Electric Light Orchestra - Eldorado (1974)

Alternatieve titel: A Symphony by the Electric Light Orchestra

Label: United Artists

1. Eldorado Overture (2:12)
  2. Can't Get It Out of My Head (4:21)
  3. Boy Blue (5:19)
  4. Laredo Tornado (5:29)
  5. Poor Boy (The Greenwood) (2:57)
  6. Mister Kingdom (5:29)
  7. Nobody's Child (3:56)
  8. Illusions in G Major (2:37)
  9. Eldorado (5:17)
  10. Eldorado Finale (1:34)
  11. Eldorado Instrumental Medley * (7:56)
  12. Dark City * (0:46)
EVANSHEWSON
Ik heb vandaag alles van ELO naar de pc geript en bij herbeluistering valt deze me toch ongelooflijk mee, ik verhoog mijn stem van 4.5 naar 5 en neem hem op in mijn top tien!

Dit is een waar meesterwerk, zoals er zelden gemaakt worden!

avatar van LucM
Prachtig meesterwerk van E.L.O. dat gerust naast "Sgt. Peppers" mag staan. Beatlesachtige pop met symfonisch orkest en vooral gekenmerkt door sterke melodieën. Sfeervol, afwisselend en ambitieus maar nooit te bombastisch.
"Can't Get It Out of My Head" en "Boy Blue" vind ik magistraal. Samen met "Out Of The Blue" vind ik dat het beste wat E.L.O. en meer bepaald Jeff Lynn uit zijn mouw heeft geschud.

avatar van musician
LucM, ik sluit me weer graag bij je aan. Bij mij niet naast Sgt. Peppers, wegens toch wel ver uit elkaar staande letters in het alfabet, B en E, daar zit heel wat tussen.

Vooral sfeervol lijkt mij inderdaad een juiste betiteling. Is pas op cd beter gaan klinken. Laredo, mr. Kingdom zijn prachtig.

Het sluit naadloos aan op het (in mijn ogen nog betere) On the third day. Willen jullie daar niet aan of trekt de vervolg-ELO meer aan?

avatar van bawimeko
On the Third Day ken ik (nog) niet.....ik ga me daar 'ns in verdiepen...het prettige van Eldorado vind ik de akoestische ondertoon (nog niet alteveel synths) van de gitaren en strijkers (Boy Blue!0. Bovendien blijf ik een zwak houden voor het prachtige intro en outro ("The Dreamer...The unwoken fool...High on a hill...in Eldorado..)

avatar van musician
Probeer On the third day met een gerust hart.

stuart
Tjaa..als de critici hier het album zo goed vinden (en zelfs Sgt. Pepper wordt genoemd), waarom zie ik het dan niet (zoveel/ zo hoog) terug in andere toplijsten (bijv. Rolling Stone) .

stuart schreef:
Tjaa..als de critici hier het album zo goed vinden (en zelfs Sgt. Pepper wordt genoemd), waarom zie ik het dan niet (zoveel) terug
in andere toplijsten (Bijv. Rolling Stone, in ieder geval niet bij de eerste 150).

Omdat ELO bij de rockpers nooit in een goed blaadje heeft gestaan. Niet zo raar; in een periode dat de Beatles even niet zo populair waren ('73-'77) maakt een Engelse band melodieuze, meerstemmige deuntjes...de rockpers had het te druk met Prog en (later) Punk....
Overigens is er een voorzichtige revival gaande van ELO; A New World Record, Out of the Blue en deze kregen tamelijk positieve reacties toen ze opnieuw werden uitgebracht....

stuart
Dus een beetje zo van ..hoe de wind waait , waait mijn jasje. Het is maar net wie een recensie schrijft, van welk muziekblad, vanuit welke invalshoek(en), smaak of whatever; dat is trouwens hier op MuMe ook zo, maar dat maakt verder niet uit.

avatar van musician
ELO heeft nooit slechte muziek gemaakt, ook al heeft Jeff Lynne de band omgezet van eentje met violisten en cellisten naar eentje met bubblegum en snelle electronica.

Laat nooit de muziekpers je smaak bepalen, niet in het heden en niet uit het verleden. Lees liever MuMe.

ELO won recent nog de titel "meest beluisterde band zonder dat de luisteraars dat durven/willen toegeven".

Het interesseert mij niets, van mij mag je alles weten, ook van ELO. Helaas, ik luister er niet zo vaak naar maar af en toe is het best aan te raden. En dan heeft de band een paar uitschieters....................(zie elders op MuMe).

stuart
Je smaak is een persoonsgebonden gevoel en van uit dat gevoel koop ik mijn albums; het is wel zo dat je door bijv. MuMe op gedachten kunt worden gebracht om een album wat je niet kent te beluisteren en tot koop over gaat als jij zelf het mooi/goed vindt, niet vanwege wat een ander ervan vindt.
@ Musician; ik vind al jaren Lindsey Buckingham een ondergewaardeerd/onderschat gitarist en componist.

Back on -topic...

Vorige week heb ik "Eldorado" eindelijk origineel aangeschaft. Mijn vader heeft de LP en die heb ik een aantal jaren geleden vaak gedraaid. "Eldorado" is het tweede album, dat ik van E.L.O. gekocht heb. Een tijdje terug heb ik "Out Of The Blue" aangeschaft en dat smaakte naar meer. Beide albums vind ik top, maar op dit moment heeft "Out Of The Blue" mijn voorkeur. Dat album klinkt iets perfecter en completer. Niet dat "Eldorado" zoveel minder is. Het album bevat met "Can't Get It Out Of My Head" een van mijn favoriete E.L.O.-liedjes. De absolute topper vind ik op dit moment echter "Poor Boy (The Greenwood)". Dat liedje komt op mij over als een soort samenvatting van al het mooie van E.L.O.

Ik ben erg benieuwd naar de twee albums, die tussen "Eldorado" en "Out Of The Blue" zijn uitgekomen. Die albums gaan op termijn zeker aangeschaft worden.

Father McKenzie
@ Sgt. Revolver; de twee albums die tussen Eldorado en Out of The Blue liggen zijn absolute topplaten; Face The Music en A New World Record.
Absolute musts, als je die erbij haalt, dan heb je gelijk de 4 sterkste platen van Jeff Lynne's electrisch orkest in huis!

stuart schreef:

Back on -topic...

Helemaal mee eens! Ben blij dat je me dit bij een ELO cd hebt laten weten...........

avatar van Ticket_To_Ride
Wat dit album zo mooi maakt is Dat het een conceptplaat is, maar tegelijkertijd ook prachtige nummers bevat. Eigenlijk zijn de liedjes op deze plaat maar half zo mooi als je ze apart beluistert. De aaneenschakeling van de nummers door de prachtige orchestrale stukken zorgen voor een uniek geheel.

avatar van 2kings
Had dit album op een casettebandje. Ik moet een jaar of 8-10 geweest zijn toen ik dit album tijdens de vele vakanties naar Frankrijk achterin de auto heb grijsgedraaid. Heerlijk die orkestrale partijen meebleren en de sirenes meezingen. Nostalgie, het fantastische geheel, en de meeslepende nummers maken dit top10-waardig!

avatar van musicfreak1960
Blijft het absolute beste album van ELO, zeer goed geproduceerd,, geen zwakke nummers te bekennen.
Ook omdat de nummers naadloos in elkaar overgaan,

ook deze plaat heeft een hoog mee dirigeer factor

Down_By_Law
Geen enkel minder nummer; het meesterwerk van een band die de meeste mensen tegenwoordig helaas negeren. (Toen ik een tijdje geleden de remaster van "A New World Record" kocht bij Plato keek de verkoper me vreemd aan en smeet het gevulde doosje op de toonbank alsof het vuilnis was). Men luistert liever naar Dylan of The Beatles - die ik ook geweldig vind, maar bands als ELO en Supertramp zijn naar mijn mening ook verantwoordelijk voor een flink aantal meesterlijke LP's. De critici hebben gewoon nooit toe durven geven dat deze muziek onweerstaanbaar is, en ze spelen nog steeds op safe door alleen artiesten te prijzen die op dit moment 'hot' zijn. Gelukkig weet een blad als Revolver deze muziek nog wel te waarderen.

Maar goed, mijn favorieten op "Eldorado" zijn 'Mister Kingdom', 'Nobody's Child' en natuurlijk de classics 'Can't Get It Out Of My Head' en 'Eldorado'. Ook 'Illusions In G Minor' (waarin de Stones en Leonard Cohen genoemd worden) is een knaller. Deze nummers behoren tot mijn ELO-favorieten, naast o.a. 'Summer And Lightning' en 'Telephone Line'.

Ik kwam, ik luisterde en was verkocht. Was toch wel een beetje symphonisch maar dit sprak mij zeer aan. De Beatles invloeden, mooie liedjes alles klopte gewoon op deze plaat.

avatar van bawimeko
Vorige week de DCC-versie van dit album kunnen aanschaffen voor een redelijke prijs, wat weer aanleiding was om dit album geregeld (en in z'n geheel) te beluisteren. Toch de ultieme ELO-ervaring; koren en orkesten, een snufje humor die gelijk opgaat met fraaie, bijna Wagneriaanse bombast!

Misterfool
ik merk dat ik eigenlijk nog niet veel bij E.L.O albums gepost hebt, dat terwijl het een van mijn lievelingsgroepen is. Als klein jochi van 12 jaar oud, was ik helemaal weg van de best off. Nu als groter jochie weet dit album me ontzettend te vermaken. Het beste album van ons elektrische licht orkest.

Stijn_Slayer
Eén van de betere van ELO, zo niet de beste.

avatar van WeZet
De bevestiging van wat Lynne orkestraal in zijn mars had. Zou niet verkeerd staan in de tijd van de klassieke grootmeesters. Je moet de plaat inderdaad in zijn geheel luisteren (Can't Get It Out Of My Head kan wellicht los) om hem optimaal te waarderen. Toch vind ik de latere albums van ELO waarin de strijkers door synths vervangen zijn niet 'slechter'. Lynne ging goed met zijn tijd mee en bleef vernieuwen. Met succes. Na Balance of Power was het helaas wel voorbij. Zoom is niet zo fraai...

Stijn_Slayer
Net de elpee die ik van de rommelmarkt heb meegenomen beluisterd (blijkt zo goed als mint te zijn). Eigenlijk is dit zo'n goede plaat van ELO omdat hier nog duidelijk sprake is van Electric Light Orchestra. Het heeft daardoor een meer unieke identiteit dan veel van de platen die nog zouden volgen.

'Mister Kingdom' doet wel erg denken aan 'Across the Universe', en 'Poor Boy' doet qua melodie soms denken aan 'My Back Pages'. Bij beiden is overigens geen sprake van rip-offs of diefstal. Eerder 'geinspireerd/gebaseerd op..'.

avatar van musiquenonstop
Voor mij is Eldorado het hoogte punt van E.L.O. en de beste plaat die ik ooit heb gehoord. Draai hem al 33 jaar heb hem al duizend keer gehoord, en ga hem zeker nog duizend keer horen. Was voor mij ook de reden de gouden RIAA plaat te kopen.

In deze periode was Jeff Lynne nog niet bang voor experimenteren en een foutje. Ik weet dat Jeff het zelf een beetje over de top vind, maar dan kan ik wel andere albums van hem bedenken die dat naar mijn inziens zijn. Vind je Eldorado geweldig dan weet ik zeker dat je ook On The Third Day zal waarderen, iig de A kant.

Mister Kingdom is en blijft mijn favoriet, lijkt mijn inziens een beetje op I Am The Walrus, vooral het begin ervan.Zo ook de zang, kan me zo indenken dat John Lennon dit zou zingen. De andere nummers veranderen continue als favoriet, ze zijn alle van hoog nivo.
De muziek, het concept, de insteek maar zeker ook de hoes maken dit album E.L.O.'s sgt. Peppers.

avatar van Gladius
wow, wat een prachtige muziek is dit! dat ik dit nu pas ontdek!
Met deze omschrijving van de band kan ik me wel vinden (hoewel ik enkel dit album heb gehoord tot hiertoe, maar daar zal wel verandering in komen!) :
'futuristic Beatles, with more orchestral leanings'

wederom bedankt mume!

weer uit de stoffige kast teruggehaald: groots

avatar van kaztor
Steengoede, gedreven plaat met een gezonde lading bombast.
Het luistert als een naadloos geheel en de sfeer is ongrijpbaar.

Hoogtepunt vind ik misschien het dreigende Mister Kingdom, maar de andere nummers doen er eigenlijk niets voor onder.

Ook de bonus-medley is een welkome aanvulling.

Father McKenzie schreef:

Voeg daar Time maar aan toe.
Nogal wat overeenkomsten met deze plaat, maar in een moderner jasje.
En ook geen zwakke plekken (al valt Hold On Tight wat uit de toon) en ijzersterke bonustracks.

avatar van Dibbel
Schitterend album dat nog niets aan glans heeft verloren en een van de hoogtepunten van de eerste helft van de jaren 70 is.
Misschien ook wel de beste van ELO, al zal ik daar wel nooit helemaal uit komen.

Dit is een machtige, meeslepende riedel prachtliedjes, de een nog met een mooiere melodie dan de andere.
Altijd met het orkest hier en altijd Beatlesque en ook altijd met een hee, waar ken ik dat van?-gevoel.
Een hoog dirigeergehalte lees ik hier ook ergens . Ja, de dirigeerstok als airguitar hier.
Hoogtepunten zijn niet te noemen, want alles is even goed en het is natuurlijk 1 geheel.
Als het dan toch moet het enigszins dreigende Mister Kingdom en Poor Boy met zijn prachtige melodie.
Eigenlijk een must in iedereen zijn collectie.

avatar van bawimeko
Helemaal mee eens, Dibbel. Voordat ELO meer de pop-kant opging is dit hun 'symfonische' meesterwerkje met terugkerende themaatjes, fanfares, koren en orkesten!
Uit een tijd dat er lekker ambitieuze platen werden gemaakt!

Sinds de aankoop van de lp in 1979 is het eigenlijk de enige lp/cd die ik van de eerste tot de laatste noot met een 5 waardeer. Dat is heel bijzonder. Het album klonk bij de eerste beluistering net 'als iemand die je voor het eerst ontmoet, maar eigenlijk al heel lang lijkt te kennen'. Wellicht zitten er gejatte elementen van de beatles, klassieke meesters en andere grootheden in die magistraal zijn omgewerkt, anders kan dat toch niet? De instrumentatie is gelikt, de sound echter niet. Wat stoffig, maar dat geeft het album nu juist zijn eigen sterke persoonlijkheid. De opbouw is fenomenaal, de omslag van de ene track naar de volgende, houdt je bij de les. Lynne heeft zichzelf niet meer overtroffen hierna, is mijn mening. Wel met enkele songs, maar met geen enkel album. En dan blijkt het hele ontwikkelings/opnameproces van belachelijk korte duur te zijn geweest.... Door de jaren heen trekken de diverse nummers onderling afwisselend hun aandacht. Dat houdt het album voor mij luisterbaar en maakt steeds weer nieuwsgierig. Hoe kan dat, denk ik dan.