XTC - Apple Venus, Pt. 1 (1999)

Label: Cooking Vinyl

1. River of Orchids (5:53)
  2. I'd Like That (3:50)
  3. Easter Theatre (4:37)
  4. Knights in Shining Karma (3:39)
  5. Frivolous Tonight (3:10)
  6. Greenman (6:17)
  7. Your Dictionary (3:14)
  8. Fruit Nut (3:01)
  9. I Can't Own Her (5:26)
  10. Harvest Festival (4:15)
  11. The Last Balloon (6:40)
avatar van Poles Apart
bikkel2 schreef:
Mooie herfstmuziek

Alicia schreef:
*lentekriebels*

Lente, zomer, herfst, winter - wat mij betreft een heerlijk appeltje voor de dorst in elk seizoen. Duik graag en regelmatig in de hele "Apple Box", een ware schatkist.

avatar van Leeds
Wat blijft Easter Theatre belachelijk goed zeg. Pfff. Blijft toch echt wel het beste nummer die ze ooit maakten. Verder een fantastische plaat en misschien wel de beste plaat die ze uitbrachten. Meesterwerkje!

avatar van Broem
De blindganger van vandaag (random aangetikt - alles digitaal inmiddels ) Lang geleden dat ik hier naar heb geluisterd. Mooie posts boven mij omtrent de relatieve onbekendheid van deze band. Muzikaal gevormd (moi bedoel ik) in de 70's en 80's voor mij geen onbekende maar wel onbekend gebleven. Toen ik het album vandaag weer hoorde had ik meteen weer die associatie (wie niet) met The Beatles en vooral de stem van Paul. Daar haakte ik vroeger snel op af.

Toch een album wat met terugwerkende kracht mijn waardering heeft. Zeker omdat ik de mooie gelaagdheid van de composities beter op z'n waarde schat als pakweg 20 jaar geleden. Ik zet mezelf er zeker toe om met de oren van nu te luisteren (Minder Hz en meer ervaring) Dat heeft bv bij albums van The Cure en Tears for Fears (oudere albums) veel moois opgeleverd. Toch nog eens werk maken van het oudere werk van XTC. Wie weet

XTC is in de jaren 80 langs mij heen gegaan, Ik weet dat de band geroemd wordt , de hitjes kende ik wel, maar het trok mijn aandacht onvoldoende. Voor mij kon de doem muziek niet somber en zwartgallig genoeg zijn en XTC was toch echt wat anders. Dus XTC links laten liggen. Op een gegeven moment toch twee cd-s aangeschaft, zo goedkoop dat ik dat niet kon laten, maar ook toen deze cd-s niet opgezet. Omdat ik mijn gigantische collectie wat wil opschonen deze cd opgezet. En eerlijk , ik had totaal iets anders verwacht. Dit is geheel andere muziek dan dat ik me voor had gesteld. Ik moet er wel aan wennen. De wat barokke aanpak, soms wat Beatle achtig, flink georchestreerd en zeer afwisselende nummers. Vaak het gevoel, naar wat voor muziek luister ik ? Niet in een vakje te stoppen, maar meer beïnvloed door de jaren 60 en 70, dan de jaren 80. Ik heb Nonsuch ook nog, dus tijd om die ook weer eens in het cd apparaat te stoppen. Ik vind het nog moeilijk om een aantal sterren te geven. Laat ik starten met 3,5 ik merkte dat ik mijn best moest doen om geconcentreerd te blijven luisteren, maar dat kan alsnog meer worden.

avatar van Culture VBJ
Hoewel ik het vroege werk van XTC (Drums And Wires, Black Sea en English Settlement) een warm hart toedraag, zijn Partridge en Moulding als songschrijvers tijdens hun studioperiode alleen maar beter geworden. Skylarking is met terugwerkende kracht misschien wel hun meesterwerk, maar Nonsuch en vooral dit Apple Venus Vol.1 zijn ook niet misselijk. Het orkestrale karakter was een vrij opzienbarende nieuwe invalshoek. Deel 2 dat een jaar later verscheen was gewoon erg goed, maar miste de verrassing van dit fantastische eerste deel. River Of Orchids, Easter Theatre, Greenman en The Last Balloon zijn vier van de beste Partridge liedjes ooit. En dan Your Dictionary! Wat een venijnige tekst! Moulding is altijd in de schaduw blijven staan van de Grote Baas, maar ook hier zijn de twee liedjes van zijn hand, Frivolous Tonight en Fruit Nut, niet minder dan voortreffelijk.

Ik vind eigenlijk alleen Mummer en de opvolger van deze, Apple Venus part 2 ( Wasp Star), wat mindere XTC albums.
De rest is zeker goed tot fantastisch.
Deze wat later ontdekt, maar wat een plaat.
Partridge zoals altijd wel in vorm en Moulding ook met prima liedjes. Zijn stem klinkt wel een stuk ouder, terwijl Partridge nog steeds dezelfde stem heeft.
De heren zijn wat bedeesder geworden, maar dat was al een poosje gaande. Het new wave bandje van welleer is meer dan ooit van sfeervolle pop. Op Wasp Star vind ik ze dan wat minder overtuigend. Daar speelt de gitaar weer een grote rol, maar bekijven vooral Moulding's songs een pak minder.