Madrugada - Industrial Silence (1999)

Noorwegen
Label: Virgin

1. Vocal (6:29)
  2. Beautyproof (3:59)
  3. Shine (4:14)
  4. Higher (4:48)
  5. Sirens (6:18)
  6. Strange Colour Blue (5:07)
  7. This Old House (5:09)
  8. Electric (4:54)
  9. Salt (4:52)
  10. Belladonna (4:21)
  11. Norwegian Hammerworks Corp. (5:29)
  12. Quite Emotional (4:20)
  13. Terraplane (4:04)
  14. Wheelchair * (4:35)
  15. Move * (4:15)
  16. Sweet Simone * (4:13)
  17. Strange Color Blue [Alternative Version] * (4:31)
  18. Highway 2.000.000 * (4:11)
  19. Oceanliner * (4:48)
  20. The Riverbed * (4:45)
  21. Tonight I Have No Words for You * (4:58)
  22. 1990 * (3:16)
  23. I'm Life's Wonderful Way of Letting You Down * (4:13)
  24. Bill Skins Fifth * (3:28)
  25. Mother of Earth * (4:22)
  26. Legends and Bones * (3:12)
  27. Step Into My Mirror * (3:02)
  28. Hush Sleep Tonight [1996 Demo] * (3:42)
  29. Shine [1996 Demo] * (4:06)
  30. I'm in Love with You * (4:32)
  31. This Must Be the Song That Will Pay My Bills [Demo] * (5:09)
totale tijdsduur: 1:04:04 (2:19:22)
avatar van Flammazine
Als ik het debuut van Coldplay erbij neem dat een jaar later uitkwam hoor ik toch erg vaak overeenkomsten met deze plaat. Het warme 'twangy' gitaargeluid bvb. dat regelmatig de kop opsteekt, een zanglijn hier en daar. Zal wel toeval zijn hoor.

avatar van Wickerman
Dit is zo'n album die ik al jaren heb en waar ik maar naar blijf terugkeren, zonder ooit echt het idee te hebben gehad van 'dit is een fantastisch album'. Maar ik hoor er steeds meer in. Eerst met name een muur van geluid, heerlijk om geluid weg te filteren en lekker op te dromen. Ergens doet het openingsnummer me denken aan 'Where Did It All Go Wrong?' van Oasis. Nu hoor ik Nick Cave en vlagen van The Bad Seeds. De gitarist klinkt als een virtuoze Blixa Bargeld op sommige stukken.

Ik ben bij deze band nooit echt verder gekomen dan deze plaat. Heel even nog Grit meegekregen bij een vriend. Nu wil ik een verdiepingsslag slaan, maar blijken de albums niet meer te bestellen bij mijn lokale platenzaak. Dus, dit wordt een kwestie van 'tegen aan lopen' en dat vind ik niet heel erg. Een nostalgische gedachte; past heerlijk bij deze muziek.

avatar van GrafGantz
Wickerman schreef:

Of gewoon de nostalgische gedachte eventjes opzij zetten en een bestelling online plaatsen, bijvoorbeeld bij Amazon waar ze nog zat op voorraad hebben

Voor de vinylliefhebbers: er is net een schitterende azuurblauwe 2LP versie uit, limited edition. Prachtige artwork en klinkt uitstekend. Heeft 3 mooie bonustracks (eerste 3 hier vermeld).

avatar van jeroenheinz
Ziet er inderdaad schitterend uit!

Deze schitterende debuutplaat van de Noorse band Madrugada is een prachtige mengeling van rustige en wat steviger gitaarmuziek, mooie en soms (tegelijk) donkere muziek, de fraaie stem van Sivert Høyem en het geweldige gitaarwerk van Robert Burås. De productie is kraakhelder, waardoor er veel lagen en details te horen zijn in de muziek. Het songniveau is erg hoog, de plaat staat boordevol (ijzer-)sterke nummers, die ook onderling prettig afwisselend zijn.

De mooie opener Vocal wordt gevolgd door het steviger en erg sterke Beautyproof. Shine is simpelweg een heel mooi lied. Op het pittiger en donkerder Higher valt het uitstekende gitaarwerk op. De rest van de plaat is gevuld met eigenlijk alleen maar hele sterke songs. Buitengewoon zijn het oh zo mooie Strange Colour Blue en het fenomenale Norwegian Hammerworks Corp. Dit is kortom niet alleen een dijk van een debuutplaat, het is een meesterlijk muziekwerk.

avatar van Supersid
Voor de vinylliefhebbers: er is net een schitterende azuurblauwe 2LP versie uit

Hebbes, en die is echt wel héél mooi!
Groeiplaat ook, ondertussen een favoriet geworden.

avatar van Venceremos
Het vreemdblauwe vinyl heeft zijn weg ook naar mijn draaitafel gevonden. Hoogste tijd om eens een top-10 samen te stellen.

Joy4ever schreef:
Kan iemand mij zeggen waar het nummer Electric zo sterk op lijkt?

Nicolage Rico schreef:

Ik kan er nog steeds niet opkomen, maar het ligt op het puntje van mijn tong. Volgens mij gaat het om een Nederlands nummer. Dan zou het goed kunnen zijn dat het Nederlandse nummer ook een cover is (moet haast wel).

Mij deed het in eerste instantie denken aan The Road Ahead (van de -inderdaad Nederlandse- band City to City). Ook uit 1999, overigens

Voor de goede orde: ik heb niet bijna 10 jaar over je vraag nagedacht, hoor. Ik ontdek deze band nu pas!

avatar van Leeds
Toch een schitterende band. Echt genoten van Industrial Silence. Een volle ster erbij.

avatar van beaster1256
Fantastische plaat .... vandaag ontdekt........super ...

avatar van Leeds
beaster1256 schreef:
Fantastische plaat .... vandaag ontdekt........super ...

Super. Als ik binnenspring, geef ik de opvolger ook mee!

avatar van beaster1256
Great kleenen

avatar van WoNa
Het blijft een geweldige plaat. Diep, duister, geweldig gitaarwerk en de zang van Sivert. DIt weekend weer een uit de kast gehaald en meteen een paar keer achter elkaar gedraaid. Industrial Silence is een van die magische debuutplaten waar een band de rest van zijn carrière tegenop bokst en slechts met moeite het niveau weet aan te tikken. Hoeveel moois er hierna ook is gekomen, inclusief een fantastisch concert in de Melkweg na cd 2, zo consistent werd het nooit meer. Wereldplaat.

avatar van Johnny Marr
Meesterwerk. Deze band moet veel en veel bekender zijn. Of misschien juist niet?

Ooit gekregen van een Noorse collega . We waren beide "gestrand " op een booreiland voor de kust van Noorwegen . Slecht weer ,heli vloog niet dus we waren noodgedwongen tot elkaar veroordeeld . We raakten aan de praat en al snel kwam het op onze gezamenlijke hobby ,muziek dus. Ik had een mapje met cd's mee waar hij meer dan blij van werd en hij kon ook wel wat aan mij kwijt. Waaronder deze. Plaat die me in eerste instantie niet zo pakte omdat ik het allemaal wel erg somber vond . Ik wist hem te verblijden met wat spul van The Tragically Hip en hij bracht deze The Nightly Disease in. We bleven daarna contact houden via de mail en telefoon en stuurden elkaar tips en soms ook cd's op . Ik heb hem twee keer bezocht en hij is ook 1 x bij mij geweest . Tot hij 5 jaar geleden het bericht kreeg dat hij een tumor in zijn hoofd had ,Binnen 3 weken was het klaar . Eigenlijk sindsdien nooit meer deze plaat gedraaid . Tot vanmorgen. Kwamen een hoop herinneringen boven en sommige nummers vormden een soundtrack bij de film die aan mij voorbij trok. Nu staat hij weer op en ik drink een Baco op Thorsten. Op de vriendschap die ontstond door de liefde voor muziek. Wherever u are I know you are still listening to great tunes, 4 sterren voor deze.

avatar van Johnny Marr
Heftig maar schitterend verhaal, Twinpeaks. Sterkte verder.

Thnx Johnny

avatar van blonde redhead
Ongelooflijk maar ik krijg nog de kans om een groot deel van deze cd live te zien. Madrugada komt terug met een tour waar een groot deel van deze nummers gespeeld worden. Jullie waren daar vast allemaal al bekend mee want paradiso verkocht in een paar uur uit. Ze zijn dus alles behalve vergeten.

avatar van Wickerman
Ben er bij in Doornroosje. Ik had niet gedacht inderdaad dat ik deze band nog eens zou zijn. Prachtig!

avatar van DjFrankie
Wickerman schreef:

Ik ook in de kleine zaal nog wel.

avatar van eightynine
Paar maanden geleden ging Oslo in de verkoop, lang geleden dat ik zo stressvol de ticketwebsite zat te refreshen.

avatar van corn1holio1
Ik las het ook vandaag! Onmiddellijk tickets voor de Roma gekocht in Antwerpen (wát een zaal ook om deze band te zien!)!

avatar van Pietro
De eerste luisterbeurten van Industrial Silence waren voor mij niet minder dan een openbaring. Een jaar of tien geleden werd ik eens getipt door een vriend, die aangaf dat er een grote kans was dat ik deze muziek wel zou kunnen waarderen. Aangezien hij redelijk op de hoogte is van mijn muzikale voorkeuren, heb ik het album blind aangeschaft zonder eerder iets van Madrugada beluisterd te hebben . Ik heb er geen spijt van gekregen

Vocal is met zijn melancholische klanken al direct een enorme klapper. Hetzelfde geldt voor Strange Colour Blue, dat rustig start maar naar een enorm hoogtepunt toewerkt. Het bitterzoete This Old House is mijn persoonlijke favoriet, omdat de band hier ook wat strooit met andere invloeden zoals americana.

Industrial Silence staat vol met gevarieerd songmateriaal en bevat geen enkele minder nummer, vandaar dat ik niet anders kan dan de maximale score toe te kennen. Daarbij speelt ook mee dat ik vanaf het begin al erg gecharmeerd was van de zang van Sivert Hoyem. De algehele sfeer maakt dat ik het album het liefst opzet op een regenachtige herfstdag of een koude winterdag, om even helemaal te ontsnappen in de muziek. Daar is Madrugada, als een van de weinige artiesten, prima toe in staat: 5*.