The Alan Parsons Project - Eve (1979)

Label: Arista

1. Lucifer (5:08)
  2. You Lie Down with Dogs (3:48)

met Lenny Zakatek

3. I'd Rather Be a Man (3:54)

met David Paton

4. You Won't Be There (3:38)

met Dave Townsend

5. Winding Me Up (4:01)

met Chris Rainbow

6. Damned If I Do (4:53)

met Lenny Zakatek

7. Don't Hold Back (3:38)

met Clare Torry

8. Secret Garden (4:43)
  9. If I Could Change Your Mind (5:49)

met Lesley Duncan

10. Elsie's Theme (From the Sicilian Defense) (The Project That Never Was) * (3:00)
  11. Lucifer [Demo Version] * (2:48)
  12. Secret Garden [Early Rough Mix] * (4:41)
  13. Damned If I Do [ [Rough Mix] * (4:46)
  14. Don't Hold Back [Vocal Rehearsal Rough Mix] * (3:43)
  15. Lucifer [Early Rough Mix] * (4:17)
  16. If I Could Change Your Mind [Rough Mix] * (5:46)
avatar van dynamo d
Het album 'Eve' van The Alan Parsons Project (APP) gaat over vrouwen. Niet iedereen is enthousiast over 'Eve' (zelfs achteraf Eric Woolfson niet), maar ik vind het wel een erg goed album. Op Eve heeft APP voor het eerst ook vrouwelijke vocalisten ingezet: Clare Torry (Don't Hold Back) en Lesley Duncan (op het prachtige 'If I Could Change Your Mind'). Het bekendste nummer is het instrumentale 'Lucifer', dat je ook vaak hoort op de achtergrond van t.v.-programma's. Het mooiste nummer is naar mijn mening het sterk electronische 'I'd rather Be a Man' (lead vocal door bassist David Paton, ook bekend van de band Pilot en korte tijd bandlid van Camel). Verder zijn de ballads 'You Won't Be There' (lead vocals: Dave Townsend) en 'Winding Me Up' (lead vocals: Chris Rainbow) en de rocknummers 'You Lie Down with Dogs' en 'Damned If I Do' (beide lead vocals: Lenny Zakatek) erg goed. Verreweg minste nummer is het instrumentale 'Secret Garden', maar dat zij the APP vergeven.

Heel relaxt album, anders dan het andere Alan Parsons Project-werk. Een aangename variëteit van verschillende soorten songs, met zelfs enkele aangrijpende ballades inbegrepen.

avatar van dynamo d
Helemaal mee eens. Zo'n nummer als Lucifer, dat zullen denk ik velen herkennen maar weinigen zullen weten dat het van Alan Parsons Project is.

JJ_D schreef:
Ik sta een beetje verbaasd van deze ongeloofelijk lage MuM-score... Toch een aanrader hoor, voor de Alan Parsons-fans, denk ik. 4*

Zeker een aanrader voor T.A.P.P. fans. Ik ben de albums van Alan aan het her-ontdekken. De meeste albums zijn gewoon zo verschrikkelijk mooi, zo ook dit album "Eve". Enkel om het stemgemiddelde op te krikken waardeer ik dit album maar direct met 5* . Normaliter hadden 4* volstaan, maar soms moet je een album wel eens de helpende hand bieden .

Ook hier is het laatste nummer van het album "If I could change your mind" mijn favoriet .

avatar van Casartelli
Hans Brouwer schreef:

Hmm misschien moet ik bij Invisible touch mijn stem ook even aanpassen om tot een wat realistischer gemiddelde te komen.

Deze heb ik momenteel op 3* staan. Moet hem eigenlijk nodig eens herbeluisteren.

Casartelli schreef:

In positieve zin toch zeker

Hans Brouwer schreef:

Hans, ik ben het met je eens. Eve is overigens het minst favoriete album van Eric Woolfson, maar ik vind het nog steeds erg goed. En het wordt helaas ondergewaardeerd. Vooral nummers als If I Could Change Your Mind, I'd Rather Be A Man (erg modern electronisch nummer), Lucifer en You Won't Be There zijn erg mooi.

avatar van Flipper
Voor mij kenmerkt Eve zich als een overgangsalbum. Hiervoor werd nog progressieve muziek gemaakt, maar Eve is de overgang naar luisterpop, met alle respect. Die luisterpop hebben ze op de 2 albums hierna wel tot in de perfectie uitgewerkt.
Toch ligt mijn liefde meer bij de eerste 3 albums.

avatar van Rinus
Dit vind ik een ondergewaardeerd album van APP. Lucifer, You won't be there, Winding me up en If i could change your mind zijn geweldige nummers.

EVANSHEWSON
Onderschatte en ondergewaardeerd prachtig album dat eerherstel verdient, toch,
Voor liefhebbers van de betere symfo, zeg maar!
Het mooiste bewaart ie voor op het eind...

****

avatar van dennisversteeg
Als je kijkt wat er voor (Tales of Mystery and Imagination, I Robot & Pyramid) en na (Turn Of A Friendly Card, Eye In The Sky) Eve komt, is het misschien beter te begrijpen waarom dit album minder goed ontvangen wordt.

Op Lucifer na staat er weinig op het album dat blijft hangen en op de één of andere manier is het geluid van het album gladder dan gebruikelijk bij APP.

-dennis-

avatar van royh
Ik heb Eve dit weekend weer eens een aantal keren gedraaid en ik vind het beslist geen slecht album, maar Lucifer springt er voor mij toch wel uit. Ik ben het ook met dennisversteeg eens, dat op dit album weinig nummers staan, die echt blijven hangen, bij het beluisteren van albums zoals Eye in the sky of Tales of Mystery and Imagination heb ik dat wel.

avatar van musician
Royh en Dennis hebben natuurlijk helemaal gelijk.

Eve is compositorisch erg mager, de grootse aanwezigheid van Andrew Powell (met zijn orkest) is sterk teruggedrongen en er wordt slapjes op gemusiceerd.

Deze 4e cd van The Alan Parsons project is daarom teleurstellend te noemen. Het publiek hield direkt zijn hand op de knip: het album kwam niet eens in de LP top 50. Wonderlijk hoe iedereen dat al blijkbaar aanvoelde, bij het uitbrengen van de plaat.

musician schreef:
Deze 4e cd van The Alan Parsons project is daarom teleurstellend te noemen. Het publiek hield direkt zijn hand op de knip. Wonderlijk hoe iedereen dat al blijkbaar aanvoelde, bij het uitbrengen van de plaat.

Zou het niet komen omdat Eve destijds slechte recensies heeft gekregen? Ik heb toendertijd mijn hand niet op de knip gehouden. Tot op de dag van vandaag heb ik daar geen spijt van. Alleen om het laatste nummer, "If I Could Change Your Mind", zou je het album al aanschaffen.

avatar van musician
Om de waarheid te zeggen, het was mijn eerste LP van the APP. Van recensies heb ik mij nooit wat aangetrokken, maar ik begrijp heel goed wat je bedoeld. Zo'n werking bestaat er ook.

Maar in het geval van Eve, en nadat ik dus ook alle andere cd's van the APP heb gekocht, mag je wel gerust stellen dat er sprake is van een toch wel slappe plaat met popliedjes. Een individueel iets beter nummer daargelaten.

Eve is vooral ook zo'n domper als je op de eerste drie cd's van the APP hebt gehoord, hoe het wel kan klinken.

Als dan vervolgens Alan Parsons de koers van Eve weer snel verlegt naar The turn of a friendly card, dan weet je dat hij/Woolfson uiteindelijk zelf ook erkent, dat het niet veel was, met Eve.

Sstttt
Musician, je bent het wel met mij eens dat T.A.P.P eigenlijk helemaal geen beroerde platen heeft gemaakt. Eens, Eve is niet het beste album van Alan Parsons maar als slecht zou ik 'm zeker niet willen kwalificeren.

avatar van Casartelli
Beter degelijke popliedjes dan symfonische pretenties waar een band zich vreselijk aan blijkt te vertillen. En dan doel ik met name op de B-kant van I Robot.

tangmaster
Dit is zeker geen slecht album, het behoort voor mij tot een van de betere van The Alan Parsons Project. Gewoon een heerlijk album om naar te luisteren.
(Grappige bijkomstigheid: Belinda Meuldijk siert de hoes.)

Sstttt schreef:

Als we praten over de Parsons/Woolfson periode is Eve van alle cd's die zijn uitgebracht, zo'n beetje één van de minste. Naar mijn smaak, maar ik denk ook dat het verdedigbaar is waarom dat zo is.

Dat staat helemaal los van een discussie over hoe goed of slecht the APP was ten opzichte van andere bands of het genre waarin the APP acteerde.

Dat worden discussies, die je hier niet moet willen voeren. Ik ga er van uit, dat bij een cd-bespreking van The APP er alleen APP geïnteresseerden zitten, die een beetje met elkaar discussiëren over wat wel of niet goed is aan een cd of het oeuvre van de band.

En dus kan ik wel de vraag beantwoorden hoe Eve staat t.o.v. van andere APP cd's maar zal ik ook direkt erkennen, dat het beter is dan Irene Moors en de Smurfen, voor wat die erkenning ook waard is. En zo slecht is Eve dus dan ook weer niet.

Wel denk ik, dat Eve niet voorkomt in een top 500 lijst van al mijn cd's, als ik die eens zou maken. Ja, en dan heb je toch zitten vergelijken. Je valt alleen anderen er niet mee lastig, dat scheelt.

tangmaster schreef:
Grappige bijkomstigheid: Belinda Meuldijk siert de hoes.
Is dat zo? Ik weet dat ouderdom met gebreken komt, maar dat een mens zo kan aftakelen had ik niet gedacht!

avatar van Marty McFly
tangmaster schreef:
(Grappige bijkomstigheid: Belinda Meuldijk siert de hoes.)

Serieus?

tangmaster
Marty McFly schreef:

Serieus?

Yep.

avatar van sierrra
Helaas, dit is niet de APP die ik graag hoor. Lucifer en If i could change your mind zijn nog wel aardige nummers. De rest kan mij niet echt bekoren. Op de één of andere manier raken de nummers me niet echt. Om eerlijk te zijn vind ik het laag genoteerde Stereotomy stukken beter dan dit album.

avatar van Snakeskin
kakt na de instrumentale opener volledig in.

avatar van dazzler
EVE 1979

De geremasterde edities van de APP albums zijn een streling voor het oor.
Jammer dat de teksten ontbreken, want die zijn essentieel voor conceptalbums.
Voor de rest zijn ze zeer verzorgd uitgewerkt met interessante liner notes.

Eve is het zwakkere zusje tussen de APP albums.

Bij bonustrack 10 lees ik dat Parsons en Woolfson werkten aan hun nieuwe project
The Sicilian Defence, dat echter door de platenfirma werd afgekeurd en geklasseerd.
Bonustrack 10 is een mooie pianoballad uit die sessies.

APP begon daarna aan Eve, en vermits één en één twee is,
ligt hier misschien al een verklaring waarom het songmateriaal
van Eve minder sterk is, minder beklijft. De inspiratie werd namelijk
deels al geïnvesteerd in het bewuste, onuitgegeven werkstuk.

Maar is Eve wel echt zo zwak als graag beweerd wordt?

Lucifer, Damned if I Do en If I Could Change Your Mind
drijven na een paar beluisteringen boven als de topnummers.

Lucifer is een bijzonder sterke instrumental.
De verleiding als centraal thema: spelen met vuur.
De slang uit de tuin van Eden ... een devil in disguise ...

Ik hoor in Lucifer invloeden van Jean-Michel Jarre.
Maar wat zo interessant is aan de vroege APP albums is de wijze
waarop Parsons en Woolfson invloeden uit de popmuziek
van toen integreren in hun progressieve rockconcept.

Zo hoor ik in Damned If I Do het vermomde disco element
dat eind jaren 70 opduikt in het werk van diverse rockgroepen.
Blazers en strijkers op een strakke beat en een fraai solerende gitaar.
Het thema suggereert de verleiding tot overspel: het vlees is zwak..

Vrouwelijke leadvocalen op If I Could Change Your Mind.
APP sluit af met de traditionele ballad en ik moet onverwijld denken
aan aan het symfonische gezicht van ABBA dat vanaf The Album (1977)
langzaam hun muziek binnensloop ... APP is altijd bij de tijd.

In zijn thematiek tast Eve alle facetten van de relatie man-vrouw af.
Op If I Could Change Your Mind is dat het universele verhaal van de geliefde
die treurt om de partner die hem (in dit geval haar) verlaten heeft;

Van ABBA naar de Bee Gees is maar een kleine stap op Eve.
Zowel de Zweden als de Australiërs domineerden de hitparades in 1978.
You Won't Be There lijkt wel een ballad op maat van de broertjes Gibb.
Helaas dreigt dit nummer al dra te verzanden in meligheid.

Winding Me Up wil een tegengewicht zijn van zijn voorganger.
Het begint met die typische, schalkse, APP knipoog naar de barok muziek,
maar het lied evolueert al snel richting lichtgewicht hitparadesong.
Een nummer als een flirt ... vluchtig en even snel vergeten.

Traditioneel is de tweede track op een APP een uit de kluiten gewassen rocker.
You Lie Down with Dogs toont gastzanger Lenny Zakatek op zijn best.
Thema van het nummer is de minaar die als een hond aan de voeten
van zijn "maneater" gekluisterd ligt ... de man als liefdesslaaf.

I'd Rather Be a Man is het nummer met de synthpop dreun.
Elk APP album heeft wel zo'n nummer, meestal een instrumental.
Hier is het een gezongen lied dat het verleidingsspel van de vrouw
op de korrel neemt: liever een man te zijn dan een uitsloofster.

Don't Hold Back is voor mij het zwakste nummer van Eve.
Goedkope radiopop uit vervlogen tijden ... hier slagen de vrouwelijke
vocalen er niet in om zoals op 9 het thema van dit album kracht bij te zetten.

Secret Garden is een instrumental die de luisteraar
met Beach Boys achtergrondkoor wil meenemen naar een palmboomstrand
alwaar we naar hartelust van Eva's verboden vruchten mogen plukken.

Dit is een driesterrenalbum.

Ik vind hem mooi passen tussen de andere APP langspelers.
Maar veel songs komen en gaan, zijn even vluchtig als vlinders
in de buik van een doorsnee man in de ban van een mooie vrouw.

avatar van musician
Het is weer een prachtig stuk Dazzler.

Zou je niet als gastspreker een prachtige voordracht kunnen houden, 22 maart in de Mezz? Met als thema: hoe schrijf je waardevolle recensies op Musicmeter, zo eentje die niet vervalt in algemeenheden en toch duidelijk weergeeft wat je smaak is?

Want wij geven nu toevallig allebei drie sterren voor Eve (of juist niet toevallig) maar het had mij, met een dergelijk stuk, niet uitgemaakt of je uiteindelijk 1 of 5 sterren had gegeven. Het geeft prachtig je mening weer, en dat is waar het om draait.

Dat je schrijft dat The APP altijd bij de tijd was en vervolgens schrijft dat het van ABBA naar de Bee gees maar een kleine stap is op Eve, doet mij huiveren, maar het nog eens overziende geloof ik werkelijk dat je nog gelijk hebt ook.

Treurig dat een platenmaatschappij na de eerste drie (en goede) cd's van The APP in staat is om een vierde project af te keuren, zoals je schrijft. Je zou toch denken, dat de maatschappij er van mocht uitgaan, met een betrouwbare groep te werken.

Ik heb ook die versie van Eve, ik ga dat verhaal van The Sicilian divorce eens lezen. Zou de muziek niet goed genoeg zijn geweest, de composities? Of zou de platenmaatschappij het thema niet hebben aangedurfd, misschien te controversieel?

Overigens kun je je de deceptie bij Parsons en Woolfson voorstellen, die met de moed in de schoenen dan maar beginnen aan Eve. Bepaald geen bemoedigende actie van Arista, je kunt je nu voorstellen waarom Eve klinkt zoals het is.

Misschien, als Parsons en Woolfson het project nog ergens op een plank hebben liggen, dat ze toch nog eens..........................en dan samen........................Wishful thinking.

avatar van dazzler
Dank voor de wierook.

Ik vermoed dat het thema zelf te controversieel was.

The Sicilian Defence ... ruikt naar de maffia en haar praktijken.
Waarschijnlijk hebben beide heren toch wel wat muziekjes
op Eve gebruikt, maar het moest allemaal sneller gaan.

Zo stel ik het me voor, want in die tijd
moest je elk jaar een album klaar hebben.

En zo komt het dat de invloeden van JM Jarre, Bee Gees en ABBA
net iets zichtbaarder aan de oppervlakte kwamen of maw
niet zo deskundig verwerkt werden in het eigen geluid.

Want dat vind ik het meest typerend voor Eve. Dat je er, meer nog
dan bij andere albums, de invloeden van buitenaf in kan terughoren.

Down_By_Law
Deze CD had ik lange tijd links laten liggen omdat ik er bij de eerste luisterbeurt weinig aan vond. Gelukkig heb ik "Eve" gisteren een herkansing gegeven. Elk APP album na "I Robot" (1977) heeft wel één of meer mindere tracks, zo ook "Eve" ('Winding Me Up' en 'Don't Hold Back'). Ik heb alle APP albums, en het valt mij op dat de nummers die door de van Manfred Mann's Earth Band bekende Chris Thompson (aka Chris Rainbow) gezongen worden vaak de minste op de albums zijn. Merkwaardig, want het is een heel goede zanger. Wellicht kreeg hij van Parsons en Woolfson alleen de afdankers.

Verder is "Eve" een prachtplaat: vooral het instrumentale 'Lucifer' is grandioos. 'You Lie Down With Dogs', prima gezongen door Lenny Zakatek, is ook een hoogtepunt. Onmisbaar zijn natuurlijk de mierzoete ballads, zoals 'You Won't Be There' en het door Lesley Duncan gezongen 'If I Could Change Your Mind'. Ik vind ze erg mooi. 'I'd Rather Be A Man', 'Damned If I Do' en 'Secret Garden' tenslotte zijn geen hoogtepunten, maar gewoon prima songs.

"Eve" is sinds gisteren één van mijn favoriete APP albums geworden. Natuurlijk wordt het wel een beetje overschaduwd door de voorgangers (zoals "I Robot" en "Pyramid"), en opvolger "The Turn Of A Friendly Card", maar het is naar mijn mening wel beter dan de platen vanaf "Ammonia Avenue".

Down_By_Law schreef:
"Eve" is sinds gisteren één van mijn favoriete APP albums geworden.
"Eve (1979)" is niet mijn meest favoriete Project album. Alhoewel ik het nummer "If I Could Change Your Mind" één van de mooiste nummers vind uit het omvangrijke The Alan Parsons Project oeuvre. Maar die hoes! "Eve (1979)" heeft de allermooiste hoes van alle T.A.A.P. albums. De droef ogende dames hebben altijd zeer tot mijn verbeelding gesproken .