IQ - The Road of Bones (2014)

Label: Giant Electric Pea

1. From the Outside In (7:24)
  2. The Road of Bones (8:32)
  3. Without Walls (19:15)
  4. Ocean (5:55)
  5. Until the End (12:00)
  6. Knucklehead * (8:10)
  7. 1312 Overture * (4:17)
  8. Constellations * (12:24)
  9. Fall and Rise * (7:10)
  10. Ten Million Demons * (6:10)
  11. Hardcore * (10:52)
  12. From the Outside In [First Studio Run Through] * (7:25)
  13. The Road of Bones [First Studio Run Through] * (8:35)
  14. Ocean [Piano / Vocal Version] * (5:52)
  15. The Slender Sky * (13:56)
  16. Mcdozenstrings * (4:08)
  17. Without Walls [Live Medley] * (12:45)
  18. From the Outside In [Live] * (7:51)
avatar van chevy93
Hoewel ik het gemiddelde nog niet helemaal kan rijmen, is dit toch wel weer een prima plaat geworden. Puntgave productie met vooral een erg mooie rol voor de bassist.

avatar van peter1963
Ik heb het album een paar keer beluisterd maar geef nog geen cijfer.
Het album als geheel klinkt erg goed maar ik moet het nog een paar keer beluisteren om een cijfer te geven.

Without walls vind ik het hoogtepunt van het album.

avatar van uffing
Zojuist het dubbelalbum besteld. Ben zeer benieuwd.

avatar van Gert P
Even wennen het is wel iets harder dan de voorgangers maar een puik album

avatar van Casartelli
De bonus-cd moet ik nog horen, de reguliere heb ik 1x gehoord (plus het merendeel van die nummers 1x live). Het was voor mij toch wel meteen vertrouwdheid troef. In positieve zin, maar de omschrijving "meteen vertrouwd" blijft toch op weinig bands zo van toepassing als op IQ.

Casartelli schreef:
De bonus-cd moet ik nog horen

Dat is inmiddels ook gelukt. Wellicht een fractie minder vertrouwd, maar op het eerste gehoor minstens zo goed als het reguliere album.

avatar van Zuurmatje
Ozric Spacefolk schreef:
Nieuw is ook niet altijd goed.

Ik hoorde van de week een kruising tussen emocore, r&b, trance en dubstep. Slechte combi, maar erg origineel.

Soms zijn dingen beter als ze gewoon zijn zoals ze zijn.

Ik hoor liever een mislukt experiment dan een geslaagde herhalingsoefening.

Zuurmatje schreef:

Ik hoor liever een mislukt experiment dan een geslaagde herhalingsoefening.

Ik hoor liever goede muziek dan slechte muziek.

avatar van ChrisX
Damn, als coherent geheel / statement zijn die eerste 5 songs (cd 1 van de dubbelaar) toch echt wel heel erg sterk. Ja, ook ik mis de splijtende melodieuze gitaarsoli van Mike inderdaad maar ik denk dat dit een heel bewuste keuze van hem is. Vergeet niet hij dat hij ZELF de producer is en dus echt de kapitein van het schip IQ is, zeker op het muzikale vlak.

En wat is het fijn om Tim Esau zo lekker duidelijk te horen in de mix met zijn basspel net zo als ik blij ben dat Paul Cook gelukking de lijn van zijn drumspel op Dark Matter door heeft getrokken (na jarenlang toch wel een beetje te zijn blijven hangen in een wat tragere speelstijl) naar zijn terugkeer op dit album.

Ozric Spacefolk
De bas en drumpartijen zijn wat mij betreft de pluspunten op de plaat. Ook de synthpartijen mogen er zeker zijn. Zang vind ik altijd goed.

Het is gewoon compositorisch niet in mijn straatje, wel goed, maar niet naar mijn smaak.
Maar probeer als band maar eens iedereen tevreden te stellen. Dat is nogal wat.

Deranged
Deze toch ook maar eens opgezet. De opener is in ieder geval al gelijk lekker pakkend.

Het is nog geen The Wrong Side of Weird maar doet er wel aan denken.

In deze tijd waar ik me erg bezig hou met dikke riffs is het ook wel leuk om er bij deze band even een te horen.

Kan nog best eens iets gaan worden dit.

avatar van musicborst
Knucklehead en Constellations krijgen voorlopig mijn 2 gele sterretjes. Een puike cd deze van IQ! Een tijd niets nieuws gehoord van deze band. Ik heb 3 cds van deze gasten en de laatste dateert uit 1993. Vergeleken met die cd's is deze veel krachtiger. Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar cd 2.

Deranged
Knuckleheadz was ook al erg dik op Only Built 4 Cuban Linx.

musicborst schreef:
...Ik heb 3 cds van deze gasten en de laatste dateert uit 1993. Vergeleken met die cd's is deze veel krachtiger...

Wow. Dan heb je een hoop IQ gemist, die meer dan de moeite waard is. Ik denk dat andere users dat zeker met me eens zijn.

avatar van musicborst
Die indruk had ik ook inmiddels gekregen nadat ik hier heel wat heb zitten lezen... In die tijd profiteerde IQ heel erg voor mijn adoratie voor de symfonische rock dankzij Marillion en mijn lidmaatschap van SI magazine. Maar die laatste verdween plotsklaps en mijn contact met IQ verdween toen ook. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat zij er in die tijd wel bij hing, echt gek was ik er niet op..... maar deze is dus dankzij het wereldwijde web en MuMe op mijn trommelvliezen gekomen en ik ga een inhaalslag maken. Dat geldt voor meerdere bands moet ik bekennen...

musicborst schreef:
mijn lidmaatschap van SI magazine. Maar die laatste verdween plotsklaps
Euh... Dat is gewoon overgegaan in iO Pages hoor, nog steeds een papieren tijdschrift

www.iopages.nl

avatar van musicborst
ja, maar mijn lidmaatschap is niet gewoon overgegaan..... Daarbij had SI een cd bestelservice waar ik IQ cd's bestelde, die mogelijkheid verdween toen ook. Tsjaa, de rest lag aan mij, andere interesses zeg maar!

avatar van BoyOnHeavenHill
Via een vriend het titelnummer binnengekregen, ik beluister dat nu en vind het behoorlijk mooi. Bij de statistieken zie ik dat dit van alle nummers op één na de meeste stemmen heeft gekregen, maar is het ook representatief voor de rest van het album?

avatar van Brunniepoo
Ja hoor, bij IQ is zo'n beetje elk nummer representatief

BoyOnHeavenHill schreef:

Ik vermoed dat jij dit album redelijk veilig aan kunt schaffen (en dan voor 1 of 2 euro meer de dubbel-cd-versie, want je krijgt er de facto een volwaardig tweede album bij).

Paar eerste indrukken van mijn kant: titelnummer inderdaad sterk, From the Outside in grijpt terug op de tijd van The Wake en Without Walls is een archetypisch IQ-epic (en dat is beter dan het klinkt). Laatste twee nummers zijn een maatje minder.

Dank, heren!

avatar van Mindscapes
Openingstrack From The Outside In is bij de Prog Awards zelfs opgenomen in de shortlist voor Prog Anthem 2014! Heeft wel wat concurrentie van o.m. Anathema, Big Big Train en Haken.

avatar van BoyOnHeavenHill
Casartelli mag voortaan mijn platenkast beheren, want dit is inderdaad een prachtig album, met heel veel sterke melodieën, zeer zorgvuldig gearrangeerd (soms tamelijk Genesissy zonder dat dat ook maar èrgens storend wordt) en klinkend als een klok. De tweede CD is op het eerste gehoor veelbelovend maar vind ik na verloop van tijd toch een beetje tegenvallen, met name de eerste twee nummers zijn melodisch niet overal even sterk met ook weinig dwingende songstructuren. Het slot is dan wel weer erg fraai, met die leuke glamrockdrums op Ten million demons en die prachtige gitaarsolo op het einde van Hardcore. En als die drumsound van Ten million demons zo'n knipoog naar de jaren zeventig is, hoor ik dan in de laatste wegstervende maten van dat nummer het beginloopje van Son of my father van Chicory Tip (in januari 1972 drie weken op de eerste plaats van de Engelse hitlijsten, in Nederland #4) ?

avatar van Alexepex
Vooralsnog vind ik het een degelijke plaat, vooral de titeltrack is top maar niet meer dan dat.
Aan de ene kant is de cd maar wat te kort en te weinig liedjes, maar Dark Matter had ook niet zoveel nummers nodig om goed gevonden te worden.

Overigens zegt dit niet alles, de beoordeling kan nog omhoog gaan want met Frequency had ik ook wat meer tijd nodig.

Alexepex schreef:
Aan de ene kant is de cd maar wat te kort en te weinig liedjes
Disc 2 is echt wel bijna evenwaardig aan disc 1 hoor, en dan heb je meer dan 100 minuten nieuwe muziek

avatar van Casartelli
Over Dark Matter gesproken... Without Walls benadrukt toch nog maar eens hoe zwak Harvest of Souls als epic was...

avatar van uffing
Meen je dat nu echt Casper? Ik vind ze qua opbouw en structuur behoorlijk verschillend (en ja Harvest of Souls heeft in de opbouw wel heel veel weg van Supper's Ready), maar het zijn allebei ontzettend goede nummers. Misschien vind ik Harvest of Souls stiekem wel een stukje beter, maar ja die ken ik dan ook wat beter nog.

avatar van Casartelli
Tja... het was 2004 en mijn liefde voor neoprog zat zo ongeveer op zijn hoogtepunt. En toen pakte de verf al niet helemaal... de Supper's Ready-gelijkenis kwam later pas (Genesis was geen neo he ), dus het zat hem gewoon in de bij vlagen weinig soepele overgangen en de nogal lange minder spannende stukken. De liefde is tien jaar later niet echt gegroeid en ik denk ook niet dat dat nog komt...

Verder polariseer ik ook maar een beetje... Dark Matter staat op een gesettelde 4,0*, dankzij de andere vier nummers (en met name Sacred Sound) en The Road of Bones staat op een voorlopige 4,0*, dankzij de eerste drie nummers (en met name From the Outside In en Without Walls).

avatar van jasper1991
Casartelli schreef:
Beide 4 sterren... Sacred Sound het beste... eerste drie nummers van The Road of Bones... Precies hoe ik erover denk.

In mijn progrockontdekkingsperiode is IQ sowieso uitgegroeid tot één van mijn favoriete herkauwers, welke me sowieso om de een of andere reden - grosso modo - beter bevallen dan de seventiesbands.

jasper1991 schreef:

We schelen niet voor niets tien jaar in leeftijd...

Maar hoewel ik tegenwoordig grosso modo iets meer met de groten van weleer heb, is IQ, samen met een handjevol andere neo's, wel een blijvertje gebleken.