Eels - The Cautionary Tales of Mark Oliver Everett (2014)

Label: Vagrant

1. Where I'm At (1:41)
  2. Parallels (3:16)
  3. Lockdown Hurricane (3:30)
  4. Agatha Chang (3:28)
  5. A Swallow in the Sun (3:37)
  6. Where I'm From (2:48)
  7. Series of Misunderstandings (3:23)
  8. Kindred Spirit (2:53)
  9. Gentlemen's Choice (2:36)
  10. Dead Reckoning (2:28)
  11. Answers (2:39)
  12. Mistakes of My Youth (4:57)
  13. Where I'm Going * (3:04)
  14. To Dig It * (0:30)
  15. Lonely Lockdown Hurricane * (3:27)
  16. Bow Out * (2:46)
  17. A Good Deal * (3:09)
  18. Good Morning Bright Eyes * (2:41)
  19. Millicent Don't Blame Yourself * (2:46)
  20. Thanks I Guess * (2:59)
  21. On the Ropes [Live Wnyc] * (3:19)
  22. Accident Prone [Live WNYC] * (2:56)
  23. I'm Your Brave Little Soldier [Live WNYC] * (2:35)
  24. Fresh Feeling [Live KCRW] * (3:52)
  25. Trouble with Dreams [Live KCRW] * (3:41)
  26. Oh Well [Live KCRW] * (3:35)
avatar van Kaaasgaaf
boemp schreef:

Ik bedoelde toch wel Sea Change van Beck, meende dat ik dat meerdere malen was tegengekomen op het web, maar ik vind dat niet 1-2-3 terug. Blijkbaar was de associatie sneller dan de waarheid Maar het gaat mij erom dat, net als op Sea change bij Beck, ook op deze cd van Eels de orkestraties autonomer zijn ingezet dan op eerdere cd's. Vooral "Dead Reckoning vind ik sterk in dat opzicht.

Overigens heeeft "Morning Phase" van Beck mij nog niet kunnen grijpen, maar dat hoort op een ander forum thuis..
Ik vind Morning Phase minstens zo sterk als Sea Change, maar inderdaad, dat is een andere discussie. Wat je met 'autonome orkestraties' bedoelt, is mij niet helemaal duidelijk. Juist op Dead Reckoning lijken de klanken toch heel erg ten dienste te staan van de tekst (het is gewoon spoken word)? Wel een van de weinige echt originele nummers van deze plaat trouwens! Het klinkt bijzonder lelijk, maar houdt mij wel enorm in zijn greep. Een soort nachtmerrie, heel cool. (Ik wacht nog steeds tot mijn cd arriveert, zodat ik de teksten lekker mee kan lezen. Nu kan ik het meeste wel volgen, maar mis ik soms een woord. De teksten zijn natuurlijk vrij essentieel bij Eels, dus heb het idee dat ik deze plaat pas echt een eerlijke kans heb gegeven als ik mij daar voldoende in heb verdiept.)

avatar van Anthony72
Als dit album alleen had bestaan uit Where I'm From was ik al een gelukkig mens geweest, wat 'n pareltje...

De rest is ook prachtig, denk dat dit na ESB mijn favo Eels gaat worden.

Waardering iets omlaag. Na meerdere keren beluisteren wordt het muzikaal toch inderdaad wel een vrij 'gewone' Eels. Wat ik er nu precies in hoorde de eerste drie keren...

avatar van Rogyros
Hoop op geweldige Eels plaat, boemp?

Topfavoriet is 'Mistakes of my Youth', wat een geweldig nummer is dat zeg, met mooi meelopende gitaartjes en halverwege die strijkers, oef….Steeds weer op 'repeat'.
Wel een typisch Eels pareltje, maar toch…mooi hoor !

front242
zeer knappe deluxe vinyl met vele extra tracks

avatar van chevy93
Interessant album. Ik dacht altijd weinig met Eels te hebben, maar het mooie Agatha Chang en het schitterende Mistakes of Youth toch maar eens een volledig album geprobeerd van Eels. En het is zeker geen verkeerd album. Bij tijd en wijle wel erg rustig en soms zelfs wat nietszeggend, maar overall toch een prima plaat.

Iemand die mij kan vertellen welke eerdere platen in het verlengde van deze ligt?

avatar van Ducoz
Tomorrow morning, End Times, Electroshock Blues.

avatar van oceanvolta
En dan zou ik in omgekeerde volgorde beginnen zoals Ducoz het aangeeft.

avatar van Bonk
Ik vind persoonlijk Blinking Lights... toch ook enigszins in het verlengde liggen qua composities en instrumentgebruik. Die zou ik tot het laatst bewaren. Heeft iets met het uitstellen van het hoogtepunt te maken

avatar van chevy93
Thx voor de tips.

avatar van Fathead
Bonk schreef:
Heeft iets met het uitstellen van het hoogtepunt te maken

En anders kun je altijd nog bij het luisteren naar Eels aan hele lelijke muziek denken...

avatar van TEQUILA SUNRISE
Dit is weer een bijzonder fraai ingetogen album van Eels, die inderdaad wel veel raakvlakken heeft met zijn ( in mijn ogen ) artistieke hoogtepunt Blinking Lights.
Neem nou bijvoorbeeld een nummer als Series Of Misunderstandings met die onvermijdelijke belletjes, dat nummer had zo op Blinking Lights kunnen staan.
Nummers als Parallels, Agatha Chang & Mistakes Of My Youth springen eruit wat mij betreft.
Tekstueel wel weer zwaarmoedig allemaal maar wederom is dit een heerlijk luisteralbum.
Ook de bonus CD is absoluut de moeite waard met een fraaie live uitvoering van Fleetwood Macs Oh Well, en een eveneens fraaie live uitvoering van Fresh Feeling.
Eels platen hebben bij mij altijd een aanloopje nodig maar uiteindelijk heb ik weer een heerlijk album van Dhr Everett in kast staan.

avatar van T.A.
Wat is Eels toch goed weg te luisteren muziek. Dat wilde ik even kwijt.

Toch weet Eels hier weer een mooi album af te leveren met voor mij A Swallow in the Sun als hoogtepunt. De muziek doet me erg denken aan Angelo Badalamenti (Twin Peaks)

avatar van popstranger
Toch weer een meer dan behoorlijk goed album van Eels. Hij leunt nog het meeste aan bij End Times qua muziek en gevoel. E weet toch elk album te boeien, ook al is er de typische Eels sound toch weet hij bij elk album weer een andere toon aan te slaan dan het vorige. Waar bijv. Wonderful, Glorious wat uitbundiger was is deze weer wat meer ingetogen over de hele lijn.

avatar van vigil
Ik ben zelf niet zo extreem enthousiast over de sound van Wonderful Glorious (zeker niet slecht hoor) maar bij deze is het weer de fijne "gezellige" Mr. E zoals altijd

Mistakes of my youth…………Is het niet prachtig ? Zo melancholisch, kan het keer op keer draaien

avatar van Ernie
Ik krijg deze cd gratis van een vriend.

Wat mensen soms weggooien op een containerpark hou je niet voor mogelijk

Ik heb van Eels al 6 cd's in huis, Beautifull Freak tot Blinking Lights staat hier in het rek.
Ben wel benieuwd hoe de Eels van nu gaat klinken.