Coldplay - Ghost Stories (2014)

Label: Parlophone

1. Always in My Head (3:36)
  2. Magic (4:45)
  3. Ink (3:48)
  4. True Love (4:05)
  5. Midnight (4:54)
  6. Another's Arms (3:54)
  7. Oceans (5:21)
  8. A Sky Full of Stars (4:28)
  9. O (7:46)
  10. All Your Friends * (3:31)
  11. Ghost Story * (4:17)
  12. O [Reprise] * (1:37)
  13. Midnight [Jon Hopkins Remix] * (10:05)
  14. Midnight [Giorgio Moroder Remix] * (8:37)
  15. Midnight [Phones 4AM Remix] * (10:56)
avatar van Madjack71
Ik vind dit album i.i.g. een slag beter als het koersloze gedreumel van de vorige 2. Ook al heb ik hierbij soms ook het gevoel dat Coldplay liever dance zou maken a la Armin van Buuren. Hun zeggingskracht als band en de grootsheid die ze wordt toegedicht ervaar ik niet zo. De sfeer blijft menige keer daar voor mij teveel aan de oppervlakte. Al is een nummer als Magic wel weer heel eigen.

Veels te saai voor een Coldplay album, nergens komt het echt los, weinig gitaarwerk, veel te down en rustig allemaal. Beter had Chris Martin dit als solo album uitgebracht, aangezien het toch weinig muzikaal is voor een band. Enige uitschieter is Another's Arms

2.5*

avatar van dielinquent
Zonder twijfel het beste album van Coldplay. Coldplay kon me nooit echt boeien op enkele momenten na van A rush of blood. Mooi dat ze voor deze sound kiezen na al het bombast, toch is het dan wel weer typisch Coldplay om dan toch weer een commercieel gedrocht Sky full of stars erop te zetten en de beste song uit deze sessie (het titelnummer Ghost storie) er niet op te zetten. Dat maakt voor mij het verschil tussen een 4,5 en een 5.

Geef mij zeker maar een tweede Parachutes of AROBTTH, maar dat evenaren is nu ook weer niet de simpelste uitdaging. Ik vind dat ze hier en daar met 'Oceans', 'Always in my head' en 'O' toch wel degelijk in slagen. Hun B-kantje van vorig album 'Moving to Mars' had hier wel een paar andere mogen vervangen. Coldplay - Moving To Mars (Official) - YouTube

Magic is gewoon een goed popnummer. Niks meer, niks minder. Midnight vind ik persoonlijk qua sfeer en experiment wel heerlijk.

'Ink' ' True love' en Another's arm' zijn qua tekst en compositie zeker ondermaats Coldplay zijnde.

Sky full of stars is gewoonweg een nummer hebben dat ze mee kunnen uitpakken. Een afhaker voor vele fans van het eerste en tweede uur.

avatar van popstranger
1,0
Dat Coldplay geen Parachutes of A Rush Of Blood To The Head meer zou maken was me al duidelijk en een band hoeft zichzelf zeker niet te herhalen maar op dit album zijn ze toch serieus opgeschoven naar de middelmatigheid. Bij A Sky Full Of Stars zitten ze zelfs gevaarlijk dicht tegen een band als Milk Inc. aan met Chris Martin op zang .

avatar van The_CrY
Heb dan eindelijk deze CD origineel binnen... de Target editie met bonustracks wel te verstaan. Ik vind het artwork eigenlijk heel mooi. Een beetje melancholisch zelfs. Heel triest, maar heel mooi. Ook de muziek bevindt zich nu in een context die heel erg goed past. Deze plaat gaat groeien. 'Ink', 'Midnight', ja ook 'Sky Full of Stars'... de nieuwe Coldplay klassiekers.

avatar van janneman
Deze zojuist eens weer beluisterd en eigenlijk valt ie me zwaar tegen. Als dit hun eerste album was geweest dan had ik het prima gevonden en het een keurig debuut willen noemen.
Het lijkt mij een beetje dat ze bijna met elk album een beetje slechter gaan worden door het najagen van allerlei lofuitingen en verkoopcijfers.

Jammer.

Maar toch 3* natuurlijk omdat het wel een prima plaat is.

avatar van bas1966
stem verhoogd van 2 naar 3 sterretjes. Midnight is wel mijn ding. Verder vind ik O echt 'oude coldplay'....
dat mag beloond worden.

avatar van .Fee.
Dit album is een van m'n absoluut favoriete albums ooit. Het mag dan niet mega-'Coldplay' zijn, maar het is zo'n prachtig, gevoelig album. Het is bijna pijnlijk om naar te luisteren soms. Ik vind de muziek echt betoverend!

avatar van predator
Het probleem is dat de plaat van Coldplay is, want anders was het enthousiasme groot geweest. Misschien was een projectnaam handiger geweest. Maar ik kan deze andere stijl wel waarderen, Magic en Midnight en natuurlijk O zijn echt prachtig.

predator schreef:

Coldplay heeft de neiging elk album iets anders te doen. Voor elk album een andere 'projectnaam' dan maar?

avatar van predator
@The CrY, maar deze wijkt wel heel erg af. Bijna Armin van Buuren stijl.

avatar van The_CrY
Vond ik wel meevallen eigenlijk. Ik ken Armin niet heel goed, maar zo ingetogen is Coldplay in den beginne ook dikwijls geweest en de toegevoegde electronica kwam bij MX ook al om de hoek kijken en is niet verloren gegaan bij Headful of Dreams. Wat mij betreft een heel natuurlijk album in de Coldplay-discografie.

avatar van WesleyX16
Ik vind de nummers behoorlijk tegenvallen. Ik begrijp eigenlijk niet waarom Coldplay nog zo succesvol is. Waarschijnlijk omdat het nog vaak op 538 wordt gedraaid.

Cye
Pff wat een prachtig album blijft dit toch. Het is vaak dat ik hem s'avonds rond een uur of elf op zet als ik op de fiets zit. Nu het winter is en de kou langs je gezicht waait, maakt het dit album nog mooier. Het voelt van het begin tot het einde allemaal psychedelisch, guur en breekbaar, en werkt toe naar een openbaring in het donker: A Sky Full Of Stars. Individueel zijn alle nummers vrij middelmatig maar als geheel is het zo puur. Een echte plaat die in zijn volledigheid geluisterd moet worden in de juiste sfeer.

avatar van adri1982
Ik kan mij nog herinneren dat ik bijna 3 jaar geleden de 84e stemmer was op dit zesde studioalbum van Coldplay. Ik zie ook dat het aantal stemmen door de MuMe-users is uitgebouwd naar 390. Het gemiddelde valt mij echter tegen (3,09 á 3,11). Maar goed; ik heb dit album weer eens aangezet en beluisterd om na te gaan of dit inderdaad wel 4,5* waard is, of dat ik mijn stem wat zal moeten aanpassen.

Het is bij mij de eerste van de twee keuzes geworden. Prachtig album blijft dit. 'Magic' klinkt nog steeds mooi, en doet mij denken aan de muziekdecennia Jaren 80. Ook 'True Love' mag er zeker zijn, en de twee mooiste nummers van dit album blijven toch wel het fantasierijke 'Midnight' en de samenwerking met Tim Bergling (alias Avicii) 'A Sky Full of Stars'.
Als ik trouwens 'Oceans' en 'O' hoor, dan denk ik zelfs terug aan het geluid van de drie eerste reguliere Coldplay-albums. En er staat (geen enkel slecht of) matig nummer op dit album.

Dus spreekt mijn stem van 4,5* voor zich.