Swans - To Be Kind (2014)

Label: Young God

1. Screen Shot (8:04)
  2. Just a Little Boy (For Chester Burnett) (12:39)
  3. A Little God in My Hands (7:08)
  4. Bring the Sun / Toussaint L'Ouverture (34:05)
  5. Some Things We Do (5:09)
  6. She Loves Us (17:00)
  7. Kirsten Supine (10:32)
  8. Oxygen (7:59)
  9. Nathalie Neal (10:14)
  10. To Be Kind (8:22)
avatar van SeungRi
Een eerste nummer is vrijgegeven. Je kan hem via Pitchfork downloaden!

Nihilisme
A Little God in My Hands klinkt een beetje als een wat klassiekere Swans-track i.p.v. voortborduren op de sound van The Seer. Ik word ook wel gelukkig van de lengte van de nummers, een release waar ik erg naar uit zie.

avatar van Sater
Dat nieuwe nummer doet me een beetje denken aan de laatste Angels of Light plaat. Benieuwd naar het totaalplaatje!

avatar van Don Cappuccino
De eerste vrijgegeven track is in ieder geval gaaf, er zit een lekkere groove in.

avatar van Leeds
Een nieuwe Swans, altijd goed! Ik kijk hier eveneens naar uit!

avatar van Don Cappuccino
De liveversie van Oxygen is in ieder geval heel gaaf. Ik zag de lek, maar dat is echt gruwelijk lage kwaliteit, ik wacht wel op een album stream of iets in die trant. En op de laatste liveplaat (Not Here / Not Now) staan al een aantal tracks.

avatar van Eveningguard
Toffe groove zit er in A Little God In My Hands, al blijft het wel dicht bij The Seer staan inderdaad. Toch weer een lekkere martelgang om het uit ze zitten, wat op een of andere manier altijd de kracht is geweest van de band.

avatar van nikon42
De ¨lek¨ is van goed genoeg kwaliteit om de dubbelaar al een tijdje in auto te beluisteren, hij is behoorlijk heftig zal ik maar zeggen, wel lekker ,dat dan weer wel.

avatar van Don Cappuccino
De studioversie van Oxygen is inmiddels ook te beluisteren.

avatar van Eveningguard
Album krijgt geloof ik zes plaatjes. Deze zijn allemaal van baby hoofdjes. Vind het er erg smaakvol uitzien moet ik zeggen en zal het album dan ook op lp binnenhalen. Het staat in een vreemd contrast met de herrie die de band maakt.

avatar van Paap_Floyd
Weer een plaat van 2 uur. Hoop dat-ie me beter bevalt dan de vorige 2 albums.

avatar van Tha)Sven
Smaakvol zou ik de hoezen niet noemen, wel typisch voor Swans en ze passen ook precies bij hun sound, bevreemdend en beangstigend.

yorgos.dalman
Het zal aan mij liggen en ik betuig bij voorbaat al oprecht spijt maar, sorry, zowel 'Oxygen' als 'A little God in my hands' doen me tien keer nix. Begrijpt u? Niets dus.
Ben ik nu Swans-af of word ik op de een of andere manier gruwelijk voor de gek gehouden?

yorgos.dalman schreef:

Geef het flink de tijd zou ik zeggen. The Seer had ook flink de tijd nodig om onder de huid te kruipen maar als het eenmaal zo ver is laat het je niet meer los. Swans is niet altijd even mooi, maar wel bijtend.

yorgos.dalman
Swans is niet altijd even mooi, maar wel bijtend.
Ik denk dat hier mijn probleem in schuilt. Op mijn leeftijd geloof je dat bijtende wel, en wil je het graag vooral mooi hebben...

avatar van eightynine
Niet aan toegeven yorgos.dalman, jong van geest.

Zephyr
Zowel Oxygen als A Little God In My Hands beluisterd. Maar ik vind het nou niet bepaald voortborduren op The Seer. N.m.m. klinken Gira en Co hier vrij funky, als ik het zo mag zeggen. De vocalen vind ik trouwens vrij ondermaats. Geen schim meer van de jaren 80 en 90 - klassiekers.

En volgens mij is de foto van de baby op de hoes genomen toen hij verplicht naar de opnames van dit album moest luisteren...

avatar van Eveningguard
Behalve dat er toen heel veel reverb op zijn stem zat hoor ik eigenlijk weinig verschil.

avatar van Lura
Nihilisme schreef:
Ik niet, na het tenen krommende The seer.

Lura schreef:
Ik niet, na het tenen krommende The seer.

Mmm verklaar je nader. Ben je bijvoorbeeld bekend met het oude werk van Swans?

avatar van Don Cappuccino
Daar is hij dan, de officiële stream!

First Listen: Swans, 'To Be Kind' : NPR

avatar van AOVV
Don Cappuccino schreef:
Daar is hij dan, de officiële stream!

First Listen: Swans, 'To Be Kind' : NPR

Zo, NPR is wel goed bezig; na een stream van het nieuwe album van Agalloch, nu ook eentje van Swans. Het enige nadeel is wel dat ik eerst ergens 2 uur moet zien te vinden om het album te kunnen beluisteren.

avatar van Don Cappuccino
Ik ben er bijna in een twee uur durende zit. Het is echt een andere plaat geworden vergeleken met The Seer, nog meer de nadruk op repetitie maar het is wel erg meeslepend. Voor de rest kan ik er na een eerste luisterbeurt niet meer over zeggen, ik ga hem sowieso kopen.

avatar van VictorJan
Een interessant stuk n.a.v. de NPR-stream: Skyline Reviews » #NP – SWANS - skylinereviews.com

Ik spaar hem zelf voor vanavond. Ben zeer benieuwd

avatar van KJHKB
Een veel positievere review kom je niet vaak tegen.

Zelfde als ik met al het latere werk van Swans heb, heb ik hier ook. Het is geweldig, maar ik krijg er niet echt vat op. Het is uniek, sterk, maar toch (zoals bij elk album vanaf Soundtracks for the Blind) blijft niks me echt bij. Enkel een gevoel, maar geen enkel nummer. En dat maakt dat ik het opnieuw wil luisteren.

yorgos.dalman

Opmerkelijke statement, aangezien veel Swans-fans juist van Soundtracks of the blind steevast de nummers 'Helpless child' en 'The sound' zo bewieroken. Ikzelf ook, al schaar ik daar graag het minder genoemde 'The final sacrifice' nog bij.

avatar van AOVV
Net in zijn geheel beluisterd via de bovenstaande stream, en oef! wat een lange zit! Dat bedoel ik geenszins in negatieve zin, want de intrigerende opener trekt je meteen de plaat in, en bovenal weet de band hier een grootse, indrukwekkende sound te creëren ('Bring the Sun / Toussaint l'Ouverture' is daarvan het beste, en ook langste, voorbeeld).

Hier ben ik zeer zeker nog niet klaar mee. Het klinkt ook anders dan 'The Seer', en zo blijven deze artiesten toch wel erg goed bezig.

front242
vandaag op vinyl binnengekregen nu al een klassieker de triple lp

Nihilisme
Swans blijft sowieso één van de meest opzienbarende bands uit de muziekgeschiedenis en op To Be Kind laten ze horen dat ze nog lang niet klaar zijn. Intens, energiek en gemeen maar wel anders dan voorgangers My Father Will Guide Me Up A Rope To The Sky en The Seer. A Little God In My Hands is hier een goed voorbeeld van, terwijl Just A Little Boy (For Chester Burnett) je de stuipen op het lijf jaagt. Wel worden er weer The Seeriaanse lengtes opgezocht (Bring the Sun/Toussaint L'Ouverture als meest toonaangevende voorbeeld), zonder hierbij aan kracht in te boeten. Nummers als Oxygen of She Loves Us ("Your name is Fuck! Fuck! Fuck! Fuck! Fuck! Hallelujaaah!") grenzen haast aan waanzin, terwijl een rustmoment als Song For A Warrior ontbreekt op deze plaat. Het is bijna onmogelijk voor te stellen dat Michael Gira al 60 jaar oud/jong is, want To Be Kind is een niet aflatende, uitputtende stoomtrein. Ontzettend knap is het wel, hoe Gira zijn muzikale manschappen aanvoert en over je heen walst.

Een band om te koesteren.

avatar van bennerd
Dat zeker! Heb deze ochtend de eerste drie tracks kunnen beluisteren en verdomme, die klonken weer heel erg goed. Wat een topband is dit, voor mij persoonlijk de beste bandontdekking van het afgelopen jaar.