Coldplay - Ghost Stories (2014)

Label: Parlophone

1. Always in My Head (3:36)
  2. Magic (4:45)
  3. Ink (3:48)
  4. True Love (4:05)
  5. Midnight (4:54)
  6. Another's Arms (3:54)
  7. Oceans (5:21)
  8. A Sky Full of Stars (4:28)
  9. O (7:46)
  10. All Your Friends * (3:31)
  11. Ghost Story * (4:17)
  12. O [Reprise] * (1:37)
  13. Midnight [Jon Hopkins Remix] * (10:05)
  14. Midnight [Giorgio Moroder Remix] * (8:37)
  15. Midnight [Phones 4AM Remix] * (10:56)
avatar van Cor
Cor
Het is al een hele verbetering dat ze het weer eens 'klein' durven houden. Even geen megalomane stadionbrullers, een hele verademing. Op 'Sky Full Of Stars' na, maar daar is al genoeg over geklaagd. Kan ik niets aan toevoegen. Een hele kleine 3,5***

avatar van WoNa
1,0
Ik heb het serieus geprobeerd, maar het is een totaal waardeloze plaat. Alle leven uit Coldplay lijkt te zijn verdwenen en Chris Martin zingt en componeert zoals Loinel Messi dit WK rondschuifelde: inspiratie- en futloos. Ja, de plaat klinkt goed, ik hou van Martins stem, maar verder kan ik niets positiefs aan Ghost stories ontdekken. Coldplay en ik moeten maar wegen scheiden. Maar, in muziek is niets zo veranderlijk als smaak. Wie weet brengt het volgende album wel leven terug in de band en onze relatie.

Wo.

Je kunt hier het volledige verhaal lezen op de site van WoNo Magazine.

WoNa schreef:
Ja, de plaat klinkt goed, ik hou van Martins stem

Leuk om lezen.

Dus eh, waarom vind je dit nou precies zo slecht?

avatar van stefvisser
Pfff wat is Coldplay achteruit gegaan zeg. Echt ongelooflijk. Magic vind ik ook echt een verschrikkelijk irritante plaat. 5 jaar terug ging ik nog met veel plezier naar hun concerten met het gevoel: Hier staat een band waar we nog lang over napraten. Helaas, dat zal van mij kant niet meer gebeuren. Sterk begonnen, maar erg slap is het vervolg.

Ik zet snel maar weer Politik op. Tenminste kwaliteit muziek.

Exact.

stefvisser schreef:

Ik zet snel maar weer Politik op. Tenminste kwaliteit muziek.

Bij mij is dat echt het tegenovergestelde..

Na A rush of blood was ik wel klaar met de band, en ook de live show nav Viva la Vida vond ik slap. Daarna ben ik echt afgehaakt..

Vorige plaat was helemaal een diep dal, maar dit album maakt me juist weer blij!

Ik vind het een zeer mooi ingetogen album, en eindelijk weer eens Coldplay waardig!

avatar van rkdev
Yes, Lennon en ik zijn het eindelijk weer eens eens over Coldplay

rkdev schreef:
Yes, Lennon en ik zijn het eindelijk weer eens eens over Coldplay

Dat we dat nog mogen meemaken!

avatar van stefvisser
lennon schreef:

Bij mij is dat echt het tegenovergestelde..

Jij vindt Magic bijvoorbeeld een goeie plaat? Slechter dan dat heb ik dit jaar nog niet gehoord hoor. Al komt Stromae met Formidable wel in de buurt.

En Viva La Vida or Death and All His Friends vind ik juist weer een heel sterk album Ach over smaak valt te twisten.

stefvisser schreef:

Ik vind Magic een zeer aanstekelijk deuntje, maar mede doordat ik er met mijn vrouw een melig liedje van hebben gemaakt omdat het soms lijkt of Jimmy uit South Park m zingt

Formidable is een van de sterkste songs van dit jaar naar mijn idee... ook al is mijn stijl totaal niet.. maar die discussie heb ik bij dat album al eindeloos gevoerd.

Inderdaad maar goed dat smaak zo variabel is!

avatar van Woutout
Volledig eens met WoNa dat dit een extreem levenloze plaat van een uitgebluste band is. Er lijkt te worden 'geprobeerd' een album te maken en de band is het zelfs niet eens over welke weg het daarmee wil inslaan. Op tracks als Oceans en de afsluiter lijkt de band het geluid van de eerste 2 prima albums te willen benaderen, maar beide songs lijken onaf en kabbelen zomaar wat voort. Daarnaast staan de teksten vol uitgekauwde clichés en lijkt het liefdesverdriet van Chris Martin niet voor inspiratie maar eerder voor lamgeslagenheid te zorgen. Dit klinkt echt als een 'moetje' en songs als A Sky is Full Of Stars zijn echt tenenkrommend als je ze vergelijkt met eerdere topsongs als Trouble, Clocks, Spies of Amsterdam.

Ponty Mython
Ze draaien Magic zo'n beetje om het uur op sommige radiozenders. Enorm zeiknummer met kinderlijke rijmelarij van het ergste soort. Op de een of andere manier moet ik denken aan een slechte rip-off van Find My Way van Nine Inch Nails, die een beetje dezelfde structuur en droogheid bezit. maar het is natuurlijk niet de eerste keer dat Coldplay wordt verdacht van het jatten van andermans werk.

Wel ok dat ze iedere keer een iets andere richting opgaan (hoewel geen schokkende veranderingen). Er blijft één grote constante en dat is de stem van Martin. Best een goede stem, maar er zijn heel veel momenten dat ik hem gewoon echt niet wil horen. Als ik dat niet heb vind ik veel nummers van Coldplay zeer genietbaar.

Dit album heeft voor mij iets wat andere Coldplay albums niet hebben gehad. Het gaat grotendeels langs me heen, er blijft niks hangen. Sommige mensen zouden dat graag hebben als Coldplay wordt gedraaid. Ik echter niet. Magic bevalt nog het best. Zal vast nog eens in de herwaardering gaan, maar voor nu kan ik er niet meer dan 2,5 van maken.

avatar van miob
1,5
wat een draak van een plaat. Ik ga A rush of blood to the head opzetten om dit te verwerken.

Na Mylo Xyloto, die mij eerst nog beviel maar na meerdere luisterbeurten toch zwaar de dieperik in ging, komt Coldplay drie jaar later met een nieuw album. Coldplay is veranderd, en niet in een richting die mij bevalt.

Ghost Stories staat vol met slechte tot matige liedjes, afgezien van A Sky Full Of Stars, die is heel slecht.

Toch een lichtpuntje? Neen, zelfs niet na lang zoeken.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Krappe 3,5 sterren, een lichte verbetering t.o.v hun voorganger.
Echter ook deze plaat is niet echt memorabel, ik had er in eerste instantie zelfs spijt van dat ik de plaat überhaupt had aangeschaft.
Na een paar draaibeurten begon het me al wat beter te bevallen zonder echt enthousiast te geraken.
Ik vind het album ook een beetje een allegaartje; van het kraftwerk achtige Magic tot stadionbruller A Sky Full Of Stars die notabene tussen 2 ingetogen nummers vermeld staat.
Over de tekstuele diepgang Chris Martin & consorten zullen we het maar helemaal niet hebben.
Toch blijf ik de stem van Chris Martin erg mooi vinden en blijf ik met een minder katterig gevoel zitten dan bij Mylo Xyloto.
Ik zal me er maar bij moeten neerleggen dat de vliegende start die de heren met Parachutes & A Rush Of Blood To The Head hadden nimmer meer geevenaard zal gaan worden.

front242
overroepen doet en met coldplay

front242 schreef:
overroepen doet en met coldplay

Mens zou nog medelijden beginnen krijgen met Coldplay (welja, ook niet teveel want zijn multi-miljonairs) na comments als dat, zijn echt wel de ultieme makkelijke schietschijf geworden in moderne rock terwijl er veel arena-rockende bands zijn die toch nog een pak lager ingeschat mogen worden a la Muse, Editors en Kings of Leon. Akkoord, is ook iets wat ze zelf in de hand gewerkt hebben door matig en al te makkelijk materiaal uit te brengen met X&Y en Mylo Xyloto maar op deze Ghost Stories kan je (op A Sky Full of Stars na) hen daar toch niet echt van beschuldigen.

avatar van Bluebird
Nou, om te zeggen dat ze hier nu alles voor uit de kast hebben getrokken lijkt me ook weer schromelijk overdreven. Dan val ik bij een X&Y en zelfs dat Xylomoto of zoiets toch beduidend minder snel in slaap.

Met dingen uit de kast halen bedoelde ik voor alle duidelijkheid niet rechtoe rechtaan rocken want dat doet dit album uiteraard niet.

Mylo Xyloto = fake fun, oerdomme teksten, een album dat stilistisch 1001 kanten opschiet en sampletjes gestolen van eurodance-nummers.
X&Y = flauw doorslagje van Rush of Blood (al staan daar wel een paar goede nummers op zoals The Hardest Part), vooruitgeschoven single Speed of Sound aka "baby Clocks" zei helaas genoeg

Dus ja, dan vind ik deze Ghost Stories toch een waardevollere toevoeging aan hun repertoire.

avatar van Bluebird
Op X&Y staan sowieso veel sterkere nummers met inhoud waar dit laatste flauwe aftreksel een punt aan kan zuigen. Als je van oerdomme teksten en stilistisch vlees noch vis houdt dan ben ik het geheel met je eens dat dit daar inderdaad een waardevolle toevoeging aan is. Voor de liefhebbers dus.

avatar van ricardo
Coldplay is toch dat bentje die iedere paar jaar met dezelfde cd met een ander hoesje komt toch?

ricardo schreef:

Als dit volgens jou effectief dezelfde CD is als zijn voorganger dan stel ik een andere hobby voor: tuinieren of kantklossen ofzo. Of misschien eens effectief naar hun platen luisteren, kan ook helpen.

(PS: voor je mij van fanboyisme beschuldigt, hun vorige kreeg 2/5 sterretje van mij

Bluebird schreef:

X & Y en inhoud... nou heb ik alles gelezen. Is natuurlijk wel het probleem van Coldplay, als je een aantal hits maakt als Clocks dan krijg je mensen die 10 jaar later nog altijd Clocks part 4 verwachten. Ook wel hun eigen schuld, hadden nooit Speed of Sound en co mogen maken - X&Y is het moment waarop de dingen zijn misgegaan voor Coldplay, een echt grote band a la Radiohead had toen niet dergelijke al te makkelijke cash-in gedaan. En met Mylo Xyloto als doorslagje van Viva la Vida hebben ze die taktiek helaas nog eens dunnetjes overgedaan. Desalniettemin tracht ik dit album te beoordelen op zijn eigen merites en dan blijkt het zowaar tot mijn eigen verbazing nog niet zo slecht te zijn, vandaar de eerlijke rating die ik eraan geef.

Morinfen schreef:

Ik treed jou bij. Ook al vind ik dat Coldplay al meer dan 10 jaar niets relevants heeft gedaan, hun albums zijn zeker geen klonen.

Das toch al 1 verwijt dat je ze niet kan maken

Inderdaad, de enige keer dat je ze daar effectief van kon beschuldigen was Rush of Blood ---> X&Y.
Of je de richting die ze in Ghost Stories opgaan nou ook effectief de moeite waard vindt is natuurlijk eerder subjectieve appreciatie.

avatar van Bluebird
Dat is inderdaad een waarheid als een koe. Geef mij AROBTTH en X&Y maar. Zeer aangename albums die nog wat te melden hebben. En zoals ik ze wil horen.

avatar van Arrie
Morinfen schreef:

Huh, Mylo Xyloto is toch juist totaal anders dan Viva La Vida? En eigenlijk best gewaagd, want ze hadden er makkelijk al hun fans mee kunnen verstoten (wat deels ook gebeurd zal zijn). Beetje flauw verder ook om te spreken over sampletjes van eurodancenummers als dat voor één nummer geldt.

Overigens lijk ik de enige te zijn die A Sky Full of Stars best leuk vind. Niet bijzonder maar best geinig.

avatar van LucM
Mylo Xyloto is inderdaad anders dan Viva la Vida , duidelijk meer gericht op stadia waar dat Viva la Vida veel subtieler en avontuurlijker is. Magic is nog redelijk (hoewel de tekst niet al te best is), A Sky Full of Stars laat dan weer een plattere Coldplay horen dat in de eerste plaats wil scoren (met de hulp van Avicii). Ik kan best begrijpen dat de fans van het eerste uur met scherp schieten.
Voor zover ik de overige nummers heb gehoord klinken ze wel redelijk maar het peil van hun eerste twee albums (en Viva la Vida ) wordt niet gehaald.