Sade - Diamond Life (1984)

Pop / Soul
Label: Epic

1. Smooth Operator (4:57)
  2. Your Love Is King (3:55)
  3. Hang on to Your Love (5:56)
  4. Frankie's First Affair (4:34)
  5. When Am I Going to Make a Living (3:26)
  6. Cherry Pie (6:17)
  7. Sally (5:19)
  8. I Will Be Your Friend (4:41)
  9. Why Can't We Live Together (5:28)
avatar van Gert P
Lekkere rustige muziek die mij toch wel aanspreekt.

avatar van Reijersen
Een prachtige vrouw met een meer dan prachtige stem bezingt prachtige liedjes op een prachtige album. Gewoonweg prachtig dus. Sade is verslavend goed!

avatar van LucM
Een meer dan aardig debuut: zwoele soulvolle easy listeningpop met licht jazzy accenten van de Britse zangeres van Nigeriaanse afkomst.
Het album werd wereldwijd een groot succes en de eerste drie nummers van dit album zijn klassiekers geworden.

avatar van Snakeskin
Zij zong niet geweldig. Zij had ook geen geweldige stem. Haar debuutplaat was ook maar zo zo. Het hield eigenlijk allemaal niet over. Zij verkocht miljoenen van haar debuut. Het werd verkocht als jazz in een periode dat die muziek echt hot dreigde te gaan worden, maar Sade en jazz had niets met elkaar te maken. Meer dan honderd weken stond haar plaat genoteerd in de elpee/ceedee top 100. Ineens stond Sade live op te treden bij Veronica's rocknight, en haar stem live was nog fletser dan op de plaat. Sade is net zo'n mirakel als "Brothers in arms" van Dire Straits, het verkocht enorm en je vraagt je af waarom. Ik keek (en doe dat nog steeds) wel veel liever naar haar dan Mark Knopfler.

Nicci
Hoezo werd dit verkocht als Jazz? Ik ben Sade toen en nu niet in het vakje Jazz tegen gekomen.

avatar van Snakeskin
In die periode dat Diamond Life het licht zag probeerde men de jazz muziek breder onder de aandacht te brengen. Bands als Working Week, Carmel, Everything but the Girl die door jazz beinvloed waren werden door de maatschappijen breed ondersteunt. In die stroom ging Sade ook mee. Ik vind het ook geen jazz, maar pure drek. En juist omdat het geen jazz is zal jij het in het vakje jazz niet tegenkomen. Volkomen correct.

avatar van Rinus
Haar debuut album van deze mooie vocaliste is ook eigenlijk haar lekkerste plaat, waar 3 singles vanaf kwamen. Sade's zwoele slaapkamerstem en de jazzy muziek veroverde menige harten, en de plaat was een groot commercieel succes. Mooie open produktie. Op vinyl.

avatar van Premonition
Dit plaatje is toch wel veel lekkerder om naar te luisteren dan naar de debuten van Carmel, EbtG en andere soortgenoten. Pornomuziek is het hiervoor al plat opgemerkt. Laat ik dan zeggen dat menig avondje met deze plaat goed is begonnen...
In de jaren tachtig not done om dit goed te vinden, ik ben al 20 jaar geleden bekeerd als fervent jaren tachtig waver.

Nicci
Snakeskin schreef:

Toch grappig dat Herbie Hancock haar covert op zijn album 'The New Standard'.

Herbie

Boets11
Rinus schrijft dat er 3 singles van dit album komen Het waren er 4: track 1,2,3, en 5

avatar van principal2000
Veel hit(je)s op dit debuut van Sade. De trend wordt gelijk gezet: lekkere zwoele popmuziek met jazzy invloeden. Naast de bekende nummers, zijn ook de andere nummers zeker de moeite waard.

avatar van Thuurke
Eeuwig zonde dat ze Spirit, de B kant van Smooth Operator nooit op een reguliere plaat heeft gezet of dat dit nummer nooit op deze CD erbij is gezet door de platenmaatschappij. Dit nummer is 10x beter dan de meeste nummers van deze plaat.

Gisteren op de kop getikt voor 3 hele euros.. Wilde hem altijd nog hebben, maar kwam er niet van..

Heerlijke luistermuziek, helemaal niks mis mee... zoals elk Sade album eigenlijk is..

avatar van kemm
Sade luisteren gebeurt eigenlijk alleen maar op een of andere manier neerliggend. Het gaat gewoon niet anders, zó laidback! Gelukkig is het wel fijn liggen onder nummers als Hang on to Your Love en een haast romantische versie van Why Can't We Live Together. Enkel Smooth Operator kan ik niet meer luisteren sinds iemand me erop wees dat het wel erg klinkt als (ik wil geen pretbederver zijn): "Laat uwe smoel opereren".

avatar van Thuurke
Nou? wat dan?

avatar van kemm
Het verpest de hele mood, laat ik het zo zeggen.

avatar van Madjack71
Luistermuziek in optima forma...dat kun je Sade wel toevertrouwen...staand of liggend. Kant A kent een hoge kwaliteit van prachtige liedjes in dat segment. Smooth Operator/Your Love is King/Hang on to Your Love en When am i Going to make a Living. Dan heeft kant B nog een slag te halen, alleen al door het feit dat die nummers zo gegrift staan in mijn muzikaal geheugen. Maar met een prachtige lome uitvoering van het zowiezo krachtige nummer Why can't we live together, eindigt ze met gratieuze buiging. Heerlijk die djembees of hoe die dingen ook mogen heten en het soepele basloopje. Een nummer die ik -als ik uberhaubt muziek kon maken- heel graag gemaakt zou hebben.
Het moge duidelijk zijn, dit is een verdienstelijk debuut, die Sade op de kaart zette. Veel anders als dit zou ze dan ook niet meer gaan klinken, maar ik eet ook al 39 jaar frikandellen en die blijven op zijn tijd ook nog steeds lekker.

avatar van Maestro B
Lang geleden ... weer opgezet en herontdekt.
En ze palmt mij weer helemaal in.
Deze gaat bijna integraal op de Ipod!

avatar van iggy
Prima plaat van sade. Ook nog eens een mooie vrouw. Gewoon lekkere muziek. Het zit allemaal goed in elkaar lekker gelikt. En die toeter van mathewan in combinatie met sade haar stem is gewoon goed te noemen. Ook hale en denman hebben hun inbreng. Lekker in mijn tuin zittend kaarsje erbij lekker drankje samen met de vriendin en heerlijk wegzwijmelen op die zwoele muziek. Mijn beste pal vind sade maar niks en vroeg op een dag aan me is die sade ooit wel eens vrolijk? Hoe kun je daar nu op wegzwijmelen ha. Inderdaad het is vaak niet even vrolijk he. En als je de rest van haar platen beluisterd is het allemaal in dezelvde stijl nietwaar? Echt veel variatie is er niet te bespeuren in haar muziek. Maar ach ik vind het gewoon lekkere muziek. Met ietswat moeite 4 pingels

avatar van monique
Vandaag weer eens beluistert,en ik moet zeggen dat het me na 27 jaar nog steeds niet verveelt
Gewoon heerlijke muziek

0,5
Mooiste vrouw op deze planeet!

johntrudell schreef:
Mooiste vrouw op deze planeet!

Je argumentatie waarom je voor dit album de laagste quotering geeft zou ik meer appreciëren dan wat je ons nu meld want dat weten we ondertussen al bijna 30 jaar...

Der Koennemans schreef:
Sade is echte pornomuziek. Klaar!

Misschien een wat late reactie maar wat voor een klinkklare onzin is me dat.

avatar van RogerV
Klassiekertje natuurlijk. Naar verluid (ik was een baby toen die uitkwam) zo'n plaat die een hebbedingetje werd om jezelf als yup te profileren. Zoiets als later Jamie Cullum, Adele en Norah Jones werden.

Niettemin sterke warme muziek die een enorme invloed heeft gehad op muziekontwikkelingen daarna. Bepaalde dancestromingen hebben veel invloeden van haar overgenomen.

Uit het beslist goede muziekjaar 1984. Misschien een beetje vreemde eend in de bijt tussen alle New Romantics en Wave groepjes, maar Sade viel wel op met dit degelijke debuut.
Diamond Life bestaat uit lekkere smoothy jazzy pop met een eigentijds sausje.
In dit genre komt de laid-back stem van Sade uitstekend tot zijn recht en is de kwaliteit van de liedjes prima te noemen.
Helemaal mijn muziek is dit nooit geweest, daarvoor is het mij net iets te saai. Ik wil het niet betitelen als open haardvuur muziek , maar het luistert prettig weg op de achtergrond.
Zeer geslaagd vind ik de afsluiter Why Can't We Live Together, een lichtelijk in de vergetelheid geraakte soulkraker van Timmy Thomas. Ritmisch en qua sfeer het best gelukte nummer op dit album.
Sade maakte en maakt nog albums met dezelfde boodschap, maar haar verhaal was op deze plaat al verteld. Inderdaad haar beste plaat.

avatar van Ronald5150
Op "Diamond Life" staat een warme en gloedvolle mix van pop, jazz, funk en soul. Sade's warme stem laveert mooi tussen de groovende ritmes. Soms is het een beetje zoet en wellicht wat glad geproduceerd. De echte ruwe randjes mis ik een beetje, maar over het algemeen is dit een prima te beluisteren plaat. Typisch voor een warme zomeravond, als achtergrond, bij een alcoholische versnapering. Geen hoogvlieger, maar zeker genietbaar.

avatar van Droombolus
Ronald5150 schreef:
De echte ruwe randjes mis ik een beetje.

Die zouden ook niet bij haar stem gepast hebben. D.C. Lee heeft een vergelijkbaar stemgeluid en die ging, bij Style Council, in de wat rauwere funk nummers meestal flink onderuit IMO .....

avatar van Ronald5150
Droombolus schreef:
Die zouden ook niet bij haar stem gepast hebben. D.C. Lee heeft een vergelijkbaar stemgeluid en die ging, bij Style Counsil, in de wat rauwere funk nummers meestal flink onderuit IMO .....

Snap ik, maar ik hou er wel een beetje van als het allemaal niet loepzuiver klinkt en als er wat risico's worden genomen. Niets ten nadele van deze plaat. Luistert heerlijk weg.

avatar van hoolie55
Zoals hierboven al vaker geschreven, een heerlijke plaat voor een mooie avond met een lekker glas wijn en goed gezelschap. Heerlijk rustgevend met hier en daar ook een heerlijke saxpartij.
Gewoon een zeer sterk album.

avatar van edje1969
Wat een mooi debuut. In '84 onderscheidend. Zoals bikkel2 ook noemt wat vreemde eend. Het was in een tijd dat synthesizers, strakke popsongs en rockmuziek door je boxen schalden. Dit album was een echte blijver in de albumlijsten. Net geen 5* omdat album voor mij iets inzakt met te lange Cherry Pie en Sally. Heb Sade enkele jaren terug nog in Ahoy gezien. Ze was zo goed bij stem en ongelooflijk hoezeer zij uiterlijk onveranderd en jongogend was. En....in het kader " als je covert, doe het dan goed" is Why Can't We Live Together erg geslaagd.