Echo & The Bunnymen - Crocodiles (1980)

Rock / Pop
Label: Korova

1. Going Up (4:02)
  2. Stars Are Stars (2:48)
  3. Pride (2:41)
  4. Monkeys (2:49)
  5. Crocodiles (2:41)
  6. Rescue (4:29)
  7. Villiers Terrace (2:47)
  8. Pictures on My Wall (2:55)
  9. All That Jazz (2:48)
  10. Happy Death Men (5:00)
  11. Do It Clean * (2:49)
  12. Read It in Books * (2:34)
  13. Simple Stuff * (2:38)
  14. Villiers Terrace [Early Version] * (3:08)
  15. Pride [Early Version] * (2:54)
  16. Simple Stuff [Early Version] * (2:37)
  17. Crocodiles [Live] * (5:09)
  18. Zimbo [Live] * (3:36)
  19. All That Jazz [Live] * (2:53)
  20. Over the Wall [Live] * (5:28)
avatar van orbit
Ocean Rain ooit gehoord dan? Komt in menig toplijstje voor, zeker die van de jaren 80
Verder hecht ik niet zoveel waarde aan toplijstjes, zeker niet als ze door dezelfde geitenwollensokken in elkaar gezet zijn als de top2000 etc..

orbit schreef:
Komt in menig toplijstje voor, zeker die van de jaren 80

Om daar in te komen is ook niet zo moeilijk ; veel van die 80's bandjes zijn nooit meer uit hun eigen decennium gekomen en komen dus allround gezien tekort. Jouw mening dat jij niet zo veel waarde aan toplijstjes hecht komt natuurlijk omdat jouw muziek er niet of nauwelijks in voorkomt: dat zegt dan wel genoeg. Als je wat inzichtelijk en realistisch muziek analyseert zoals jijzelf dat doet voorkomen, moet je dat toch kunnen horen .

Over de plaat nogmaals: ik vind het een keurige debuutplaat en credits voor Will Sergeant.

avatar van orbit
My Bloody Valentine, Mezzanine, Disintegration, Ziggy Stardust.. niet in toplijstjes? Tuurlijk joh, rook er nog eentje Dat je zelf nooit voorbij de smaak van je vader bent gekomen en vastgeroest zit aan het geijkte aanbod van radio Grijze coupe wil niet zeggen dat er niet meer is dan die AOR bagger waarnaar jij luistert hoor..
The Killing Moon (ook Bring On The Dancing Horses trouwens) van E&TB is overigens een hit die in menig film al voorbij is gekomen, en zelfs op die hoofdzaagsel tijdstippen voorbij komt wanneer het kutjesvolk radio luistert. Voorts is er een bepalend verschil tussen de botte rock van de gestampte pot uit de 70s die zich leent voor stadions en klapvee en het subtielere werk van bands uit de jaren 80, of dat pleit voor goede smaak is wat anders

Over deze plaat: frappante gelijkenissen met U2, zoals ik al eerder schreef, een band die overigens vele malen groter is geworden (ook dan de meeste 70s meuk) en volgens Zorin dus beter. Kwestie van smaak lijkt me.

Zorin
Veel van die 80's meuk is niet zo bijzonder, misschien wel voor de fans. U2 is uiteraard een hele goeie band en heeft de 80's ook overleeft, anders was dat ze niet gelukt. The Cure ( over jankerds gesproken met die theatrale Bobbie Smith of zo ) heeft het ook niet overleeft (Wish) nog net en toen was het over) ; over Disintegration zijn de meningen hier op Mume ernstig verdeeld, net zoals over die theatrale en bombastische Pornoplaat; link met Deep Purple ). Mezzazine is computergeluiden , dus dat is eigenlijk geen muziek. MBV is net zo wazig als de hoes(daar heb je geen joint voor nodig) lawaai en drugsachtig en shoegaze: poserock dus. Ziggy Stardust is wel goed (niet zo mijn smaak echter) , maar die komt dan ook uit de jaren '70 . Verder winkel je selectief en over Disintegration zijn de meningen ernstig verdeeld hier op Mume, want daar zitten we.

Ik merk bij jouw irritatie, dus dan komt de waarheid wel hard aan. Ik snap ook niet zo goed waar je nou druk om maakt. On topic dus, zouk zeggen.

avatar van Poa
Poa
Zorin schreef:
Mezzanine is computergeluiden , dus dat is eigenlijk geen muziek.

Meen je dit nou serieus?

Zorin
On topic graag: Orbit heeft het over toplijsten en journaille wat ie eigelijk niks vindt en komt er dan weer selectief mee op de proppen. Hoezo zichzelf tegenspreken

Het behoort hier over Crocodiles/ Echo & The Bunnymen tegaan, die wel in mijn top 10 van 1980 zit (ik heb daar niet zo heel veel nominaties voor).

Zorin schreef:

Ik merk bij jou misplaatste arrogantie en een enorm gat in je muzikale ontwikkeling! Ga nou maar eens snel wat van dat lawaai of computergeluiden luisteren, want je maakt jezelf alleen maar belachelijk hier.
Over disintegration lijkt me hier zeer weinig verdeeldheid, getuige zijn noetering en gemiddelde, maar daarvoor moet je eerst eens leren lezen, naast leren luisteren blijkbaar

En natuurlijk dat Mezzanine uitkwam in midden jaren 90. Maar los van dat, sterk punt hoor.

Zorin schreef:

Als jij niet met de kromme banaan argumentatie over het al dan niet geslaagd zijn van een band aan de hand van "toplijstjes" (wat jij daar ook verder onder verstaat.. op internet dwalen wel 1000 verschillende muzieksites met "toplijstjes" rond ) was ik er inderdaad liever niet over begonnen nee. Als je om een vuurtje vraagt, moet je niet verbaasd gaan doen dat iemand zijn aansteker ophoudt!
Ik denk verder dat de gemiddelde MuMe luisteraar wel wat intelligenter is dan muziek aan de hand van vergeelde toplijstjes (want daar schijn jij vooral aan te hangen) te beoordelen. .

Zorin
Ik lees ook wel eens iets van jou en de ene keer gebruik je de toplijstjes als het je uitkomt en de andere keer geef je erop af als je het niet bevalt. Hoezo tegenstrijdig . Jij hebt not a bene een Top 10 hier op Mume en ik niet; als je niet van lijstkes houdt, waarom schaf je die dan niet af?. Ik hecht daar geen belang in, maar ik weet wel wat ik daar meestal niet in tegenkom (voor wat het waard is).

On topic graag . Crocodiles dus.

avatar van Leeds
Hier moet ik terug aan wennen. Lang geleden dat ik deze nog es oplegde. Het klint verre van slecht en ik waardeer ze beter dan Porcupine. Zeker nog wat luisterbeurten nodig.

avatar van Omsk
Zorin schreef:

Ja Orbit, waarom stop je niet met het hebben van een mening? Dat discussieert een stuk makkelijker .

avatar van orbit

(Zou een nieuwe regering al zo snel zijn weerklank kunnen hebben in de maatschappij?)

Zorin
Nee , graag doorgaan; heel vermakelijk .

haveman
Moet hem niet te veel eer gaan geven, maar volgens mij weer een band die ik dankzij orbit heb ontdekt.

Heb nu Ocean Rain deze Crocodiles in huis en voor mij betreft het echte groeibriljantjes. Moest er echt aan wennen, maar staan nu beide op 3,5 ster. Daarmee is de rek er zeker nog niet uit. Vind de A kant wel een stuk beter dan de B kant. Met als favoriet Stars Are Stars.

avatar van Leeds
haveman schreef:

Ik vind de B-kant nu net het betere en meest interessante. Neemt niet weg dat het volledige album fantastisch is.

avatar van James Douglas
Spontaan en gedreven debuut. Hoewel het soms een beetje rammelend van karakter is tekent dit op de juiste manier de sfeer die als broeierig te omschrijven is. Die plotseling invallende duisternis in de break in Going Up is één van de hoogtepunten.

Zephyr
Zorin schreef:
Het probleem met dit soort bandjes is dat het nooit écht top is geworden en dus ook nooit echt doorbraken (bleven aan de kantlijn van de marge) en één van de vele bandjes die toch aan de '80's blijven kleven.

Wat een onzin. Er zijn zat artiesten die wel "doorbraken", maar dat wil toch niet zeggen dat het dan gelijk "top" is ?

Door vele New-Wave liefhebbers worden E&tB toch echt tot de "groten" gerekend.

Leeds schreef:

Inderdaad, de B-kant is de betere zijde (i.m.o.). Villiers Terrace en Happy Death Man zijn mijn favorieten op deze eersteling van E&tB, die ik nu toch echt hoger aansla dan de opvolger HUH. Daar staan een paar duidelijk mindere nummers op; dit debuut kent géén enkele misser.

En nu cut de crap allemaal, naar Paradiso 21 jan wanneer Echo crocodiles en heaven up here integraal speelt!!! Ben erg benieuwd en zie er reikhalzend naar uit. De vorige integrale was Spiderland, krijg ik nog steeds kippenvel van.
Echo rules OK!

Doordat ik erbij ben in Paradiso 21 januari ben ik dit album uiteraard weer flink aan het draaien en het begint me steeds meer en meer te bevallen terwijl het nooit tot mijn favoriete Bunnymen albums heeft weten uit te groeien. Het lijkt er op dat daar nu verandering in komt....

avatar van ðe waan
Ik ben ter voorbereiding ook aan een herontdekkingssessie bezig.

Magisch moment: het stuwend stuiterende basloopje dat door het psychedelische intro van van Going Up heen komt denderen

avatar van matthijs
Gaaf was het., live in Paradiso! Geen zielige vertoning. Wat een goede zanger is Ian nog steeds!

avatar van frolunda
Sfeervol en uitstekend album en één van de betere debuut platen uit de jaren tachtig.Nummers als Pictures on my wall en Rescue blijven toppers.Op uitgebreidere versie staat ook nog Do it clean nog zo'n geweldig nummer.De opvolger Heaven up here vond ik zelfs nog beter en sfeervoller.

avatar van likeahurricane
Live in Amsterdam, Melkweg tijdens Grauzone festival

Going Up

Villiers Terrace

Where the hell have you been
We've been waiting with our best suits on
Hair slicked back and all that jazz
Rolling down the Union Jack

Geniaal

avatar van Man of Sorrows
I can see you've got the blues
In your alligator shoes
Me, I'm all smiles
I got my crocodiles

Dit blijft een sterk en veelzijdig debuut van The Bunnies. Er is punk, psychedelic, doom, een aantal knappe melodieën; maar vooral een pak urgentie!

avatar van raymondkeuters
Staat nu op. Wat een goed idee!

avatar van brandos
Welke jongen droomt er nou niet van? Spelen in een bandje en er zo cool uitzien maar vooral klinken als the Bunnies. En debuteren met een plaat als 'crocodiles'. Grote gevoelens met een kleine bandbezetting, alles zit er in. Zwarte romantiek die vanuit je speakers een ongekend schijnsel oplevert in je kamer. Deze plaat die speciaal voor jou lijkt te zijn gemaakt.

avatar van Poles Apart
De invloed van bands als Jonathan Richman & the Modern Lovers, the Doors, 13th Floor Elevators, op de jonge konijnemannetjes is duidelijk hoorbaar. Desalwelteplus een strak debuut.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ritmesectie de Freitas/ Pattinson is wel de grote kracht van deze band naast het geweldige gitaarwerk van Will Sergeant.
Vanavond weer eens geluisterd naar dit debuut, ook de bonusnummers zijn de moeite waard. Vooral de live nummers van de Shine So Hard EP die hier aan toegevoegd zijn. Bij deze live nummers komt de kracht van het grandioze bas & drumwerk het duidelijkst naar voren.

avatar van Manfield
Deze plaat groeit bij mij behoorlijk. Stond vorige week nog op 4*. Deze week de plaat erg veel beluisterd en zijn de nummers allemaal gaan groeien voor mij. Inmiddels zijn alle 10 de nummers geland en vind ik ze stuk voor stuk prachtig. Tussendoor verhoogt naar 4,5* en nu mijn eindcijfer: 5*.

avatar van Manfield
Heerlijk, zo'n sterk debuut! De eigen sound van Echo & The Bunnymen moet nog verder ontwikkeld worden , maar ze startten hier prachtig. Meteen zijn ze urgent. Met deze plaat grijpen ze terug op de punk muziek van generatiegenoten en voegen daar een vleugje psychedelica aan toe, die niet had misstaan in de late 60's. Ian McCulloch is hier enorm op dreef. Zijn passie in zijn zang , soms tot bijna het maniakale aan toe, trekt me steeds weer! Daarbij zijn de basloopjes van Les Pattinson doeltreffend en hij stuwt zo de muziek steeds weer verder. Favorieten aanwijzen is lastig. De eerste 3 nummers zijn onwijs goed ; kun je een debuut beter starten? Hoogtepunten zijn voor mij op 't moment toch "Rescue" en "Villiers Terrace". Ach wat maakt t ook. Kan ik ze alle 10 aanvinken?