Godspeed You! Black Emperor - Slow Riot for New Zerø Kanada (1999)

Canada
Label: Kranky

1. Moya (10:51)
  2. BBF3 (17:46)
avatar van kobe bryant fan
Verhoogd naar een 5*. Naar mijn mening de beste EP die er is.
Twee schitterende composities, met een van de bekendste GYBE! comosities Moya.
Die mag van mij eeuwig blijven duren.

avatar van pim556
kobe bryant fan schreef:
Die mag van mij eeuwig blijven duren.

Hij zou bij mij toch wel aan kracht inboeten na een paar jaar .

avatar van kobe bryant fan
Bij wijze van spreken natuurlijk.

avatar van kobe bryant fan
Vreemd, hoe een band bijna bij iedere plaat de perfectie weet te benaderen.
Iedere noot is zo intens, zo gevoelig en erg emotioneel. Van de tragische en droevige strijkers naar de gitaaropbouw met de fantastische gitaarproductie. De toevoeging van het gitaarspelen met een schroevendraaier zorgt voor iets unieks. Die 5* blijft stevig staan.

avatar van aarrtentonny
In een woord: KLASSIEKER!!!

avatar van kobe bryant fan
Inderdaad: gisteren hem nog eens gedraaid en ik blijf er van versteld staan hoe goed deze EP wel niet is!

Nieuwstad
"Are you ready for what's coming?"

Nieuwstad
"Ready as I'll ever be."

avatar van legian
Het heeft een tijd geduurd, maar heb hem eindelijk kunnen vinden.
eerste luisterbeurt klinkt weer fenomenaal.

Misterfool
Moya: Ongenadig mooie opbouw naar een van de meest emotionele climaxen allertijden. Ik was echt compleet overrompelt toen ik dit nummer voor het eerst hoorde. Nog steeds is het een van mijn favoriete nummers allertijden.

avatar van Bardt1980
Misterfool schreef:

De mijne ook! Alleen jammer dat het een EP is. Voelt enigzins toch niet als een volwaardig album. Had graag nog 2 extra nummers in deze sfeer gehad.

avatar van VictorJan
Daarnet Moya geluisterd met de koptelefoon op de trein doorheen het besneeuwde landschap... wat een ervaring. De ongelooflijke schoonheid en rauwe natuurkracht van dat nummer maken het wat mij betreft toch wel de allerbeste Godspeed-compositie.

avatar van chevy93
Misterfool schreef:
Soms begint GYBE wat cliché te worden. De opbouw stoort je en je vraagt je af of de magie weg is.

Meestal is het een kwestie van de juiste omgeving creëren en niet te vaak luisteren.

Uiteindelijk luister je het dan weer en is het net alsof je weer die eerste keer herbeleefd. Godsgruwelijk intens. Dit is met recht zo'n plaat die simpelweg niet uit te leggen is.

Als ik dan toch één band op mijn "ooit nog een keer live te zien"-lijstje moet zetten...
Aankomend concert (14 augustus) op vakantie...

avatar van Wakeupeveryone
Wat een geweldige EP is dit, voor mij gewoon het allermooiste wat er ooit gemaakt is... en 14 augustus ben ik erbij in Amsterdam!

avatar van Wibren
Ik weet niet of het hier al gevraagd is maar wie is die Blaise Bailey Finnegan III?

avatar van The Scientist
Wibren schreef:

Vermoedelijk de bijnaam van de persoon die je voor hoort dragen. Iemand die "speeches" geeft op straat in Canada..

Zijn bijnaam is wel gebaseerd op de Blaze Bayley die enkele jaren de vervanger van Bruce Dickinson bij Iron Maiden was.. Niet geheel toevallig dat de "poem" die hij voordraagt ook gewoon de tekst van het nummer Virus van Iron Maiden is.

avatar van Wibren
The Scientist schreef:

Bedankt

Gisteren Godspeed nog eens live gezien. Het was weer even machtig en genieten als altijd! Maar toch mis ik diep in mijn hart ergens de nummers van vroeger. BBF3, Sleep, Moya, East Hastings, Storm,... hebben allemaal iets dat de nieuwe nummers toch niet kunnen overtreffen. Enkel Mladic komt in de buurt van de vroege periode. Als ik de nieuwe platen beloon met een dikke vier dan verdient deze EP met voorsprong een 5 plus plus. Legendarisch, opnieuw en opnieuw.

avatar van Broem
Wat een ongelofelijk klasse album is dit toch. Lang niet geluisterd maar vandaag die fantastische soundscapes weer eens goed op me laten inwerken. Zag dat het album in vinyl verkrijgbaar is. Die moet ik hebben

avatar van king_pin
Interessant dat je juist deze cd 'soundscapes' noemt. Ik vind Slow Riot echt hun eerste compositie.
Bij soundscapes denk ik toch meer aan hun debuut waar alles als vlagen voorbij komt.

avatar van Broem
Met name BBF3 staat vol met soundscapes en spoken words. Dat vind ik zo'n heerlijk onheilspellend nummer.

avatar van Leeds
Broem schreef:

Vind ik ook. Heerlijk nummer. Ach, hier kan je maar weinig slechts over zeggen, niet? Wat een plaatje!

avatar van Broem
Vinyl EP vandaag gevonden bij Sounds in Venlo. Naast de nodige 2e hands albums deze ook maar meegenomen. Toevallig gisteren nog zitten luisteren. Mooi om op vinyl te hebben. Kant A is 33 en kant B 45 RPM. Da's wel bijzonder. Vanavond nog maar 'n keer op de draaitafel. Prachtalbum.

avatar van frolunda
Twee enerverende en meeslepende nummers in een klein half uur die tegen het briljante aanzitten.
Mijn tweede van Godspeed You Black Emperor! en als de kwaliteit zo hoog blijft zullen er nog vele volgen.

avatar van Juul1998B
Fenomenale EP van GYBA zeg!
De 2 nummers gaan door merg en been waarbij elke noot raak is
En daarbij hangt er altijd een mysterieuze wolk om de nummer heen, iets wat het alleen maar versterkt!

avatar van Koen St
Derde release die ik van deze band luister, en de derde keer dat ik weer 5 sterren aan hun geef, wat een fantastische band. Het wordt maar eens tijd dat ik hier meer naar ga luisteren