Instrumental] * (5:28)
  16. Under Giant Trees * (5:26)
  17. Arches * (3:25)
  18. Run Cried the Crawling [Live] * (5:05)
  19. Chord Left [Live] * (2:33)
  20. Fuel to Fire [Live] * (5:08)
  21. Aventine [Live] * (4:29)
  22. Words Are Dead [Live] * (4:11)
  23. The Curse [Live] * (6:44)
  24. Dorian [Daniel Matz Rework] * (3:53)
  25. Fuel to Fire [David Lynch Remix] * (4:31)
avatar van Ducoz
venderkets schreef:
Drie keer opgezet, drie keer is 'bizar saai' de overheersende gedachte.

Het verschil tussen Philharmonics en deze is niet dusdanig groot dat dat een gat vna 2,5 punten rechtvaardigd, in mijn opinie.

avatar van Mindshifter
Prachtige hoes.

avatar van Anne Maaike
Dit album is mijn eerste kennismaking met Agnes Obel. En het is zeker geen slechte. Prachtige stem heeft deze dame.

Ducoz schreef:

Nee klopt, daar wringt het bij mij ook. Ik wil het zelf ook beter vinden maar het doet me deze eerste keren gewoon (nog?) vrij weinig. Ik zal het nog een paar kansen geven.

avatar van staralfur
Beter dan Philharmonics, ik dacht dat het niet mogelijk was. Sprookjesachtig!

avatar van Rarara
boeiende cd ( prachtige iconische hoes!) waar over ik niet 123 een afgeronde mening heb klaar liggen. Op het eerste gehoor niet zo veelzijdig als haar debuut maar wel 1 die mijn aandacht blijft vragen Misschien een groei plaat? met een beetje geluk gaat ie t hele najaar mee....

avatar van L_T_B
Berichten verwijderd.

avatar van AdrieMeijer
1,5
cunoleon schreef:
Bijzondere dame die Agnes. Ze raapt haar tonen bijeen zoals alleen Eric Satie dat kon. En er ook nog eens prachtig bij zingen. Denk dat weinig mensen beseffen welke enorme muzikaliteit schuilt in haar composities.

Die muzikaliteit valt me nu juist zo tegen. Zéér rudimentair pianospel, melodielijnen die zijn ontdaan van elke spanning of verrassing, vlakke voordracht. Ik kan me indenken dat dit voor veel mensen de perfecte herfstplaat is, maar ik ben (nog) niet onder de indruk.

Het eerste album vond ik al te veel van hetzelfde na een nummer of zes, en zo te horen gaat ze op dezelfde voet verder. Aan het debuut heb ik genoeg.

avatar van wibro
Mooi album hoewel de verrassing er wel zo'n beetje af is. Het ligt ook min of meer in de verlenging van haar schitterende debuut. De muziek van Agnes Obel moet het voor mij vooral hebben van het zeer mooie pianospel. Het prachtige instrumentale Tokka deed mij onmiddellijk denken aan de pianomuziek van Erik Satie. Ik denk trouwens toch dat als je van klassiek houdt de muziek van Agnes Obel beter zal kunnen waarderen dan als je geen enkele feeling hebt met klassieke muziek.

AdrieMeijer schreef:

Ik luister voorlopig inderdaad liever naar de debuutplaat van Nadine Shah. Ook 'herfstachtig' maar met veel meer dynamiek in de nummers.

avatar van Lura
venderkets schreef:

De albums zijn totaal niet te vergelijken. vanderkets.

Lura schreef:

De albums zijn totaal niet te vergelijken. vanderkets.

Waarom niet? Soloplaten van singer-songwritervrouwen met een soortgelijke sound.

avatar van perrospicados
Ik vind het heerlijk album. Niet vernieuwend, niet briljant maar gewoon goed gemaakt. Op vinyl een lekker ritueel met glaasje wijn erbij, gordijnen dicht, boek op schoot. Niks mis mee

avatar van Gerben61
Mensen, ik houd het kort. Agnes stel teleur. Saai en zonde om daar nog meer moeizame luisterbeurten in de stoppen dan de 3 pogingen die ik heb gedaan.

avatar van Janhero
Wel aardig maar niet de knaller die ik hoopte. Weer veel van hetzelfde en de verassing is weg! Ze kabbelt door op het vorige succes, jammer. Ik had gehoopt dat ze creatiever zou zijn.
Misschien wil ze alleen maar geld verdienen en maakt ze zich er makkelijk van af.

avatar van O-d-B
Meer van het zelfde, maar verder niks mis mee. Lekker om zo af en toe eens op te zetten.

avatar van Minneapolis
Ik snap de negatieve reacties niet.
Waarschijnlijk heeft het iets te maken met de volgorde van het uitkomen van de platen, en het gewend zijn aan Philharmonics, maar ik vind het debuut eigenlijk wat saaier.

Dorian, Aventine, Run cried the crawling, The curse, fule to fire en het instrumentale Chord left zijn toch prachtige nummers?

avatar van Lura
Minneapolis schreef:
Ik snap de negatieve reacties niet.

Geloof me, er is niets mis aan dit album. Laat ze maar lekker zeuren.

avatar van DargorDT
Nee, spannend en dynamisch is Aventines van Agnes Obel allerminst. Er gebeurt op het eerste gehoor bar weinig, waarmee de lijn van haar debuut Philharmonics wordt doorgetrokken. Toch is dit een wonderschone cd die het verdient gehoord te worden. Wat Obel doet, is met veel gevoel en klassieke invloeden een reeks popliedjes neerzetten die je heerlijk laten wegdromen. De neiging bestaat dit soort klanken als lieve achtergrondmuziek te beschouwen, en dat is een fout. Aventines moet tot je doordringen, je moet je erin willen onderdompelen. Dus hup, mobiele telefoon uit, gordijnen dicht, koptelefoon op en genieten maar. Alleen zó komt haar warme stemgeluid het best tot haar recht en bewijst de muziek zijn kwaliteit. Wie zich ervoor openstelt en houdt van klassiek geörienteerde luisterpop vol warmte en emotie, heeft met Aventines een prachtig album te pakken. Ideaal voor regenachtige herfstdagen!

avatar van Lasers
Mooi gezegd Dargor. Ik ga er vanavond voor zitten! Hoop op wat mooie pareltje net als op de vorige cd. Het weer zit in ieder geval al mee.

Mooie,warme,sprookjesachtige 'naïef-klinkende' plaat. Altijd moeilijk om een geslaagd vervolg te breien aan een zo'n succesvol debuut als Philharmonics. Toch is zij hier in geslaagd vind ik en heeft ze het niveau van haar songs nog weten op te krikken.

avatar van robbrouwer58
Aangenaam verrast door verstild pianospel met sobere vocalen en sonore strijkers. Als dit een herhaling is van het debuut, moet ik die ook maar eens gaan beluisteren. Zo hee.

avatar van blur8
De kale piano klanken doen me weinig.
Natuurlijk niets mis mee, maar ik ervaar weinig avontuur en afwisseling.
Dat wat ik bij Stuart Warwick wel beleef.

kistenkuif
Zinnig interview met Obel in de bijlage Cultuur van onze nationale avondkrant waarin ze haar muzikale invalshoek en keuzen bij het maken van dit album album erg goed uitlegt.

avatar van Lambchop
Mooi maaarrr zit wel een houdbaarheid datumpje op. Aantal nummer kan ik goed hebben maar daarna trekt het mn aandacht weg en val ik in slaap

avatar van Minneapolis
Lambchop schreef:

Wat mij betreft geld dat letterlijk voor de cd opbouw. Tot en met nummer 7 vind ik het erg mooi, en dat verveelt ook nog niet.
Daarna zet ik 'm af..

avatar van meneer
Piano spel lijkt me geïnspireerd door Ludovico Einaudi (maar daar wordt niet gezongen). Ja, mooi, maar ik vind Einaudi dieper, warmer en intrigerender.

avatar van bommel
O-d-B schreef:

Mee eens, Philarmonics was natuurlijk uniek, altijd moeilijk zo'n CD te evenaren