J Dilla - Donuts (2006)

6. Stop (1:39)
  7. People (1:24)
  8. The Diff'rence (1:52)
  9. Mash (1:31)
  10. Time: The Donut of the Heart (1:38)
  11. Glazed (1:21)
  12. Airworks (1:43)
  13. Lightworks (1:55)
  14. Stepson of the Clapper (1:03)
  15. The Twister (Huh, What) (1:16)
  16. One Eleven (1:11)
  17. Two Can Win (1:47)
  18. Don't Cry (1:59)
  19. Anti-American Graffiti (1:53)
  20. Geek Down (1:19)
  26. The Factory (1:23)
  27. U-Love (1:00)
  28. Hi. (1:16)
  29. Bye. (1:27)
  30. Last Donut of the Night (1:39)
  31. Welcome to the Show (1:12)
avatar van FunkyMonk
Idd, ja; beetje irritant.

Improvision
Toch maar 4* gegeven, erg verslavend album.

|Joël|
Weet niet waarom maar eerst vond ik dit album niks en luisterde ik er niet goed naar maar nu heb ik ontdekt dat ik een aantal nummers toch echt prachtig vind.
Bijvoorbeeld; Time: The Donut of the Heart en Walkinonit.
Ik ga deze nu meer beluisteren en misschien ga ik dit dan toch een leuk album vinden, trouwens wel echt héél jammer dat J Dilla dood is. Vroeger wist ik niet zoveel van Hip-Hop maar sinds ik begon te ontdekken dat heel veel prachtige nummers door deze man zijn geproduceerd heb ik echt respect voor hem.
Beste J Dilla, rest in peace.

avatar van Weirdo Wizzy
Goede cd. Het is even wennen maar hoe vaker je hem luistert hoe leuker hij wordt. Er staat natuurlijk ook wel wat nummers op die een beetje nietszeggend zijn maar wat wil je met 31 nummers. Mijn favoriete nummer is Workinonit. Ook gelijk het langste nummer. Voorlopig 3,5 ster maar kan nog stijgen.

J. Dilla Donuts
Dit album overtreft gewoon alles wat ervoor uitgebracht is, dat deze man in staat was om monsterproducties uit te brengen wisten de meesten al wel, of het nu om Common, The Tribe, Jaylib, Busta, Guilty, SV, Parcyde of de talloze andere producties gaat, een voor een slepen ze je mee naar de herkenbare beats, loops en samples die deze man gebruikte. Dat hij Hip-Hop naar een geheel nieuw level zou brengen zelfs na zijn dood (R.I.P. J. Dilla (1974 - 2006) is misschien een schrale troost voor zijn familie. Laten we deze man voor eeuwig in onze harten sluiten door gewoon die Dilla-shit te blazen daar waar het kan. DILLA LIVES FOREVER and Donuts are Just Dillacious!!!

|Joël|
3,0* vind ik genoeg voor dit album. Dit is wel een mooi album maar 31 van die beats... ik weet niet ik vind ze meestal wel mooi maar om dit nou helemaal uit te luisteren dat niet, dan heb ik genoeg albums die ik liever luister. Dit album is zeker niet slecht maar gewoon het hele principe van 31 instrumentals, waarop J Dilla trouwens wel zijn talent als producer laat horen, is gewoon niet iets dat ik vaak van begin tot eind op zal zetten. Nogmaals er zitten wel hele mooie dingen tussen maar ook instrumentals die me weinig doen.
Favorieten: Workinonit, Time: The Donut of the Heart, Airworks en Walkinonit.

^ = Oude mening
Nieuwe:
Had dit album lang niet meer geluisterd en het bericht hierboven is daardoor gebaseerd op een oude mening. Ik heb dit album gister weer eens geluisterd en wat hou ik toch van dit soort beats met prachtige soul samples erin en met regelmaat geluiden die de perfectie evenaren, prachtig! Dit album is gewoon de definitie van J Dilla's producties. Ik ga dit album vanaf nu weer regelmatig luisteren.

Misschien leuk om te weten:
In promotion for the album, Stones Throw released a limited edition EP called Donuts EP: J. Rocc's Picks. This EP contained five extended versions of Donuts instrumentals and the exclusive track, "Signs."
Track listing:
"Lightworks"
"Two Can Win"
"Signs"
"People"
"Light It Again"
"High"

avatar van Osiris Apis
Dat is wel een grote verandering van je mening.
Dus eerst hield je niet van prachtige soul samples?

|Joël|
Eigenlijk juist wel, ik vind The Shining van J Dilla ook heel mooi en ik luister ook veel Slum Village.
Ik heb wel altijd al van dit soort instrumentals gehouden maar dit album nooit echt aandachtig beluisterd, vandaar ook die 3,0* wel mooi maar ik luister het bijna niet. Ik kwam er zelf ook achter dat dit natuurlijk alsnog een beetje een vage mening is want als iets mooi is waarom luister je het dan niet
Dus vandaar dat ik er weer naar ben gaan luisteren.

Nu vind ik het die 4,5* echt helemaal waard want zoals ik al zei evenaren dit soort geluiden naar mijn mening de perfectie. "Het perfecte geluid" bestaat natuurlijk niet maar dit is gewoon helemaal naar mijn smaak geproduceerd.
^ Dit vind ik trouwens de perfecte omschrijving van mijn mening over dit album

avatar van Timo710
Ik heb m'n cijfer naar een 4 geupgrade, het is heel veel geluid tegelijk, maar daardoor hoor je iedere keer wat nieuws! Erg mooi!

avatar van waxs
|Joël| schreef:

Daarom luister ik een album ook altijd 3x voordat ik stem.

cortez
Vind het bij momenten vrij amateuristisch klinken, eigenlijk ...

OK, sommige muziekstukjes zijn heel goed in elkaar geplakt,
maar ... veel van die stukjes zijn gewoon goed, omdat het origineel
goed was, los van wat Dilla daar nu mee aanvangt. Verder zijn
sommige stukjes compleet overbodig, en krijg je het gevoel dat
het wederom dezelfde knip-plak truc is ... Maar dat valt al bij al wel
te verdedigen; wat daarentegen ronduit irritant is, is hoe Dilla z'n
knip-plak truc soms erg 'met de bijl' is toegepast bijvoorbeeld (als
ik me niet vergis) de song die op Fiscale stond ... die vocals, man man man, zo'n geknoei, dat zie ik bv. DJ Shadow toch niet snel
doen hoor! Verder is het bij het werken met samples, de bedoeling
dat de nieuwe song een 'natuurlijke' of 'vloeiende' structuur heeft...
wat hem doorgaans vrij goed lukt, maar dat is dan zo niet het geval
met de 31 stukjes onderling ... Een goede instrumentale plaat zou
naar mijn mening als één geheel moeten klinken of toch iets van
structuur vertonen (bv. het werk van Pelican) maar toch geen 31
flarden muziek. En, die sirene? Iemand?

cortez schreef:
Vind het bij momenten vrij amateuristisch klinken, eigenlijk ...

OK, sommige muziekstukjes zijn heel goed in elkaar geplakt,
maar ... veel van die stukjes zijn gewoon goed, omdat het origineel
goed was, los van wat Dilla daar nu mee aanvangt. Verder zijn
sommige stukjes compleet overbodig, en krijg je het gevoel dat
het wederom dezelfde knip-plak truc is ... Maar dat valt al bij al wel
te verdedigen; wat daarentegen ronduit irritant is, is hoe Dilla z'n
knip-plak truc soms erg 'met de bijl' is toegepast bijvoorbeeld (als
doen hoor! Verder is het bij het werken met samples, de bedoeling
dat de nieuwe song een 'natuurlijke' of 'vloeiende' structuur heeft...
wat hem doorgaans vrij goed lukt, maar dat is dan zo niet het geval
met de 31 stukjes onderling ... Een goede instrumentale plaat zou
naar mijn mening als één geheel moeten klinken of toch iets van
structuur vertonen (bv. het werk van Pelican) maar toch geen 31
flarden muziek. En, die sirene? Iemand?

Raar!!!! In tegenstelling tot jou vind ik het album perfect aansluiten op elkaar en het enige album dat ook maar iets in de buurt van perfectie komt, en die Sirene? Das gewoon het Dilla-alert, typische Signature van J. Dilla, ben blij dat de hip-hop scene een iets andere gedachte bij dit album heeft dan dat jij hebt.
Hmmmmm, Donuts!!!!

avatar van MJ_DA_MAN
J. Dilla Donuts schreef:

Waarom?

MJ_DA_MAN schreef:
Waarom?

Omdat je kwaliteit moet weten te onderscheiden van het andere.

Wanneer een album zonder MC deze bekendheid heeft in de Hip-Hop scene dan moet je gewoon spreken van een kwalitatief goed album. Je kunt het album dan wel niet mooi vinden (dat moet iedereen helemaal zelf weten) maar je zal dan toch op z'n minst moeten toegeven dat het een knappe prestatie is dat je zonder MC aan de Top van de Hip-Hop staat, niet alleen omdat het album uitgeroepen is tot beste productie van 2006 J. Dilla Plug Awards maar ook omdat geen enkele producer erin geslaagd is om een instrumentaal album zo te droppen.

Ook is Dilla de producer die de laatste 15 jaar telkens een nieuwe sound wist te brengen, 1 van de weinigen die een correcte overstap van Old School naar New School gemaakt heeft, 1 van de weinigen die naast een groot aantal hip-hop fans ook een groot aantal overall music liefhebbers achter zich heeft staan, 1 van de weinigen die Jazz, Soul en Hip-Hop tot een mooie combinatie heeft gebracht, 1 van de weinigen die een inspiratie voor vele producers & MC's geweest is, maar vooral iemand die tot aan zijn dood z'n muziek trouw gebleven is en ons die heerlijke Donuts serveerd.

Daarom!

J. Dilla Donuts
En omdat Stones Throw een iets intelligentere vorm van Hip-Hop biedt, niet alleen bitches, ho's & gangstas. Gewoon lekkere hip-hop, funk, soul & disco zoals het de laatste tijd niet meer geleverd wordt.

cortez
hmm, al had de heer Dilla hiphop uitgevonden, dan nog zou
ik dit album niet veel waard vinden.

En wat betreft de hiphop scene ... Ik denk dat het merendeel
nog liever doofweg de idiolatrie rond Dilla volgt, dan individueel
voor zichzelf uit te maken of ze dit nu al dan niet goed vinden.

Maar om je toch wat gunstig te stemmen, meestal vind in de
producties van Dilla wel goed, in tegenstelling tot deze optelsom
van sample-flarden.

en, o ja, als het Dilla-allert een kettingzaaggeluid was,
was het dan ook kewl?

J. Dilla Donuts
Ben blij dat jij in ieder geval een eigen mening hebt en niet aan de idiolatrie rond Dilla meedoet en we kunnen immers niet allen van dezelfde muziek houden (wat ook maar goed is).

Weet niet waar je vandaan haalt dat het Dilla-allert "kewl" is maar als je het gaat vervangen door een kettingzaag doet het me te veel denken aan agressie, dus nee dat zou zeker niet "kewl" zijn.
Daarnaast is Dilla al jaren een topproducer en kan me niets herinneren van Idolaat gedrag tot aan 2006. Dat de man wat meer liefhebbers heeft gekregen door z'n overlijden is best logisch, denk maar aan Biggie & Thug-Boy Paccie.

Volgens mij staat Dilla al vanaf begin jaren 90 aan de top en niet vanaf 2006. En dat mensen doofweg een idiolatrie volgens lijkt mij een beetje overdreven, dan zou ik plots de muziek van 2Pac ook goed gaan vinden, lijkt mij meer iets voor meisjes om "Dove"-lings achter iemand aan te huppelen.

avatar van wooz
Ben nu pas de muziek van Dilla aan het ontdekken...maar wat een zalig samplewerk op dit album

avatar van Reijersen
J. Dilla sampled als een gek, een genial gek welteverstaan. Wat een heerlijk muzikale hiphopplaat is dit. Wel goed dat de nummers zo kort duren, anders zal het denk snel saai en eentonig worden. Tot nu geef ik 4 sterren.

gipspoot
Hmmm ik ben iets minder enthousiast over dit album dan de meesten waarschijnlijk. Sowieso een beetje moeilijk beoordelen zo'n album als dit eigenlijk. Er zitten leuke samples in en minder leuke en sommige zijn zelfs irritant. Ik vond het ook een beetje ''onafgemaakt'' klinken over het algemeen. Maar goed; 3 ster kan het van mij krijgen omdat er toch wel wat leuke nummers inzitten en het is wel een origineel idee.

avatar van Timo710
Stem verwijderd, ik weet niet of ik nog steeds dezelfde mening zou hebben als ik dit album nu opnieuw zou luisteren.

avatar van Osiris Apis
Daar kom je maar op 1 manier achter, opnieuw luisteren zou ik zeggen!

avatar van Nestul
Geweldig album, heb het cijfer veranderd in een 5. Producties zijn stuk voor stuk van een hoog niveau en als geheel is het nog beter. Mijn eerste 5 hier, maar terecht.

avatar van Jeroen (JJ)
Vind het jammer om te zien dat het gemiddelde van dit album steeds lager wordt, zelf denk ik dat het te weinig geluisterd wordt omdat het instrumentaal is, erg jammer want dit album heeft ook helemaal geen MC nodig. Dit is het beste album dat ik gehoord heb, veruit! Het gevoel van perfectie, dikke beats, heerlijke samples en zware beats, nog steeds krijg ik er niet genoeg van. Give me Donuts every Day!!!
Gewoon dikke 5 sterren

TrueWord
Een goed hiphopplaat, doet me een beetje aan Madlib denken..hele coole atmosfeer chill-out album dit..ik heb nooit iets van deze man gehoord om eerlijk te zijn

Ik ontdekte dat dit plaat zijn beste werk was, dusjah, alleen niet verwacht dat hij als hiphopproducer gewoonweg mijn ding was een 3*5

avatar van Makreelsalade
J. Dilla Donuts schreef:

Je zegt de dingen zoals ze zijn, broeder.
Donuts was het meesterwerk van Dilla, maar hij had het niet zonder zijn vrienden kunnen doen - Karriem Riggins, die constant bij hem was in het ziekenhuis, assisteerde bij het productieproces. Geniaal dat hij dit album nog af wist te krijgen, wat jammer genoeg van the Shining niet te zeggen valt - en die is ook geniaal!

Improvision
TrueWord schreef:

Ik vind Dilla net 'warmer' dan Madlib, als je begrijpt wat ik bedoel.

Gekkenhuis
Klopt inderdaad ja, alleen is Madlib een heel stuk genialer dan Dilla