CunninLynguists - Will Rap for Food (2001)

Label: Freshchest

1. Will Rap for Food (0:25)
  2. Lynguistics (2:27)
  3. Mic Like a Memory (4:37)

met Kory Calico

4. So Live! (3:08)
  5. Hey (0:27)
  6. Fukinwichu (4:49)
  7. Ain't No Way (3:57)

met Mr. SOS en Anetra

8. Missing Children (4:55)

met Braille

9. Midnight (0:33)
  10. Thugged Out Since Cub Scouts (3:52)

met Jugga the Bully en Mr. Raw

11. Kno's Diggin' (0:37)
  12. Halfanimal (4:00)
  13. Family Ties (4:09)

met Cashmere the PRO

14. Dirty South (0:33)
  15. Mindstate (3:54)
  16. Takin' the Loss (5:28)

met Jugga the Bully

17. Not Guilty (3:39)
  18. 616 Rewind (4:15)

met Tonedeff, Sankofa, Kashal-Tee en Celph Titled

avatar van Rhythm & Poetry
Dit vind ik toch echt het beste CunninLynguists album, derhalve verhoog ik het met 0,5*. Kno zorgt voor de perfecte, sfeervolle beats en de rappers maken het af. Het levert geweldige tracks op en binnen die geweldige tracks ook nog eens pure uitblinkers. Neem Missing Children, Halfanimal en Takin' The Loss bijvoorbeeld.

avatar van Jurrien
Dit is mijn 3de Cunninlynguists album en dit is mijn favoriete Hip-Hop groep aan het worden. Kno behoort tot de beste producers van het moment en Deacon The Villian is meer dan een goede MC, stem volgt nog wel.

avatar van Outblasty
Wat heeft iedereen hier toch tegen So live? Ik vind dat echt een vet nummer. Weliswaar niet aangekruist als favoriet maar dat nummer hoort wat mij betreft zeker bij de betere helft van het album.

avatar van P Jay
Outblasty schreef:

Ik vind het een kutnummer met een refrein dat zwaar op mijn zenuwen werkt en een chaotische, nergens heen leidende productie. Daarenboven past de blockparty-sfeer en call 'n response-rapstijl helemaal niet op dit album.

avatar van panjoe
Pff 616 Rewind is echt te nijs ...

P-DawG

MAS
Een sterk debuut van Cunninynguists. Lynguistics is natuurlijk een klassieker en nummers zoals Family Ties en Thugged Out Since Cub Scouts zijn ook van hoog niveau. So Live vind ik ook een erg lekker nummer.

avatar van alexander-r
Ongelofelijk goed album, Lynguistics en mic like a memory zijn de uitschieters, in de laatst genoemde bereikt Kno een van zijn hoogtepunten qua produceren, echt geweldig

avatar van Timmie
Mic like a memory is echt not guilty is ook goed.

avatar van Timmie
ik vind dat dit album veel uitschieters heeft, vooral de eerste 3 tracks en de laatste 2. de producties zijn altijd dope.

avatar van He$$el_01
Geniaal album dit. Ga binnenkort maar even wat meer albums van ze luisteren. De beats van Kno zijn erg lekker en met een mooie sfeer. Deacon past er met zijn raps perfect bij. Ook Kno is een goede rapper met goede teksten, maar duidelijk minder dan Deacon. Beste nummer voor mij is dan ook niet toevallig Halfanimal. Lekkere beat met drie goede verses van Deacon.

Andere uitschieters zijn:
Lynguistics (Die beat )
Ain't No Way (Na al een erg goede verse van SOS een nog betere verse van Deacon)
So Live (Op zich niet heel speciaal, maar het klinkt gewoon erg goed. Dit keer de beste verses van Kno)
Mic Like A Memory (Perfecte beat en goede raps)

FightForMore
Is dit hele album een beetje in de stijl van 'Mic like a memory' ?

avatar van Robbie Keane
Hmmmm... redelijk, ik weet nog wel dat Lynguistics iets sneller is maar het is wel die stijl qua produceren met dat soort sampletjes.
Als je dat nummer tof vind is dit wel een aanrader.
Mic Like a Memory is wle heerlijk rustig.

MAS
Het kan bijna niet dat je Lynguistics niet tof vind.

avatar van kobe bryant fan
Leuk album,vol met relaxte beats en leuke raps een dikke 4.0*

avatar van Jurrien
CunninLynguists staan voor kwaliteit. Vind dit een lekker album met Lynguistics en Halfanimal als favorieten, maar ik vind Southernunderground & APOS net iets meer sfeer hebben.

avatar van discipline
Werd deze nou opnieuw uitgebracht?

Mic Like A Memory

discipline schreef:
Werd deze nou opnieuw uitgebracht?

Ja er staat een rerelease gepland voor dit jaar op APOS music.

FightForMore
Ik heb dit album al zo'n drie keer op de proef gelegd en vandaag breng ik een officiële stem uit. Dit album is geweldig en dit had ik niet verwacht. Ik wist wel dat dit geen slecht product zou zijn, maar zo goed dacht ik ook nu ook weer niet. Al in het begin van het album brengen ze een sterk sfeertje. De samples zijn goed gekozen voor het betreffend thema. Toppers zijn 'Mic Like a Memory', 'Aint No Way', 'Missing Children' en 'Halfanimal'. En zeker de twee laatste nummers zijn heel erg sterk. Nu zijn eigenlijk alle nummers heel erg samenhangen en iedere seconde is sfeer gezet.

avatar van Murdoc023
Ben bezig met het echte cunninlynguists te ontdekken, na de laatste drie albums beluisterd te hebben. Dit klinkt rauw, dikke beats, Deacon op zijn best. Heb dit nu een stuk of vijf keer beluisterd en ben totaal overdonderd, had dit totaal niet verwacht. Ik had verwacht, door alle reacties op de site, dat APOS het absolute hoogtepunt was. Voor mij in ieder geval niet. Bij APOS zitten er nog wel wat gezapige nummers tussen, hier is alles dik. De interludes zijn allemaal waanzinnig sterk en echt een toevoeging voor het album. Slecht de stukjes dat ze een beetje de zwerver uithangen en willen rappen for food had van mij niet gehoeven, maar qua muziek is dit fantastisch. Begin met 4,5*, maar dat zou zomaar de hoogste beoordeling kunnen krijgen. Overigens maakt Kno prachtig gebruik van violen.

EDIT: het drum n bass achtige einde van Takin a Loss is geniaal.

avatar van Thomas91
De nummers So Live! en Fukinwichu vind ik niks en niet boeiend, maar de rest is echt van hoog niveau. Jammer van die nummers, anders zat er misschien wel een 5 * in na verloop van tijd. Ze halen het niveau voor mijn gevoel echt flink omlaag.

Fijne muziek verder. Ik ben geen grote hiphopkenner, maar via bijvoorbeeld de Beastie Boys er wat ingerold en via het album van Kno uit 2010 op CunninLynguists gekomen. Tot nu toe dus prima. Lynguistics is waanzinnig geniaal en catchy. Ik kan de rest buiten de eerder genoemde nummers in het lijstje van hoogtepunten ook wel noemen, maar dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Vrij toegankelijk hiphop album en met heerlijke beats en productie.

avatar van Nr.4
CunninLynguists bracht me met deze en de opvolger, samen met nog wat acts, echt in de underground hiphop. Prachtplaat dit met al erg sferische tracks Mic Like A Memory en Takin the Loss en ook de nodige humor. Het plezier om muziek te maken straalt van deze plaat af.

avatar van Slowgaze
Welke track wordt er in 'Missing Children' gesampled? Ik bedoel het vocale gedeelte met 'On my way to find myself'; ik kom er maar niet achter welke het is.

avatar van Murdoc023
"Stay dirty like Rastafarians piss tests"
"Go on fantatic and tell the artist he is wak
Find us an anorexic and tell her she's fat"

Deacon is in topvorm qua tekst en flow, Kno is in topvorm met catchy beats. Ook al gaat het helemaal nergens over, behalve dan dat commerciele rap wack is en cunninlynguists hard, dit is zwaar briljante shit. Snelle beats, met snelle flows, waarbij Deacon echt hard is. Zit te denken aan 5*. Al zit hier nog niet een heel duidelijk concept achter, toch is het echt een geheel, tenminste dat gevoel heb ik wel. En dit is allemaal nog echt rauw en puur. Het nieuwe album vergelijken met dit zorgt er voor dat Oneirology erg gelikt klinkt, zoals veel users ook aangeven op deze site.

avatar van Illmaticly Ill
Ben erg blij met de ontdekking van CunninLynguists. Wat een heerlijk album is dit. Echt ziekelijk goede teksten, en heb nog nooit zo'n vette producties/beats gehoord. Begin met 4,5*.

MAS schreef:

Ja er staat een rerelease gepland voor dit jaar op APOS music.

Helaas nog steeds geen re release.

avatar van P.O.W.
MAS schreef:

Helaas nog steeds geen re release.

Kno op QN5 Forum schreef:
For anyone wanting to support us and asking about the availability of our releases, here is any answer you could need. We’ll try and keep this updated.

AS ALWAYS, THE BEST WAY TO SUPPORT US IS TO PRE-ORDER CDS & BUY DIGITAL COPIES DIRECTLY THROUGH QN5.COM AND CUNNINLYNGUISTS.COM!

AS OF 02.16.12

Albums

Will Rap For Food
CD: Out Of Print. No current plans for re-release.
Vinyl: Out of print. Not enough demand for re-release.
MP3: Available everywhere, all money goes directly to us

...

Misschien ooit. De "demand" is er wel lijkt me.

MAS
In een ander topic op QN5 zei Kno eind vorig jaar dat er een re release komt als de distributeur het geld van Death Is Silent heeft overgemaakt..

avatar van Harderwiek
We found a few copies of "Will Rap For Food" on double vinyl, pressed by Freshchest Records in 2005, in storage. To give people a fair shot at them we will be putting these 6 copies, signed by both Deacon & Kno, up for sale on CunninLynguists.com this week at a set price of $20 USD + S&H at precisely 11:55 PM EST on Wednesday, April 25th. Just a heads up -- we'll post here again when they are ready for purchase.