Johnny Cash - American IV: The Man Comes Around (2002)

Country
Label: American

1. The Man Comes Around (4:26)
  2. Hurt (3:38)
  3. Give My Love to Rose (3:28)
  4. Bridge over Troubled Water (3:55)

met Fiona Apple

5. I Hung My Head (3:53)
  6. The First Time Ever I Saw Your Face (3:52)
  7. Personal Jesus (3:20)

met John Frusciante

8. In My Life (2:57)
  9. Sam Hall (2:40)
  10. Danny Boy (3:19)
  11. Desperado (3:13)

met Don Henley

12. I'm So Lonesome I Could Cry (3:03)

met Nick Cave

13. Tear Stained Letter (3:41)
  14. Streets of Laredo (3:33)
  15. We'll Meet Again (2:58)
  16. Big Iron * (3:54)
  17. Wichita Lineman * (3:03)
Van dit album ken ik alleen Hurt. Weet iemand hoe de rest van het album uitziet? Zijn de rest van de platen van eenzefde stijl als Hurt?

Nee Hurt is een van de langzame nummers. Dit album bevat nogal wat covers voor Johnny Cash's doen, maar dat maakt het absoluut niet minder mooi. Dit is het laatste album voor zijn dood maar wel een waardig afscheid. The Man Comes Around, Give My Love To Rose, I Hung My Head, Personal Jesus, In My Life & We'll Meet Again vind ik persoonlijk de hoogstandjes van dit album. Dit album zal in mijn cd speler zijn weg wel vinden.

4,5 voor The Man In Black

hung my head is inderdaad mooi.

The streets of Laredo vind ik mooier, wat een stem voor zo'n afgetakelde man. Prachtig is dit.

avatar van Amongvedder
I hung my head is mijn absolute favoriet, al is Hurt ook geweldig goed!

avatar van chansadres
Breekbaar en schoon...

Een cd die aan het einde van zijn leven gemaakt is .
Johnny Cash die zijn leven omzette in muziek

Hoe breekbaar en krachtig dit album is, ik vind dit een mijlpaal in de muziek gechiedenis.

avatar van Sven Vermant
Ja wat een wonderschoon Album is dit.
Vooral het nummer Hurt is ijzersterk.

Maar ook The Man Comes Around, Personal Jesus, Give My Love To Rose zijn top, eigenlijk alle nummers.

De sterkste uit de American Recordings reeks.
Uiteraard 5* en een plaatsje in mijn top 10.

Echt een hele goede plaat dit, net wat beter dan deel V maar wat mij betreft een fractie minder dan deel III.

Probeer ook eens de bijbehorende video bij Hurt te bekijken (niet de Nike-reclame), je bent van staal als je daar geen kippenvel van krijgt.

avatar van Conway Twitty
Casa schreef:

Ben ik het niet mee eens, vind deze veel minder dan V en ook nog wel wat minder dan III.

Casa schreef:

Prachtige clip ja, de laatste van Cash.. echt een oud mannetje geworden, maar beter dan ooit.

nanneb
dit is mijnsinziens de beste cd OOIT gemaakt!
fantastisch donker en duister!
5*****

Casa schreef:

Nog te krijgen als DVD bij de CD op proxis.nl; de clip is net zo prachtig als het nummer Hurt als het hele album: op basis van 2/3 van de nummers 5,0*

Overigens vind ik American V ook zo mooi!

Geweldige cd uit de laatste levensdagen van de legendarische man in zwart. Hij klinkt gepijnigd en gebroken, maar optimistisch over zijn 'toekomst'. Als een man die eindelijk zijn woelige baren heeft bedwongen.

Zou de cd graag vijf sterren geven, ware het niet dat ik me erger aan de nummers drie, vier en zeven.

4,5 sterren.

avatar van cornucopia
Voor mij de beste uit de American Recordings serie...

Jup

avatar van wolf
Hurt

Wat een emotie kon Johnny Cash in zijn stem leggen.
Hurt verdient 5*, de rest van het album heb ik nog niet gehoord.

Eén van de mooiste en beste albums ooit gemaakt. Een waardig afscheid van één van de beste muzikanten ooit. Wat een stem had die man toch... Geen snelle rauwe songs zoals klassiekers als Cocaine Blues en Falsom Prison Blues dit keer, maar stuk voor stuk emotionele, rustige, acoustische prachtballads. Een must! En voor de mensen die alleen Hurt kennen, luister die hele cd zo snel mogelijk!

Elvistheking schreef:
Dit is het laatste album voor zijn dood maar wel een waardig afscheid.

Dat is eigenlijk American V, a Hundred Higways, ook al is die plaat pas uitgekomen na z'n dood.

nanneb
nanneb schreef:
dit is mijnsinziens de beste cd OOIT gemaakt!
fantastisch donker en duister!
5*****

correctie Living With War van Neil Young is nóg beter

avatar van Conway Twitty
nanneb schreef:

correctie Living With War van Neil Young is nóg beter

Minste album toch wel van Neil Young. (van de 6/7 die ik ken)

*Laura*
Veel mooier dan deze versie van Hurt kan muziek toch niet zijn? Echt magistraal.

avatar van Reint
Prachtig inderdaad. Al moet ik het origineel nog eens luisteren.

Het heeft een gemiddelde van 4,21, en heeft meer dan 100 stemmen. Hoe kan het dat hij niet in de top 125 staat?

avatar van OldRottenhat
Reint schreef:
Prachtig inderdaad. Al moet ik het origineel nog eens luisteren.

De top 250 notering gaat uit van het aantal gebruikers dat de plaat in zijn/haar top 10 heeft staan. Dat zijn er bij dit album (nog) niet genoeg! Misschien later!

avatar van Reint
Ah, ok.
Inderdaad, misschien later!

EVANSHEWSON
Waar een zieke Cash de energie bleef halen om keer op keer met een prachtige integere plaat af te komen, Joost mag het weten...

Iedere aflevering in deze American Recordings is zijn geld méér dan waard.
Personal Jesus is voor mij de meest verrassende cover op deze plaat.
En Give My love to Rose de meest pakkende...
4.5 sterren voor de nu helaas toch overleden Cash ! **** 1/2

avatar van Peter88
Wederom een topalbum. Zijn versie van Hurt is natuurlijk beter dan het origineel van Nine Nails Inch, en is een klassieker geworden dankzij hem. Verder erg goede covers van In My Life, Personal Jesus (vind ik persoonlijk ook beter dan het origineel, al is het origineel van Depeche Mode ook erg goed), en Bridge over Troubled Water. Andere hoogtepunten: Hung My head, The Man Comes Around en We'll Meet Again.

Zoals hierboven al geschreven: de beste uit den American Recording serie. En ik ben het ook zeker met Evans Hewson eens: De American Recordings van Cash is het geld meer dan waard.

avatar van Sir Spamalot
Dat eerste nummer alleen al: The Man Comes Around... Kippevel!

Improvision
Personal Jesus vind ik beter dan het origineel zelfs.

avatar van timhardt
Improvision schreef:
Personal Jesus vind ik beter dan het origineel zelfs.

bridge over troubled water ook. het origineel vind ik echt een ****nummer.

avatar van wolf
Sir Spamalot schreef:
Dat eerste nummer alleen al: The Man Comes Around... Kippevel!

I Hung My Head is ook een kippenvel nummer. Die stem, die emotie.