Ghostface Killah - Fishscale (2006)

Label: Def Jam

1. The Return of Clyde Smith (Skit) (1:04)
  2. Shakey Dog (3:44)
  3. Kilo (4:00)

met Raekwon

4. The Champ (4:09)
  5. Major Operation (Skit) (0:06)
  6. 9 Milli Bros. (4:14)

met Wu-Tang Clan

7. Beauty Jackson (1:32)
  8. Heart Street Direction (Skit) (0:54)
  9. Columbus Exchange (Skit) / Crack Spot (2:21)
  10. R.A.G.U. (2:39)

met Raekwon

11. Bad Mouth Kid (Skit) (1:10)
  12. Whip You with a Strap (2:51)
  13. Back Like That (4:02)

met Ne-Yo

14. Be Easy (3:19)

met Trife

15. Clipse of Doom (3:09)

met Trife

16. Jellyfish (3:50)

met Cappadonna, Shawn Wigs en Trife

17. Dogs of War (4:04)

met Raekwon, Trife, Cappadonna en Sun God

18. Barbershop (1:56)
  19. Ms. Sweetwater (Skit) (0:14)
  20. Big Girl (3:35)
  21. Underwater (2:03)
  22. The Ironman Takeover (Skit) (0:05)
  23. Momma (4:49)

met Megan Rochell

24. Three Bricks (4:58)

met The Notorious B.I.G. en Raekwon

avatar van Nr.4
Gaaf album, maar wel stukje minder dan Pretty Toney, omdat de beats ietsje minder zijn. Al staan er nog wel flink wat dope tracks op zoals The Champ, Be Easy en Whip you with a strap over de Dilla Donuts beat.

avatar van KILLERBEE99
Whip You With A Strap

Ghostface
J Dilla

avatar van gweah
tracks door mij aangevinkt als favoriet:

- Shakey Dog (een van de sterkste tracks van het afgelopen decennium als je het mij vraagt)
- The Champ
- 9 Milli Bros. (supervette beat, niet alle verses sterk en vooral de volgorde niet, de minste zitten aan het einde)
- Beauty Jackson (briljant. check ook het origineel "Maybe" van The Three Degrees)
- Be Easy

Verder ook R.A.G.U., Whip You With A Strap en Underwater.
Van More Fish de tracks Gunz & Razors en Block Rock.

Verder niet mijn favoriete Ghostface plaat, bovenstaand materiaal is erg sterk vind ik maar de cd mist de samenhang van eerdere Ghostface albums.
Op Supreme Clientele was alles raak, en staan zijn beste lyrics.
Pretty Toney was wisselvallig door de commerciele tracks en de skits (eigenlijk net als Fishscale) maar heeft, vind ik, een meer eigen geluid.
Ironman is bijna niet met zijn andere albums te vergelijken, dat was nog volop de eerste Wu periode (met volledige RZA productie). Als MC is Ghost wel duidelijk gegroeid sinds Ironman vind ik.

Mijn persoonlijke Ghostface top 4:
1 Supreme Clientele (met grote afstand) (de Canadese versie)
2 Pretty Toney album (excl. Tush, Ghostface, Tooken Back, incl. Guerilla Hood en The Drummer)
3 Fishscale zoals bovenstaand
4 Ironman

Eigenlijk zou Cuban Linx deel 1 ook mee moeten doen, dan is dat nr. 2 voor mij. Hoewel ik Pretty Toney vaker draai dan Cuban Linx.

avatar van gweah
Shakey Dog op nummer zes in de statistieken van meest aangevinkte nummers
Die had ik met grote afstand op nummer 1 verwacht, zoals T.R.O.Y., I Used To Lover Her en The Red, nummers die er zo overduidelijk uitspringen op een album...

Onbegrijpelijk

Ik begrijp het (11 maanden later ) wel: vind dat Ghostface Killah zich overschreeuwt op dit nummer en de productie is echt slecht: het klinkt uiterst matig.

Fishscale is een album met 2 gezichten. Aan de ene kant vind je nummers waar Tony Stark zichzelf overschreeuwt en / of de productie matigjes is, zoals Shakey Dog. Of er is gekozen voor een matige sample die door de MC heen gaat, zoals op Big Girl. Dan heb je ook songs die daar tussenin zitten, zoals the Champ: een mindere productie en iets teveel geschreeuw, maar wel een geweldige echte band met een lekkere tune en een toffe gitaarbreak. En je hebt een aantal tracks die wel (echt) geslaagd zijn, zoals alle nummers samen met Raekwon: Kilo, R.A.G.U. & Dogs of War.

Een andere topper is 9 Milli Brothers met the Wu Tang Clan, jawel! Andere goede songs zijn Crackspot, Back Like That & Be Easy met Trife. Verder is Jellyfish nog een goed nummer wat 'aansluit' bij de titel en het geinige artwork. Het slotnummer is ook een hoogtepunt: Three Bricks, ook met Raekwon & met Notorious B.I.G. himself. Jammer is de tekst op Whip You With A Strap: volgens Ghostface Killah zou dit 'ouderwetse' geweld DE manier zijn om kinderen ook nu op te voeden. Verzin wat beters man!

Dit is een plaat geworden met een behoorlijk onderscheid tussen prima producties en beats en een paar matige producties en mindere beats / samples. Ook is er kwaliteitsverschil tussen de 'schreeuw'-raps en de rest. Toch hou je een meerderheid aan goede tot erg goede nummers over en kan ik het door de slottrack net naar boven af ronden.