Radiohead - Pablo Honey (1993)

Label: Parlophone

1. You (3:27)
  2. Creep (3:55)
  3. How Do You? (2:11)
  4. Stop Whispering (5:25)
  5. Thinking About You (2:41)
  6. Anyone Can Play Guitar (3:38)
  7. Ripcord (3:09)
  8. Vegetable (3:12)
  9. Prove Yourself (2:25)
  10. I Can't (4:13)
  11. Lurgee (3:07)
  12. Blow Out (4:41)
  13. Prove Yourself [Demo] * (2:33)
  14. Stupid Car [Demo] * (2:36)
  15. You [Demo] * (3:24)
  16. Thinking About You [Demo] * (2:16)
  17. Inside My Head * (3:11)
  18. Million Dollar Question * (3:16)
  19. Yes I Am * (4:26)
  20. Blow Out [Remix] * (4:19)
  21. Inside My Head [Live] * (3:06)
  22. Creep [Acoustic / Live] * (4:19)
  23. Vegetable [Live] * (3:09)
  24. Killer Cars * (2:15)
  25. Faithless the Wonder Boy * (4:14)
  26. Coke Babies * (3:00)
  27. Pop is Dead * (2:13)
  28. Banana Co. [Acoustic] * (2:27)
  29. Ripcord [Live] * (3:15)
  30. Stop Whispering [US Version] * (4:11)
  31. Prove Yourself [BBC Radio 1 Evening Session] * (2:28)
  32. Creep [BBC Radio 1 Evening Session] * (4:02)
  33. I Can't [BBC Radio 1 Evening Session] * (3:55)
  34. Nothing Touches Me [BBC Radio 1 Evening Session] * (3:50)
avatar van otherfool
Nog maar eens de hele plaat beluisterd, en dat valt nog altijd niet mee. Een doorsnee plaatje inderdaad, soms leuk (Creep, Anyone Can Play Guitar, Blow Out), maar net zo vaak nietszeggend (How Do You?, Thinking About You, Vegetable). Leuk om zo soms nog eens te beluisteren, maar dan vooral om je erover te verwonderen hoe snel hierna deze band 2 superplaten uit de mouw schudde. 2*.

avatar van ZERO
Om eerlijk te zijn begrijp ik niet dat deze cd zo ondergewaardeerd wordt. Ik vind Pablo Honey zeker niet minder dan andere radiohead cd's. Voor mij staat de cd (voorlopig althans) op dezelfde hoogte als The Bends en OK Computer. De laatste 3 radioheadalbums vind ik persoonlijk minder. Ieder zijn ding, maar ik vind vooral Thinking about you, Anyone can play guitar en Vegetable goed. Creep vind ik persoonlijk een beetje minder dan de rest van het album, hoewel het zeker geen slecht nummer is, maar voor mij komt het niet in de top10 van wat Radiohead ooit maakte.

avatar van Dielie
ik heb de mijne weggeschonken

slecht album? nee hoor, maar ik vind hem wel saai,

en "Creep" tja, wel al iets teveel gehoord,

"Thinking About You" vind ik wel zeer mooi ja

avatar van James Bomb
Dit is een van de betere cd's van Radiohead. Krijgt van mij 4.5*. Dat is een halfje minder dan OK Computer. Je kunt complete cd achter elkaar afdraaien alle nummers zijn top en van creep krijg ik nog steeds kippenvel, of is het kippevel (pokke spelling).

Kai
volgens mij is het sinds 2 weken, "kippenvel"

avatar van dynamo d
Ik zag dit album met de volgende bonus tracks en wil het misschien kopen. Kan iemand mij adviseren of dit (duurdere) album met de volgende extra tracks de moeite waard is of dat ik beter het standaard-album aanschaf?
Bonus tracks:
13. Pop Is Dead
14. Inside My Head
15. Million Dollar Question
16. Creep [Live]
17. Ripcord [Live]

avatar van HiLL
Ik denk sowieso dat extra track leuk zijn. Of is ie zoveel duurder?

Overigens heb ik een live cd van de band en ik hoor ze echt liever in de studio.

HiLL schreef:
Ik denk sowieso dat extra track leuk zijn. Of is ie zoveel duurder?

Op internet scheelt het ca. 10 euro, maar ben nogal een muziek-compleetist

avatar van Lying Mouth
Die extra tracks komen van de 1e twee singles Creep (14,15) en Pop is Dead (13,16,17). Daar is tegenwoordig moeilijk aan te komen (zeker niet onder de 10 euro) dus als mede compleetist zou ik zeggen Kopen...

Lying Mouth schreef:

Dat is nou nog eens een goed advies. Dank je wel.

avatar van Darkshines
Nee deze viel me erg tegen. Het was het eerste album wat ik hoorde van ze. Dus het werd alleen maar beter.
Hier kopiëren ze vanallerlei andere stijlen, zoals R.E.M.
Maar de liedjes missen zowieso de diepgang die ze daarna wel gebruikten in hun liedjes.
Allemaal ballads, waar je heel weinig mee kunt.

Toine Rorije
Ik heb t album al jaren niet gehoord, maar 'allemaal ballads'?

Darkshines schreef:
Allemaal ballads, waar je heel weinig mee kunt.

Weet je wel zeker dat je het over het juiste album hebt?

avatar van LittleBox
Zo, noem Blow Out maar een ballad.... Het is toch gewoon heerlijk zoals dat nummer ontspoort aan het eind?

Nou ja, je moet wel in de war zijn

How Do You? is ook bepaald geen ballad. Volgens mij heeft Darkshines het over een ander album?

LittleBox schreef:

Nou ja, je moet wel in de war zijn

Ik was misschien niet zo gelukkig in mijn ballad-uitspraak,
Maar als je dit album met de rest vergelijkt is het een zeer rustig album. Waar trouwens niks mis mee is, maar kwalitatief valt het me gewoon tegen, interesseert me niet hoe je het dan wilt noemen. blow out begint trouwens als een redelijk rustig subtiel nummer en dan ontspoort het, wat ik erg mooi vind. Een nummer als stop whispering begint ook erg rustig en gaat daarna pas over in rock. Het woord Ballad neem ik terug, maar het doet eigenlijk verder niks af over mijn mening die velen met mij delen.

Ik vind dit toch best een stevig album vergeleken bij OK Computer en alles wat daarna kwam...

avatar van Backdrifter
herman schreef:

Als ik zoiets lees vraag ik me af of je Ok Computer wel ooit eens beluisterd hebt? Denk eens aan nummers als Airbag, Paranoid Android en Climbing Up The Walls? Dat zijn toch wel beduidend harder en beter als de nummers op Pablo Honey!

avatar van mathias
herman zal die echt wel hebben gehoord hoor
persoonlijk vind ik OK Computer nu ook niet harder dan deze hoor...

Backdrifter schreef:

Beter ok. Maar harder... Mwoah. Climbing Up The Walls is helemaal niet zo hard behalve de oerschreeuw van Yorke. En PA op een paar stukjes na ook niet. Airbag en Electioneering (die je niet eens noemt) dan weer wel. Maar in Creep zit ook best een stevig stuk bv.

Ach ja. Natuurlijk is OK C een rijker, inventiever en voor velen daardoor ook beter album, maar de jaren '90 rock van Pablo Honey is echt niet minder 'hard' qua lawaaierigheid.

Misschien moeten we beide platen anders eens opzetten in een bejaardentehuis en zien bij welke het meest geklaagd wordt.

avatar van Backdrifter
herman schreef:

Denk dan toch dat die oudjes eerder uit hun schoenen schieten bij de ploselinge ommekeer in Paranoid Android dan bij het aanvullende gitaar werk in Creep!

God ja whatever eigenlijk

Feit blijft dat dit plaatje héél erg ondergewaardeerd is. Prachtig debuut, en moest het niet van Radioheads hand geweest zijn, zou het zeker en vast een halve ster gemiddeld meer krijgen dan het nu heeft. Iedereen vergelijkt met OK Computer en The Bends natuurlijk. Ergens logisch, ook wel ergens jammer dat dit album geen eerlijke kans krijgt. 4*

avatar van ZERO
Na het meermaals beluisteren van The bends en OK computer heb ik een volle ster eraf gedaan. Van 4.5* naar 3.5*. Niet dat dit album plots minder is ofzo, maar het is niet eerlijk dat het bijna evenveel zou hebben dan beide voorgenoemde albums. Eigenlijk is dit -naar radioheadnormen- maar een doorsnee plaatje. 3.5* dus!

ZERO schreef:

voilà! Das dus exact wat ik bedoelde! Iedere andere band die dit gemaakt zou hebben, zou voor dit album een hogere score krijgen

avatar van Darkshines
Toch is het geen feit dat deze plaat erg ondergewaardeerd word. Misschien bij fans, maar in recensies las ik toch dat men het ook geen geweldig sterke plaat vind.
En ik kocht deze plaat eerder dan de andere platen en het viel meteen al tegen. Had zoiets van, is dit nou het Radiohead waar ze het altijd over hebben.

herman schreef:

En trouwens met een rustig album, bedoel ik, het kan wel rock zijn, maar een stuk toegankelijker, dan alle andere cd's zoals dus Ok computer, de sfeer is een stuk rustiger/ luchtiger dan de andere cd's. Hoewel the bends, op zich nog het meest aansluit op deze cd, maar in niveau niet met elkaar is te vergelijken.

avatar van Rayaccos
mathias schreef:
God ja whatever eigenlijk

Mee eens, op dit album staan bovendien al een aantal parels.

avatar van Kaaasgaaf
42 schreef:
Kwam laatst dit tegen:

Een animatie op het nummer Creep in Flash. Echt prachtig!

Mooie clip. Maar geen officiele video toch? Gewoon gemaakt door een liefhebber. Deze acoustische versie komt toch van My Iron Lung e.p.?
Ik vind die versie erg mooi, maar geef toch de voorkeur aan de rockversie van PH (een zeer ondergewaardeerd album, ook al is het duidelijk de minste radiohead, maar Lurgee en Blow Out zijn toch écht van het niveau van hun latere werk, alleen de productie is wat gedateerd maar dat heeft ook zeker z'n charme en inderdaad verveelt Creep nogal snel, maar als ze het eens in de zoveel jaar live brengen (en dat doen ze toch echt, als complete verrassing met zieke humor!) ga je toch wel uit je dak. )

avatar van Arno
Rayaccos schreef:

Mee eens, op dit album staan bovendien al een aantal parels.

Ik vind deze Pablo Honey ook een van de beste van Radiohead, een stuk beter zelfs dan Kid A. Creep, Anyone Can Play Guitar en Blow Out zijn zeker topnummers. Deze cd gaat mij echt niet vervelen. 4,5*

avatar van Arno
42 schreef:
Kwam laatst dit tegen:

Een animatie op het nummer Creep in Flash. Echt prachtig!

Had ik nog niet gezien. Ik heb er ook even naar gekeken.
De akoestische versie is inderdaad iets minder dan de gewone op Pablo Honey, maar om het over de animatie te hebben: fantastisch . Leuk gemaakt (hoe de tekeningen tevoorschijn komen en verdwijnen), en ook een fantastische tekenstijl