MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

BABYMETAL - BABYMETAL (2014)

mijn stem
3,45 (42)
42 stemmen

Japan
Metal / Pop
Label: Toy's Factory

  1. Babymetal Death (5:48)
  2. Megitsune (4:09)
  3. Gimme Chocolate!! (3:53)
  4. II Ne! (4:10)
  5. Benitsuki - Akatsuki- (5:30)
  6. Do・Ki・Do・Ki☆MORNING (3:45)
  7. Onedari Daisakusen (3:45)
  8. 4 No Uta (4:05)
  9. U.ki.U.ki★Midnight (3:20)
  10. Catch Me If You Can (3:57)
  11. Akumu No Rinbukyoku (3:37)
  12. Headbanger!! (4:22)
  13. Ijime, Dame, Zettai (6:09)
  14. Road of Resistance * (5:21)

    met Herman Li en Sam Totman

  15. Gimme Chocolate!! [Live at O2 Academy Brixton, London] * (5:05)
toon 2 bonustracks
totale tijdsduur: 56:30 (1:06:56)
zoeken in:
avatar
Ozric Spacefolk
Ik heb 1 liedje gehoord die goed is voor een kwart van een ster, zo erbarmelijk is deze shit.
De rest zal echt niet beter zijn denk ik.

Voor mensen die benieuwd zijn: standaard metalcore zonder fantasie en dan met valse, japanse kindermeisjeszang. Alleen de titels zijn om te huilen.

avatar van The_CrY
4,0
Ik zal jouw woorden even omtoveren tot een verleidelijk (ach...) recept.

Deze koddige Japanners maken "Kawaii metal". Dat wil zeggen dat ze het schattige aspect van de J-pop willen vermengen met extremere metal. Instrumentaal is het goed verzorgd, of in ieder geval qua technische vaardigheden, waardoor stevige riffs, shredsolo's en vermoeiend drumwerk tot de mogelijkheden van deze band behoren.

Nu heb ik het album dan tweemaal gehoord. Het is pure kitsch. Ik neem aan dat je de single Megitsune hebt gehoord, want ja, die is wel erg blij. Maar je moet een beetje weten hoe J-rock werkt voordat je helemaal kan begrijpen wat hier gedaan wordt. Ik noem mezelf geen expert, maar je ziet zo af en toe wat parallellen. Het hele album lijkt me speeddrugs ingenomen te zijn gemaakt, want het is een hele happy adrenalinebom. Er komen deathmetal passages langs; industrial riffs; zelfs hiphop komt langs; power metal; en natuurlijk elementen uit J-pop, waaronder de zang, die een beetje de rode draad vormen. Het is ook allemaal speels en zeer zwaar. De muziek neemt zichzelf niet serieus, dus dat moeten wij ook niet doen.

Vind ik dit dan de moeite waard? Dit zijn nou juist de ontdekkingen die je makkelijker zal onthouden dan zo'n nieuwe 13-in-een-dozijn band. Aangezien kitsch en ik vaak hand in hand gaan kan ik dit goed waarderen. Het is uniek, catchy, en verrassend genoeg erg onderhoudend. Als je van het gebruikte kleuren pallet al niet kan genieten zul je hier ook geen pracht in zien, maar als je net als ik niet vies bent van een beetje keyboard bij de metal, dan zou je het eens een kans moeten geven.

avatar
Ozric Spacefolk
Ah, je hebt ook clips toegevoegd. Dus nu kunnen users zelf een oordeel vellen.
Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Wat mij betreft zijn ze de grens van het muzikaal betamelijke ver overschreden.

avatar
Deranged
Ik vind Japanners sowieso freaky.

avatar van jasper1991
3,5
Zag ik dit nou voorbijkomen in de zapservice van Pauw & Witteman en in welk programma kwamen ze dan langs?

Klik 34:20

avatar
Ozric Spacefolk
jasper1991 schreef:
Zag ik dit nou voorbijkomen in de zapservice van Pauw & Witteman en in welk programma kwamen ze dan langs?

Klik 34:20


Volgens mij is dat gewoon de videoclip van een van de songs. The_Cry heeft ze toegevoegd. Doe maar klikken.

avatar van JSPR_G
3,0
Ik kwam onlangs ergens een liveversie tegen van Catch Me If You Can. 'Jezus, wat is dit voor flauwekul', dacht ik aanvankelijk. Maar nu vind ik het stiekem een leuk nummer. Instrumentaal is het best sterk, en die kinderstemmetjes en -dansjes zijn ook wel amusant. Niet om veel naar te luisteren, alleszins, maar moesten ze naar Graspop komen zou ik sowieso gaan kijken.
Alleen vraag ik me af in welke mate die meisjes het zelf leuk vinden. Kinderarbeid of kinderplezier?

avatar van jasper1991
3,5
Ozric Spacefolk schreef:
(quote)


Volgens mij is dat gewoon de videoclip van een van de songs. The_Cry heeft ze toegevoegd. Doe maar klikken.
Ja, ik heb al het een en ander gehoord. Het trekt me vooralsnog half. Het Japanse ligt er vooral erg sterk bovenop en het doet me wat geforceerd aan.

Ik vroeg me eigenlijk af in welk programma dit langs zou kunnen komen op de Nederlandse televisie. Je kent het idee van de zapservice toch wel?

avatar van DargorDT
Dit moet ik toch eens luisteren. Niet dat ik verwacht geïmponeerd te raken, de nieuwsgierigheid ontstaat eerder door het ogenschijnlijke bizarre karakter. Iets dat zo maf of slecht is, wil ook wel even beoordelen. Overigens kun je dit soort gekke fratsen van Japanners verwachten, extreem tot de limiet. Voorbeelden zat

avatar
Guitars & Wings
Aan een kant fascinerend en aan de andere kant ook compleet bizar. Het visuele aspect is heel dominerend want zonder beelden is de muziek niet lang uit te houden. De band speelt wel retestrak

avatar van gherdt
4,0
Had een tijd geleden al wat zeer vrolijkmakende clipjes van dit obscure heerschap gezien. En sindsdien ben ik fan. Nu is er zelfs een heel album hoera! En ik heb genoten van de eerste luisterbeurt; een heerlijk gestoorde potpourri van simpele, toegankelijke maar wel brute metal (Strapping Young Lad very light zo u wil), (J) Pop, Drumnbass, Dubstep, 90s rave, trance, techno en noem maar op. Beste muzikale grap sinds tijden en voor mensen met een steekje los zeer genietbaar. Hup Babymetal!

avatar
4,0
Babymetal-des!

ik vind ze zo leuk!

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Okeeee.. Zoiets heb ik werkelijk nog nooit gezien. Wat een bizarre combinatie: metal met zingende tienermeisjes?! Iemand een idee waar ze over zingen? Als het het kaliber teksten als die van Metallica zijn ga ik me helemaal kriek lachen.

avatar
2,5
Tja.. kitsch is wel het eerste woord waaraan ik moet denken als ik deze hyperactieve combinatie van metalriffs, techno-achtige beats en kinderstemmetjes hoor. Zeker wanneer je daarbij drie tienermeisjes op en neer ziet springen en vreemde dansjes ziet doen. Op zijn minst gezegd een vreemde combinatie, maar in Japan kan het allemaal.
De teksten zijn verder ook niet echt van diepgaand niveau, maar wel passend bij hun leeftijd zeg maar. Stukje tekst uit het liedje 'gimme choko!!!':

Check-it-out chocolate. I can have a bit of chocolate, can't I?
But my weight worries me a bit these days.
However, chocolate. I can have a bit of chocolate, can't I?
But wait a while! Wait a while! Wait! Wait! Wait!

En toch.. hoewel de muziek ultra kitsch is en de teksten nogal simplistisch, kan ik niet zeggen dat ik dit echt slecht vind. Al met al zijn de energieke liedjes van babymetal best wel aanstekelijk. Ben benieuwd hoe lang dit blijft hangen.

avatar van Sfeermaker
4,5
Ik ben blij verrast door deze muziek. Al een half uur met een grote grijns op m'n gezicht. De snelle variant van J-pop meets Metal en veel meer. Zou dit het goed doen in Europa? Keihard beuken in die Moshpit op Sziget of Lowlands! Sowieso leuk om die vastgeroeste hipsters op Best Kept Secret eens flink wakker te schudden. Dit is slechts een eerste indruk. Een uitgebreide review volgt ooit nog.

avatar van ChrisX
Tijdje terug Gimme Chocolate al eens gehoord maar sinds dit weekend raak ik een beetje geobsedeerd hier door. Megitsune draai ik zeker wel een paar keer per dag, niet normaal meer. En dat terwijl ik bijna niks heb met metal. Maar dit is zo bizar en catchy tegelijkertijd dat ik langzamerhand echt voor de bijl ga.

Maar er is me wel het nodige duidelijk geworden rond deze band:
- ze zijn een uitvloeisel van het idol pop systeem in Japan. En dat is dus niet zoiets als Idols of X Factor maar bands die bestaan uit karakters (denk aan Spice Girls) en daar na verloop van tijd ook weer uit vertrekken waarvij hun rol door een ander word overgenomen. De drie dames hebben allemaal zo'n achtergrond.
- de band is bedacht en bij elkaar gebracht door een managementbedrijf die ook de eigenaar is van het hele concept en dat op de markt brengt.
- het is in de Japanse muziekscene, met name de commerciele, heel gewoon dat alles "live" geplaybackt word. Zie je livebeelden van Babymetal met de band in die skelettenpakken dan is dat de "fake" band en is de begeleiding zeker niet live. Zie je een band in witte gewaden en met facepaint dan is dat de echte liveband waarbij er overigens nog wel het nodige qua backingtrack meeloopt. Echter, SuMetal, de leadzangeres kan wel degelijk erg goed live zingen. Het geheel is wel degelijk erg indrukwekkend live, check de videos maar eens van Sonisphere in de UK, eerste weekend van juli dit jaar.

avatar van bennerd
Vreemd dat iedereen hier zo mee wegloopt. Ik vind het echt verschrikkelijk... Maar dat zal dan aan mij liggen. Een soort van Japanse M-Kids-goes-metal, maar het werkt niet.

avatar van Kos
Kos
Brrr... afschuwelijk.

avatar
Ozric Spacefolk
Ik heb geen verstand deze muziek.

Nee, ik vind het zelf niet goed. Maar ik weet niet of dit nou wel of niet goed is. Ik ken geen enkele andere Japanse artiest die dit doet.

Muzikaal is het standaard palmmuted metal. Niets bijzonders daar aan de hand. De stemmetjes gaan bij mij door merg en been. Maar iemand anders kan dat weer ontzettend gaaf vinden.

En omdat ik geen verstand heb van dit soort muziek, ga ik ook niet stemmen. Want dat het gemiddelde geen goed doen. En dan weet een liefhebber of iemand die zich orienteert nooit wat hij kan verwachten.

avatar
Ozric Spacefolk
Dit is toch behoorlijk indrukwekkend, al is het behoorlijk nep en geplaybackt.

BABYMETAL - ???????- Gimme chocolate!! - Live Music Video - YouTube

avatar van The_CrY
4,0
Tja, humor in metal is natuurlijk als een vlieg in de soep... Slechts enkelen kunnen erom lachen.

avatar
Ozric Spacefolk

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)


Ik vind dit vooral nog steeds heel raar. Dit is een cultureel bruggetje waarvan ik niet eens pijns om hem over te steken. Zoals een van de comments onder het filmpje ook al leest: een band met jonge meisjes, zonder een vrouwelijk fan in het publiek (wat mooi ik hokjes staat overigens) - dat is wel wat apart te noemen.

avatar
Ozric Spacefolk
Ik vind het een interessante band om over te discussieren.

Want hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer ik juist de muziek erg saai en vlak vind, en de zang best goed. Vooral de leadzangers barst van de energie. Daarbij is de choreografie best goed uitgevoerd.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Als fenomeen is het zeker interessant, maar nogmaals, volgens mij is dat meer een cultuurdingetje. Ik kan me zo voorstellen dat als je je dieper zou gaan storten in Japanse muziek dat er wel meer van dit soort bands zijn waar wij met onze Westerse blik wat vreemd tegenaan kijken.

avatar van AstroRocker
1,5
In de hedendaagse muziek is veel rotzooi te vinden in de vorm van boy/girl bands, Dj's etc. etc en nu is er in de metal ook een bagger stroming ontstaan genaamd (kots, walg) : baby metal... Hier zakt mijn broek toch echt diep vanaf. Ik heb een aantal nummers beluisterd op youtube en geef op basis van deze nummers een halve ster. En dat is omdat zero en negatieve waarderingen niet mogelijk zijn.

avatar van Lukas
Stem verwijderd (en discussie daarover). Graag alleen stemmen op albums die je volledig hebt beluisterd.

avatar van AstroRocker
1,5
Ok, je hebt gelijk. Ik kom hier op terug. Jammer dat ik het commentaar niet heb gelezen....

avatar van The_CrY
4,0
AstroRocker schreef:
Ik kom hier op terug.


Het spreekt je duidelijk niet aan. Om het bestwil van het gemiddelde kom je hier beter niet op terug

avatar van AstroRocker
1,5
Niet mee eens, dit clubje zegt metal te maken. Was ik als rock en metal liefhebber een Frans Bauer plaat aan het recenseren dan heb je voor 100% gelijk. Dat doe ik dus niet. Maar ook in de hardrock en metal zitten bands waar ik niets mee heb, maar ik mag dan wel mijn mening geven?

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 04:54 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 04:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.