Michael Jackson - Dangerous (1991)

Pop / Soul
Label: Epic

1. Jam (5:39)

met Heavy D

2. Why You Wanna Trip on Me (5:24)
  3. In the Closet (6:32)
  4. She Drives Me Wild (3:42)
  5. Remember the Time (4:00)
  6. Can't Let Her Get Away (5:01)
  7. Heal the World (6:25)
  8. Black Or White (4:16)
  9. Who Is It (6:35)
  10. Give in to Me (5:29)
  11. Will You Be There (7:41)
  12. Keep the Faith (5:57)
  13. Gone Too Soon (3:22)
  14. Dangerous (6:57)
avatar van rkdev
Minneapolis schreef:
Vind je Speed Demon niet iets weghebben van Prince bijvoorbeeld?
Buiten het feit dat het erg funky is niet nee...

avatar van edje1969
geen 5 gegeven omdat net teveel nummers in lange uitvoering staan. Met Albums op zijn naam als Thriller en Bad mag het wonder heten om opnieuw op zeer hoog niveau album af te leveren.

avatar van m1997
Hoewel ik het album vroeger als fan helemaal geweldig vond, vind ik het tegenwoordig wat minder. Vanaf dit album verliest het voor mij een beetje mijn interesse. Ik vind allemaal een beetje teveel Pop. Zijn Disco/Funk nummers vind ik veel beter (uiteraard zijn er uitzonderingen).

Give in to Me vind ik dan wel weer echt een geweldig nummer. De Rock kant van MJ is zeker niet slecht.
Who Is It, Gone Too Soon en Dangerous zijn ook allemaal prima in orde.
De rest vind ik nog steeds wel goed, alleen vroeger was ik er meer weg van.

Dit album geef ik 4 sterren!

avatar van Funky Bookie
Dangerous is voor mij minder dan de 2 voorgangers. Wat ik wel knap vind, is dat het MJ lukt om opnieuw aan te haken bij de populaire muziek en een hitalbum wist te maken. Het kan bijna niet anders dan dat bijv. Justin Timberlake dit album een jaar lang onafgebroken heeft gedraaid, want de hele start van zijn solocarrière is op dit album gebaseerd.
Mijn favoriete nummers zijn Jam (wat een heerlijke knaller van een opener) en Keep The Faith.

avatar van Minneapolis
Who is it is wat mij betreft veruit het beste nummer hier. Dit nummer vind ik ook het beste bij hem passen (typisch Michael Jackson). Remember the Time en Black and White in basis misschien ook wel, maar laatst genoemde vind ik wat over de top geproduceerd met die rap en zo. De clip van Who is it is ook erg mooi gemaakt.
Give in to me is ook sterk (hoewel dit niet de sound is die ik het liefst van hem hoor).
Verder is de Teddy Riley productie (de eerste 6 nummers zo uit het hoofd) typisch voor dit album, en dat vind ik wel lekker, hoewel veel minder memorabel dan Off the wall en Thriller. Naast de bekendere tracks hiervan zijn She Drives Me Wild en I can't let her get away nog steeds leuk.

Net als Bad is dit weer een inconsistent album gezien de stijl verandering na nummer 6.
Met Gone Too Soon, Will you be there en Heal the world en staan er ook een aantal draken op die MJ's muzikale imago behoorlijk om zeep hebben geholpen. Voor mij tenminste.

WPE
Dit album vind ik beter dan Bad. Maar wel weer een heel stuk minder als Thriller. Ach, het is als appels met peren vergelijken. Maar op Dangerous staan enkele heel gave nummers, dat in ieder geval.
Maar hoe men ooit bij de term is gekomen dat MJ "the King of Pop" is? Dat hoor ik aan zijn zang in ieder geval niet af...

avatar van Monsieur'
Als kleine jongen had ik een verschrikkelijk grote poster van Dangerous boven mijn bed. Fantastisch hoe gedetailleerd die hoes eigenlijk is. Ik ontdekte iedere avond als ik ging slapen weer een nieuw klein detail. Een van de mooiste albumhoezen die ik ken. Het album zelf vond ik vroeger altijd een vreemde mengelmoes van allerlei verschillende stijlen. Zelf ging ik toen al dichter naar de rock en vond uitstapjes als Give In To Me en Black Or White reuze interessant. Juist op latere leeftijd ging juist de R&B van In The Closet en Why You Wanna Trip On Me? er meer in. Het is voor mij een van de beste albums van Jackson omdat hij zich voor mijn gevoel heel erg opnieuw uitvond hier. Het enige wat mij tegenstaat zijn de beats die ontzettend hard op de plaat staan. Ik noem een In The Closet en Who Is It.

avatar van adri1982
Afgelopen zondag (3 Februari) nam ik dit album tijdens de Bossche PopQuiz Alternative (Waar ons team derde werd) van een goede quizvriend over. Heb het al vaker geluisterd, meerdere keren in een kringloopmagazijn, en het is leuk om mijn Michael Jackson-reeks ermee te vergroten van 3 naar 4 albums.

Ja, wat zal ik zeggen over dit album? Het is best een goed album met mooie en rakende nummers, zoals de ballads Heal the World (over een betere wereld) en Will You Be There, de Free Willy Theme, en de rocknummers Give in to Me waarop Guns 'N Roses-gitarist Slash een prachtige solo speelt en Black or White, een goede boodschap tegen het racisme (dat helaas in deze tijden nog steeds in de Nederlandse en wereldwijde politiek voorkomt). Daarnaast vind ik ook Remeber the Time en Gone too Soon twee van de betere nummers, en kan ik Who Is It goed aanhoren.

Wat ik echter een minpunt aan dit album vind is, dat de strook van track 1 tot 4 (met daartussen de hits Jam en het Justin Timberlake-achtige (die was toen nog lang niet bekend) In the Closet) nogal langdradig uitvalt. Je kunt op die nummers maar beter meedansen om het leuk te maken, en moet daar gewoon nog wachten voordat het beste werk eraan komt, is mijn ervaring.

3,5* ster, omdat dit sowieso een klassiek album is en er mooie nummers op voorkomen, maar zonder langdradigheid in de eerste vier nummers had het zo 4,0* kunnen halen.

nanison
Voor het eerst trachtte Michael Jackson een gewichtige plaat te maken. Met verschillende thema's en genres om niet te veel in herhaling te vallen. Hij lied de oude sound vallen en ging vol het heruitvinden van zichzelf. Dat Quincy daar niet meer bij hoorde is vanzelfsprekend anders herval je toch weer snel in het oude vertrouwde geluid. De eerste helft van de plaat bestaat uit staalharde beats die ook nu nog steeds origineel klinken. Vocaal doet hij dingen die hij nog niet eerder liet horen en mixte hij die met zen oude vertrouwde soul geluid (meestal in het refrein) dat zorgde voor een nieuwe frisse sound.
De 2de helft bestaat uit veelal hits, ze zijn toegankelijker en meer radio friendly maar daarom niet minder ambitieus. Who is it gaat over ontrouw en heeft de meest ingenieuze beat die MJ ooit bedacht heeft, vergeet niet te luisteren met hoofdtelefoon. Will you be there start als een klassiek nummer en eindigt in gospel. Tekstueel is het erg relevant voor MJ waarin hij duidelijk onzeker is over zijn leven en toekomst (alsof hij in de toekomst kon kijken?) Met keep the faith herpakt hij zich meteen en geeft hij een sterke motivatiespeech, mss voor zichzelf? Gone too soon is een hommage aan een te vroeg gestorven vriend en slotnummer Dangerous gaat verder in de traditie van billie jean, who is it en dirty diana waarin hij het heeft over vrouwen die het niet zo goed menen met hem. Leed hij aan paranoia? Allicht wel een beetje maar het levert hem steeds wel enorm ingenieuze popnummers op. In het schrijven van dat soort nummers was hij een een krak!