Echo & The Bunnymen - Crocodiles (1980)

Rock / Pop
Label: Korova

1. Going Up (4:02)
  2. Stars Are Stars (2:48)
  3. Pride (2:41)
  4. Monkeys (2:49)
  5. Crocodiles (2:41)
  6. Rescue (4:29)
  7. Villiers Terrace (2:47)
  8. Pictures on My Wall (2:55)
  9. All That Jazz (2:48)
  10. Happy Death Men (5:00)
  11. Do It Clean * (2:49)
  12. Read It in Books * (2:34)
  13. Simple Stuff * (2:38)
  14. Villiers Terrace [Early Version] * (3:08)
  15. Pride [Early Version] * (2:54)
  16. Simple Stuff [Early Version] * (2:37)
  17. Crocodiles [Live] * (5:09)
  18. Zimbo [Live] * (3:36)
  19. All That Jazz [Live] * (2:53)
  20. Over the Wall [Live] * (5:28)
avatar van Zachary Glass
En hier gaat blabla een 0.5* aan schenken, let op mijn woorden.

Hehe
Blabla heeft een beetje een moeilijke muziek smaak
Sorry.
Doe het niet om platen omlaag te stemmen, vind er gewoon niets aan.
Beetje de RamonK van MusicMeter ?

avatar van Zachary Glass
Ho - nee. Ik kan je perfect begrijpen, denk ik. Mijn eerste idee was: "rotzak - Elvis Costello slechts 1.5 punt gunnen". Daarna dacht ik bij mezelf - misschien heeft hij een totaal andere perspectief op muziek - en schaamde ik me dood over mijn eerste idee

Mijn neefje van tien kan me momenteel niet méér zien omdat ik beweerde dat Nickelback rotmuziek maakt. Dus - ook ik heb blijkbaar een moeilijke muzieksmaak

avatar van titan
titan (crew)
WWaarom heb je dan al hun platen beluisterd als je er niets aan vindt? Ben je soms sado-masochist?

0,5
Blabla is ook ooit jong geweest

Zachary Glass schreef:

Elvis Costello slechts 1.5 punt gunnen

Er zijn ook Costello's die ik wel goed vind, maar die staan op het moment nog niet op MM, dus wait and see.

Sorry, maar Blabla blijft in mijn ogen toch een rotzak.

Blsphms_Rmrs schreef:

Sorry, maar Blabla blijft in mijn ogen toch een rotzak.

Dat gaat snel

Je bent hier nog maar pas aangemeld, maar je weet wel meteen dat blabla niet deugd (Ok, het woord is afkomstig uit een bericht van mezelve - maar is volledig uit de context gerukt)

Blabla is een soort outlaw hier, hij doet gewoon z'n eigen ding (verschrikkelijke uitdrukking eigenlijk - je ding doen) en hij blijft gewoon bij z'n eigen genre(s) die hij wel mooi vind.

Maar hij heeft wat jeugdtrauma's opgelopen kennelijk en die moest ie even van zich afstemmen

Ja snel, hé? Komt waarschijnlijk omdat blabla van Joy Division zowel An Ideal for Living, Closer, Unknown Pleasures áls Still een 1,5 geeft. En dat vind ik onnuancerend. An ideal for Living toont Joy Division als zoekende punkband; ze hebben nog geen eigen sound. Closer bv. vertelt een heel ander verhaal. Dit is een band (bijna?) op de top van hun kunnen.
Ik weet dat ik echt nét bent ingeschreven, maar iemand die zegt dat hij gothic is geweest, zou dat onderscheid toch ook moeten maken, denk ik.

PS: Krijg een vermoeden dat een deel van de albums die blabla aanprijst middels een 4,5*/5*, door hem zelf bijelkaar is ge-photoshopt. Of is blabla echt de enige die die albums kent?

(Ziet net dat Blabla deel uitmaakt van de crew)
Dat over dat photoshoppen is niet serieus, hé? Zo snel hoef ik nou ook niet van het forum afgetrapt te worden.

En nog iets, als Blabla Echo & the Bunnymen al een 0,5 geeft, wat moet hij een band als Live dan wel niet geven. (Denkt aan "We shall overcome" en krijgt sidderingen over het hele lijf.)

hmm, edit-knoppen....hé da's handig! Bedankt voor de tip
Blsphms_Rmrs maakt al gauw vrienden.....O-)

obsessed schreef:

Die trauma's valt wel mee, vond dit soort muziek vroeger heel erg goed, maar ben het nu, jaren later, ontgroeid en heb me verdiept in andere muziekanten in mijn zoektochten naar muzikale uitdagingen.

Blsphms_Rmrs schreef:

Ken ik niet en gezien jouw reactie is het waarschijnlijk beter als dat zo blijft. (zowel voor jou als voor mij).

Hmm, je 'flamet' een van de crewleden en zet 3 berichten onder elkaar binnen 20 minuten zonder de edit-knop te gebruiken.

Een mooie start

avatar van lebowski
Een soort blablasfemie

Stukje over Crocodiles dan maar?

Ben met The bunnymen (wat is er eigenlijk gebeurd met echo?) begonnen met Ocean Rain.
Met dank aan het nummer The killing moon. (Die ik overigens al kon voor Donnie Darko, zou iemand het toevallig afvragen.)
Vergeleken met Ocean rain klinkt Crocodiles nogal eh.....even zoeken naar het juiste woord.....spartaans. Uitschieters voor mij zijn in ieder geval:
Stars are stars
Villiers terrace
Pictures on my wall

Voor alle duidelijkheid: ik heb Ocean Rain, Crocodiles & Porcupine de afgelopen maanden opgedoken uit de 2e handsbakken van de plaatselijke alternatieve platenzaak.
7,50 euro per stuk! Achteraf bekeken eigenlijk belachelijk; welke halve zool doet deze platen nou weg?
Hmmmm, is Blabla onlangs in Vlaardingen geweest?

tondeman
3, mijns inziens beter dan hun andere shizzle, maar het zal nooit echt iets voor mij worden

Het debuut van Echo & the Bunnymen: moeilijk om daar echt iets over te zeggen.
Het is zo'n album die telkens het ene oor in gaat en het andere oor uit en waarvan ik denk "hey dat klonk goed" maar als je me dan vraagt welk nummer nu speciaal opviel of wat er dan zo goed is moet ik het antwoord schuldig blijven.
Wel zo'n album dat heel erg goed in het tijdsbeeld van begin jaren '80 past: beetje donker en somber.

avatar van c-moon
Dames en heren, met alle respect, maar wat een gelul hier!

Is dit een bespreking van CROCODILES of het proces van "blabla"?

Bon. Ik vind "CROCODILES" een ijzersterk debuut, die al meteen de wereld duidelijk maakt dat deze band "het" heeft. Luister maar eens naar "Pictures On My Wall" en "Villers Terrace", maar ook de stevig rockende titeltrack is zeer knap... En.. Niet te vergeten, lichtjes magistraal.. "Rescue" natuurlijk!

4/5

miloz
Ik vind dit ook een schitterend debuut voor al Pictures on my wall en rescue zijn echt klassiekers. Ik luister graag naar dit album. Het heeft zo'n heerlijk pschydelische sound.

avatar van johan de witt
Een legendarisch debuut.
Een dijk van een plaat.
Absoluut hoogtepunt voor mij is Villiers Terrace, een van de beste nummers die deze groep ooit heeft gemaakt.
Ook Going Up, Stars Are Stars, Rescue en Pictures On My Wall zijn geniaal.
En dan als uitsmijter Happy Death Men!

avatar van orbit
Villiers Terrace vind ik vrijwel het enige redelijke nummer op deze plaat, die me verder totaal niet weet te boeien
Geef mij porcupine of ocean rain maar.

avatar van musicboy
Mijn zoektocht begint hier. Heb zopas dit album ontleend uit de bib en ben er nu naar aan het luisteren. Veel te vroeg om te oordelen ...

musicboy schreef:
Mijn zoektocht begint hier.

Jij durft

Ik vind het niet hun beste, maar je begint in elk geval chronologisch (en daar valt ook wel wat voor te zeggen). Het is dan wel te hopen dat je ook de volgende stappen durft te zetten.

avatar van musicboy
Vaststelling 1: wat een kort album.
Heb het nu al 2 keer beluisterd.
Ik denk aan de oude U2, Cure en Simple Minds.
Voor de rest weet ik nog niet wat ervan te denken.

avatar van musicboy
U2 valt eruit, is beter dan U2.

avatar van musicboy
Na ruim een week dit album geregeld beluisterd te hebben vind ik het moeilijk om een stem uit te brengen. Het bevat zoveel elementen die ik mooi vind, en tegelijkertijd heb ik zo iets van 'als ik dit leerde kennen in mijn tienerjaren, zou ik er zot van geweest zijn, nu minder.' Ik houd het op 3,5. Ik vermoed dat er nog beter werk wacht.

Toch verhogen naar 4.

avatar van MartinoBasso
4 sterren voor het debuut van echo and the bunnymen.
Going up is mijn favoriet op deze plaat.