Fugees - The Score (1996)

Hip-Hop / R&B

3. Ready Or Not (3:47)
  4. Zealots (4:20)
  5. The Beast (5:37)
  6. Fu-Gee-La (4:19)
  7. Family Business (5:43)

met Omega en John Forté

8. Killing Me Softly (4:58)
  9. The Score (5:01)

met Diamond D

10. The Mask (4:50)
  11. Cowboys (5:23)

met Pacewon, Rah Digga, Young Zee en John Forté

12. No Woman, No Cry (4:33)
  13. Manifest / Outro (5:59)
  14. Fu-Gee-La [Refugee Camp Remix] * (4:23)
  15. Fu-Gee-La [Sly & Robbie Mix] * (5:27)
  16. Mista Mista * (2:42)
  17. Fu-Gee-La [Refugee Camp Global Remix] * (4:19)
totale tijdsduur: 1:00:50 (1:17:41)
avatar van BZN
BZN
dit vind ik een van de betere hiphop albums,
zeker geen R&B, de combinatie; zang+rap is goed gedaan
ik vind die remixes een beetje overbodig, ook al is die dub versie wel leuk.

How Many Mics, Zealots, The Beast en Cowboys vind ik de dikste tracks
ook de killing me softly versie is nice

durf deze een 4,5 te geven, mag ook wel, even het gemiddelde omhoog halen

avatar van principal2000
Ik vond de remix-versie van Fu-Gee-La (volgens mij Refugee Camp remix) BETER dan de "normale" versie.

Daily Operator
Waarom staan er 3 remixes op van 1 track ":|

avatar van KILLERBEE99
Ik ben toevallig in handen gekomen van de Ready Or Not CD single, zat in een gratis doos met een hoop andere spullen van de rommelmarkt, Had er een paar leuke cd's kunnen uit vissen... Ik kende deze groep helemaal niet, wist ook helemaal niet dat dit hip-hop zou zijn maar gelukkig is deze single in mijn cd speler beland, voordat ik van plan was om de single weg te doen.

Vandaag naar koninginnen markt in Nijmegen geweest kom ik dit album tegen voor 50 cent , thuis geluisterd en vind het een hele leuke cd. Toch niet duur voor 50 cent he

Mijn punt zou misschien nog wel oplopen naar een 4. Maar hoger ook niet, vind de bonus tracks nogal overbodig en ook minder van kwaitijd. Als ze die er af hadden gelaten had dit misschien wel een 4,5 gekregen. Ook Killing Me Softly vind ik een leuk nummer, terwijl het helemaal niet als hip-hop klinkt... Misschien wel een van de weinige nummers die ik buiten hip-hop mooi vind. Dit is denk ik ook een heel mooi album voor mensen die hip-hop niet zo mooi vinden.

avatar van Mercy
Filibie schreef:
Véél te laag gemiddelde, mijns inziens !
Prachtige producties, inhoud soms iets minder maar flow van alledrie is geniaal

Dit vind ik een prachtig gerijmd (Omega)

"Where I was born, nothing is promised
My life is filled with less hope than the prophecies of Nostradamus
Omega marks the ending of predictability, birth of agility
Who will it be to test me and expose their futility.
Iron like a lion from Zion stop tryin' so hard,
I think I smell your brain cells fryin'. "

Ik vind dat de hele cd aflevert, 1 voor 1 kwalitatief hoogstande tracks...
4.5*

Hélemaal met je eens. Als het goed is is je geciteerde stuk lyric van Family Business? Ik herken het in ieder geval in m'n bovenkamer en het blijft altijd hangen. Een sterk stuk en, daarnaast, een heerlijk nummer. Verder heb ik weleens minder inhoudelijke rappers gehoord..

Ik skip ook bijna geen nummers op dit album; ze zijn allemaal de moeite waard om af te luisteren. 'Cowboys', 'Fu-Gee-La', 'Family Business' en de hook van 'How Many Mics'.

avatar van RogerV
Nee dit kon me nooit boeien. Ik vond die singles altijd zo vermoeiend en zeurderig klinken.

Het album ken ik verder niet behalve de singles

Mercy schreef:

sowieso staat dit album vol met geniale lyrics, zoals deze:

I used to work at Burger King, a king taking orders
Punching my clock, now I'm wanted by the manager
Soupin me up sayin "You're a good worker
How would you like a quarter raise, move up the register
large in charge, but cha gotta be a spy,
Come back and tell me who's baggin my fries,
Getting high on company time."
Hell no sirree, wrong M.C.
Why should I be a spy, when you're spying me,
And you see whatcha thought ya saw but never seen.
Ya missed ya last move, checkmate! crown me King,
Hold my 22 pistol whipped him in his face.
Hired now I'm fired, sold bud now I'm wired,
Eyes pitch red but da beat bop my head
Hit the streets for relief, I bumped into the Feds,
I got kidnapped they took me to D.C.,
Have me working underground building missiles for World War III

Ive
Vooral het nummer: How Many Mics heb ik al verschillende keren grijs gedraaid !

Ook de rest van de nummers zijn echt heel goed en zoals hierboven al vermeld is heeft deze cd vermits je goed naar de tekst luisterd en schitterende lyrics.

Zoals:

I used to be underrated, now I take iron, makes my shit constipated
I’m more concentrated, so on my day off with david sanonburg I play
Golf
Run through crown heights screaming out "mazeltoff!"
Problem with noman before black I’m first hu-man
Appetite to write, like frederick douglass with a slave hand
Street pressure, word to papa I ain’t going under
One day I have a label and make deals with tommy mottola
Mama always told me, "your one in a million,
Always watch our back, never tango with haitian-sicilians"
Now I got a record deal, how does it feel?
I’m never gonna survive unless I get crazy like seal
Cause the whole worlds’ out a order
So at night the feins dance on grease with john travolta
One got slaughtered as he caught blood from his mouth
The other tried to duck and caught a left with my guinness stout
Brother, brother can’t you get this through your head
It’s a setup by the feds, their scoping us with their infrareds

Ik vindt het gewoon en schitterende cd !!

avatar van Booyo
Daily Operator schreef:
Waarom staan er 3 remixes op van 1 track ":|

Tja, dat vraag ik me ook af. Zeer zonde, want in mijn ogen zijn ze totaal overbodig. Verder blijft het wel één van mijn favoriete hip-hop albums. Denk dat het ook één van mijn eerste echte kennismakingen met rap was, broer had dit toentertijd gelijk gekocht en ik vond het als een klein ventje maar wat stoere muziek.

Als ietwat ouder ventje vind ik het nog altijd zeer stoere muziek, verukkelijke beats en de 3 rappers voelen elkaar feilloos aan. Ook de afwisseling met af en toe een zang nummer doet het hier goed, fijne afwisseling tussen de harde rap tracks.

avatar van Arrie
Waardoor komt de beat van Fu-Gee-La me zo bekend voor? Is die sample ook gebruikt voor een andere bekend nummer ofzo?

avatar van Mercy
Nummer 14 is voor mij heilig verklaard. Ik kan niet omschrijven hoe goed die track is. Wat een mastershit.

avatar van Nr.4
Classic voor mij. Unieke sound met mooie zang/rap afwisseling en alles klopt eigenlijk. De hits van dit album waren wel bij m'n eerste bewuste aanrakingen met hiphop destijds.

avatar van Hans Brouwer
Ive schreef:
Ik vindt het gewoon en schitterende cd !!
Ik heb "The Score (1996)" echt heel lang niet gedraaid. Vanmiddag, op deze regenachtige zondag, zag ik "The Score (1996)" tussen mijn stapels cd 's liggen en ik heb het schijfje in de cd speler gestopt. De speler staat inmiddels op repeat en ik kan vandaag geen genoeg krijgen van Fugees. Geniaal album!! Wyclef bedankt als eerste God. Ik dank Onze Lieve Heer op m'n blote knietjes dat ik "The Score (1996)" nooit tijdens "een opruim aktie" heb weggegooid .

avatar van KILLERBEE99
Vind het nog steeds een leuk album, maar die bonustracks

best wel een bullshit redenering, om voor 4 extra tracks(!) punten te gaan aftrekken, zelfs als ze niet fantastisch zijn...

klootviool schreef:

Hoezo is dat bullshit? Als het album perfect zou zijn dan zou ik het 5 sterren geven, maar helaas staan er 4 slechte tracks op, dat houd dus in dat het voor mij geen 5 sterren wordt. Ik vind het heel normaal. Anders kan ik net zo goed elk album dat ik 3,5 of hoger heb gegeven net zo goed 5 sterren geven, dat is pas bullshit.

avatar van Raul
lekkere, chill muziek, leuk voor in de zomer
niet alle nummers zijn even memorabel, album is niet zo heel consistent

maar zeker wel 3,5 waard!

Jocharo-T
KILLERBEE99 schreef:

Klootviool bedoeld te zeggen dat je die vier Bonustracks los moet zien van het album. Het is een extra kado'tje voor erbij, maar de tracks horen niet echt bij het album. Drie van de vier bonus tracks zijn remixen. Er is gewoon een soort Maxi Single aan toegevoegd, daarom komen ze ook na de outro. Ben het daarom eigenlijk wel met klootviool eens.

avatar van sq
sq
Gisteren gekocht op Koninginnedag voor 20 cent Ik ben hier altijd ver vandaan gebleven omdat ik een bijzondere hekel heb aan Killing Me Softly . Een zwakke cover, met geforceerd geïmproviseerde zang die niet in de schaduw kan staan van het origineel.
Het veelvuldig geleen van grote hits stoorde me op de een of andere manier heel erg destijds, maar dat is nu toch wat verdwenen en vooral als geheel is dit toch wel een lekkere CD met speels afwisselend zang en rap. Ook Ready or Not, met de sample van het nummer van Enya (bij mij zeer geliefd ook al vóór de Fugees) vind ik nu best wel weer aardig.

avatar van UK-Choonz
Toch wel een leuk album dit. Hoewel ik Killing me softly in eerste instantie maar een zeurnummer vond. Maar het was Ghetto superstar van Pras die me in in 1998 deed besluiten om dit ook maar eens een kans te geven.

Op een of andere manier krijg ik bij dit album hetzelfde gevoel als bij Blue lines van Massive Attack. Misschien een gekke vergelijking maar het heeft voor mij de zelfde sfeer en ook diezelfde variatie in de muziek. Beide invloeden uit de reggea. Beide albums ook met een dikke hit.

avatar van Ernie
Deze heeft het nooit echt goed gedaan bij mij. ik vind alle 3 de MC's zo zwak! af en toe wel heel mooie instrumetaties en beats (red alert, ready or not, killing me sofltey) maar qua lyrics en hoe die gebracht zijn vind ik dit zo sloom en zonder pit gebracht.

avatar van DarkoMarco
Ik deel echt precies de zelfde mening als 'Ernie'. Het doet me niet echt heel veel, de MC's zijn echt te zwak, hoewel de instrumentels soms nog wel boeiend zijn. De lyrics zijn nog wel aardig, maar bij een nummer als 'Mista Mista' is dit echt verschrikkelijk.

Well no motherfucka
What can a quarter get you?
Nothing motherfucka.
You are just fucked up.
Off them fucked up drugs.
You know you need to leave alone
But you keep telling me that you're drug free,
Motherfucka

Hoewel er nog lekker tracks op staan als:

'Ready or Not'
'Zealots'
'Fu-Gee-La' (geen van remix'jes)

4 nummers kunnen er nog door heen:

'Family Business''
'The Score'
'Killing me softly'
'The beast'

Er zit verder weinig motivatie of niveau in, zo erger ik mij echt heel erg aan de eerste verses als op 'Killing me softly' het klinkt zo slecht.

Toch is het geworden van wat ik had gedacht, na de singles blijft het matig. Al is 'Killing me softly' toch echt overrated en 'Fu-Gee-La' underrated die echt het album maakt voor mij

Het had allemaal potentsie, al moet Laurin Hill het album echt omhoog trekken aangezien de heren toch echt zwakke MC's zijn. Dit zorgt dan ook voor net een onvoldoende.

*3.0

avatar van Shelter
ik vind Pras dan nog de beste van het stel, wycleff is dramatisch die man heeft wel charisma (voor mij in negatieve zin) maar die kan echt niet geweldig rappen en zijn flow is mager.
LH kan heel goed zingen, maar als rapper komt ze zwaar tekort.
Killing me Softly vind ik niet eens zo slecht, maar het is dan ook gewoon een wat modernere versie van die van Roberta Flack. Daar kan je niet heel veel fout aan doen.
Ready or not vind ik wel mooi door de wat vage/zweverige sample, Fu-Gee-La vind ik het vetste nummer. How Many Mics vond ik ooit wel ok maar nu kan ik het niet aanhoren.
Zealots is nog wel lollig. Echt slecht wordt het met; The Beast, Family Business, The Score en vooral Cowboys

avatar van king_pin
Shelter schreef:

Ready or not vind ik wel mooi door de wat vage/zweverige sample

Het is het nummer 'Boadicea' van Enya.

avatar van DarkoMarco
DarkoMarco schreef:

Ik bedoelde; Ready Or not. Overigens ben ik met de heren boven mij eens,

king_pin schreef:

Het is het nummer 'Boadicea' van Enya.

ah kijk die wist ik nog niet

Behold, as my odes, manifold on your rhymes
Two MC's can't occupy the same space at the same time.
It's against the laws of Physics.
So weep as your sweet dreams break up like Eurythmics
Rap rejects my tape deck, ejects projectile
Whether jew or gentile
I rank top percentile,
Many styles,
More powerful than gamma rays
My grammar pays,
Like Carlos Sanatana plays
Black Magic Woman
So while you fuming, I'm consuming
Mango juice under Polaris,
You're just embarrassed
Cause it's your "Last Tango in Paris"
And even after all my logic and my theory,
I add a muthaf**ker so you ignint niggas hear me.
And you remember take notes,
As I sow my rap otas
And for you biting zealots, here's a quote.

Is al een oude discussie, maar mensen die Lauryn Hill een matige MC vinden, haha

avatar van party
Killing Me Softly blijft toch wel mijn guilty pleasure van de 90s. Verder een redelijke plaat.

avatar van Nr.4
Een van mijn alltime favoriete hiphopplaten, verbaas me over vrij laag gemiddelde hier. Die hele vibe op dit album is fantastisch. Kwam er wel deze week pas achter dat Akon mee doet op Fu Gee La. Was vast alom bekend maar had de credits er nooit zo bijgepakt, vond t wel geinig.

avatar van Shelter
De hits zijn best ok maar de rest is gewoon redelijk tot zeer matig. Van de "niet hits" vind ik alleen "how many mics" wel aardig.
Overall zijn de raps tekstueel en kwa flow toch niet bepaald uitmuntend, helemaal als je ziet wat er toentertijd werd uitgebracht in de jaren 90.
Vooral wycleff vind ik meer een schreeuwerig mannetje dan echt een goede strakke flow hebben.
Lauryn hill geeft de groep meer een edge met goede zang, maar als rapper is het niet veel.
Voor mij is het gemiddelde juist logisch en zit ik er zelfs onder kwa rating. Maar ik kan me voorstellen dat mensen die van pop en ook wat hiphop houden de stem wat hoger ligt door de hits.