Sade - Diamond Life (1984)

Pop / Soul
Label: Epic

1. Smooth Operator (4:57)
  2. Your Love Is King (3:55)
  3. Hang on to Your Love (5:56)
  4. Frankie's First Affair (4:34)
  5. When Am I Going to Make a Living (3:26)
  6. Cherry Pie (6:17)
  7. Sally (5:19)
  8. I Will Be Your Friend (4:41)
  9. Why Can't We Live Together (5:28)
De eerste en ook de beste van Sade, heerlijke jazzpop om weg te dromen.

avatar van musicfriek
Dit is typisch zo'n album die destijds niet uit de LP top 100 weg te branden was. En wat vond (vind) ik het heerlijke muziek! De singles van dit album bleven allemaal net buiten de top 10, maar klassiekers zijn het inmiddels wel. Heerlijk om te draaien op een zwoele zomeravond...

1,5
Ik vond en vind het kut.

rayman schreef:
Ik vond en vind het kut.

Nou nou, sterk statement zeg... Geef je er ook nog een argumentatie bij?

Sade is echte pornomuziek. Klaar!

avatar van Jazper
Pornomuziek? Wat is precies pornomuziek? Bij het genre staat Rock/soul. Maar dat moet dus eigenlijk pornomuziek zijn.

1,5
musicfriek schreef:

Nou nou, sterk statement zeg... Geef je er ook nog een argumentatie bij?

Ja hoor. Ik vind het saai, het doet me helemaal niets, ik vind het slaapverwekkend. De teksten zeggen me niets. Ik vind dat ze een saaie monotone stem heeft. Genoeg argumenten? Voor mij wel om tot de eerder genoemde conclusie te komen.

avatar van Hans Brouwer
stevie schreef:
De eerste en ook de beste van Sade.

Helemaal mee eens!

Ik vind het een hele mooie cd.
Nummers als Hang on to your love of Smooth operator ?
Super. Het is tijdloze muziek.

Een prachtige cd. En Smooth Operator vind ik nog steeds een schitterend nummer. Dit nummer behoort een hoge klassering te krijgen in allerlei top 100's. Overigens zijn alle nummers mooi. De volgende CD's van Sade zijn helaas wel wat minder.

fastpulseboy
hmmm best porno ja
hehehe
maar ik kan het wel hebben

fastpulseboy schreef:
hmmm best porno ja
hehehe
maar ik kan het wel hebben

Ik zal maar niet doordenken....

avatar van Madonna
Deze ceedee blijft goed! Mooie nummers, klinkt lekker jazzy. Luister ik nog regelmatig. Lekker chill muziek...beetje zitten, borreltje d'erbij, zalig.

-4-

avatar van Jan Wessels
Niet de muziek die je draait tijdens wilde feesten. Sade is nadien vaak geïmiteert maar zij blijft toch wel de beste. Soms wel heel erg lazy maar elke elpeekant eindigde met een wat meer up-tempo nummer. En dat vind ik gelijk ook haar beste nummers (When am I going to make a living en Why cant we live together). Ik heb de geremasterde versie en die klinkt puntgaaf.

fredpit
Deze cd is een klassieker. Een ikoon van het Yuppie tijdperk. Ook al vond je de muziek niks, rond 84/85 moest je dit album in huis hebben om er bij te horen.

Los van dit stigma is het een sfeervolle perfecte pop/soul/jazz plaat, die qua stijl en sfeer veel navolgers heeft gehad die Sade - Diamond life echter naar mijn idee niet overtroffen hebben.

Dit verveelt mij nooit.Nummers als Smooth Operator,Hang on to your love en Why can't we live together staan na 22 jaar nog steeds als een huis.

5* en net buiten mijn top 10.

avatar van FunkStar
Wat een ongelofelijk goed album. Na het uitbrengen van zo'n goed album is het moeilijk om de kwaliteit zo hoog te houden; maar tot op de dag van vandaag heeft Sade bewezen dat dat voor haar helemaal geen probleem is. Helemaal TOP !!! Ieder nummer op deze cd is geweldig. Topklasse!!

fredpit
FunkStar schreef:

klopt alweer

avatar van douwens
Sade moet toch wel het voorbeeld zijn voor zangeressen als Dido, Katie Melua etc. want wat een fantastische zangeres. Het nummer Smooth Operator is wat mij betreft een tijdloze klassieker. Heerlijke easylistening muziek.

avatar van kaztor
Een beetje moeilijk te beoordelen plaatje, dit. Gevoelsmatig vind ik dit wel heel wat beter dan een Dido, maar in jazzkringen zal dit wel bitter weinig respect ontvangen. Een deel van me zegt dat dit lekker weg te beluisteren lichte jazzmuziek is, een ander deel geeft me dat eerder genoemde yuppie-idee dat de jaren '80 zo ontsierde (new romantics, art deco, moccasins, roze of blauwe shirts, lichte colberts en nog wel meer van die verschijnselen, denk maar 'Miami Vice' en je weet waar ik heen wil). Ontdaan van de tijdsgeest hoor je hier toch een soort proto-type van een Norah Jones.

Door mijn wijfelende gedachtegang bij deze kom ik tot een 3,5.

Ze heeft echt een mooie en zuivere stem, lekker om bij weg te dromen bij een regenachtige dag met een warme kop chocolade melk.. En dan vooral nog het piepende geluidje van de LP-speler die het helemaal afmaakt

avatar van rudiger
dit is `n hele fijne cd om lekker in bed te blijven.

Stuk voor stuk fijne en wegdromerige muziek
Zeker lekker voor een relax zomeravondje. Ze heeft een mooie maar vooral aparte stem.

4.5*

avatar van douwens
sehri schreef:

Ik denk dat je de sfeer van Sade in zijn algemeenheid goed verwoordt.

avatar van monique
1 van de betere albums uit de jaren 80,heerlijke relaxte muziek,vooral ''your love is king'' is mijn favoriet

Nicci
kaztor schreef:

ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom jij aan jazz denkt bij Sade. daar heeft het helemaal niets mee van doen.

het is gewoon een lekker popplaatje.

Social_Mask
Smooth Operator Wát een nummer zeg. Echt een prachtige stem, heerlijke '80 sfeer, soms iets té, maar dat terzijde. Gewoonweg een goed album.

Ze ziet er trouwens niet slecht uit op de hoes..die lippen

Eindelijk eens toegekomen aan het invoeren van mijn cd's in een database.. en wat een herinneringen komen er terug.

Zeker ook bij Sade.. met mijn ex-lief languit op de grond, sigaret en wijntje erbij.. de lief is al lang uit beeld maar Sade blijft.

avatar van Droombolus
Lekker hoor, jammer dat ze het live nooit waar kon maken .........

avatar van Hans Brouwer
Benjo schreef:
... en wat een herinneringen komen er terug.
"Diamond Life" kwam in het najaar van 1984 uit. Mijn vrouw en ik hadden toen net ons huis gekocht waar het nodige aan moest worden opgeknapt en verbouwd. Tijdens het breken, timmeren, schilderen, behangen, schoonmaken etc. draaiden wij twee albums. Een album van Madonna uit 1984 en deze "Diamond Life" van Sade. Als ik zo nu en dan "Diamond Life" nog eens draai moet ik altijd aan die periode denken. Persoonlijk vind ik "Diamond Life" ook verreweg het beste album van Sade met als mijn all-time-favoriete Sadenummer "Hang on to your life".

EVANSHEWSON
Beslist haar beste album, dit was toch haar debuut hé ?

Veel schitterende songs, met Hang on to Your Love, toch ook mijn absolute favoriet hoor!
****