Ghostface Killah - Fishscale (2006)

Label: Def Jam

1. The Return of Clyde Smith (Skit) (1:04)
  2. Shakey Dog (3:44)
  3. Kilo (4:00)

met Raekwon

4. The Champ (4:09)
  5. Major Operation (Skit) (0:06)
  6. 9 Milli Bros. (4:14)

met Wu-Tang Clan

7. Beauty Jackson (1:32)
  8. Heart Street Direction (Skit) (0:54)
  9. Columbus Exchange (Skit) / Crack Spot (2:21)
  10. R.A.G.U. (2:39)

met Raekwon

11. Bad Mouth Kid (Skit) (1:10)
  12. Whip You with a Strap (2:51)
  13. Back Like That (4:02)

met Ne-Yo

14. Be Easy (3:19)

met Trife

15. Clipse of Doom (3:09)

met Trife

16. Jellyfish (3:50)

met Cappadonna, Shawn Wigs en Trife

17. Dogs of War (4:04)

met Raekwon, Trife, Cappadonna en Sun God

18. Barbershop (1:56)
  19. Ms. Sweetwater (Skit) (0:14)
  20. Big Girl (3:35)
  21. Underwater (2:03)
  22. The Ironman Takeover (Skit) (0:05)
  23. Momma (4:49)

met Megan Rochell

24. Three Bricks (4:58)

met The Notorious B.I.G. en Raekwon

avatar van MJ_DA_MAN
9 Milli Bros. is doooooooooooooooooope (bedankt Thommie)

Snowman
Geweldig album, erg soulachtig maar dat is niet er vooral het eerst deel van het album is geweldig. En Dilla's & Dooms productie zijn ook onverstelbaar. Beste nummers:
Kilo, 9 milli brothers, MS. Jackson. Wat ik wel wat vreemd vind is dat nummer met Biggie (een slechte remake van somebody's got to die) ze waren niet echt vriend Ghost & Chef disste hem nog op een skit op Only built 4 Cuban Linx (Shark Niggaz) 4 sterren.

avatar van Jordy
Heeft Doom ook 9 Milli Brothers geproduceerd? Weet iemand dat?

Wie is dat trouwens op dat nummer tussen Gza en Masta Killa? Ik mis verder alleen Deck, maar als DAT Deck is z'n stem echt erg veranderd...

Snowman
Ja Doom heeft 9 Milli gedaan.

Snowman
Volgens mij is dat Inspectah Deck ja.

Zitten een aantal tracks tussen die een typische Ghost vibe hebben. R.A.G.U. klinkt bijvoorbeeld erg vet. Underwater heeft voor mij een soort van Ironman feeling, alleen toch jammer dat het zo'n korte track is. Hetzelfde verhaal over Beauty Jackson. Klinkt het net zo lekker, is het nummer alweer afgelopen. Over 9 Milli Bros...de intro daarvan begint met een geplakt stukje van RZA (Fast Cars) die de Wu-members opnoemt alvorens de beat erin knalt. Nu staat hierboven vermeld dat MF Doom 9 Milli heeft geproduceerd, maar als je me zou hebben verteld dat het True Master was zou ik je ook geloven. Het is by the way inderdaad Inspectah Deck tussen GZA & Masta Killa's verse. Was 'ie misschien een beetje verkouden ofzo? Anyway, toch leuk om weer eens een nummer te horen waarop de gehele clan aanwezig is. Minpunt(je) zijn vooral de skits, die ik in de meeste gevallen er niet vind bijpassen. Dat heb ik overigens ook met die crossover tracks Momma en Back Like That. Three Bricks kon wel op Biggie's Duets staan. Vind dat ook niet echt gepast op Fishcale. Maargoed, zal het album weer verder beluisteren. P.S. op Amazon staat 'ie aangegeven voor maar 7$. Toch wel apart voor een nieuwe release (?)..

avatar van MJ_DA_MAN
Album nu 1 keer beluisterd, viel zeker niet tegen. Absolute favoriet is 9 Mill Bros, maar dat gaan er zeker meer worden. Minpunt vind ik wel Three Bricks, combi van Niggas Bleed en Somebodys Gotta Die van Big, beetje ''Duets stijl'', de beat maakt het nog beetje goed. Ik ga nog niet stemmen, maar ik verw8 dat het na paar keer luisteren zeker een 4 wordt.

Die voor u-god is inspectah deck geloof ik, een na laatste dus.. Maar ik luister hem nu, 9 milli bros is dus heel vet, the champ ook. Beoordeling komt later.

avatar van Dielie
Jordy schreef:
Heeft Doom ook 9 Milli Brothers geproduceerd? Weet iemand dat?

jep, die beat is echter wel al gebruikt geweest, dope nummer maar hij past hier eigenlijk niet,

je vindt hem terug op deze;

edit; hmm, de Doom producties zijn mij blijkbaar bekend, ik had volledig nieuwe dingen verwacht

Ik herkende de beat van 9 Mill Bros idd van een ander nummer

Vincent! schreef:
Die voor u-god is inspectah deck geloof ik, een na laatste dus..

Dat is Masta Killa

Ja idd... Had niet goed geluisterd, dacht het alleen ff omdat hij dat ''wild like rock stars who smash guitars'' zei zoals inspectah deck ook zei op above the clouds van gang starr.

Verder vind het een prima album weer, shakey dog, 9 milli bros, the champ, r.a.g.u., be easy en dogs of war zijn wel de beste tracks tot nu toe.
4* voor nu, kan veranderen omdat ik het nu nog maar 2 keer volledig heb beluisterd

Trouwens.. Ghostface moet echt kappen met zingen, zoals op jellyfish, dat klinkt echt voor geen meter al moet ik er meestal wel om lachen.

avatar van Jordy
In Jellyfish is volgens mij de grap dat ze alledrie (meen ik??) een stukje zingen. Cappadonna in ieder geval ook ("let's get it ooooon..")

Ik ga btw toch ook maar naar een krappe 4, de minpuntjes (te veel skits, te weinig structuur) wegen toch niet op tegen de vele fijne minuten muziek. Op Bulletproof Wallets na de minste Ghostface, maar als DIT na 5 albums een van je minste is dan doe je het leuk.

Back Like That is, hoewel "de commerciele single", toch ook wel een erg leuk nummer. Leuke verwijzing naar Jay-Z's "Song Cry".

avatar van MJ_DA_MAN
Back Like That is idd leuk commerciel nummer, luister het nummer graag. Ne-yo is goed in die song overigens.

eazyfan
leuk album.hij doet het weer en daarmee bedoel ik een Wu-Meesterwerk.zeker eentje die je moet gehoord hebben die met Raekwon&Biggie vind ik wel de beste.

avatar van BoordAppel
Three Bricks vind ik een beetje loos. Nergens voor nodig om Biggie weer op te graven. De skits zijn ook vrij loos. Het is erg jammer dat Ghostface al zijn albums volstopt met veel te lange skits die hoogstens voor één keer leuk zijn maar daarna eigenlijk altijd skip materiaal.

Verder is het gewoon een goed album, zoals ik het van Ghost verwacht. Enige echt mindere nummer vind ik Whip You with a Strap, die beat is me toch iets te kaal.

BoordAppel schreef:

Klopt ja. Teveel skits idd ook, is erg jammer. Maar de kwalitiet van de nummers zijn wel van een hoog niveau, veel hoger dan de gemiddelde hiphop tegenworodig. Ik stem toch een 4, vond het verder een heerlijk album.

avatar van pascal83
De productie van 'Three Bricks' is ook behoorlijk gaar en ieder stukje rap (zinnetje of een gehele tekst) van Biggie is nu onderhand al tig keer gerecycled.

Uitschieters van deze cd:
- Shakey Dog
- R.A.G.U.
- Be Easy
- Clipse of Doom
- Underwater

avatar van MJ_DA_MAN
Heeft misschien de achterkant van de CD...?

avatar van thomzi50
Er staat een groot interview met Ghostface i.d. aankomende XXL, waar hij o.a. op de vraag wat vind je van de latere Wu-Tang-albums?
"Die waren wack, totaal wack."

Ghostface levert gewoon weer een sterk album af, ik vind het wel een van zijn minste maar hij blijft toch wel een van de talent volste van de Wu

maar goed thomzi50 die opmerking slaat niet echt ergens op dan, welk album zou hij dan wack moeten vinden?
Ik kan dan alleen Iron Flag bedenken maar van de andere albums kan ik me niet voorstellen dat hij ze wack vindt.. sowieso Chronicles I en II zijn niet echt Wu-tang albums
maar ik denk dat die opmerking vast weer uit verband gerukt is

k had echt stukken beter verwacht na alle verhalen gehoord te hebben 2* dus

Beste Ghostface album sinds Supreme Clientele(dat ook gelijk m'n favo album van Ghost is). Afwisselend, hard en origineel. Heerlijke sfeer op deze cd, vooral als je hem van voor naar achter luistert.

Een leuk voorproefje voor 2006 dus, met Cuban Linx 2 die eraan komt (en naar verluid nóg beter zal zijn dan deze cd).

4.5*

waxxx schreef:
k had echt stukken beter verwacht na alle verhalen gehoord te hebben 2* dus

Ghostface Killah is terug met dit album, het is goed en chill, de 9 Milli Bros. track is zkr wel chill met alle wu tang clan members, de eerste 2 regels van ghostface klinken eg zow rlx.. de rest ook trouwens.... verder is het begin goed en het einde.. en zwakt het niet zoals bij veel albums af

avatar van Cath
ik heb dit album vandaag gekocht en het klinkt echt heeel erg goed. Maar ik ga het nog even beter luisteren en dan stem ik.

avatar van Cath
whooh. whoooh.
Ik vind bijna elk nummer geweldig:) Het is wel waar dat er wat veel skits in zitten maar ze duren niet heel lang en ze maken wel van het album een geheel..
Nu 4.5 sterren, kan nog omhoog gaan.

Ook dit album wordt meedogeloos onderuit gehaald op http://www.boom-bap.com/?rev_lp_id=730 .... volges mij zijn deze gastjes uit op underground pure hiphop... immortal technique krijgt 4 sterren... en de ams uno... zie forum>nieuwe of onbekende hiphop krygt er 4 en 5... verder vind ik dit album Wel degelijk Goed.. I love it ... probeer maar es zoiets te maken... het is een dikke 4* voor een goed album

avatar van thomzi50
Waarvoor is die 9 Mili Bros nou eerder gebruikt?

Die staat geloof ik op special herbs van Doom. Die beat is meer wu-ish dan 90% van rza's beats, mijn favotrack van dit album. Whip you with a strap word ik ook erg blij van, al is dat niet echt de bedoeling geloof ik. En kilo krijg ik echt niet uit mijn kop. Jammer van die kut rnb die erop staat. Back like that had ook bij de laatste nummers moeten staan. Dan haden we lekker kunnen stoppen met luisteren na Underwater, nu verbreekt het de sfeer van het album. Toch nog 4*