Swans - To Be Kind (2014)

Label: Young God

1. Screen Shot (8:04)
  2. Just a Little Boy (For Chester Burnett) (12:39)
  3. A Little God in My Hands (7:08)
  4. Bring the Sun / Toussaint L'Ouverture (34:05)
  5. Some Things We Do (5:09)
  6. She Loves Us (17:00)
  7. Kirsten Supine (10:32)
  8. Oxygen (7:59)
  9. Nathalie Neal (10:14)
  10. To Be Kind (8:22)
avatar van [WZ]
Tony schreef:
Weer 'n The Seer is mijn eerste, ongenuanceerde reactie.

Vond em juist op het eerste gehoor wel erg anders.. Meer groovend, funky zelfs op sommige momenten, Screen Shot en Oxygen bijvoorbeeld. Iets minder episch als The Seer, in ieder geval qua gevoel.
Maar ik vind 'em na 3 of 4 complete ritjes toch ook wel iets minder: 3,5*

(Ter vergelijking: The Seer heeft destijds mijn [virtuele] platen-speler een paar weken lang toch wel elke dag bezocht! Celine Dion nog nooit..)

avatar van Tony
Ik ben van de iets meer melodieuze albums, Love of Life, White Light, Burning World en, vooruit, Children of God. Het meer monotone geluid bevalt me gewoon wat minder. Deze schaar ik vooralsnog onder de laatste categorie. Ik ga 'm sowieso nog enige keren luisteren hoor.

UnknownPleasure
prachtig, het gaat soms echt door merg en been, kippenvel en verontwaardiging, desoriëntatie maar net zo goed juist het precies dáár zijn waar dat dan ook mogen zijn, in ieder geval ergens samen of/en in de muziek. ik kan soms alleen wat minder tegen de soms minutenlange instrumentale ontploffingen. die hadden niet gehoeven, maar misschien leer ik dat ook waarderen met de tijd. als dat zo is kan dit zeker tot de betere albums gaan behoren van de afgelopen jaren.

avatar van Raspoetin
A veces se piensa que ya se ha escuchado todo pero en estos momentos aparece el grupo Swans para enseñarle que en la realidad no se ha escuchado completamente nada....

avatar van bennerd
Gezondheid.

Hendrik68
Ik zag in het topic "Wat draai je nu" dit album gepost worden door Masimo. Ik dacht laat ik het voor de gein ook eens proberen. Ik ken Michael Gira eigenlijk alleen maar uit een paar artikelen uit de Oor ergens eind jaren 80 en maakte daar uit op dat de muziek eigenlijk niet echt voor mijn oren bestemd was. Ik heb er dan ook verder nooit aandacht aan geschonken. Tot dit album dus en jawel: het is een opvallend opgewekt plaatje geworden vind ik. D.w.z. voor de enorme bak depressiviteit die ik verwacht had. Het klinkt juist helemaal niet zwaar en depressief, anders had ik het ook niet uitgeluisterd. Het duurt allemaal ontzettend lang, maar na anderhalf uur vond ik het nog steeds prima om aan te horen. Ik weet niet of ik me verder ga verdiepen in de Swans maar ik ben toch blij dat ik het geprobeerd heb.

avatar van Tha)Sven
Monsterlijke plaat. Met meer dan twee uur lengte geen makkelijke zit, maar zo is het ook niet bedoeld. Wat een fenomenale band is Swans toch, zo'n uniek en herkenbaar geluid. Dit kan mogelijk m'n favoriete Swans plaat worden. Met name Bring the Sun is zo ontzettend meedogenloos, fantastisch!

avatar van Urbanoetang
Waarom is Just a Little Boy (For Chester Burnett) zo geliefd hier? Uitstekend nummer, maar veruit de minste van het album naar mijn mening.

avatar van dix
dix
Pfff ... pak aan ...weer zo'n staaltje audio-bukkake van twee uur. Sinds de come-back plaat My Father Will Guide Me A Rope To The Sky vraagt Michael Gira meer en meer van zijn publiek. Ik had het gevoel al een beetje bij het laatste optreden en nu wederom: Gira lijkt in deze fase van zijn carriere weer helemaal terug bij het sadisme van zijn eerste platen. Alleen heeft hij anno 2014 betere muzikanten om zich heen verzameld. To Be Kind is het waard om te bezitten, maar maakt zijn titel niet direct waar.

avatar van [WZ]
"RRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!"

avatar van DjFrankie
Schommelt bij mij tussen 3,5 en 4. Enkele geniale tracks maar ook wat nummers die me wat irriteren zoals Some Things We Do.

Maar Nathalie Neal en Just a Little Boy (For Chester Burnett) zijn vrij geniaal te noemen.

Nihilisme
She Loves Us is absoluut mijn favoriete nummer van deze plaat. Waanzin.

avatar van Castle
Echt een Gira werk, je moet echt in de mood zijn.
Maar wederom een meesterwerk

Indrukwekkende cd! Geweldig!

avatar van kobe bryant fan
CrossProduct schreef:
Just a Little Boy heeft wel een erg David Lynch achtige vibe trouwens. Niet dat ik dat erg vind.

Viel me ook op, ik als David Lynch fan vindt dit dan ook een schitterend nummer!
Die opbouw is briljant! Swans is weer lekker op dreef moet ik constanteren tijdens mijn eerste luisterbeurt.

avatar van scabiosa
zeer vette plaat, voor als je thuis eens wat duiveluitdrijvingen of andere sjamanistische activiteiten wil uitproberen
komt dicht bij de live-ervaring op vlak van sfeer
op vlak van volume uiteraard niet

Misterfool
Heftig album van swans, in de trant van The seer, maar net iets psychedelischer en net iets meer herhaling.

avatar van Eveningguard
Monsterlijker, harder en gestoorder dan het epische geluid van zijn voorganger. Gira schreeuwt als een idioot en dat maakt de boel nog zwaarder dan The Seer. Geen intensiteit komt in de buurt van niveau a la Swans. Tot nu toe het beste album van dit jaar.

avatar van Cloud
Grote favoriet bij mij is kant 4 met Some Things We Do en She Loves Us.
Zojuist de 3-LP binnen. Even de andere nummers wat meer aandacht schenken.

avatar van Cloud
De mp3-versie heb ik al vaker gehoord en ik vond het al een zeer bijzondere plaat. Alleen nu op 3LP komt het allemaal net een tikje harder aan.

Na enige tijd niet echt meer geïnteresseerd te zijn in de nieuwste platen en muziek in het algemeen, Helemaal niets kon mij echt boeien. Is er eindelijk iets wat ik heel goed vind, de nieuwe van de Swans.

Dit is het beste wat ik in jaren gehoord heb, ik dacht dat ik niet meer verrast kon worden.
Weergaloos album, mooie melodieën verborgen binnen hypnotiserende monotone riffs. De riffs gaan over het randje heen, tot de riff haast niet meer dragelijk is en pas dan komt er een verandering in. Heerlijk!

Wonder boven wonder vond ik een poster in de 3LP editie, die gaat in een lijstje!

Werkelijk fantastische cd! Kon ze niet maar ben nu alles aan het inhalen. Donderdag 25/9 AB Brussel! Ik ben erbij. Ben benieuwd.

avatar van HugovdBos
Na een aantal luisterbeurten toch maar even een korte reactie op dit krankzinnige album. Je wordt meegezogen in een ontspoorde wereld die gekenmerkt wordt door een muzikale explosiviteit van jewelste. De instrumentatie vormt een ongelooflijk complex geheel die je pas na vele luisterbeurten kunt doorgronden. Vooral op Bring the Sun / Toussaint L'Ouverture wordt je compleet overdondert en voor je het weet ben je een halfuur verder. Nee het album is zeker niet voor iedereen weggelegd, maar mocht je wel van experimentele rock houden dan raad ik je dit album zeker aan.

avatar van kobe bryant fan
Just a Little Boy (For Chester Burnett) is zo briljant!
Net als een zwart gat waar je invalt en na 12 minuten verdwaasd weer uitkomt.
Schitterende plaat sowieso van begin tot eind!

avatar van DargorDT
Sommige muziek consumeer je. Sommige muziek consumeert jou. Mijn eerste kennismaking met Swans, dit album is nu halverwege. De vergelijking met het zwarte gat is ook wel een aardige. Gelukkig komen we hier weer levend uit! Dan zijn we wel een ander mens geworden. Ongelooflijke muziek zeg, dat dit bestáát... Geniaal.

Vreemde, maar geniale band.
De leden zien er uit als de cast van het in 2016 te verschijnen vervolg op de serie Twin Peaks.

avatar van DargorDT
Zoals die peuter kijkt op de hoes, zo kijk ik nu ook. Maar ik luister verder, volkomen verbijsterd. Bring the Sun / Toussaint L'Ouverture heb ik alvast overleefd, dat scheelt. Dit is een aanslag op mijn gestel. En ik maar denken dat ik wat gewend was, ik kan de meeste extreme metal prima verdragen. Maar dit kruipt echt onder je huid, het is zware dreigende grommende hijgende stomende pompende hysterische krijs-psychedelica, ontsproten uit de gedachten van een stel krankzinnig lijkende muzikanten die wars van elke vorm van melodie en wellicht beneveld door een of andere vreemde drugs de meest uitzinnige muziek geschreven hebben die een mens verzinnen kan. Zie, ik word er zelf ook een beetje gek van. Zulke zinnen schrijf ik normaal nooit...

Past wel perfect bij deze muziek.

Ik zal wel een cultuurbarbaar zijn, maar kan hier echt niet inkomen. Heb het album geluisterd, maar hou aan ieder nummer een nare smaak over.

Een aardige prestatie vond ik het zelf om dit hele album met die ellenlange nummers zijn kans te geven, maar het is niet aan mij besteed.

avatar van Tony
Jozzyham schreef:
..., maar hou aan ieder nummer een nare smaak over.

Dit is eigenlijk wel de beste omschrijving van wat Swans muziek in essentie bij de luisteraar teweeg dient te brengen. Hou je niet van een nare smaak dan is Swans niks voor je. I'm lovin' it.

avatar van eightynine
Jozzyham schreef:

Je zou hun debuut, Filth, eens kunnen proberen. Heel anders, die laat je zeker niet achter met een nare smaak.