Free - Heartbreaker (1973)

Label: Island

1. Wishing Well (3:43)
  2. Come Together in the Morning (4:43)
  3. Travellin' in Style (4:02)
  4. Heartbreaker (6:15)
  5. Muddy Water (4:18)
  6. Common Mortal Man (4:10)
  7. Easy on My Soul (3:47)
  8. Seven Angels (5:03)
avatar van 200384
Come Together in the Morning

avatar van titan57nl
Tjeetje.....zo weinig reacties op deze mooie cd?

beaster1256
ja, veel te weinig , waar zitten die ouwe rockers , dit is de laatste van ' free ' met misschien wel de beste zanger ever , paul rodgers , zeer goeie rock & blues , maar zeker niet hun beste cd , maar wishing well en come together in the morning zijn wel parels , daarna werd bad company opgericht .

avatar van Droombolus
Free is mijn no.1 fave band aller tijden. Echt alles klopte aan de orginele bezetting. Dit is een nadagen produkt zonder Andy Fraser en voor het grootste gedeelte ook zonder Paul Kossoff. Best wel een OK plaat hoewel ik nummers als Travellin' In Style en Easy On My Soul eigenlijk stiekum smetten op het blazoen vind. Maar ja, Rabbit zei het zelf al eens in een interview: deze versie van Free had eigenlijk geen bips meer met de band te maken waar hij ooit ademloos naar had staan kijken in Texas .......

avatar van heicro
beaster1256 schreef:
ja, veel te weinig , Waar zitten die ouwe rockers.

Hier dan een ouwe rocker, althans zo noemt mijn dochter mij soms.
Ja, de Free vind ik ook een fantastische band, maar ik ken deze plaat niet m.u.v. het nummer Heartbreaker, sorry.

avatar van Droombolus
Zelfs Wishing Well nog nooit gehoord ? Da's dan toch wel een serieus gebrek aan je opvoeding hoor ........

avatar van heicro
Ik ben opgevoed met Earl Bostic en Fats Domino. Het is nooit meer goed gekomen.

avatar van Sinner
De Cd draait dan ook vooral om Wishing Well. Heb hem al jaren in bezit maar om de een of andere reden blijft er niets van hangen. Het klinkt allemaal wel aangenaam als je hem op hebt staan maar kan de vergelijking met die magistrale eerste paar albums in mijn ogen toch niet echt doorstaan.

Buiten Wishing Well dus - wat niet alleen mijn favoriete Free song is maar tegelijk ook één van mijn favoriete rock nummers ooit. Het is 35 jaar na dato nog steeds een kippenvel nummer iedere keer als Rodgers het inzet.

avatar van Droombolus
Rodgers' Heartbreaker en Seven Angels zijn ook prima maar hebben de echte Free swing al niet meer en ook Rabbit's Common Mortal Man & Muddy Water mogen er beslist wezen IMO.

Ik heb Rabbit's eerste solo plaat Broken Arrows een tijdje geleden toegevoegd aan het MuMe gebeuren maar ben blijkbaar nog steeds de enige die daar in geïnteresseerd is.

Mark_Hijmans
Mooi album van The Free. Ik vind er overigens mooie (en ook veel) pianostukjes inzitten.

Mark_Hijmans schreef:

John "Rabbit" Bundrick was niet voor niks een veel gevraagde studiomuzikant ...

Zeker gezien het feit dat Free rond deze tijd definitief uit elkaar viel (Andy Fraser was al weg, Paul Kossoff had zware drugsproblemen) een zeer sterk album. De eerste kant (1-4) is uitzonderlijk goed. De nummers van Bundrick mogen er ook best zijn. Helaas misschien is het allemaal wat minder sober gespeeld dan de oudere Free-platen. Het wat steviger rockgeluid van Wishing well en Seven angels wijzen de richting voor Bad Company.

avatar van Brutus
Goede afsluiter van Free, al is kant a beter dan kant b.
Dit album is beter dan de vorige twee studioalbums

avatar van lennert
Laatste album van een marathon die me veel moois heeft opgeleverd. Wishing Well is wat mij betreft nog steeds een van de ultieme Free-tracks en verdient veel meer succes dan All Right Now. Travellin' In Style is helaas wel oersaai. Interessant is wel hoe Common Mortal Man een weergaloze track is en ook nog eens compleet van de hand van nieuwkomer Bundrick. Ik hoorde er even een Bad Company-vibe in, maar Rodgers blijkt geen noot geschreven te hebben van dat nummer. Easy On My Soul en Seven Angels zijn ook beiden erg sterke tracks en het eerdere Heartbreaker mag ook zeker niet onvernoemd blijven. Zodoende een beduidend sterker album dan zijn voorganger, wat grappig is als je bedenkt dat er van een echte band hier allang geen sprake meer was (Kossoff die iets meer dan de helft speelt).

Free was een fijne band. Geen band die ik hard op de voorgrond aanzet, maar eentje die prima functioneert op de achtergrond en beduidend interessanter en rauwer dan het toch beduidend gladdere Bad Company. Jammer dat ze in annalen der muziekgeschiedenis toch wat onderbelicht zijn. Ik heb weer wat albums aan te schaffen in ieder geval!

Eindstand:
5. Tons Of Sobs 4*
6. Free At Last 3.5*
Gemiddelde score: 4*

avatar van RuudC
Het is erg jammer dat de band zo geëindigd. Ik denk dat Free best ver had kunnen komen. Op dit album hoor je de kwaliteiten weer een beetje terugkomen, maar het is niet genoeg om deze plaat aan te willen schaffen. Wishing Well is natuurlijk een leuke opener. Misschien wel het beste nummer van Wishing Well als er wat meer uit gehaald was. De uitgebluste indruk bespeur ik hier helaas ook weer. Ik denk dat Paul Rodgers al behoorlijk bezig was met Bad Company. Wat dat betreft is het een goede overgangsplaat. Easy On My Soul valt me nog in positieve zin op, vanwege het prachtige pianospel, maar verder had Free nooit van het bluespad moeten stappen.

Eindstand:
6. Free At Last 2,5*

avatar van HenkiO
Op naar Bad Company...

avatar van AbleMable
Ooit was dit eens mijn eerste aangeschafte Free LP. En ik vind het nog steeds een van hun sterkste albums.
Tuurlijk is het gemis van Fraser voelbaar maar goed wat niet meer werkte, werkte niet meer..zelfde geldt voor Paul Kossoff die toch nog op 6 van de 8 songs aanwezig is. Maar niet meer vermeld werd als bandlid op de hoes. En ook zou deze bezetting met Tetsu en Bundrick geen lang leven beschoren zijn..en al snel zouden Rodgers en Kirke in Bad Company stappen.
Dus ja, het is misschien niet meer een Free band album maar meer een soloproject van Paul Rodgers, die ook lekker schittert op dit album. En de b-kant is toch wel heel erg sterk met oa het prachtige Common Mortal Man en afsluiter Seven Angels. En het album opent ook geweldig met Wishing Well en de A kant sluit ook weer geweldig af met Heartbreaker.
Onlangs heb ik de remaster versie uit 2016 gekocht en ja, het klinkt een stuk beter dan de ouwe cd die ik in mijn bezit heb. De vinyl versie heb ik ook nog, maar die is echt grijsgedraaid.