IQ - The Road of Bones (2014)

Label: Giant Electric Pea

1. From the Outside In (7:24)
  2. The Road of Bones (8:32)
  3. Without Walls (19:15)
  4. Ocean (5:55)
  5. Until the End (12:00)
  6. Knucklehead * (8:10)
  7. 1312 Overture * (4:17)
  8. Constellations * (12:24)
  9. Fall and Rise * (7:10)
  10. Ten Million Demons * (6:10)
  11. Hardcore * (10:52)
  12. From the Outside In [First Studio Run Through] * (7:25)
  13. The Road of Bones [First Studio Run Through] * (8:35)
  14. Ocean [Piano / Vocal Version] * (5:52)
  15. The Slender Sky * (13:56)
  16. Mcdozenstrings * (4:08)
  17. Without Walls [Live Medley] * (12:45)
  18. From the Outside In [Live] * (7:51)
Ozric Spacefolk
Lelijke titel, maar wel maar 5 songs, dat is een goed teken.

Ik neem aan dat de bonustracks op een aparte cd staan.

Wel een beetje een duistere titel en hoes. Doet me denken aan Dark Matter.

avatar van Mindscapes
Titeltrack integraal op Youtube!

avatar van chevy93
Enigszins intrigerende hoes. Vroeg me laatst al af wanneer ze met een nieuw album zouden komen.

Misterfool
Benieuwd. Voorganger frequency viel wat tegen. Dit lijkt een wat duisterder album te worden.

Misterfool schreef:

Jij bent vaak wel wat terughoudender, merk ik. Moet ook kunnen. Zorgt voor balans.

Ik ben benieuwd hoe dit album gemiddeld gaat scoren.

avatar van pos
pos
Vrijgegeven nummer klinkt erg veelbelovend. Lekker dreigend introotje, rustige opbouw en een voor IQ begrippen vrij stevig einde. Prachtig.

avatar van Martial
De titeltrack mag er zijn, zeer benieuwd naar het verdere album

Ik heb ze vorig jaar in de Drukultuurfabriek in Ulft gezien, en de nieuwe nummers die ze daar speelden klonken fantastisch.

Ozric Spacefolk schreef:
Lelijke titel, maar wel maar 5 songs, dat is een goed teken.

Ik neem aan dat de bonustracks op een aparte cd staan.

Wel een beetje een duistere titel en hoes. Doet me denken aan Dark Matter.

Wat is een lelijke titel, de songs zullen de titel van de cd wel bepalen. moet de straks als het album uit is de songteksten maar lezen, daar haal je vaak de titel van het album wel uit.

loekie053 schreef:

Volgens mij bedoelde ik hoes. Kan me niet voorstellen dat ik een titel lelijk vind.
De titel doet me denken aan Trail of Tears.

Deranged
Hoes vind ik niet verkeerd. Peter ziet er wel gangster uit.

Eerste indruk van de titeltrack was op zich niet heel veel. Kwam erg traag op gang en uiteindelijk gebeurde er maar weinig. Geeft mij niet echt de indruk dat dit gaat spetteren als The Seventh House, neem daar bijvoorbeeld het eerste of titelnummer van en je ligt gelijk omver, ik althans.

Frequency heb ik ook altijd maar een saaie plaat gevonden, van dit nummer krijg ik ongeveer zo'n zelfde feel maar we zullen zien.

Ook weer eens een epic zo te zien, moet zeggen dat Harvest of Souls er wel altijd een is geweest die mij kon bekoren dus toch wel benieuwd.

Hoe dan ook muzikanten met serieuze potentie dit, The Seventh House is en blijft voor mij een redelijk sensationeel album.

avatar van Mindscapes
Er staan vanaf heden spoilerclips van maar liefst 2 minuten per lied op hun officiële website

Ozric Spacefolk
Ik heb Seventh House ook altijd erg hoog zitten.

Overigens vind ik Narrow Margin een mooiere epic dan Harvest of Souls.

Misterfool
Ozric Spacefolk schreef:

Klopt!. Al heb ik zojuist het vrijgegeven titelnummer gehoord, wat mijn terughoudendheid toch als sneeuw voor de zon doet verdwijnen. Heerlijk nummer! Lekker dreigend door die synths, met een mooi contrast door de xylofoon en piano . Kippenvel tijdens de climax. Qua sfeer lijkt dit nog het meest op Dark Matter, maar die plaat heeft niet zo'n sterk nummer als het titelnummer hier.

avatar van pos
pos
Prachtige cd weer geworden. Gisteren op de kop getikt bij de show in de Melkweg waar op Ocean na de gehele 1e cd werd gespeeld. Titelnummer was al erg goed en ook de epic van het album Without Walls is fenomenaal. Ik weet niet waarom die 2e disc een bonusdisc wordt genoemd maar daar staan zo op het eerste gehoor ook louter prijsnummers op.

pos schreef:

Ik probeer de reden te achterhalen, maar ik vind even zo snel niks op het web.

avatar van Outlaw104
Ozric Spacefolk schreef:
De plaat is net als Marbles van Marillion als enkele en dubbele cd verkrijgbaar. Ik probeer de reden te achterhalen, maar ik vind even zo snel niks op het web.

Ik weet wel welke ik dan moet kiezen, stel dat er op de dubbel-cd versie ook een soort van Ocean Cloud tussen zit, en je hebt de enkele genomen, dan voel je je knap bekocht, zoals ik dat zelf heb ervaren met Marbles.

avatar van TheodeBruin1972
Wàt een topplaat is dit geworden; het laatste decennium worden we steevast iedere 5 jaar getrakteerd op een album. In 2004 het beeldschone "Dark Matter", 5 jaar daarna het prachtige "Frequency" en nu komt IQ met het uitmuntende "The Road Of Bones".

Alles klopt aan dit album; naar mijn mening beschikt IQ misschien wel over de beste zanger in het progrock genre. Je loopt met Peter Nicholls mee tijdens de reis en de betovering is daar... top gewoonweg!

Indien er meer dan 5 sterren te vergeven waren had ik die ook gegeven - tot de max, hupsakee!!! Wellicht wel dé release van het jaar qua progressieve rock.

avatar van Anamorph
Outlaw104 schreef:

Enige zwakke broeder staat voor mij op de eerste CD, namelijk Ocean.
Iets met oceanen zorgt kennelijk voor niet al te sterke nummers

avatar van Mindscapes
Zonét besteld op hun officiële website! De titeltrack intrigeerde me al sterk en blijkbaar mag ik van Without Walls ook veel verwachten, als ik de andere berichten hier zo lees.

22,5 euro betaald, waar WowHD (dat normaal best goedkoop is) 24,99 vraagt. Bij Burning Shed komt het inclusief verzendingskosten zelfs op 28 euro! Allemaal de 2CD editie. Toch weer een hoopje geld, maar hopelijk is het dat waard! En dan moet de pre-order voor Opeth nog beginnen...

avatar van Outlaw104
Anamorph schreef:
Je angst is niet terecht. Ik vindt CD2 van hetzelfde kaliber als CD1. Wat mij betreft had dit ook een regulier dubbelalbum kunnen zijn. Enige zwakke broeder staat voor mij op de eerste CD, namelijk Ocean. Iets met oceanen zorgt kennelijk voor niet al te sterke nummers

Dan begrijpen we mekaar verkeerd denk ik.
Ik vind Ocean Cloud een waanzinnig mooi nummer, maar niet aanwezig op míjn enkele versie van Marbles, die ik kocht toen de plaat amper uit was. Maar heb dus later de dubbel-cd versie nog maar eens aangeschaft. Dat bedoel ik met bekocht voelen.

Van deze alleen het titelstuk nog maar gehoord via de YT-link, de rest ga ik van het weekend eens lekker voor zitten na het kopen van de cd (dubbel)versie.

Ozric Spacefolk
Lang wachten met een plaat uitbrengen heeft de band geen windeieren gelegd.

Ze hebben steevast hoge scores.
Iets wat ik ook bij Pendragon zie.

Ozric Spacefolk
Ik ga langzaamaan beginnen mijn stem te verlagen.

De songs duren hier en daar veel te lang, en er wordt soms te lang doorgezeurd op één thema.
Zo kan ik het eerste nummer met moeite uitzitten en is nummer 2 leuker als ie korter was, want de bas/drum partijen zijn geniaal evenals de mooie keyboard partijen.

Eigenlijk trekt de zang van Nicholls de hele plaat om hoog. Want op gitaarsolo's hoef je ook niet te wachten. De eerste gitaarsolo zit pas ergens in het derde nummer.

avatar van symforock
Dit is weer een prachtig IQ juweeltje hoor ! Ik snap alleen niet waarom er ook een enkele CD is uitgebracht. De dubbelaar is geweldig. Beetje hetzelfde verhaal als met Marbles van Marillion. Je krijgt er spijt van als je niet de dubbel CD aanschaft. Na 2 luisterbeurten een voorzichtige opening met 4 sterren maar daar komt waarschijnlijk nog wel een halfje bij binnenkort

avatar van chevy93
Men noemt Marbles nu al een aantal keer als voorbeeld, maar is het bij Road of Bones dan ook zo dat de tracklist gewijzigd is tussen de twee versies?

Of heb je in dit geval gewoon cd1 en daaropvolgend cd2 met de bonustracks?

avatar van Mindscapes
Ik denk dat je bij de 1CD versie hier dan gewoon de eerste vijf tracks krijgt en bij de 2CD versie de tracks en volgorde die hier staat.

avatar van Casartelli
Klopt.

Bij Marbles deden ze in eerste instantie ook nog moeilijk met een retaileditie en een faneditie die je alleen via de bandwebsite kon bestellen; volgens mij zijn hier beide versies 'even retail'.

avatar van Brunniepoo
Vooralsnog vind ik die tweede schijf toch echt wel een stuk minder dan de eerste hoor, ik begrijp goed dat dit alleen als een extra'tje verkrijgbaar is. Neemt niet weg dat meer muziek van IQ altijd goed is, dus ik ben blij met de dubbelcd-versie.

Het echte album voldoet aan de verwachtingen en dat is zowel positief als negatief bedoeld. Positief omdat het dus weer een prima album is, negatief omdat het nergens weer te verrassen. Frequency vond ik (voor IQ-begrippen) redelijk vernieuwend maar dit album houdt keurig het midden tussen die nieuwere koers en het oudere werk, zonder iets toe te voegen.

Brunniepoo schreef:
....zonder iets toe te voegen.

Exact. Ik sprong nergens uit mijn stoel van enthousiasme.

Het lijkt hier en daar wel zelfplagiaat.