Fleetwood Mac - The Dance (1997)

Label: Chrysalis

1. The Chain (5:11)
  2. Dreams (4:39)
  3. Everywhere (3:28)
  4. Rhiannon (6:48)
  5. I'm So Afraid (7:45)
  6. Temporary One (4:00)
  7. Bleed to Love Her (3:27)
  8. Big Love (3:06)
  9. Landslide (4:28)
  10. Say You Love Me (5:00)
  11. My Little Demon (3:33)
  12. Silver Springs (5:41)
  13. You Make Loving Fun (3:50)
  14. Sweet Girl (3:19)
  15. Go Your Own Way (5:00)
  16. Tusk (4:22)
  17. Don't Stop (5:31)
Casartelli schreef:
nu ken ik dit album verder niet... maar hier staat toch de wél goede versie van Big Love op?

jazeker!

musician schreef:
Nou, het spijt me, maar Buckingham/Fleetwood mac heeft wel wat betere live-registraties op zijn/hun naam staan.

Sterker nog, het veel te steriele The Dance bungelt zo'n beetje ergens onderaan, als we praten over improvisatie, enthousiasme, uitvoering, fantasie en vooral aantrekkelijkheid.

Hier kan ik mij wel in vinden. En DE live-registratie waarin wel met andere arrangementen wordt gewerkt (improvisatie), zoals gierende gitaarsolo's, die enthousiast worden uitgevoerd en met veel fantasie gespeeld, en daardoor bijzonder aantrekkelijk klinkt, is de cd/2dvd Live in Boston.
In I'm So Afraid & Big Love wordt wel zo gespeeld op the Dance; dit zijn gelijk ook hoogtepunten van dit album..

Als je Live in Boston beluistert en dan the Dance, dan hoor je het verschil. Echter: het blijven steengoede nummers en een steengoede band, dus vervelend is het niet om naar the Dance te luisteren. Ik geef 'm 4,0* en Live in Boston 5,0*.

avatar van Robin V
Ik ben er zeker van dat de 2 meiden van Tegan and Sara ooit het liedje 'my little demon' gehoord hebben Fleetwood Mac "My Little Demon" LIVE - Video - metacafe.com voor ze de melodie van hun hit bedachten YouTube - Tegan and Sara - Back In Your Head (Official Music Video) . Kan toeval zijn of maybe onbewust maar het heeft er toch veel van weg

avatar van fluidvirgo
Ik denk dat het onbewust is...

avatar van chevy93
Ik hou van dit album. Het is een prachtig concert met het perfecte einde.

De combinatie Tusk - Don't Stop is voor mij één van de beste ooit. Het zit zo goed in elkaar en met de Romeinse trompetters wordt het compleet gemaakt. Prachtig!

Waarom die spoiler?

avatar van chevy93
Weet niet, snap überhaupt niet waarom er spoilers moeten op MusicMeter, maar ik vond het een leuke verrassing om deze versie te horen.
Vooral bij de DVD is het een aangename wending.

avatar van miss_gnr
Ik ben opgegroeit met de cd. Ongeloofelijk fijn nog steeds. De nummers worden echt werkelijk perfect gebracht. Telkens weer verbaas ik me over wat Lindsey Buckingham doet met zijn stem. Jammer vind ik dat niet alle nummers op de cd staan.

Pasgeleden heb ik de dvd geleend van de bibliotheek en ik ben van plan om hem binnenkort te gaan kopen. Ik vraag me af waarom ik niet eerder op het idee ben gekomen om hem te gaan bekijken. Er zit een soort magische spanning over de hele show. Ieder nummer kan ik inmiddels dromen.

Ik heb inmiddels ook Live in Boston gezien. En als ik vergelijk, is the dance idd wat statischer, maar toch is the dance mijn favoriet. Dit omdat deze muzikaal net iets perfecter is zeg maar. Nogmaals jammer dat de cd niet alle nummers bevat, ik had graag ook nummers als Go Insane en Gold Dust Woman op de cd gehad. Voor de rest echt niets op aan te merken. Ik geniet met volle teugen iedere keer dat ik hier naar luister.

avatar van steve harris
Goeie cd vooral the chain, alleen jammer van het amateuristische
stoppen tussen de nummers

Amateuristisch stoppen?

avatar van fluidvirgo
Die snap ik ook even niet... Een punt dat meegenomen dient te worden is het feit dat deze tracklist niet klopt met de volgorde waarin het oorspronkelijke concert plaatsvond. Bedoel je die stops?
In het andere geval; dit is geen dj set, dus na de meeste songs is er even een stop.

avatar van chevy93
Opvallend weinig stemmen, valt me nu pas op.

avatar van steve harris
chevy93 schreef:
Amateuristisch stoppen?
sorry ik bedoel de overgang van de nummers met een abrupte stop.

avatar van rudiger
Nog niet op gestemd zie ik .
Gisteren de dvd nog bekeken .
Leuke show voor niet al te veel publiek met erg goede uitvoeringen van I`m So Afraid , Rhiannon , Go Your Own Way en niet te vergeten Big Love .
Met name Big Love wordt hier compleet anders vertolkt dan op Tango In The Night .
Vooral Mick Fleetwood heeft er erg veel zin in .
Persoonlijk houd ik niet zo van zangeressen maar Stevie Nicks staat bovenaan mijn verlanglijstje .
Ik had in de jaren 80 een maandsalaris over om een paar uurtjes met haar in het nest te liggen.
Stevie is altijd mijn favo zangeres geweest .
4 sterren .

rudiger schreef:
En Tusk. En Don't Stop. En The Chain. En...

Ik zie dat dit album nog op een 4,5* staat. Dat kan dus niet, hè.

avatar van vielip
Ik ken niet veel live albums van Fleetwood Mac maar deze heb ik wel. En ik vind 'm heerlijk! Er komen geweldige nummers voorbij die vakkundig en prima gebracht worden. De sound vind ik ook erg goed! De versie van Big love op dit album vind ik indrukwekkend, ook al hoor ik het origineel minstens net zo lief! Ik vind het altijd knap als artiesten een nummer compleet anders kunnen brengen en dat is in dit geval natuurlijk overduidelijk zo.

veel variatie aan nummers. niet alles vind ik mooi...
maar zeker wel the Chain, Silver Springs zijn voor mij uitschieters op deze CD.
Dat geldt ook voor nummers op de andere CD's het is wat te veel verspreid...
Ook nummers zoals love in store, skies the limit,mystified, as long etc..
never going, go insane, paper doll, etc

Alleen jammer van die Donald Duck Stemmetjes op sommige nummers .. Het lijken wel versnelde opnames... (bijv. Crystal)

vandaag gekocht met 2e fleetwood mac cd klinkt heel goed vooral big love top

Choo Choo
De versies van Rhiannon en I'm so afraid zijn echt fenomenaal op dit album, echt geweldig mooi!

Ik vind het echter heel jammer dat ik Gold Dust Woman, Gypsy en Go Insane niet terug vind op de cd. Die had ik veel liever op de tracklist gezien dan bijvoorbeeld Temporary One, Bleed to Love Her en het verschrikkelijke My Little Demon...

Choo Choo schreef:

Zal wel een voorwaarde geweest zijn van de band . Niet al te veel op het verleden teren , dan zijn nieuwe nummers altijd een welkome aangelegenheid .

Gewoon de dvd kopen ,dan heb je ook de nummers die hier niet op staan .

Choo Choo
Ja, die heb ik! Maar ik ben meer een cd-luisteraar, dan een dvd-kijker!

Choo Choo schreef:
Ja, die heb ik! Maar ik ben meer een cd-luisteraar, dan een dvd-kijker!

Zet je de TV uit , als de dvdspeler op je boxen is aangesloten tenminste ( wat ik aanneem (?) )

avatar van iggy
Pracht live plaat waarbij nog maar weer eens duidelijk word welke klasse deze band in huis had. Ijzersterke nummers komen er uit mijn boxen gerold. Lekker afwisselend omdat ieder bandlid zijn eigen stijl van schrijven/zingen heeft maar dat mag duidelijk zijn. Mooi om al die klasse nummers achter elkaar te horen. Er is weinig aan te merken op deze plaat. Meschien inderdaad iets te netjes. Maar wat heeft deze band toch prachtige pop muziek gemaakt.

avatar van matthijs
Ik was erg skeptisch. De band had in 1997 zijn glans voor mij wat verloren, al 10 jaar geen goede plaat meer gemaakt. En dan NOG een live plaat. Geld tekort?
Toch maar even luisteren. En erg verrast! Het klinkt veel geinspireerder dan ik had verwacht, het spelplzezier en de emotie spat er vanaf. Big love is 3 x mooier dan de studioversie (die ook al lekker is).
Petje af!

avatar van koel
Geweldige plaat. Alleen Big Love verdient al 5 sterren!

avatar van bikkel2
Big Love in deze uitvoering is fantastisch. Het origineel ben ik al lang vergeten !

avatar van metalfist
Mijn tickets voor het aankomende Fleetwood Mac concert in Antwerpen zijn al lang afgedrukt, maar om al in de live stemming te komen heb ik deze nog eens opgezet. Als het concert in juni eenzelfde niveau haalt als hier, dan zit ik in ieder geval gebeiteld. Heerlijke uitvoeringen van onder andere Tusk (de marching band komt hier ook beter tot zijn recht dan in het studio album) en het lekker stuwende The Chain. Geen tracks van Mirage weliswaar, maar de 'nieuwe' nummers hebben ook hun charme. De groep is hier nog volledig en zeker Buckingham lijkt er enorm veel zin in te hebben en soleert er lekker op los. Het enige punt van irritatie is dat dit een verminkte registratie is en dat de uitgebrachte DVD nog 5 nummers meer telt. Dat neemt echter niet weg dat dit de beste live registratie is die ik in bezit heb van Fleetwood Mac, al is er met Live (een verzameling van live registraties) en In Concert 1982 (die in mijn herinnering lijdt onder de geluidskwaliteit) niet veel concurrentie.

Ondergewaardeerd album

Deze wordt, in ieder geval door bol.com, per 12 oktober 2018 beschikbaar gesteld op LP! Eindelijk!

avatar van Kos
Kos
IK ben blijkbaar de enige hier maar vind deze versie van Big Love zeker leuk maar absoluut niet beter dan het origineel. Was leuk geweest als extraatje.

avatar van cherksken
Reünieconcerten geven mij altijd een beetje een dubbel gevoel. Het is natuurlijk plezant om je helden nog eens live aan het werk te kunnen zien in hun meestal origineelste bezetting, maar aan de andere kant vermoed je blinde geldklopperij. Het zal het Amerikaanse publiek (en ik) een worst geweest zijn. Want binnen de acht weken na verschijnen gingen er een miljoen van deze schijfjes over de toonbank. Deze registratie van een liveconcert voor MTV bevat dertien van hun Greatest Hits en vier nieuwe nummers (die natuurlijk de punch missen van hun ouder werk). Al kraken de stemmen soms een beetje, de botten doen dit zeker en vast niet. Ze zijn alle vier in topform, zelfs Tusk klinkt geweldig. Een concertje op mijn: “daar was ik heel graag bij geweest”-lijstje.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vanavond weer eens herbeluisterd, wat een heerlijke plaat blijft dit toch met een band in topvorm en in mijn favoriete line up.