Swans - To Be Kind (2014)

Label: Young God

1. Screen Shot (8:04)
  2. Just a Little Boy (For Chester Burnett) (12:39)
  3. A Little God in My Hands (7:08)
  4. Bring the Sun / Toussaint L'Ouverture (34:05)
  5. Some Things We Do (5:09)
  6. She Loves Us (17:00)
  7. Kirsten Supine (10:32)
  8. Oxygen (7:59)
  9. Nathalie Neal (10:14)
  10. To Be Kind (8:22)
avatar van itchy
Swans is een band die ik op papier geweldig zou moeten vinden, maar me in de praktijk redelijk koud laat. The Seer vond ik op het eerste gehoor echter zeer indrukwekkend, maar dat bleek niet voor de langere termijn.
To Be Kind vind ik op de eerste gehoren beter, maar lijdt een beetje hetzelfde euvel als The Seer en eigenlijk alle Swans-albums: Gira en co. nemen het allemaal Zo Serieus. Dit is muziek die verdomd veel vraagt van de luisteraar. Daar is natuurlijk niks mis mee en dat kan ik normaal gesproken goed hebben, maar de momenten dat ik in mijn doorzonwoning tussen de afwas en het plantjes water geven mee wil gaan in een twee uur durende catharsis zijn toch wel bijzonder spaarzaam. Na het lange Bring the Sun/Toussaint l'Overture (met overigens tenenkrommend Frans, toch nog een (onbedoeld) grappig momentje) heb ik het wel even gehad en gaan de nummers irriteren.
Toch blijf ik To Be Kind nog wel even draaien. En het wordt hoog tijd dat ik ze eens live gaan zien, want daar komt de maalstroom het best tot haar recht lijkt me. 26 september in Paradiso.

avatar van dix
dix
Pfff ... pak aan ...weer zo'n staaltje audio-bukkake van twee uur. Sinds de come-back plaat My Father Will Guide Me A Rope To The Sky vraagt Michael Gira meer en meer van zijn publiek. Ik had het gevoel al een beetje bij het laatste optreden en nu wederom: Gira lijkt in deze fase van zijn carriere weer helemaal terug bij het sadisme van zijn eerste platen. Alleen heeft hij anno 2014 betere muzikanten om zich heen verzameld. To Be Kind is het waard om te bezitten, maar maakt zijn titel niet direct waar.

Indrukwekkende cd! Geweldig!

avatar van Koen St
Er zijn geen woorden om uit te leggen wat voor een mooi fantastisch super geweldig stuk muziek Bring The Sun is. Elke seconde, elke noot, elk weet ik veel wat is geweldig en klinkt steeds beter dan de vorige. Een van de beste stukken muziek die ik ooit gehoord heb. Bij elke luisterbeurt vind ik het beter dan de keer er voor. Toussaint L'Ouverture klinkt misschien wat minder en al helemaal vergeleken met het monster dat Bring The Sun is, maar toch is het een goed nummer en de rest van het album is ook fantastisch. Swans is inmiddels gegroeid van "die ene band waar al die nerds over praten met al die lange albums" naar een van mijn favoriete bands ooit, ookal weet ik nog niet waar ik de zwaantjes moet plaatsen in mijn top 10. Ook dit album is een absoluut hoogtepunt, een van de beste albums die ik ken, maar ik heb hier ook geen idee waar deze past in de top 10. Hadden we maar een top 11 op deze site!