Bløf - Blauwe Ruis (2002)

Rock / Pop
Label: EMI

1. Weggaan (4:43)
  2. Blauwe Ruis (4:24)
  3. Meer van Jou (4:26)
  4. Dichterbij Dan Ooit (4:19)
  5. Vrij (3:22)
  6. Mooie Dag (4:34)
  7. Diamanten (3:41)
  8. Nieuwe Maan (3:50)
  9. Vraag Me Niet (3:20)
  10. Luchtbel (4:30)
  11. Terug (4:39)
  12. Vrienden (5:18)
  13. Ouverture [Live] * (2:50)
  14. Niets Dan Dit [Live] * (4:13)
  15. Blauwe Ruis [Live] * (4:38)
  16. Dansen aan Zee [Live] * (4:37)
  17. Ze Is Er Niet [Live] * (3:52)
  18. Halverwege [Live] * (4:27)
  19. Streep Mijn Naam Maar Weg [Live] * (3:30)
  20. Aan de Kust [Live] * (4:26)
  21. Mooie Dag [Live] * (4:54)
  22. Harder Dan Ik Hebben Kan [Live] * (5:16)
  23. Meer van Jou [Live] * (7:07)
  24. Liefs Uit Londen [Live] * (4:38)
  25. Dichterbij Dan Ooit [Live] * (7:03)
  26. Reprise: Meer van Jou [Live] * (1:50)
avatar van musician
adri1982 schreef:
Dit zou wel eens het beste album van Blof kunnen zijn. Het is in ieder geval de beste van de twee Blof-Albums die ik in mijn platenkast heb staan (de andere heet 'Umoja').

bikkel2 schreef:
Ik ben al een poosje gestopt met deze band.

Mannen, dat kan natuurlijk niet
Daar zal toch op zijn minst een keer een rondje Alles Blijft Anders (2011) moeten worden gedraaid.

avatar van Funky Bookie
Lekkere plaat. De mannen hebben een eigen geluid en alhoewel het geen origineel geluid is, kan ik er prima naar luisteren. De tijdsduur is ook heel goed, want na 45 - 50 minuten begin ik altijd wel af te haken, dus ik hou het hier net.
Het optreden met Metropole Orkest valt mij eigenlijk wat tegen. Zonder de rockrandjes wordt het allemaal wel erg glad.

avatar van brandos
Tja Bløf, tegelijk één van de meest geliefde en meest verguisde bands van Nederland. Dat laatste eigenlijk bij het soort pers en publiek voor wie Nederlandstalige rock meestal toch al geen streepje voor heeft. Serieuze Nederlandse popmuziek komt (voor hen) bij voorkeur uit de Excelsior-stal en is dan ook meestal Engelstalig (of in een 'hippe-hiphop' vorm gegoten). Voor mij is dat toch anders, want ik besef terdege hoe naakt Nederlands voor ons klinkt en hoe moeilijk het ook is om een goede liedtekst te schrijven. Iets wat onze Engels-zingende artiesten dus wellicht overkomt bij Engelssprekend publiek. Misschien is het tekenend waarom zo weinig Nederlandse acts (buiten de Dance-scene dan) in de UK of Amerika aanslaan. Dus ik sta in beginsel sympathiek tegenover deze jongens. Toch komt het mij wel eens voor dat ik mij aan Bløf stoor: soms zo (nodeloos) zwaar op de hand en "op het scherpst van het mes" i.p.v. 'sne(d)e' in 'Boven' is bijvoorbeeld jammer en qua klankbeeld ook onnodig. Ook vind ik soms de liedjes qua melodie te eenvormig. Maar alleen al op basis van "Blauwe ruis" heeft Bløf haar plaats in het Pantheon van de Nederlandse popmuziek verdiend. Want hier klopt alles, qua inspiratie, tekst en muziek. Een indrukwekkend document en mooi eerbetoon aan Chris Götte.

Met afstand het best album van Blof! Voor mij zijn 'Nieuwe Maan', 'Diamanten' en 'Terug' de beste nummers op het album.

avatar van captino
Blauwe Ruis is naar mijn mening ook het beste album van Blof! Watermakers en Boven volgen er gelijk achteraan! Gewoon drie zeer goede albums! Omarm is wel sterk, maar mist een beetje de sfeer van de drie voorgangers. Na Umoja ben ik afgehaakt, niet om dat album, maar het lekkere Blof gevoel (wat dat dan ook is...) was bij mij verdwenen.

Live wel een zeer goede band, maar hun werk uit de periode 1999-2002 hebben ze voor mij nooit meer overstegen.

avatar van zaaf
captino schreef:
...maar hun werk uit de periode 1999-2002 hebben ze voor mij nooit meer overstegen.
ik kan jouw voorliefde plaatsen