IQ - The Road of Bones (2014)

Label: Giant Electric Pea

1. From the Outside In (7:24)
  2. The Road of Bones (8:32)
  3. Without Walls (19:15)
  4. Ocean (5:55)
  5. Until the End (12:00)
  6. Knucklehead * (8:10)
  7. 1312 Overture * (4:17)
  8. Constellations * (12:24)
  9. Fall and Rise * (7:10)
  10. Ten Million Demons * (6:10)
  11. Hardcore * (10:52)
  12. From the Outside In [First Studio Run Through] * (7:25)
  13. The Road of Bones [First Studio Run Through] * (8:35)
  14. Ocean [Piano / Vocal Version] * (5:52)
  15. The Slender Sky * (13:56)
  16. Mcdozenstrings * (4:08)
  17. Without Walls [Live Medley] * (12:45)
  18. From the Outside In [Live] * (7:51)
avatar van uffing
Het is ook mooi dat IQ er wonderwel iedere keer weer in slaagt om met een kwalitatief goed album op de proppen te komen. Vanaf Ever uit 1993 heb ik ieder album met minimaal 4 sterren beoordeeld. Dat is iets wat maar weinig bands van tegenwoordig ze kan nadoen.

avatar van Jester
Ik heb toch meer met het IQ van Martin Orford. Ik vind het lastig te omschrijven, maar heb het gevoel dat de muziek toen melodieuzer was, terwijl nu vaak het ritme overheerst. De laatste 2 albums hebben me nog niet kunnen overtuigen, helaas.

avatar van El Stepperiño
Nu zo bij de 5e luisterbeurt durf ik voorzichtig 4* te geven bij deze lange zit, die nog steeds voor een groot gedeelte moet indalen. Kan dus nog veranderen, maar wat een fijne cd zeg!

avatar van chevy93
Op PA nota bene een 4,42 na 459 stemmen.

Daarmee staat het op de 23e plek ooit(!). Boven albums als A Farewell to Kings, Crime of the Century, Ommadawn en The Lamb Lies Down On Broadway.

Die baslijn in het titelnummer blijft wel echt fenomenaal!

avatar van MrEd63
Na iedere draaibeurt wordt ie beter en beter ik zeg 5 sterren . een groeibrlliant.

avatar van Gerben61
@ Chevy93 misschien domme vraag. Waar vind ik de lijkst op/van PA

avatar van Mindscapes
Gerben61 schreef:
@ Chevy93 misschien domme vraag. Waar vind ik de lijkst op/van PA

Hij bedoelt www.progarchives.com en wel hier om precies te zijn

avatar van DargorDT
Bloedmooie, spannende progrock vol diepgang en zeggingskracht. Pas deze week de eerste luisterbeurt achter de rug, het was even lastig timen. Want hier moet je écht even voor gaan zitten, het is ook best een lange zit met die bonus disc erbij. Maar het was prachtig van start tot finish. De laatste weken draai ik van alles en nog wat door elkaar, en soms zet ik een cd halverwege af omdat ik gewoon weer zin heb in iets anders. Maar dit IQ hield me geboeid. Waarschijnlijk komt deze zelfs op plek drie in mijn jaarlijst!

Zo'n eerste keer geeft de cd nog niet al z'n geheimen prijs, en zo heel bekend met IQ ben ik ook niet. Wel wat ouder werk gehoord van ze. Al met al een prachtig muziekjaar voor dit soort muziek, met o.a. ook een nieuwe Pendragon en Threshold. Overigens kwam ik pas bij IQ uit nadat ik op Progarchives wat beoordelingen had gezien. In eerste instantie was deze aan mijn aandacht ontsnapt.

Deranged
Erg fijn om te mogen vernemen dat na de voorganger die er bij mij nooit echt in wilde hier gewoon weer een klasse plaat van formaat wordt neergezet.

Met Constellations hebben ze voor mij zelfs echt weer zo'n nummer wat mij doet denken wat een grootse band is dit toch eigenlijk. Peter die weer op hard treffende wijze zijn hart laat spreken door middel van een klasse tekst met zijn kenmerkende stem op een prachtige melodie.

Denk toch wel dat ik even ga naar De Boerderij in december.

Deranged
Ook supersexy hoe hij dat doet in die track als hij zegt zeggen we toch helemaal niks meer.

Nothing anyMOAR.

Komt bij mij zeker binnen.

Deranged schreef:
Denk toch wel dat ik even ga naar De Boerderij in december.

Ik denk dat ik ook maar ga. Dit orkestje hoort toch wel bij mijn 10 favoriete bands ondertussen.

Wat is Without Walls weer een briljante epic; die hoop ik toch wel een keer live te mogen aanschouwen.

Deranged
Kaartje al in bezit inmiddels, dus gaat hem sowieso even worden hier.

Zin an.

avatar van Broem
Ben wat betreft deze band eigenlijk nooit verder gekomen dan Dark Matter (puik album) Deze maar eens de revue laten passeren en ben zeer aangenaam verrast. Zit wel behoorlijk wat dramatiek in de muziek van IQ maar kan dat goed hebben. Blijft binnen de grenzen en het vakmanschap spat er vanaf. De rustige passages zijn heerlijk in balans met het ruigere werk (Without Walls bv) Lekkere lange epische nummers en de aandacht wordt hier een album lang (incl bonus cd) behoorlijk vastgehouden.

Deranged
Sprak ik laatst nog het vermoeden uit dat de nieuwe Manson wel het onbetwiste album van het jaar moest zijn. Bedacht ik mij later dat deze plaat er natuurlijk ook nog was.

Of is.

En daar vergiste ik mij even. Dit is natuurlijk de plaat, niet van van dit jaar, maar van 2014.

Het is dit jaar dat ik zelf dit album voor het eerst goed heb laten bezinken.

En wat een comeback mag ook dit genoemd worden, om dat nog maar eens aan te halen.

Een nummer als Ocean dat op bepaalde momenten eveneens werkelijk tot in het diepst van elke vezel gaat. Overrompeld ben ik ervan geweest.

Tot in december.

geweldig album in de top 5 over dit jaar wat mij betreft (al is ie dan uit 2014)

avatar van uffing
Vanwege het recente bezoek van IQ aan de Boerderij in Zoetermeer heeft deze de afgelopen weken overuren gedraaid in mijn speler. Dat,en de geweldige live uitvoering van alle vijf de nummers heeft me doen inzien dat dit eigenlijk gewoon een meesterwerkje is. Ik verhoog dan ook tot de maximale score. Deze behoort wat mij betreft tot het allerbeste wat deze band heeft gemaakt (en die backcatalogus was al niet misselijk!)

Deranged
Een wens is in ieder geval in vervulling gegaan wat betreft Without Walls. Als ik een eerder bericht van je lees.

Stond er zelf aanvankelijk nog niet eens zo om te springen toen hij zei dat ze de 'long one' gingen doen maar uiteindelijk net als elk nummer wat ze deden een prachtige uitvoering en resulterend in dat ik het als epic nog meer ben gaan waarderen. Vooral de slotfase is erg treffend, als ze weer terugkomen op het oorspronkelijke thema. Daar met de telefoon nog even een fragmentje van gegapt en gelijk na afloop en sindsdien toch nog eventjes enkele keren naar zitten gluren.

Realiseerde me pas later dat ze inderdaad elk nummer van de eerste disc hebben gedaan, en elk nummer mag er inderdaad zonder meer zijn. En dan zat ik heel het optreden nog te hopen op Constellations, toch mijn persoonlijke favoriet van het geheel. Al was Ocean absoluut ook een wel gekoesterd presentje.

Ozric Spacefolk
Grappig. Van de week Enchant gedraaid. En de riff van From the Outside In lijkt wel erg op Blindsided van de plaat Time Lost van Enchant.

avatar van Casartelli
Ozric Spacefolk schreef:

Daar moet ik op een goed moment ook eens naar luisteren dan. Toen ik het nummer voor het eerst hoorde (dat was toen ze het live uitvoerden rond de release), kreeg ik er vooral een sterke The Wake (het nummer) vibe van en die was ook niet onwelkom.

Vanaf 0.25 seconden:
Enchant - Blind Sided - YouTube

avatar van Casartelli
Ja, ik hoor wat je bedoelt. Maar dat is wel een tamelijk generiek riffje toch?

Ozric Spacefolk
Inderdaad erg generiek. Ik haalde het alleen aan, omdat ik zelf die associatie legde. Zo vaak luister ik Enchant en IQ niet meer. En dan toevallig zo achter elkaar. Dan valt het wel op.
Overigens begint me steeds meer op te vallen, hoe het allemaal zo op elkaar lijkt.

avatar van Alicia
The Road of Bones is een erg fijn nummer. Ik moet nog even nadenken over de rest van dit album. Er zijn al wel een aantal liedjes van andere IQ langspelers die ik de moeite waard vind. Het is sowieso knappe, sfeervolle muziek, dat mij zo nu en dan aan Genesis en zelfs aan Simple Minds doet denken!

Er is nog zoveel te ontdekken!

avatar van Alicia
Het nadenken is nu zo'n beetje over, denk ik en ik heb besloten deze prachtige plaat van IQ met een 4,5* te belonen. Dit betekent wél dat ik ook van deze band de backcatalogus eens nader moet gaan bekijken. Of liever: moet gaan beluisteren.

Ik verheug mij er nu al op!

Zucht... het einde van mijn muzikale reis is (gelukkig) nog lang niet in zicht!

*bordje 'NIET THUIS' ophangt*

avatar van Brunniepoo
Mijn enthousiasme voor deze plaat is inmiddels toch wel teruggelopen. In eerdere posts noemde ik het zelfplagiaat en het gebrek aan vernieuwing al en sindsdien merk ik toch dat ik sneller andere albums van IQ opzet. Goedbeschouwd vind ik eigenlijk alleen het titelnummer écht de moeite waard.

avatar van Rockfan
Dat beloon je dan met 4 sterren. Het titelnummer is een goed nummer maar om alleen daarom het hele album dan 4 sterren te geven.......

avatar van uffing
Ik moet dan toch concluderen dat dit inmiddels mijn favoriete IQ album is geworden. Een gebrek aan vernieuwing zoals Brunniepoo het noemt is het zeker, maar als dat zo goed gebeurt als hier heb ik daar weinig problemen mee.

avatar van Alicia
Wat is The Road of Bones toch een gigántisch mooi nummer, maar de rest van dit album, inclusief 2e cd, bevalt mij ook erg goed. Als dan blijkt dat ik een album heel erg graag en dus veel draai, gooi ik het laatste halve sterretje er bovenop.

avatar van meneer
Steeds meer dit album aan het waarderen. Wat ik op zich wel bijzonder vind is dat er in ‘Without Walls’ vanaf minuut 14.41 een stukje bevindt wat mij helemaal terug brengt naar de jaren 70 waar ik voor het eerst kennis maakte met progmuziek (als kind) en juist dit stukje brengt mij helemaal terug naar dat moment waar ik een belangrijke mijlpaal beleefde in het ontwikkelen van mijn voorliefde voor deze/dit soort muziek. Ik heb steeds het vermoeden dat het te maken heeft met een album van Genesis wat toen ergens op de achtergrond moet hebben gespeeld. Pure intuïtie.

Tsjonge, wat kan muziek dan toch enorm mooi (en belangrijk) zijn in iemands leven !

avatar van BoyOnHeavenHill
Mooi stuk, meneer ! En inderdaad, bij die passage in Without walls lijkt het net of ze even het orgeltje van Tony Banks in de studio hebben neergezet. Ik moest zelf meteen denken aan de solo van The colony of slippermen op The lamb lies down on Broadway vanaf 4:51, maar andere luisteraars zullen wellicht weer aan heel andere partijen denken.