CunninLynguists - Will Rap for Food (2001)

Label: Freshchest

1. Will Rap for Food (0:25)
  2. Lynguistics (2:27)
  3. Mic Like a Memory (4:37)

met Kory Calico

4. So Live! (3:08)
  5. Hey (0:27)
  6. Fukinwichu (4:49)
  7. Ain't No Way (3:57)

met Mr. SOS en Anetra

8. Missing Children (4:55)

met Braille

9. Midnight (0:33)
  10. Thugged Out Since Cub Scouts (3:52)

met Jugga the Bully en Mr. Raw

11. Kno's Diggin' (0:37)
  12. Halfanimal (4:00)
  13. Family Ties (4:09)

met Cashmere the PRO

14. Dirty South (0:33)
  15. Mindstate (3:54)
  16. Takin' the Loss (5:28)

met Jugga the Bully

17. Not Guilty (3:39)
  18. 616 Rewind (4:15)

met Tonedeff, Sankofa, Kashal-Tee en Celph Titled

Doper dan dope

avatar van T.O.
Die titel doet me weer aan de videoclip van "Dre Day" denken

Kalmheid.

avatar van J.M.
2de album van Cunninlynguists dat ik luister. En deze klinkt ook weer erg goed. Die beats zijn gewoon geniaal hier. En ook weinig dieptepunten. 4 of 4,5. Nu toch nog maar ff 4

avatar van thomzi50
Vanmiddag tweedehands gekocht, was toch eigenlijk een schande dat ik dit album zo slecht ken (en niet had)

avatar van MJ_DA_MAN
Voor nu een 3,5*. Het album begint focking geweldig met het nummer Lynguistics. De beat, de afwisseling van de raps, echt zo vet . Helaas volgen daarna een grote reeks nummers die opzich wel goed zijn maar die me absoluut minder doen. Tegen het einde aan komen er weer wat lekkere nummers voorbij zoals Halfanimal, Halfman en vooral Mindstate. 616 Rewind is dan ook weer een goede afsluiter maar vette lines (Tonedeff weer hè). Ik hoop dat ik de nummers die ik wat ''minder'' vond nog wat meer ga voelen de komende luisterbeurten.

avatar van FunkyMonk
Dat nummer Mic Like a Memory is de rust zelve.

avatar van Backslap
Erg dope album , met goede humor

avatar van J.M.
Ik verhoog naar 4,5*, egt een super goed album wat heerlijk wegluistert door de geweldeig beats.

avatar van herbertwest
J.M. schreef:

Ik doe met je mee. Heb Souternundergroundrap en dit album iets hoger staan dan A Piece of Strange.

avatar van J.M.
Is Souternundergroundrap dan een beetje hetzelfde als deze kwa stijl? Anders moet ik die zeer binnenkort ook maar is gaan beluisteren,

Ik heb deze net ook even origineel besteld

Jamaican
Ik heb dit album nu eenmaal beluistert en er is geen enkel nummer die ik echt zwak vond. Lynguistics (erg aparte beat ), Mic Like a Memory zeer goeie raps met een rustige beat. De komende dagen zal dit zeker nog worden gedraaid.

avatar van J.M.
Mic Like A Memory vind ik echt het beste nummer van dit album, echt geweldig. Super tekst met prachtige beats, de beats op dit album zijn sowieso al van erg hoog niveau. Ze overheersen ook niet zoveel als A Piece Of Strange, daarom vind ik deze ook lekkerder.

Social_Mask
Beats zijn zeer goed hier zeg. Heerlijke raps ook. Lynguistics vind ik samen met Missing Children, Family Ties en Mindstate het beste nummer. Geweldig echt. Zit tegen de 4,5* aan, maar voor nu een dikke 4*. Kan veranderen. Nog niet zogoed als A Piece of Strange, ik vond het daar juist uber relaxt om de beats aan te horen zonder tekst.

Social_Mask
Verhoog dit naar 4,5*. Wát een geweldige nummers staan hier op zeg! Stukken meer uitschieters dan apof, maar dat album vind ik toch nét wat lekkerder. Al scheelt het niet veel.

Nik Ankersmit
alle cunninlynguists albums die neusje van de zalm shit ..

avatar van Korhymes
Wat een heerlijk album is dit Ze hebben een aparte style en bieden veel variatie met onderwerpen. Het hele album heeft een luchtig, grappig sfeertje (kan je ook wel verwachten met zo een album titel) maar er zitten ook serieuzere nummers op zoals Family Ties die een geweldige afsluiter heeft trouwens:

But karma's a double edge sword
So thanks for letting me borrow your fuckin' umbilical cord

Kno zorgt naast vermakelijke raps ook voor dope beats die "The South" op een hele andere manier representen dan je normaal gewend bent. Dope gast-artiesten, vooral op 616 Rewind waar Tonedeff en Celph Titled wat gruwelijke lines droppen. Ik geef het een dikke 4,5

Social_Mask schreef:

Vind deze nu wat beter dan A Piece of Strange..
Lynguistics, Mic Like a Memory, Missing Childeren, Thugged Out, Family Ties, Mindstate... allemaal focking goed!

avatar van J.M.
Vind dit zelf ook de beste van de 3 albums van Cunninlynguists, maar alledrie de album staan bij op 4,5*,

Deze gasten zijn gewoon focking goed.

avatar van Stapler
Dit is ziek (and I mend that in a good way).
Waar te koop?

Social_Mask
Ik had volgens mij een album zien liggen in Fame. Via Internet koop ikzelf iig niet.

avatar van Stapler
Ok.
Ja ik opzich wel rederlijk vaak want in Deventer kom je vaak niet verder dan top40 gerap.
Maar de magie verdwijnt vaak compleet van een album als je het via internet koopt.
Tenminste dat heb ik wel eens en het zou natuurlijk zonde zijn als dat hierbij het geval was.

Conclusie: Kerstvakantie, daggie Amsterdam.

avatar van Reijersen
Na dit album en Southernunderground vind ik de Cunninlynguists wel wat aangenamer, desalniettemin is dit een sterk hiphopalbum waar veel hiphoppers nog eens een voorbeeld aan mogen nemen. Vooral qua originaliteit en lyrics.

3,5 ster.

avatar van Chrisseh
Qua producties een heel stuk minder dan de latere releases, je ziet dat Kno nog een beetje in moet komen. Maar dat neemt niet weg dat dit echt een fantastisch album is! De producties hebben een andere 'insteek', minder gelaagd en zetten minder een sfeer neer, maar zitten nog steeds erg sterk in elkaar.
Tekstueel zit het ook goed.

Langzamerhand groeit deze groep toch uit tot (een van) mijn favoriete huidige hip-hop groepen. Kwaliteit na kwaliteit.

De intro vind ik fantastisch, en de sluit ook goed af; in de laatste verse van 616 Rewind:

Kill an unborn baby and you still couldn't de-fe(a)t-us!

Ik denk dat ik ook deze een 4,5* ga geven.

EPMD
geweldig album... die beats die zijn gewoon van een geweldige kwaliteit... weet iemand van de hiphopheads waar ik deze cd kan krijgen? alvast bedankt!!!

avatar van J.M.

en dan zoeken op Will Rap for Food, want als je op Cunninlynguists zoekt komt ie er niet bij te staan.

thnx man...

Social_Mask
Ask DMX why he hasn't found his dogs yet

EPMD
ik heb hem verhoogd naar 5*. het is een zwaar relaxed album, ik heb hem ook gelijk besteld...

avatar van JLjuju
Geweldige teksten, geweldige beats, kortom: geweldig album.
Met de nadruk op geweldige beats: Ze zijn allemaal even goed.
Plus daarop dat de teksten ook echt goed zijn, teminste serieuze onderwerpen, wat ik van bijna alle andere zuidelijke rappers niet kan zeggen..
Terechte 5 sterren gekregen van me.