Sade - Diamond Life (1984)

Pop / Soul
Label: Epic

1. Smooth Operator (4:57)
  2. Your Love Is King (3:55)
  3. Hang on to Your Love (5:56)
  4. Frankie's First Affair (4:34)
  5. When Am I Going to Make a Living (3:26)
  6. Cherry Pie (6:17)
  7. Sally (5:19)
  8. I Will Be Your Friend (4:41)
  9. Why Can't We Live Together (5:28)
avatar van nlkink
In 1984/1985 kon je niet om deze dame heen. Van de eerste single, 'Your Love Is King', was ik nog behoorlijk onder de indruk. Daarna verslapte mijn aandacht snel. Smooth Operator was een behoorlijke hit en dat nummer is letterlijk doodgedraaid, zowel op radio als op televisie als videoclip.
Je hoorde er niet bij als je dat album niet had. En ik had 'm dus niet. dat vond ik ook niet erg, want er was gelegenheid genoeg om de plaat te horen bij diverse klasgenoten die dachten dat ik bekeerd moest worden tot de "kerk" van Sade. Dan hoorde ik er maar even niet bij.
Koffietafelboek was toen een scheldwoord voor een boek dat als een soort status symbool bij iedereen op tafel lag maar wat door niemand echt werd gelezen. De Duivelsverzen van Salman Rusdie werd bestempeld als koffietafelboek. En wat hadden die mensen verder opzichtig in hun huiskamer bij de stereotoren staan? Diamond Life van Sade, spul van The Syle Council, Matt Bianco, Phil Collins en het eerder door Snakeskin aangehaalde Brothers In Arms van Dire Straits. Ja, 1984, de geboorte van de koffietafelplaat !!!!!

avatar van Chameleon Day
Premonition schreef:
In de jaren tachtig not done om dit goed te vinden, ...

Inderdaad. Zum kotzen in de jaren 80. Hoefde je niet veel woorden aan vuil te maken.....

.....maar nu toch wel aangenaam, durf ik te bekennen op dit tijdstip van de dag (en ver weg van die tachtiger jaren).

Guilty Pleasure?

Chameleon Day schreef:

Guilty Pleasure?

Ahem, er zijn grenzen, amice!

nlkink schreef:

In de vroege 70s waren er al ( naast de boeken van Leonard de Vries en ( over ) Carel Willink ) Carole King's Tapestry, James Taylor's Mud Slim Slim en Neil Diamond's Hot August Night ( om er maar een paar te noemen.

Sade's optreden ( met af en toe kraai-valse zang ) op de NL TV was al genoeg om de meeste muziekliefhebbers te genezen ..... toch is haar muziek niet zonder sjarme moet ik eerluk bekennen. Op dezelfde noot kan ik je met droge ogen vertellen dat Tapestry nog steeds een fave is .........

avatar van lennon
Sade vals? Heb haar paar jaar geleden live mogen aanschouwen en daar zat werkelijk geen valse noot bij.

avatar van Premonition
Gelukkig dat die enge hokjesgeest uit de jaren tachtig niet meer bestaat (hoewel, Mjuman?). Naast Sade was Matia Bazar ook niet geoorloofd om dat goed te vinden, ik trok me daar weinig van aan.
Dit album is ook heel geschikt om op zondagochtend een espresso bij te drinken

avatar van goldendream
Oef, het is toegestaan dit een mooi album te vinden. Wat een opluchting. Denigrerende termen als muzak zijn niet gevallen. Of is de zelfverklaarde afgod en allesweter van MuMe in een diepe slaap gevallen en moeten de eenvoudige stervelingen de banbliksems toch nog vrezen?

avatar van Premonition
Mijn bericht was niet bedoeld om jou weer uit de tent te lokken om weer te bevestigen dat jij aan een ernstig Calimero-complex lijdt.

avatar van goldendream
Mijn bericht was ook niet bedoeld om de marionetten van de afgod uit de tent te lokken om te bevestigen dat ze aan hoogheidswaanzin lijden. Ik wilde gewoon zeggen dat het leuk vast te stellen is dat je een album gerust mooi mag vinden zonder aanvallen, gespot en arrogantie te moeten ondergaan. Een beetje respect voor anderen hun mening, snap je?

goldendream schreef:
Een beetje respect voor anderen hun mening, snap je?

Probeer er zelf eens naar te leven....

avatar van Mjuman
Premonition: Sade hoorde ik altijd bij een maat van me - die had goede whisky, een noodzakelijk ingredient om dit langer te verduren. ik krijg bijvoorbeeld het schompes van die monotone, mechanistische driekwartsmaat van Diamond Life (al is dat van een ander album); Smooth Operator comes close, trouwens. Cover van Timmy Thomas is niet fijn, eigenlijk een gladgestreken versie.

Van een jaar later Working Week - Working Nights (1985) kan ik veel beter waarderen; bevat ook een Gaye-cover
Sade was gewoon mainstream, voor de Tros- Veronica-luitjes

avatar van lennon
Ik heb persoonlijk bij Sade nooit ervaren dat het not done was destijds. Wel bij wham! (Waar ik me ook nooit iets van aangetrokken heb. Vind het nu nog vermakelijk )

In die tijd was Sade muzikaal gezien totaal niet boeiend voor me. Die interesse is pas later gewekt toen ik wat breder ging denken en ontdekken.

avatar van nlkink
lennon schreef:

Ik heb persoonlijk bij Sade nooit ervaren dat het not done was destijds

Maar dat was het ook niet. Ze was razend populair. Die plaat kwam je overal tegen, zelfs als accessoire in mode- en huisinrichtingsmagazines. En toen kreeg je her en der een tegengeluid. Maar goed, dat is altijd zo.

Ik vond toentertijd de muziek van Sade ook niet interessant. In die tijd zat ik liever bij Herman Brood, New Adventures, Normaal (echt waar!), Golden Earring en The Kinks.

avatar van goldendream
Ach kijk, de scheldtirade over eikels en kwallen is verdwenen.

Ik snap niet dat sommigen zich aangesproken voelen door mijn bericht waarin geen namen genoemd worden.

Meningen verschillen. Sade not done vinden in de jaren '80 vind ik arrogant. Daarmee zeg je dat mensen die Sade toen mooi vonden niks van muziek kennen, dom zijn en geen smaak hebben. Denigrerend spreken over de 'Tros-Veronica-luitjes' vind ik arrogant. Daarmee zeg je dat deze mensen minderwaardig zijn. Maar dat is maar mijn bescheiden mening.

Verder zal ik hier niks meer over schrijven.

lennon schreef:

Ik had die TV uitzending opgenomen maar uiteindeluk gewist vanwegen de hier en daar tenenkrommende zang ....... Goed te horen dat ze bijgeleerd heeft in de tussentijd.

Elbsegler
Oei, oei, oei. In de tachtiger jaren vond ik dit helemaal niets. Maar sindsdien is mijn smaak wel wat veranderd, of verbreed, en ik was dus best benieuwd toen ik vanmiddag op visite was en me dit voorgeschoteld werd.
In de jaren tachtig had ik gelijk. Zoete troep.

Elbsegler schreef:

In de jaren tachtig had ik gelijk. Zoete troep.

Een soort anti stem dus? Want je zal het album niet een paar keer hebben beluisterd na deze conclusie neem ik aan?

lennon schreef:

Niks geen antistem. Ik kende het album nog van 30 jaar terug zoals ik schreef, en hoorde het afgelopen zaterdag weer. Hoe vaak moet je een album luisteren om te mogen concluderen dat je het helemaal niets vindt?

Elbsegler schreef:

Dat is uiteraard helemaal aan jou. Het kwam zo op me over dat je 'm niet kende omdat je 't niks vond toen, en nu na een keertje horen ergens bij iemand dat nog steeds zo vond, en daar een 1,5 aan hing. Wellicht lees ik het verkeerd.

Elbsegler
Nou, ik ben van '68, dus ken het album zeker nog wel uit de tachtiger jaren. Toen was dit een tijdje erg populair. Ik had ook 2 sterren kunnen geven, lijkt het minder extreem misschien, maar aan de andere kant: zo extreem is 1,5 ook weer niet. Als ik anti had willen stemmen had ik nog twee stapjes lager gekund. Neem maar van mij aan dat ik hier niet expres heel laag ga stemmen om een statement te maken, hoewel ik wel kan begrijpen dat iemand zoals jij, die het blijkbaar een heel goed album vindt, een beetje achterdochtig wordt bij een lage stem. Maar uitleggen wat ik mij nou precies tegenstaat bij deze muziek kan ik niet (ik ga niet zelf het album opzoeken op internet om het nogmaals te luisteren), maar zoals ik al zei: te zoet voor mij.

Elbsegler schreef:
die het blijkbaar een heel goed album vindt,

Moet je bekennen dat het me verbaast dat ik 4,5 heb toegekend. Ik vind het vooral een lekker relaxed album. De muziek en de stem hebben een prettige sfeer, en dat bevalt me. Eigenlijk is dit mijn genre ook niet helemaal. Maar zij kan me blijkbaar wel bekoren, eigenlijk met alle albums.

Maar die score ga ik wel iets verlagen, want een 4,5 is wat ruim.

Sade paste met haar sound wel helemaal in deze tijd.
Pop met een soulrandje, net als bij bands als Spandau Ballet, The Style Counsil en Simply Red.
Door velen gezien als een mindere, commercielere periode uit de jaren 80, maar ik kan goed naar deze artiesten luisteren, al heb ik minder met The Style Counsil.

deric raven schreef:
Sade paste met haar sound wel helemaal in deze tijd.

Luister dan nog eens een paar tracks van dit album en dan bijv naar track 1 en 7 van Working Week - Working Nights (1985). Met name die laatste track is een heel fijne song - het liefste naar de live versie op YouTube. Bij Sade heb ik altijd het idee gehad dat ze aan het crowd pleasen was. En Style Council is een heel muzikaal, soepel spelend gezelschap dat moeiteloos meerdere genres overschrijdt (van pop naar jazz en latin) - hun singles zijn in het geheel veel gevarieerder dan die van Sade.

Working Week ken ik van Absolute Beginners
Gaat ook weer meer richting Matt Bianco, dit swingt meer.
Laatst genoemde toerde laatst met New Cool Collective; zegt ook wel wat.

avatar van Cor
Cor
Was destijds best aangenaam en is het eigenlijk nog steeds wel. Smaakvol gedaan.

Ze heeft een prachtige stem maar ik vind de structuur van de meeste van haar nummers oersaai. Wachtkamer muziek.

njirem schreef:
Wachtkamer muziek.

Damaals waren de new romantics een verademing tussen alle ellende die er in de 80s over ons uitgekieperd werd, maar ik kan me voorstellen dat het nu zo overkomt. Psoonlijk luister ik liever naar Style Council maar hun Paris Match, in de uitvoering met Tracey Thorn, zit toch ook wel in deze richting.

Bij mij roept die stroming het beelden op van een rokerige nachtclub met heren in goed gesneden pakken en dames in designer kleren met een martini in de ene hand en een sigarettenpijpje in de andere. Wel decadent, maar niet tè decadent za'k maar zeggen .........

avatar van Funky Bookie
Stiekum jaren '80 klassiekertje.
Jazzy sfeertje dankzij de stem van Sade. Een album om rustig bij achterover te zitten en te luisteren.

avatar van Papartis
Ik herriner me nog dansles.
Cha cha cha op Smooth Operator en Rumba op Your Love is King.

ik herinner me live aid, Sade ontwapenend in strak truitje, en ik was 16.... Och wat was ze lief.