CunninLynguists - Will Rap for Food (2001)

Label: Freshchest

1. Will Rap for Food (0:25)
  2. Lynguistics (2:27)
  3. Mic Like a Memory (4:37)

met Kory Calico

4. So Live! (3:08)
  5. Hey (0:27)
  6. Fukinwichu (4:49)
  7. Ain't No Way (3:57)

met Mr. SOS en Anetra

8. Missing Children (4:55)

met Braille

9. Midnight (0:33)
  10. Thugged Out Since Cub Scouts (3:52)

met Jugga the Bully en Mr. Raw

11. Kno's Diggin' (0:37)
  12. Halfanimal (4:00)
  13. Family Ties (4:09)

met Cashmere the PRO

14. Dirty South (0:33)
  15. Mindstate (3:54)
  16. Takin' the Loss (5:28)

met Jugga the Bully

17. Not Guilty (3:39)
  18. 616 Rewind (4:15)

met Tonedeff, Sankofa, Kashal-Tee en Celph Titled

avatar van hiphopmaster
Lang had ik het idee dat deze net even iets minder was dan Dirty Acres. Maar deze is gewoon van dezelfde hoge kwaliteit, al dan niet hoger en behoort dus tot het beste werk van Cunninlynguists!!!!
Zo krijg ik bij Mic Like a Memory iedere keer kippenvel, dat nummer is zo verschrijkelijk mooi. Als het nummer So LIve er niet op had gestaan, had deze zomaar in mijn top 10 kunnen belanden. Dat nummer vind ik echt niet om aan te horen. Maar de rest van de nummers zijn gewoon zo heerlijk.
Hoogtepunten ondere de hoogtepunten zijn voor mij Mic Like a Memory, het instrumentale Not Guilty, Missing Children (met een fantastische Braille), Halfanimal, Halfman en uiteraard ook Lynguistics. 4,5*!!!

avatar van Rhythm & Poetry
Dit is nu mijn favoriete CunninLynguists album, heb de 5* geruild met A Piece of Strange. Hier straalt de kracht van CunninLynguists vanaf. Staat geen vervelend nummer op (belangrijker ik vind elk nummer minimaal goed). Er staan 3 van mijn favoriete tracks op:

-Lynguistics
-Missing Children
-616 Rewind

Poroductioneel is dit ongeveer het beste wat de scene te bieden heeft (vind ik). Lyrics zijn ijzersterk. De sfeer, de delivery, de flows benaderen imo perfectie.

Komt iemand mij eens effe ene klap voor de kop geven?

Hoe kan het in godsnaam dat ik CunninLynguists nu pas echt ontdek. Fuck de 50 Cent's, Faboloussen en andere Nelly's waar ik in mijn beginjaren als hiphop-liefhebber aan verspild heb...

Alle detail commentaren zeggen genoeg... 4,5 *

avatar van hiphopmaster
Swasko schreef:
Komt iemand mij eens effe ene klap voor de kop geven?

Check dan ook maar het andere werk van ze, dat zal je dan ook wel waarderen!

avatar van prodi9y9
@Swasko: ik denk dat 80% van ons zo is begonnen...kan ook niet anders, dat is wat je ziet op tv enzo. je zult het eerst moeten vinden, en ik heb het echt moeten LEREN luisteren. nu luister ik zelden nog die pop-hip-hop. Hoewel j met nelly idd ook wel erg ver gaat:D jammer dat gasten als deze en bv. brother ali, sage, en CYNE zo weinig aandacht krijgen. hoe creatiever hoe minder aandacht lijkt t wel.

het deze trouwens net pas binnen, klinkt zeker super...k w8 ff met stemmen.

tuktak
waarschijnlijk het beste hiphopalbum dat ik ken. als beats-liefhebber is dit gewoon extreem smullen geblazen. 2001, 7 jaar geleden al dat dit gemaakt is. was dit album nu uitgebracht, dan was het nog steeds vernieuwend geweest. niemand kan dit blijkbaar na doen. de klanken op dit album blijven niet zoals bij de meeste producties hangen bij de oorschelp, maar lijken nog veel dieper je hoofd in te gaan. zoals de accordeon (of wat is het...) in thugged out since cub scouts, en die vioolsamples en hoge piepjes en bliepjes in lynguistics. kippevel krijg ik daar van. geniaal.

|Joël|
Ja heel mooi album dit. Zie dat ik deze nog niet eens van een bericht heb voorzien. Mic Like a Memory bijvoorbeeld, prachtig! Die beat met dat Common sampletje uit 1-9-9-9; I shine in spaces where time is just a glare, hold the mic like a memory.

avatar van J.M.
|Joël| schreef:
Ja heel mooi album dit. Zie dat ik deze nog niet eens van een bericht heb voorzien[/i].

en van een stem.

avatar van Stapler
Maar eens herluisterd en een 5* gegeven!
Ik vind alleen 616 Rewind echt zo'n Tonedeff beat hebben zeg maar..
Bovendien herken ik ook een sample uit Reason.
Maar verder is dit echt een geniale cd.

Eerste luisterbeurt gehad..
Klonk goed .. Lekkere flow, fijne beats, aardige teksten.

EPMD
waar kan ik deze krijgen?? ik ben al eeuwen op zoek naar deze..

Heb deze groep pas net ontdekt, ben bezig met eerste luisterbeurt en het klinkt op het eerste gehoor lekker. Vooral de beat van lynguistics springt er boven uit. waardering volgt nog.

avatar van Carolaah
Hmm deze cd wordt steeds beter.. Wat een geweldige tracks..
Wat een originaliteit! Wat een fijn geluid, kwaliteit, heerlijke softe beats, goede raps en flows..

Ik wil deze cd ook in huis halen, maar kan hem nergens vinden .

avatar van -d-
-d-
je kan hem krijgen bij www.proxis.nl
en dan zoeken op will rap for food...

ik heb het daar ook besteld.

avatar van Carolaah
thanks, ik heb hem inmiddels bij Velvet music besteld.
Ben benieuwd..

Kan niet wachten tot ik hem in huis heb

RedLightCityBoy
Yeahhh! mijn 100e stem!

Goed album.
CunninLynguists is een goede rapgroep, maar ik moet het toch het meest hebben van de beats. De rappers zijn zeker niet perect qua flow.
Op Lynguistics ben ik meer overtuigt van de beat dan van de raps.
Ik denk wel dat meerdere dat hebben.
Maar dit album is toch stiekem wel heel erg lekker.

avatar van nega
geniaal album. lekkere beats lekkere flows. het album begint echt pas bij aint no way. en damnn what is missing children en tugged out toch zo goed.

avatar van -d-
-d-
het zou vet zijn als Kno van het interlude ''Kno's Diggin'' een gewone nummer zou maken...

avatar van MAS
MAS
Net ondekt via een vriend van me. Klinkt echt goed. Denk dat dit nog wel een van mijn favoriete albums kan worden.

avatar van Carolaah
Yay! Hij is binnen! En hij knalt nu heerlijk uit de speakers!

Nice nice

avatar van MAS
MAS
Ben op een of andere manier op Lynguistics blijven haken na het album 2 x te hebben geluisterd. Lynguistics heb ik inmiddels al zo veel geluisterd dat ik nu de rest van het album nog maar eens ga checken,

avatar van nuf
nuf
Damn wat klinkt dit toch geweldig, de beste beats die ik sinds tijden heb gehoord, dat sfeertje is echt heerlijk. De teksten.. ja ik luister bijna alleen NLhiphop dus moeilijk te zeggen, ik pak binnenkort even de teksten erbij en geef later mijn cijfer.

avatar van -marco-
Heel sterk album van cunninlynguist, niet beter dan a piece of strange in mijn ogen, meer bovengemiddeld degelijk!!

avatar van P Jay
"Will Rap for Food" is een beresterk debuut voor Cunninlynguists en een sterk undergroundalbum toucourt. DJ Kno bewijst hier voor de eerste keer dat hij écht wel één van de betere loopdiggers van het nieuwe millennium is. Zijn begiftigd muzikaal gehoor laat hem toe loops tevoorschijn te toveren uit de meest uiteenlopende genres. Naast de standaard-breaks uit jazz-, funk- en soulplaten haalt Kno ook materiaal uit klassieke muziek en opera. En - nog belangrijker - zijn samplegebruik klinkt uiteindelijk erg vet.

Het muzikale pallet aan hoge virtuoze nootjes op "Lynguistics" zorgt ervoor dat dit ietwat korte en tekstueel niet speciaal memorabele nummer één van de betere nummers wordt van "Will Rap for Food". Of wat dan gezegd van "Mic Like a Memory". Dromerige geluiden tillen je gedachten op zodat je in het ijle tussen bloemkoolwolken lijkt te zweven en de gevoelige jazzy trompetten zetten die sfeer uitdrukkelijk voort. Wàt 'n productie! Maar Kno beheerst ook de kunst om "basic" boombap in elkaar te knutselen. "Fukinwichu" teert op een funky bassgroove en ook hier komt Kno perfect mee weg.

Kno heeft echter vooral een voorliefde voor violen en andere epische geluiden die een coherente sfeer weten neer te zetten, waar het eerder genoemde "Mic Like a Memory" ook een voorbeeld van is. "Family Ties" is één en al drama, zowel tekstueel als productioneel. "Missing Children" streeft een zelfde soort sfeer na als "Mic Like a Memory", maar slaagt daar mijns inziens iets minder in. Scherpe vioolstrijken op "Ain't No Way" geven het nummer een oprechte kwaadheid mee, alsof er zowel de producer als de MC's iets van het hart moet, terwijl de viool op "Mindstate" een totaal andere gevoel evoceert van melancholie en contemplatie over het leven. Kno is in de eerste plaats een sfeerschepper en op de tweede plaats een producer. Al steelt hij technisch gezien als producer ook wel de harten van de hiphopliefhebber met zijn accordeon op "Thugged Out Since Cub Scouts" en sopraansolo-loop op "Takin' the Loss".

Als MC is Kno duidelijk minder fijn besnaard, daarenboven heeft hij een niet zo aangename stem. Gelukkig is Deacon the Villain een fijne MC met leuke punchlines, maar hij kan zijn speelse zijde perfect afwisselen met serieuzere momenten die resulteren in intelligente lyrics die de met veel gevoel beladen soundscapes voldoende eer bewijzen.

Alle nummers op "Will Rap for Food" zijn kundig in elkaar geknutseld, maar slechts enkele zijn kwalititatief van het allerhoogste niveau. Op één misser na ("So Live") zijn alle nummers evenwel goed tot zeer goed, maar slechts enkele nummers als "Lynguistics", "Mic Like a Memory" en "Mindstate" zijn van een uniek niveau dat stilaan een klassieke status kan opeisen. Gezien het meer dan degelijke totaalplaatje en enkele erg positieve uitschieters krijgt "Will Rap for Food" een dikke 4 sterren.

avatar van René.
Is dat een Eminem sample in Fukinwichu ? Kan er zo snel niet opkomen.

avatar van JLjuju
Ja, uit Kill You

Oh ja, thnx.

Goed album verder trouwens. 4.0 voorlopig.

avatar van MJ_DA_MAN
En in Halfanimal ook (van Just Don't Give a Fuck).

Klopt ja en zelfs Ken Kaniff wordt gesampled

avatar van Outblasty
Heb dit album nu pas voor het eerst beluisterd.

Lynguistics, Mic like a memory, Missing children en 616 Rewind sprongen er voor mij erg uit.