MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)

mijn stem
4,17 (1303)
1303 stemmen

Nederland
Hip-Hop
Label: Top Notch

  1. Hoedenplank (3:17)
  2. Werk aan de Winkel (3:10)
  3. Balans (3:36)

    met Josje, Shyrock en Reuben Hamburger

  4. Gekkenhuis (6:07)

    met Jawat!, Dries Bijlsma, Onno Wieten en Reinder van Raalte

  5. Nagemaakt (1:57)
  6. Eigen Wereld (4:48)

    met Maurits Boreel

  7. Elektrostress (2:08)
  8. Passievrucht / Bosmuis (6:16)

    met Duvel

  9. Made in NL (3:35)
  10. NL Door (2:00)

    met Dries Bijlsma

  11. Gebleven (2:52)
  12. Ut Is Wat het Is (3:06)

    met Raymzter

  13. Volle Kracht (3:12)

    met Winne

  14. Gerrit (2:15)
  15. Ukkie (2:01)
  16. Vroeger / Nu (3:04)

    met James

  17. Regendans (3:17)
  18. Ogen Open (4:07)
  19. Tunnelvisie (2:28)
  20. De Jug (1:55)

    met Fred Zomer

  21. Park (4:15)

    met Bert Vrielink en Dries Bijlsma

totale tijdsduur: 1:09:26
zoeken in:
avatar van hond racisme
2,0
IllumSphere schreef:
(quote)

Ik wil niet denigrerend overkomen, maar kan jij wel lezen? Zoja, lees dan eens mijn berichten opnieuw en lees dan ook nog eens jouw bericht:
(quote)

Ik weet niet op welke groep jij anders doelt als je zegt 'die laagebegaafde hangjongeren die probeert duidelijk te maken hoe kut de wereld is...' Ik heb trouwens nergens gezegd dat jouw mening idioot is en dat je de plaat opnieuw moet beluisteren, ik zei enkel dat de funderingen die jouw mening ondersteunen idioot en nog eens irrelevant zijn. Als tip gaf ik aan om deze plaat binnen enkele weken opnieuw te beluisteren en jouw mening te herzien. Als het dan nog niet zou bevallen, dan heb je het in ieder geval op een degelijke manier geprobeerd.

Maar ik hou er mee op. Ik kan onmogelijk discussiëren met iemand die zijn eigen fouten niet kan inzien en verder gaat als een kip zonder kop.

Het is een kort bericht dat ik schreef over wat ik van het album vond, wordt toch niet zo kwaad man. Mijn mening niet bepaald relevant nee, maar ik heb wel recht om ze neer te pennen.

avatar van Shelter
4,0
hond racisme schreef:
(quote)

Mijn favoriete genre, of allesinds één van, is hiphop. Wat je zegt slaat dus weer totaal op geen bal. In plaats van in iemands stemmen te neuzen voor je je vooroordelen direct op tafel gooit. Dat "jakkie boze mannen" is ook al totaal uit de lucht gegrepen, weer totale flauwekul. ik luister niet naar The beatles of the Rolling Stones, sterker nog, ik kan van the beatles nog geen heel album af luisteren. Stop met je idiote vooroordelen man, je komt er allesinds niet verder mee dan mij op mijn tenen te trappen. Ik kom hier om te zeggen dat ik het album niet goed vond, klaar. Fijn dat je het goed vind, echt, ik ben blij voor je, maar ik vind het niks. Net zoals jij the beatles niks vind. Daarbij vergeleek ik de Beatles nog geen één keer met Opgezwolle, dat was Masterplan, maar die discussie heb ik niet gevolgd. Sterker nog, ik heb the beatles niet eens genoemd. En hoezo luister ik naar echt relevante muziek? Ik luister dezelfde muziek die jij 5 sterren geeft. Om er een paar te noemen: A Tribe Called Quest, The Roots, Beastie Boys, De La Soul, Dj Shadow, Kanye West, Nirvana, Oasis. Gewoon even een paar bands uit je hoge stemmen gepikt die ik ook met veel plezier beluister. Zit toch genoeg hiphop tussen? Als je even moeite had gedaan om tussen de mijne te kijken had je gemerkt dat er geen enkele Beatles/Rolling Stones en al die andere 60's meuk tussenzit. Dus dit is echt te belachelijk voor woorden lol.


Hoezo weer hondje? Zover ik weet ben ik nooit met jou in discussie gegaan.
Ik oordeel op wat ik lees, lijkt me een betere methode dan iemands stemgedrag stalken.
Maar inderdaad excuses voor the mix up met discussie van Masterplan. die heb ik inderdaad door elkaar gegooid dan.
Nog steeds vind ik je argumentatie bijzonder slecht en niet omdat je dit minder sterren geeft dan mij of zo, het zou me echt aan mijn reet roesten wat je geeft. Maar als je eerst gaat aangeven dat de teksten je neit boeit om vervolgens als argument te geven dat de teksten op dit album zo slecht zijn... :S

Ik quote: Wat boeien teksten mij nu, je kan trouwens zoveel mogelijk zingen over hoe vreselijk slecht we het hier wel niet hebben in West-Europa terwijl ze in Ethiopië en Swaziland een luxe leventje hebben maar uiteindelijk is dit gewoon een debiel album.

in combinatie met: de wereld altijd al om zeep geweest, want nog nooit is het zo goed geweest als in het laatste decennia. Maar de teksten zijn precies gebracht door 12 jarige die hun middelvinger in de lucht steken naar de politie en lekker meedoen aan al die onzin zoals winkeldiefstallen en gaybashing. Alsof ze zo de maatschappij wél gaan helpen. En geloof me, heb op lyrics sites hun teksten verschillende keren doorgelezen. Maar wat er zo goed aan is, snap ik nog altijd niet. Wat is het nut van zagen over televisie, radio's, gsm's?

Ander voorbeeldje:
"Daarbij zijn lyrics bij hiphop te overrated, er zijn genoeg goede hiphop albums die totaal geen goede lyrics hebben, als ze wel goede tekst hebben des te beter, maar dat is bij dit album al niet het geval."

Eerst zeg je dat lyrics overrated zijn en vervolgens kraak je dit album weer af op de teksten.
Daarbij waarom zijn lyrics overrated in hiphop in het algemeen? Omdat je albums kan vinden die goed zijn zonder goede lyrics, zijn de teksten in een heel genre overrated?
Je geeft zelf al aan dat je veel hiphop luistert, dan kan ik er vanuit gaan dat je weet dat in hiphop tekst juist een grote indicator is aangezien men let op rijmschema's, symboliek, multi's.
Als we het hebben over battle raps wat een belangrijk aspect is van de cultuur, spreken we over gasten die creatief met tekst om kunnen gaan en tegelijkertijd hun tegenstander neerhalen.
Dit wordt zwaar onderschat wat betreft tekst intelligentie, als een rapper tof komt doen met "vuile boeler ik sla je op je bek, want jij bent gek" of zulke ongein zet hij zichzelf behoorlijk voor schut.
Ik zie geen enkel ander genre waarbij los van de betekenis van tekst/het gevoel wat erin gebracht wordt kwa stemgeluid en het rijmen van het laatse woord op het andere er nog zoveel meer bij komt kijken

De comment luisteren naar "echt relevante" muziek was sarcastisch en kritiek op je toon in de discussie...als je minder zwart/wit denkt snapte je dat wel. Kusje voor je tenen, my sincere apologies voor het noemen van je naam in combi met de discussie beatles/stones - opgezwolle, dat gedeelte was bedoeld voor Masterplan.
De voorbeelden hierboven gegeven om aan te geven welke delen ik niet kan volgen maar inderdaad de rest was voor The Masterplan. (sorry voor copy paste, ik heb de quote functie guidance nog niet doorgelezen )

avatar van hond racisme
2,0
Is niets, en ik ga niet echt terug reageren met een heel lang bericht. Iemand vroeg mij wat ik van de teksten vond dus heb ik het gewoon gezegd. Verder vind ik lyrics in hiphop niet belangrijk of vitaal.

avatar van L_T_B
Van de laatste paar geplaatste berichten heb ik er een aantal verwijderd.

De mening van HR is duidelijk (althans naar zijn eigen idee). Ik stel voor dat we vanaf heden we het weer over dit album gaan hebben en niet meer in oeverloze discussies verzanden.

avatar van hond racisme
2,0
Wat me wel opvalt is dat jullie echt juist berichten verwijderen die niet meer over meningen gaan? iemand vroeg me waarover m'n username ging? is dat verwijdert omdat het een oeverloze discussie was of "offtopic"? Vind 't grappig dat jullie precies wat berichten aanduiden om te verwijderen en hopen de juiste te treffen. Die discussie was klaar na het bericht dat er juist nog staat.

avatar van Holla
3,5
Briljant album! Dit is Nederland's finest

avatar van frankholst182
Toch leuke discussie gelezen (tijdje terug, maar toch).

Misschien heldert een enige chronoligische volgorde van de beoordeling van 'hond racisme'het een en ander op.
1. Hond racisme luistert het album. Vind de beats wel aardig. hij kan dit refereren aan andere beats in de hiphop: hij is liefhebber van het genre. Toch: naar teksten luistert hij niet. Dat is smaak en voorkeur. Niet aan te twisten.
2. Hij ziet dat het album heel hoog in de toplijst staat.
3. Hij vraagt zich (naar mijn mening) terecht af: waarom in godsnaam????? De beats alleen kan het niet zijn.
4. Hij leest op MM dat de teksten geniaal zijn, volgens enkele mm-users.
5. Hij bestudeert de teksten om enige genialiteit te ontdekken.
6. Hij vindt (naar mijn mening terecht) dat de teksten lachwekkend en idioot zijn, en bovendien een slechte perceptie van de realiteit in NL is. Dat is ook smaak.

Conclusie: het album slecht beoordelen op basis van teksten, terwijl teksten eigenlijk je niet boeit, kan dus.

ik hoop dat ik met mijn discussie eveneens mijn mening heb laten doorschemeren. Maar ik ben geen liefhebber van het genre, dus mijn beoordeling zal er voor velen niet toe doen.
Teksten boeien mij niet, maar als dit het gemiddelde niveau is van de hiphopscene (een 12-jarige kan dit ook makkelijk bedenken), vraag ik me af of 'teksten in de hiphop vanzelfsprekend beter zijn dan in de rockmuziek' een juiste constatering is. Simpele straattaal is het (volgens mij) vaak wel, en zal vanwege de simpelheid ook goed aansluiten en aanvoelen bij vele mensen. (mening,mening, mening, vooroordeel!!)
Nogmaals: geen beoordeling (*), vanwege onvoldoende kennis.
Suggesties voor bestudering van goede hiphop-teksten (Nl of EN) zijn welkom.

avatar van Der Untergang
4,0
De teksten zijn ook niet ontzettend goed ofzo, meestal gaan ze ongelooflijk offtopic, zijn het lukrake zinnen door mekaar heen en die kerel op Gekkenhuis spant de kroon

Maar dat maakt niet uit verder, want beide rappers zijn verder lekker bezig en de beats zijn natuurlijk zeer goed

avatar van Arrie
Ik heb ze ook nooit echt heel erg goed gevonden. Best oké hoor, maar ik vind alle loftuitingen vaak nogal overdreven. Delic is wel echt degene die hier de show steelt. Verder vind ik Rico best een fijne rapper.

avatar van Holla
3,5
Heb meer met Typhoon dan Opgezwolle, maar ook die heren kunnen best rappen al gaat het hier meer om de geniale beats voor mij idd

avatar van hond racisme
2,0
Der Untergang schreef:
De teksten zijn ook niet ontzettend goed ofzo, meestal gaan ze ongelooflijk offtopic, zijn het lukrake zinnen door mekaar heen en die kerel op Gekkenhuis spant de kroon

Maar dat maakt niet uit verder, want beide rappers zijn verder lekker bezig en de beats zijn natuurlijk zeer goed

Ja, maar dan hoop ik dat, als ik de beats "gewoon ok vind" en beide rappers irritant vind, niet iedereen mij "aanvalt." En nu kom ik hier toch even op terug, destijds leek het echt alsof ik een been met wat vlees aan was voor honden, gewoon vanwege de aggresieve manier waarop hier blijkbaar discussie wordt gevoerd op deze website. Dat je dat scherp wilt doen, ok, maar verblind jezelf niet met je eigen mening tijdens een discussie, dat loopt altijd slecht af. Ik kan iedereen begrijpen die dit goed vind, als jij deze teksten echt geniaal vind, fijn. Maar de persoon beschrijft mijn mening correct zoals ik hem bedoelde, de teksten kunnen geschreven zijn door een 12 jarige BSO'er en zijn belachelijk. Blijkbaar moet achter elk bericht in hoofdletters "MIJN MENING" worden geschreven voordat anderen dit begrijpen.

avatar van frankholst182
Je moet niet overdrijven. Zo erg was het niet. Je zei wat tegenstrijdige dingen ,die je niet kon uitleggen. Het was meer jouw onmacht dan de aanval van anderen dat je het gevoel had om elke keer te reageren. Het is jouw keuze om dat te doen, je zou het ook kunnen laten.

avatar
GCITY050
`Teksten zouden door een 12-jarige bedacht kunnen zijn.' Slaat vol-le-dig de plank mis. Blijkbaar baseer je jouw mening op een track als Ukkie of misschien Elektrostress. De tekst van bijvoorbeeld Ut is wat het is, next-level. Kan zo nog veel meer voorbeelden noemen, maar dan moet ik het eerst weer even luisteren.

avatar van Glaciers of Ice
3,5
Ik ben het met de 2 heren voor de grootste gedeelte oneens, maar ze hebben wel een punt; Opgezwolle heeft echt geen teksten die intellectueel zijn en de teksten steken technisch niet ingewikkeld in elkaar. Heb Eigen Wereld vorige week weer eens geluisterd en de teksten zijn inderdaad gemiddeld. Niks ingewikkelds, gewoon zoals Sticks al zei: recht voor je raap-rap.

Sticks rapt hier bijvoorbeeld een stuk minder (qua teksten) dan op Alledaagse Waanzin, maar toch krijgt hij hier nog veel meer krediet. Heeft dan toch wel met de naam Opgezwolle en de producer Delic te maken denk ik. Ook hebben de mannen op betere beats (Groen Gras, Colucci, Wind Waait, Minuten, Spaanse Vlieg) gerapt dan sommige beats hier.

avatar van hond racisme
2,0
frankholst182 schreef:
Je moet niet overdrijven. Zo erg was het niet. Je zei wat tegenstrijdige dingen ,die je niet kon uitleggen. Het was meer jouw onmacht dan de aanval van anderen dat je het gevoel had om elke keer te reageren. Het is jouw keuze om dat te doen, je zou het ook kunnen laten.

Ik heb geen slachtofferhulp nodig, net niet. Maar effe serieus, je moet toch niet zo beginnen doen als je niet akkoord bent.

avatar van 'rens.
5,0
Deze vanochtend weer eens opgezet met een goede koptelefoon. Wat een plaat is het toch!

avatar van Snoeperd
5,0
Vind Sticks juist hier fantastisch rappen, net als Rico. Wat dat betreft vind ik Opgezwolle de absolute koning van de nederhop. Nergens kom je zoveel heerlijke lines en spitsvondigheden tegen, als je er echt op gaat letten zijn de teksten echt briljant. De enige die dit niveau ook haalt is Typhoon.

avatar van Glaciers of Ice
3,5
Snoeperd schreef:
Vind Sticks juist hier fantastisch rappen, net als Rico. Wat dat betreft vind ik Opgezwolle de absolute koning van de nederhop. Nergens kom je zoveel heerlijke lines en spitsvondigheden tegen, als je er echt op gaat letten zijn de teksten echt briljant. De enige die dit niveau ook haalt is Typhoon.

Nooit naar 0118 geluisterd? Met alle respect voor de mannen, maar ze krijgen toch veel te veel krediet hier voor hun teksten. Het woord geniaal heeft toch totaal geen betekenis meer als de teksten hier als geniaal worden omschreven. Jiggy Dje (alhoewel de nodige inhoud weleens ontbreekt) is ook qua teksten verder dan Rico en Sticks. Typhoon kent een hele abstracte schrijfstijl; erg poëtisch en ook dat vind ik een stuk knapper dan de teksten hier.

Hier een nummer waar Sticks veel beter rapt dan hij op dit album heeft gedaan en daarbij komt ook nog dat de beat niet onderdoet voor de beste beats op Eigen Wereld.

Ik heb het gevoel dat mensen de muziek heel anders beoordelen doordat de label Opgezwolle aan de muziek is gekoppeld. Lang niet alles is briljant aan de muziek en ook Sticks heeft al meerdere malen in interviews aangegeven dat hij op zijn best is op Alledaagse Waanzin.

Opgezwolle ondergronds als Need For Speed

Geniaal! Voor de mensen die het niet snappen; er is een game uitgekomen met de naam Need For Speed: Underground en Sticks maakt hier gebruik van een vergelijking op een briljante manier.

avatar van niels94
4,0
Dat zijn allemaal geen feiten En ik kan je nog wel een minder sterke line geven van dit album. Maar dat geldt voor zo'n beetje elk hiphopalbum dat ik ken. Dat neemt niet weg dat ik dit over het geheel genomen puur genieten vind, lees mijn 'mening' op deze albumpagina maar als je wil weten waarom precies. Verschillende dingen kunnen een tekst goed maken.

avatar
GCITY050
Minuten? Wat is daar goed aan? T is ook gewoon een kwestie van smaak. Maar minuten is een heel slecht voorbeeld waar hij beter is dan in z'n opgezwolle tijd. Ik kan geen track bedenken trouwens. Misschien Niets voor Lief met James. Voor de rest is dit 100% beter, de raps icm beats.

avatar van Glaciers of Ice
3,5
Daar heb je wel gelijk in Niels, maar het blijft allemaal een beetje overdreven voor mij.

edit: Ik zie dat je, je bericht hebt aangepast. Ik had je mening al een keer gelezen en ik kan je mening wel waarderen, maar het veranderd nog altijd niks aan het feit dat dit album gewoon niet zo geniaal is als mensen zeggen. Opgezwolle is mijn favoriete act in Nederhop, maar ik ga de lyrics niet ophemelen. Het zegt misschien ook wel iets over het feit dat de lat niet zo heel hoog ligt hier.

avatar van Glaciers of Ice
3,5
GCITY050 schreef:
Minuten? Wat is daar goed aan? T is ook gewoon een kwestie van smaak. Maar minuten is een heel slecht voorbeeld waar hij beter is dan in z'n opgezwolle tijd. Ik kan geen track bedenken trouwens. Misschien Niets voor Lief met James. Voor de rest is dit 100% beter, de raps icm beats.


Ik vind Minuten ook niet van ontzettend hoog niveau, maar het is wel een stuk creatiever dan alles wat hij hier doet. Wil je me zeggen dat raps op Hoedenplank van hoger niveau zijn dan rappen vanuit de perspectief van een TV? Dacht 't niet.

avatar van niels94
4,0
Het is ook voor een deel de manier waarop het gebracht wordt. Ik ga niet beweren dat dit inhoudelijk gezien ontzettend diep gaat. Dat is juist een beetje de charme. Het is inderdaad eenvoudig, maar het wordt wel op een dusdanige (wat mij betreft weer niet eenvoudige) manier gebracht, met heerlijke formuleringen en flow, dat het voor mij dus wel indrukwekkend is. Het komt oprecht over, het is to the point en vaak herkenbaar. Dit in combinatie met beats die ik van wereldklasse vind en de sfeer vaak nog eens extra aanzwengelen maakt dit zo goed, wat mij betreft. Dat er dan af en toe een wat minder speciale line voorbij komt vind ik niet zo erg, er is niet één rapper die zin voor zin helemaal on point is. Nope, met name Rico op dit niveau is een van mijn favoriete rappers. Ik kan mij echter wel voorstellen dat dit niet voor iedereen even goed is, hoor.

Overigens zijn er twee dingen echt jammer op dit album: de verse van Jawat, die eigenhandig het verder fenomenale Gekkenhuis min of meer om zeep helpt, en de verse van Duvel, die er gewoon achteraan is geplakt en helemaal niets toevoegt.

avatar van Bardt1980
5,0
niels94 schreef:
...en de verse van Duvel, die er gewoon achteraan is geplakt en helemaal niets toevoegt.


Behalve dan de overgang naar de meest vette beat van het album

avatar van Snoeperd
5,0
@niels94, de verse van Jawat! is niet een van de betere en zeker tekstueel wat minder, maar vind het wel met veel overtuiging gebracht en daardoor heeft het toch wel z'n charme.

Bij een aflevering van Ali B op Volle Toeren kan je wat mij betreft heel goed het verschil zien tussen Sticks en andere rappers. De rust en de flow die hij daar uitstraalt, daar komt behalve Rico geen Nederlandse rapper in de buurt. Ik doel niet op het nummer maar op de verse van Sticks in vergelijking met die van Ali B, maar ook met de andere rappers uit het programma.

Ali B op Volle Toeren bij 27:30

avatar van frankholst182
hond racisme schreef:
Maar effe serieus, je moet toch niet zo beginnen doen als je niet akkoord bent.


??

avatar van Bardt1980
5,0
"...en nog iets, in de naam van urbanus burn ik de term "urban" en druk het als as in de urn!"

Een van de mooiste lines op het album wat mij betreft.

avatar van WeztSide
4,0
Hét Nederlandse hiphopalbum. Delic levert de meest fantastische beats af en heeft een krankzinnig oog voor detail, waardoor bijna elke luisterbeurt iets nieuws lijkt op te leveren. Rico en Sticks hebben er duidelijk zin in: ze flowen enthousiast, vullen elkaar goed aan en ademen samen perfect de tijdsgeest van 2006 uit. Dit is één van de weinig Nederlandse hiphopwerken waar ik echt van kan genieten. M'n enige klacht is dat er best een aantal nummers weggelaten hadden gemogen, zoals de nummers met James en Raymzter, Ogen Open, Ukkie en Regendans.

avatar van Shelter
4,0
Ik vind die met James juist wel lekker voor de afwisseling en die James doet het ook niet verkeerd...lekker stemgeluid heeft die.
Ukkie en Regendans vind ik ook shit.

avatar van Niek
4,0
Alweer zeven jaar oud en nog steeds ijzersterk.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 17:28 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 17:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.