Electric Light Orchestra - Eldorado (1974)

Alternatieve titel: A Symphony by the Electric Light Orchestra

Label: United Artists

1. Eldorado Overture (2:12)
  2. Can't Get It Out of My Head (4:21)
  3. Boy Blue (5:19)
  4. Laredo Tornado (5:29)
  5. Poor Boy (The Greenwood) (2:57)
  6. Mister Kingdom (5:29)
  7. Nobody's Child (3:56)
  8. Illusions in G Major (2:37)
  9. Eldorado (5:17)
  10. Eldorado Finale (1:34)
  11. Eldorado Instrumental Medley * (7:56)
  12. Dark City * (0:46)
Absoluut mijn favoriete band door de jaren heen. En ja, ook een "fan" kan objectief zijn, want toch staat deze niet op 1 in mijn Top 10 .

Maar het is wel degelijk een zeer compleet album. Een conceptplaat zoals ze tegenwoordig niet meer gemaakt worden. Jeff Lynne zat al wel stevig in de orchestraties, ten tijde van Eldorado, maar het is nog niet over the top. Een moderne symfonie en het beste dat Lynne heeft bijeengebracht op één plaat.

avatar van Snappy
Helemaal vergeten. Dit is een absolute top plaat! Deze plaat ga ik draaien.

avatar van Flipper
Voor mij DE topplaat van deze heren.

avatar van Hans Brouwer
Flipper schreef:
Voor mij DE topplaat van deze heren.

Groet

Met het magistrale "Can't get it out of my head"

Met vriendelijke groet, Hans

avatar van the viking
Inderdaad,voor mij ook een van hun allerbeste nummers !

Marcel²
Ik vind dit ook een goed album, toch blijf ik Out Of The Bleu mooier vinden, vaak gedraaid die dubbel lp vroeger toen ik klein was.

avatar van Flipper
Op de cd-uitvoering is als bonus een hele slechte Eldorado-medley toegevoegd. Wanneer ze niets zinnigs kunnen toevoegen, laat het dan achterwege.

Naast het genoemde 'Can't .....' zijn het titelnummer, 'Lorado Tornado' en 'Nobody's Child' top.

Marcel²
Flipper schreef:
Op de cd-uitvoering is als bonus een hele slechte Eldorado-medley toegevoegd.

Ik vind dat ook vaak vervelend die bonustracks, niet altijd maar meestal voegt het niets belangrijks toe.

avatar van lebowski
Een van die bands die ik overal en altijd kan horen, en dan met name hun albums uit de periode 1973-1977. Dit is een van de betere, vooral de Overture, Can't Get It Out of My Head, Nobody's Child en de topper, Laredo Tornado. En dat Mister Kingdom wel heel sterk herinnert aan Across the Universe is dan eigenlijk alleen maar een pluspunt.

Leuk om te zien dat iedereen díe zijn stem verandert, dat naar boven doet.

Zo ook lebowski. 4* wordt 4,5*

avatar van Snappy
De enige cd die ik heb ELO. Ik moet zeggen dat ik hem voortreffelijk vind. Vooral het intro is meesterlijk. Zijn de overige cd's ELO ook aanraders?

Snappy schreef:

Deze cd en de drie opvolgers Face the Music, A New World Record en natuurlijk Out of the Blue kunnen blind worden aangeschaft!

lebowski schreef:

Thanks, worden toegevoegd aan het mapje "nog te kopen"

avatar van Janz
lebowski schreef:

Mee eens. Van deze 4 is A New World Record de beste. Overigens: je moet misschien even zoeken, maar alle 4 zijn tegenwoordig vriendelijk geprijsd.

avatar van Jan Wessels
In tegenstelling tot ELO's latere albums klinkt deze nog lekker primitief en rommelig. Ik heb de cd met de extra tracks. Deze voegen niet zoveel toe aan de "oude" nummers. 4,0

avatar van musicfriek
Can't Get It Out of My Head

Mijn favoriete ELO song samen met Living Thing.

Echt een van de beste platen ooit, telkens als ik een nummer van deze plaat luister lopen de rillingen over mijn rug. Superb!

musicfriek schreef:
Can't Get It Out of My Head

Mijn favoriete ELO song samen met Living Thing.

Deze 2 nummers zijn ook 2 van mijn favorieten van E.L.O., naast "Mr. Blue Sky".

Het album "Eldorado" als geheel beloon ik met 4.5 *. Ik heb laatst een stuk gezien van een optreden van E.L.O. Wat een fantastische lichtshow .

avatar van lebowski
Vandaaag nog eens vier keer gedraaid tijdens een lange autorit. Kan echt geen zwak moment ontdekken, dus opgewaardeerd naar het maximum: 5*. Met name in de 'bluesy' nummers blinken Lynne c.s uit, met Laredo Tornado als topper

knight3
Laredo Tornado vind ik ook geweldig, maar ik ben pas de tweede die dat invult hier!! En die bonustracks zijn idd. beetje onzinnig, maar de liner notes van Lynne zijn wel interessant!

avatar van Lukas
Wow zeg! Dit album blaast echt alles omver. Op het randje van te bombastisch en eigenlijk best fout, maar toch nooit over dat randje heen. En dat zijn doorgaans razend knappe platen. Tot voor kort kende ik alleen Can't Get It Out of My Head. Nou vond ik dat al een mooi nummer, maar het geheel van deze plaat maakt het nog een heel stuk prachtiger. Het daaropvolgende intro van Boy Blue is haast niet te overtreffen, en de plaat wervelt daarna maar verder. Waarbij dan weer hele orkesten voorbij trekken. ELO wordt vaak tot de symfonische rock gerekend. Symfonisch is het zeker, rock niet echt vind ik. Ik zou het zelf omschrijven als psychedelische orkestpop & roll. Slotsom is dat ik dit album de afgelopen dagen grijsgedraaid heb en dat ik bij weer een luisterbeurt tot de conclusie kom dat 16 Horsepower mijn top 10 maar eens dient te verlaten. Wat er in komt? Raad eens...

avatar van FunkStar
Een briljant droomwereld concept album. Met een enorm orkest en koor (olv Louis Clark) klinkt ELO zoals Jeff Lynne het bij oprichting van de band bedoelde. Met recht kan dit een symphony genoemd worden alle nummers lopen in elkaar over. Can't Get It Out Of My Head is het bekenste nummer die door veel fans als beste nummer van ELO wordt gezien.

avatar van Poeha
Wat een lekker album, zeg!

Vooral de Eldorado overture & finale en Poor Boy zijn fantastische stukken.
Daarnaast uiteraard ook Can't ... en ook Illusions in G Major (en niet Minor!).... erg goed!
Eigenlijk zijn alle tracks goed , alleen Mister Kingdom vind ik ietsje minder uit de verf komen!

FunkStar schreef:

Maar niet door mij, Laredo Tornado en het titelnummer (9) zijn wat mij betreft de mooiste van deze Top Tien schijf

EVANSHEWSON
Eldorado is hemels mooi, dat is een elpee, zoals er nu nog zelden cd's van hetzelfde hoog niveau verschijnen !
Samen met A New World Record is dit mijn favoriete ELO elpee, al vind ik OUT OF THE BLUE ook zéér goed, vooral heel het Concerto for a rainy day waarin ook Mr Blue Sky zit !
Deze muziek wordt helaas op radiozenders nog weinig gedraaid, geheel onterecht trouwens, want dit is van een puurheid en tijdloosheid die zijn gelijke niet kent !

avatar van T.O.
Is Can't Get It Out Of My Head dat langzame, wat zeurderige nummer?

Vind ik namelijk echt vreselijk

avatar van argus
T.O. schreef:
Is Can't Get It Out Of My Head dat langzame, wat zeurderige nummer?

Nee, 'Can't Get It Out Of My Head' is dat nummer met die bijzonder mooie rustige en beheerste melodie. Album was erg mooi gedaan, vond ik destijds ook al.

'Eldorado Instrumental Medley', die op de re-issue staat, is trouwens ook een genot om naar te luisteren. 4,5*

EVANSHEWSON
Argus, je hebt groot gelijk ! Die Eldorado Instrumental Medley is heerlijk als bonus track !

avatar van bawimeko
ELO's beste, vooral de eerste 5 nummers zijn als 'geheel' prachtig; barokke en rijke popmuziek!

avatar van Alicia
Ik kan mezelf nog steeds voor m'n kop slaan (vergeef mij) honderden elpees (door omstandigheden), waaronder deze "Eldorado" naar een tweedehands platenzaak te hebben gebracht. Stom, ik heb er nog steeds spijt van en probeer het een en ander weer aan te schaffen op cd. Maar wat ik destijds had met al dat vinyl, de mooie grote hoezen ed. heb ik toch niet meer bij de digitale versie. Helaas, het is niet anders.

Het is inderdaad schandelijk om Eldorado zomaar weg te doen!

Maar wat een prachtig, geweldig album is dit toch. Een lievelingsnummer kan ik niet aangeven, alleen dat ik Illusions in G Major wat minder vindt. Niet slecht dus, maar iets minder.

Ik persoonlijk kan niet anders dan dit album een 5 geven.