Joni Mitchell - Hejira (1976)

Canada
Pop / Jazz
Label: Asylum

1. Coyote (5:01)
  2. Amelia (6:02)
  3. Furry Sings the Blues (5:08)
  4. A Strange Boy (4:19)
  5. Hejira (6:41)
  6. Song for Sharon (8:39)
  7. Black Crow (4:23)
  8. Blue Motel Room (5:04)
  9. Refuge of the Roads (6:38)
Hejira was de eerste cd waarop Joni Mitchell begon te experimenteren met jazz. Niet zo vreemd als je bedenkt dat ze op dit album samenwerkte met (voor mij als leek onbekende) grootheden als Jaco Pastorius en Larry Carlton.
Dit album kan gezien worden als een ommekeer in haar carriere.

beaster1256
prachtige plaat die ik zeer lang beluisterd heb toen hij uitkwam op vinyl , jaco is briljant op zijn bas , de kerel is nu ook al jaren dood , vooral 'amelia' en 'song for sharon' zijn de 2 nummers die ik het beste vind
en op furry horen we haar maatje neil young op de mondharmonica
een dikke aanrader voor mensen die haar niet zo goed kennen

avatar van Marty
Ultieme plaat voor eenzame momenten. Geen plaat voor bruiloften en partijen. Minder breekbaar dan Blue.

avatar van Oldfart
"Old Furry Sings the Blues" op de radio, op dit moment. Mooie ode aan de oude bluesmeester Furry Lewis, mooie muziek voor de nacht.
Draai dit veel te weinig.

avatar van Jasper
Furry Sings The Blues, dat is mijn favoriete Joni Mitchell nummer. Veel beter kan het niet: Joni zingt, Neil Young speelt harmonica. Canada boven!

Amelia is trouwens een erg goede nummer 2. Zo mooi gezongen...

EVANSHEWSON
Coyote, Amelia, Hejira, Blue Motel Room... ontzettend mooie plaat is dit, echte klassieker in het genre.

****1/2

Thijssie024
Hejira is voor mij echt een meesterwerk geworden na het album op verschillende reizen mee te nemen. De teksten over eenzaamheid, het ontmoeten van verschillende mensen, uiteenlopende lokaties en herinneringen aan thuis zijn helemaal verwoven met de prachtige melodieën die Mitchell te voorschijn haalde in de piek van haar carriere.

* * * * *

Absoluut de mooiste!!!!

avatar van blunnie
ONGEKENDE SCHOONHEID DEZE PLAAT 5 STERREN

beaster1256
hejira is inderdaad joni's beste na al die jaren , hij wordt zelfs nog beter na meer dan 30 jaar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van Bulldozer
Pracht plaat, heel mooi en stemmig. Luister ook eens naar de live-uitvoering van een aantal van deze nummers op "Shadows and Light".

Thijssie024
Ik heb hem een tijd geleden ook aangeschaft op vinyl, (sinds de Europese cd's niet geremastered worden uitgebracht) en dat voegt op de incidentele ruis veel toe. Guitaren en bas komen veel meer naar voren.

Zigstar
nja, zeker niet slecht, maar soms lijkt het mij allemaal een beetje te veel moeilijkdoenerij. Haar manier van zingen weet me ook niet echt te raken. Maar op zich staan de nummers wel, dus toch 3.5.

avatar van heicro
Furry Sings the Blues met dat uit de toon vallende mondharmonicaspel is geniaal.
Jaco Pastorius op de fretloze bas geeft ook een extra dimensie aan dit prachtige album.

avatar van Cor
Cor
Vind dit vooral heel ontspannen overkomen met een heel eigen geluid dat het hele album blijft doorklinken. Die sprankelende gitaar en die plukkende bas, gelardeerd met toefjes diverse instrumentatie. Weinig nadrukkelijke percusssie. En daar doorheen zweeft de mooie stem van Joni.

Ik hou van veel albums van Joni (vooral de oudere) maar dit is toch wel een van de beste van haar.
Deze plaat staat bol van de sfeerbeelden en geeft heel goed weer hoe ze in die periode van haar leven op zoek was.
M'n absolute favoriet is Black Crow waarvan de onrust afdruipt en ze fantastisch beschrijft hoe ze op die zwarte kraai lijkt die ze onderweg ziet.
Iedere keer weer een duikvlucht naar beneden om datgene wat zo mooi lijkt op te pikken, de wanhoop spreekt zowel uit de tekst alswel van de muziek in dit nummer met een hele onheilspellende gitaar van (ik dacht) Larry Carlton en fantastisch baswerk van Jaco Pastorius.
Het is verbazend hoe goed de muziek en de tekst in dit nummer samengaan.
Dit nummer is ook wel 'ns gecoverd door Diana Krall maar die sloeg geheel de plank mis in haar onderkoelde versie van dit nummer.
Of ze begreep het nummer niet of ze durfde de emotie niet te laten horen die Joni Mitchell nooit uit de weg is gegaan.
Dan hoor je het verschil tussen doorleefd en onecht in dit nummer.
(sorry voor de Diana Krall) liefhebbers.

avatar van heicro
Het meesterwerk van een levende legende.

avatar van R-Know
Dit is inderdaad een plaatje.

Down_By_Law
Ik zat deze gisteren in de trein te luisteren, en het uitzicht op de sneeuw buiten paste perfect bij de muziek. Eenmaal thuis heb ik direct de CD nog eens opgezet en nu weet ik zeker dat dit Joni's allermooiste plaat is, zelfs nóg beter dan "Blue". De teksten zijn op het niveau van Bob Dylan's beste werk (elk nummer is een verhaal op zich), en de instrumentatie is constant meesleepend. De ultieme winterplaat.

avatar van Madjack71
Prachtig tijdloos album. Over de gehele linie consistent met een sterke muzikale back-up. Heel herkenbaar in sfeer m.n dankzij de heldere klank van de gitaar en mooi spel van o.a Jaco Pastorius. De nummers zijn individueel met elk een eigen passend jasje.
Misschien ook wel Joni's sterkste en beste album. Geen enkel nummer is dissonant, of het moet Blue Motel Room zijn met die jazzy sfeer, maar wel een heel lekker dissonantje.
Favorieten heb ik wel, 9 stuks om precies te zijn.
Mooie hoes ook.
Ik blijf me verbazen over de consistente kwaliteit van Joni Mitchell. Met dit album lijkt haar eigen geluid tot een summum te zijn gekomen.
Echt een grootheid waar ik alleen maar meer van wil horen.

avatar van bikkel2
Joni Mitchell , hier eigenlijk al aardig in de weer om wat grenzen te verleggen .
Hejira is een sterke plaat en in ieder geval 1 van haar meest overtuigende .
Een relax broeierige plaat met zowel wat jazz als blues invloeden .
De volwassenheid van het meisje met de mooie stem en acoustische gitaar is in optima forma te bewonderen .
Prachtige sobere songs met feitelijk geen zwakke plekken . En wat speelt ze geweldig gitaar naast haar unieke stemgeluid .

Father McKenzie
Wàt kan ik aan de commentaren van de vorige users nog toevoegen?
Niet zo veel.
Ik vond deze enkele weken terug, sterk afgeprijsd, ik denk voor 5 €, en omdat Mitchell toch garant staat voor kwaliteit, nam ik de plaat maar mee.
Ik vind dit ook nog mooier en pàkkender dan bijvoorbeeld Blue, ook al zo'n schitterend album.
Mitchell bewijst dat ze in dezelfde league speelt als Bob Dylan, Tom Waits en Van Morrison, om maar gelijk drie giganten op te sommen.
Prachtplaat, met hele verhalende songs.
Down_By_Law vind dit een album dat past bij een besneeuwd landschap, maar in volle zomer op een terras, mag zulke mooie muziek ook voor mij.
Na een zoveelste luisterbeurt weet ik het wel; ik verhoog van 4.5 naar de volle pond!

Stijn_Slayer
Joni Mitchell is een artieste waar ik altijd veel tijd voor uittrek. Ik moet het album meerdere malen gehoord hebben, en alle teksten op m'n gemak gelezen hebben. Zo ook bij Hejira was dit voor mij de beste manier.

Op Hejira hoor ik een rustige vrouw die volwassenheid uitstraalt. Overduidelijk een erg mooie plaat, maar ik heb toch meer met de emotie van Blue. Het neemt niet weg dat ik hier ontiegelijk van kan genieten en dat ik deze ook zal gaan aanschaffen.

Court and Spark en The Hissing of Summer Lawns staan al een tijdje in bestelling, dus daar zal ik binnenkort wel even zoet mee zijn.

avatar van Oryza
Thijssie024 schreef:

Joni Mitchell haar albums zijn dus NIET geremastered te verkrijgen??
Zonde...

Aquila
Enkele wel hoor.

avatar van Oryza
Welke dan? Ik had graag The Hissing of Summer Lawns en deze gehad...

Aquila
Oryza schreef:
Welke dan? Ik had graag The Hissing of Summer Lawns en deze gehad...
Ja ik ook, beter dan die zijn er niet.

Volgens mij is Ladies of the Canyon een remaster en die voor Hissing (ik kan even niet op de titel komen).

Mijn favoriete album uit haar oeuvre. Ik heb ze allemaal. Zo coherent en diep als Hejira is ze nooit meer gekomen, ook al heeft ze talloze fantastische albums afgeleverd. Geweldige muzikanten, alles klopt en klikt.

Song for Sharon is mijn favoriete nummer, vanwege de geweldige gitaar riff waar het nummer omheen gebouwd is. De instrumentatie beweegt met de tekst mee om de ruggegraat van de gitaarlijn heen. Een van de beste demonstraties van unieke talent van Micthell (en waarom zo veel muzikanten haar als inspiratiebron noemen, ze plooit de muziek om haar teksten heen).

avatar van heicro
Helemaal mee eens en zo treffend had ik het niet kunnen omschrijven.

avatar van bertus99
Door zeer velen wordt het geroemd maar ik heb dit nooit het beste album van Joni Mitchell kunnen vinden. Daarbij moet ik wel nageven dat ik ze niet allemaal ken, maar denkelijk wel de belangrijkste.
Ik vnd Hejira af en toe prima te beluisteren, maar als geheel wat saai, sommige nummer s veel te breed uitgesponnen en te jazzy.
Wat niet wegneemt dat ik Pastorius bas wel erg kan waarderen op dit album.
Toch hou ik meer van de wat meer folk-achtige platen als Ladies from the canyon en Blue. De directheid van de teksten van Blue mis ik bijvoorbeeld toch een beetje op Hejira.
Tja..... de standaard bij Joni Mitchell ligt nou eenmaal zo ontzettend hoog dat ik een album als Hejira dus maar 3 sterren geef, terwijl het als een mindere artiest met zo'n werkje kwam het er misschien meer zouden zijn. Voor grootheden gelden nou eenmaal strengere maatstaven.