CunninLynguists - Will Rap for Food (2001)

Label: Freshchest

1. Will Rap for Food (0:25)
  2. Lynguistics (2:27)
  3. Mic Like a Memory (4:37)

met Kory Calico

4. So Live! (3:08)
  5. Hey (0:27)
  6. Fukinwichu (4:49)
  7. Ain't No Way (3:57)

met Mr. SOS en Anetra

8. Missing Children (4:55)

met Braille

9. Midnight (0:33)
  10. Thugged Out Since Cub Scouts (3:52)

met Jugga the Bully en Mr. Raw

11. Kno's Diggin' (0:37)
  12. Halfanimal (4:00)
  13. Family Ties (4:09)

met Cashmere the PRO

14. Dirty South (0:33)
  15. Mindstate (3:54)
  16. Takin' the Loss (5:28)

met Jugga the Bully

17. Not Guilty (3:39)
  18. 616 Rewind (4:15)

met Tonedeff, Sankofa, Kashal-Tee en Celph Titled

avatar van P Jay
"Will Rap for Food" is een beresterk debuut voor Cunninlynguists en een sterk undergroundalbum toucourt. DJ Kno bewijst hier voor de eerste keer dat hij écht wel één van de betere loopdiggers van het nieuwe millennium is. Zijn begiftigd muzikaal gehoor laat hem toe loops tevoorschijn te toveren uit de meest uiteenlopende genres. Naast de standaard-breaks uit jazz-, funk- en soulplaten haalt Kno ook materiaal uit klassieke muziek en opera. En - nog belangrijker - zijn samplegebruik klinkt uiteindelijk erg vet.

Het muzikale pallet aan hoge virtuoze nootjes op "Lynguistics" zorgt ervoor dat dit ietwat korte en tekstueel niet speciaal memorabele nummer één van de betere nummers wordt van "Will Rap for Food". Of wat dan gezegd van "Mic Like a Memory". Dromerige geluiden tillen je gedachten op zodat je in het ijle tussen bloemkoolwolken lijkt te zweven en de gevoelige jazzy trompetten zetten die sfeer uitdrukkelijk voort. Wàt 'n productie! Maar Kno beheerst ook de kunst om "basic" boombap in elkaar te knutselen. "Fukinwichu" teert op een funky bassgroove en ook hier komt Kno perfect mee weg.

Kno heeft echter vooral een voorliefde voor violen en andere epische geluiden die een coherente sfeer weten neer te zetten, waar het eerder genoemde "Mic Like a Memory" ook een voorbeeld van is. "Family Ties" is één en al drama, zowel tekstueel als productioneel. "Missing Children" streeft een zelfde soort sfeer na als "Mic Like a Memory", maar slaagt daar mijns inziens iets minder in. Scherpe vioolstrijken op "Ain't No Way" geven het nummer een oprechte kwaadheid mee, alsof er zowel de producer als de MC's iets van het hart moet, terwijl de viool op "Mindstate" een totaal andere gevoel evoceert van melancholie en contemplatie over het leven. Kno is in de eerste plaats een sfeerschepper en op de tweede plaats een producer. Al steelt hij technisch gezien als producer ook wel de harten van de hiphopliefhebber met zijn accordeon op "Thugged Out Since Cub Scouts" en sopraansolo-loop op "Takin' the Loss".

Als MC is Kno duidelijk minder fijn besnaard, daarenboven heeft hij een niet zo aangename stem. Gelukkig is Deacon the Villain een fijne MC met leuke punchlines, maar hij kan zijn speelse zijde perfect afwisselen met serieuzere momenten die resulteren in intelligente lyrics die de met veel gevoel beladen soundscapes voldoende eer bewijzen.

Alle nummers op "Will Rap for Food" zijn kundig in elkaar geknutseld, maar slechts enkele zijn kwalititatief van het allerhoogste niveau. Op één misser na ("So Live") zijn alle nummers evenwel goed tot zeer goed, maar slechts enkele nummers als "Lynguistics", "Mic Like a Memory" en "Mindstate" zijn van een uniek niveau dat stilaan een klassieke status kan opeisen. Gezien het meer dan degelijke totaalplaatje en enkele erg positieve uitschieters krijgt "Will Rap for Food" een dikke 4 sterren.

avatar van Illmaticly Ill
Ben erg blij met de ontdekking van CunninLynguists. Wat een heerlijk album is dit. Echt ziekelijk goede teksten, en heb nog nooit zo'n vette producties/beats gehoord. Begin met 4,5*.

Werkelijk waar een geweldig rap album dat bij mij persoonlijk bij iedere stemming past...
Dat komt wat mij betreft doordat de muziek enerzijds sfeervol en rustig is. Anderzijds gebeurt er wel van alles als je er goed naar luistert, mooie melancholische trompetten of samples die klinken en je laten wegdromen. En dan nog de raps er bovenop, gedreven en met gevoel gebracht en als je er goed naar luistert gaat het ook nog ergens over.

Origineel en fenomenaal.