Arcade Fire - Reflektor (2013)

Canada
Label: Merge

1. Reflektor (7:33)
  2. We Exist (5:43)
  3. Flashbulb Eyes (2:42)
  4. Here Comes the Night Time (6:30)
  5. Normal Person (4:22)
  6. You Already Know (3:59)
  7. Joan of Arc (5:24)
  8. Here Comes the Night Time II (2:51)
  9. Awful Sound (Oh Eurydice) (6:13)
  10. It's Never Over (Hey Orpheus) (6:42)
  11. Porno (6:02)
  12. Afterlife (5:52)
  13. Supersymmetry (11:16)
avatar van KKOPPI
Na een tijdje heb ik het toch echt opgegeven met dit album. Er waren periodes dat ik het waardeerde, periodes dat ik het helemaal niks meer vond. Maar mijn 'eindoordeel' (dat heb je bij Arcade Fire, gaan soms jaren overheen) is dat dit gewoon een duf album is. On-interessante composities, het enige waar het van moet komen is het intellect. Dit album is volledig met het brein geschreven. Maar misschien was dat ook hun bedoeling. In dat geval: leuk, maar daar is alles mee gezegd voor mij. Ik vind dat muziek uiteindelijk altijd het hart moet raken.

Kan me wel een beetje vinden in bovenstaande dat het album vanuit het brein is geschreven, maar dat houdt het bij mij niet tegen om ook het hart te raken. Met de composities is imo weinig mis. De lengte van het album had wel korter gemogen, dan had dit voor mij een 5 sterren album kunnen zijn. De eerste vijf tracks aangevuld met Porno en Afterlife had een heel eind gekomen.

Reflektor was een van de weinige tracks die mij bij de eerste luisterbeurt al beviel en nog steeds bevalt. Fijn dat ie zo lekker lang duurt!

We Exist en Flashbulb Eyes spreken me tekstueel erg aan en bij Here Comes The Nighttime zorgt de verandering in tempo ervoor dat ik niet stil kan zitten.

Normal Person ook tekstueel erg sterk en ligt in het verlengde van We Exist.
When they get excited, they try to hide it
Look at those normals go
If that's what's normal now
I don't want to know

De composities die volgen tot aan Porno vind ik niet slecht, maar wel minder dan de rest en ook niet allemaal goed bij elkaar passen.

Met Porno en Afterlife volgen voor mij dan wel zo'n beetje mijn 2 favoriete nummers van Arcade Fire.
Porno:
You can cry, I won’t go
You can scream, I won’t go
Every man that you know
Would have run at the word go
Little boys with their porno
Oh, I know they hurt you so
They don’t know what I know

Afterlife was nooit een echte favoriet van me tot het concert op BKS. Alleen de eerste zin al;
Afterlife, oh my god, what an awful word

Met de afsluiter heb ik dan weer erg weinig.

Door BKS van net aan een 4,0 naar een ruime 4,0. Echter teveel net niet nummers om hoger te kunnen scoren.

avatar van pmac
Als er enige kritiek is op dit album dan is wat mij betreft dat het gewoon te lang is. Haal er twee of drie nummers vanaf en je hebt een uitstekende enkele cd. Auwful sound, Porno en Supersymetrie had niet gehoeven imo

avatar van Tony
pmac schreef:
Auwful sound

Doet inderdaad pijn aan de oren.

avatar van KKOPPI
pmac schreef:

Grappig, vind ik dan weer naast de titelsong het beste nummer van de plaat.

ElPatron
Zo, laatste tijd veel AF beluisterd; nu deze nog - eens zien of het lukt om m'n gemiddelde een beetje omhoog te schroeven....

avatar van Bert Wasbeer
Ik ben net achter de supersymmetrische versie van supersymmetry gekomen via YouTube. Wow...

Reflektor....4 jaar na dato verguisd, maar ook geprezen.
Ik ben uiteindelijk best positief over deze plaat.
Niet geheel kritiekloos overigens.
De verandering in stijl is in ieder geval verfrissend, omdat Arcade Fire duidelijk andere invalshoeken zoekt en dat ook nog eens past.
De artrock in combi met electronica, die zelfs dansbaar is geworden, is smaakvol gebracht.
Het niet zo heel strakke bandje die met Funeral de wereld veroverde, is nu een geoliede machine geworden.
Ervaring, zowel op de buhne als in de studio, heeft een leerzame en positieve invloed gehad.
De produktie is echt top op Reflektor, beter dan hun vorige platen m.i.
Ok.wel gelikter, maar dat is in de setting van deze stijl songs geen bezwaar.
De opener en fantastische titelsong hakt er echt goed in.
Wellicht wat onwennig als je weet wat AF hiervoor deed. Maar het werkt.
We Exist doet er eigenlijk niet voor onder.
Een song die gelijk onder je huid kruipt.
De aanvulling van ritmische experimentjes laat zich goed smaken in het vervolg, en met Here Comes The Night Time en het duistere Joan Of Arc, laten ze een uitstekende indruk achter.
Cd 2 is ook goed te doen, maar ondanks prima liedjes ( in sound ook echt goed.) wordt er te lang voortborduurt op een bepaald thema en dat nekt de 2e plaatkant een beetje.
Ik las hier al meer berichtjes over te lang en dat klopt.
Awful Sound en Porno zijn desalnietemin uitblinkers. In potentie erg goede liedjes, maar korter had het magischer gemaakt.

Een overtuigende 4 sterren.
Een album die qua songmateriaal en de drang tot vernieuwing geslaagd is, maar dubbelalbums hebben vaak valkuilen en dat is hier ook het geval.
Arcade Fire is wat dat betreft niet de 1e band en waarschijnlijk ook niet de laatste.

avatar van T8T
T8T
Ik vind arcade fire, en ook het album reflector vol verrassingen zitten.

De singel reflector doet mij denken aan de jaren 80 synthpop. We exist heeft een bassloopje dat heel goed blijft hangen in mijn hoofd. Daarom moet ik minstens 4 keer in de week deze track horen.

Op audiogebied, een punt waar ik dit album sterk in vind is de moeite waard. Ik hoor die heerlijke basswalm bij we exist, dat uitstekent is bij het beoordelen van audio. Dit is wel Burmester of McIntosh waardige muziek. Ready to start prima op een Rotel met Dali luidsprekers. Arcade Fire, de nieuwe Dire Straights anno 2010 + ?

Laat dat stel maar muziek maken, en of hun religieuze boodschap iets doet? Zolang ze daarmee inspiratie opdoen en goede muziek maken vind ik het oké.

avatar van The Scientist

Mijn hoofd doet pijnbij het proberen te begrijpen van deze zinnen.