Madrugada - Industrial Silence (1999)

Noorwegen
Label: Virgin

1. Vocal (6:29)
  2. Beautyproof (3:59)
  3. Shine (4:14)
  4. Higher (4:48)
  5. Sirens (6:18)
  6. Strange Colour Blue (5:07)
  7. This Old House (5:09)
  8. Electric (4:54)
  9. Salt (4:52)
  10. Belladonna (4:21)
  11. Norwegian Hammerworks Corp. (5:29)
  12. Quite Emotional (4:20)
  13. Terraplane (4:04)
  14. Wheelchair * (4:35)
  15. Move * (4:15)
  16. Sweet Simone * (4:13)
  17. Strange Color Blue [Alternative Version] * (4:31)
  18. Highway 2.000.000 * (4:11)
  19. Oceanliner * (4:48)
  20. The Riverbed * (4:45)
  21. Tonight I Have No Words for You * (4:58)
  22. 1990 * (3:16)
  23. I'm Life's Wonderful Way of Letting You Down * (4:13)
  24. Bill Skins Fifth * (3:28)
  25. Mother of Earth * (4:22)
  26. Legends and Bones * (3:12)
  27. Step Into My Mirror * (3:02)
  28. Hush Sleep Tonight [1996 Demo] * (3:42)
  29. Shine [1996 Demo] * (4:06)
  30. I'm in Love with You * (4:32)
  31. This Must Be the Song That Will Pay My Bills [Demo] * (5:09)
totale tijdsduur: 1:04:04 (2:19:22)
avatar van Janhero
Hoe vaker ik hem hoe beter hij klinkt. Aparte stijl en mooie bedrukte stem.

Vanaf het 1ste nummer geeft deze cd je zo'n dreun dat het blijft nazinderen tot in je tenen...djeezes, wat een stem...deze groep een beetje uit het oor verloren, maar gelukkig door stubru herondekt en om NOOIT meer los te laten...

Meest gedraaide Madrugada-album bij mij: Industrial Silence
Minst gedraaide: Grit
Erg jammer: tournee gestopt, band beeindigd.
Ben benieuwd wat Sivert gaat doen nu de band niet meer bestaat

avatar van Skandolphus
het duurde een jaartje of twee, maar eindelijk zag ik het licht. een puik album. Niet makkelijk, maar er staan toch erg mooie nummers op.

avatar van Martijn76
Ik kon er niet langer om heen, zeker niet na het geweldige afscheidsconcert in Oslo en na het (eindelijk) aanmaken van een avatar, is Industrial Silence eindelijk van 2 naar 1 gestegen in m'n all time album top 10!!

DutchViking
Op aanraden van een kennis heb ik Industrial Silence onlangs aan wat luisterbeurten onderworpen. Ik was verder nog niet bekend met de band Madrugada, maar dit is een alleraardigste binnenkomer. De plaat beviel me eigenlijk direct, de warme, melancholieke zang en dito instrumentale begeleiding is erg sfeervol en rustgevend en doet de tijd voor mij even stil staan.

Hoewel ik eigenlijk helemaal niet zo'n liefhebber van dit genre ben, scoort deze plaat toch nog een ruime voldoende. Vooral de opener Vocal en Strange Colour Blue vind ik erg sterk. Zo enthousiast als de meeste anderen hier ben ik nog niet, maar dat kan altijd nog komen: 3,5*

avatar van Kronos
The Nightly Disease van Madrugada heb ik al lang, maar deze nog niet. Vandaag voor
€ 1.00 op de kop kunnen tikken. Het boekje is wel nogal naar de vaantjes. Het is ooit nat geworden met iets kleverigs zo lijkt het. Ik heb het dan maar in lauw water ondergedompeld en het wat kunnen losweken. Niet zonder schade, maar het boekje kan nu tenminste toch uit het doosje en zelfs weer open. Tja, een bijna gekregen paard mag je niet te diep in de muil kijken, denk ik maar.

De muziek is ook hierop weer erg mooi. Niet bijster origineel maar uiteindelijk heeft Madrugada toch wel een eigen geluid en sfeer. Ik ga nog maar even wachten met stemmen tot ik de nummers wat heb leren kennen.

avatar van Fairy Feller
Kende deze band niet. Kreeg deze tip.
Erg goed hoor, weet inderdaad een mooie sfeer neer te zetten.

avatar van EGpower
Wow, echt prachtig. Die rust in die muziek is zo mooi. En de stem van de zanger spreekt je haast toe. Lekker hoor als ik in mijn bedje lig of naar buiten kijk vanuit de trein!

avatar van nelis
Lekker album, mooie stem, heerlijke nummers.

avatar van Her
Her
Ik heb een paar maanden geleden dit album aangeschaft en wat een geweldig album! Ik ben benieuwd naar hun andere albums. Binnenkort The Nightly Disease maar eens kopen.

Het gitaarspel heeft regelmatig wat weg van The Smiths.

avatar van Helicon
Wat een stem!!! Deze eerste kennismaking met de Noorse heren sloeg bij mij in als een bom!
De totale combi van de donkere muziek, de overdonderende stem van Høyem en de kraakheldere surfgitaarsound van Burras is prachtig

Hoogtepunt is en blijft voor mij Strange colour blue. ZO ONTZETTEND MOOI

avatar van blonde redhead
Deze cd blijft maar verder onder je huid kruipen. Uit de opmarkingen van de band begreep ik dat zij met hun laatste cd eindelijk in de buurt kwamen van hun helden. Maar wat mij betreft heben zij die met de eerste cd al overtroffen. Dus daarom 1ste plek in mijn top 10. En een terechte lijkt me zo als je een cd zo vaak blijft draaien en hij alleen maar beter wordt dan kan het ook niet anders. Blijft kut dat de band niet meer bestaat maar dat heb ik volgens mij wel eens eerder gezegd.

avatar van strandsmurf
Het blijft mij zo opvallen wat het bereik in stem is van Sivert.

blonde redhead schreef:

Zanger Sivert Hoyem geeft in april een solo-concert in de Melkweg.

avatar van Madjack71
Daar ga ik weer...MADRUGADA...idd. met hoofdletters, want dat misstaat ze niet, blijft mij overstelpen met prachtige liedjes. Als band, kan ik mij niet heugen, dat ik zo weg ben van de muziek, als dat deze vikingen naar voren brengen. Gelukkig is het geen calorierijk voedsel, want dan zou ik geheid last krijgen van obesitas. Maar wat een genot om dit oeuvre stuk voor stuk te ontdekken. Het is -voor mij- gewoon zo, dat ik nog maar weinig ben tegen gekomen, wat mij niet bekoorde. Ruw materiaal vs. integriteit. Nick Cave. The Doors, een harmonicaatje a la Bruce Springsteen. Hoe dan ook, een debuut die mij net zo kan overdonderen als de fjord in Noorwegen, waar ik van een puntje van de berg, de tijd uit oog verloor. Ik sluit niet uit dat na de volledige mep voor Live at... er nog meer zullen volgen voor deze heren. Ik begin voorzichtig met een 4,5*

Lukk0
Tja, waarom is dit album nu toch niet beter dan wat ze hierna maakten? Als je alle nummers los naast elkaar gaat zetten kom ik hier toch zeker hoger uit, maar ik vind de volgorde van dit album er geen recht aan doen. Alles in het eerste halfuur is heel erg goed, en daarna wordt het beetje bij beetje minder. Vocal is natuurlijk niet te overtreffen voor deze band, maar zelfs een tweede Shine in de tweede helft is toch teveel gevraagd. Misschien zit hij er toch wel tussen, maar ik merk wel dat mijn aandacht hierbij naar het einde toe toch wat minder wordt.

Ondanks deze twee opmerkingen is dit natuurlijk wel een erg goed album. Muziek uit eind jaren negentig, met iets erin waardoor je het idee hebt dat het jaren daarvoor al gemaakt is. Niet dat het oubollig aandoet, of verouderd. Nee, absoluut niet, Vocal en Strange Colour Blue zijn enkele zeer goede nummers en ook de rest is van een hoog niveau. Alleen die lengte valt me hierbij toch tegen, het lijkt mij altijd meer dan een uur, en iets meer spreiding van de toppers over de hele lengte van de plaat had ook geholpen voor mijn waardering. Vier sterren dan maar.

inzekerezin
Wow, wat een album, dat was de eerste gedachte bij het horen van dit pareltje. Deze en diens opvolger verdienen mijn insziens 4,5 ster. En dan te bedenken dat ik deze groep pas een maand geleden leerde kennen. Foei.

inzekerezin schreef:

Ach, nooit te laat hoor. Je gaat iets heel moois ontdekken. Alle vijf hun albums vaak beluisteren en dan concluderen dat dit een band was waarbij veel populairdere bands maar matig afsteken.

De diepe wouden van Noorwegen.
Dennenbomen als kolossale reuzen.
Gedachtes aan kerstmis.
Bij nacht schitterend onder de hemel.
Sterren als natuurlijke piek.
Belichaming van de overleden gitarist Robert Burås.
Overige leden van Madrugada in warme winterse truien.
Staande in humus der ontbindende plantenresten.
Knikten bevestigend.
Zagen dat het goed was.

Vocal is het Twin Peaks van Scandinavië in een notedop.
Agent Cooper verdwaalt in een droom.
Ontwakend in het koude Noorden.
Madrugada als huisorkest.
In een hutje aan de rand van deze bosrijke omgeving.
Geweldig aan Chris Isaak en Walkabouts herinnerend materiaal.

Wat volgt is een sfeervol geheel.
Zang die prettig de hoogte ingaat bij Shine.
Waarbij ik moet denken aan een der hoogtepunten van Radiohead.
High & Dry.
Kwaliteiten van zanger Sivert Høyem benadrukken.
Natuurlijk blijft ook de link naar The Smiths en het later startende Editors aanwezig.
Muziek die spannend en onnavolgbaar blijft.
Sfeervol en duister.
Overtuigend en draagbaar.
Sirens met de Oosterse opbouw.
Gekweld door de eerste maandag van de maand.
Steeds om dat middaguur het vervelende geluid.
Wat te doen bij een ramp.

Welke status zouden ze veroverd hebben.
Als inwoners van het Verenigde Koninkrijk?
Ongewild stadions moeten vullen.
Muziekliefhebbend publiek aan hun voeten.
Juiste band op een verkeerde plaats.
Gedoemd door het vervroegde overlijden van hun gitarist.
Misschien is het ook wel goed zo.
Rustig in de schaduw blijven staan.
Toekijkend hoe jaren later de waardering wel komt.
Hoop op eeuwige erkenning.

avatar van Madjack71
Altijd een genot om zulks een bericht te lezen.

avatar van jeroenheinz
Wat een ontiegelijk mooie stem!
Het zal ongeveer een jaar geleden zijn dat ik voor het eerst iets van Madrugada heb gehoord, maar is toen niet blijven hangen. Weet niet in wat voor een bui ik was, maar dat ik niet goed bij mun hoofd was is een feit.
Schitterende warme melancholische nummers waardoor ik me dankbaar laat omhullen. Deze zal de komende weken regelmatig worden opgezet denk ik zo, zeker nu het minder weer aan het worden is.
Schitterend!

Ps: Ik kwam weer bij Madrugada uit na het beluisteren van My Midnight Creeps - Histamin. Steviger dan Madrugada, maar ook zeker een aanrader...

avatar van pietbril
dit is zo onwaarschijn lijk mooi , ik die dag in dag uit naar muziek luister kende deze groep niet! maar via via ben ik hier naar de berichten gaan kijken en iets intrigeerde me om meer te weten te komen en ben vanaf hun eerste album gaan luisteren en het greep me zo bij de keel dat ik spijt heb hen niet eerder te hebben gekend, vijf geweldige studio albums met een hoop beklijvende nummers die je even van de wereld doen verdwijnen! Ik hoop dat Sivert Hoyem nog albums gaat maken want hier wil ik meer van horen.

avatar van Madjack71
....Ik hoop dat Sivert Hoyem nog albums gaat maken want hier wil ik meer van horen.

Sivert Høyem - Moon Landing (2009)

Dit is i.i.g. zijn laatste album. En voor live optredens kun je volgende week nog terecht in Nijmegen o.a.

Verder kende ik deze band tot voor kort ook niet, todat een collega mij hier een album van mee gaf....was meteen verkocht. Solo klinkt het allemaal iets behoudener, maar heeft zekers zijn eigen charme. Zijn stem is een van de beste die ik de laatste tijd heb gehoort.

avatar van blonde redhead
Ben benieuwd of deze ooit nog in de top 250 zou gaan komen. Ik ben in ieder geval niet degene die dat tegen houd.

avatar van Klumpie
Afgelopen zomer is hier een deluxe editie van verschenen. Een dubbel CD waarop de eerste EP's van Madrugada op zijn gezet. Madrugada - emi.no

avatar van corn1holio1
Als ik goed kijk, dan is de release voorzien voor 29/11!
Deze gaat onder mijn kerstboom!

avatar van hawkins
Nee, reeds 5 juli uitgebracht, dat is de "best of" dubbel-cd.

avatar van wim2368
Dit is zó waanzinnig goed dat een mens telkens zijn/haar mening moet herzien als het op favoriete nummers aankomt. Dit debuut van de Noorse band spreekt nog elke dag muziekliefhebbers aan die op hun beurt erkennen dat de kennismaking veel te laat kwam. Ik durf ze geen 5 geven, doch misschien in de nabije toekomst wel (al was het maar omdat perfectie in theorie niet bestaat)